EF extra 88": To electrify or not

Zou nog wel een tijdje duren voor een update hier, de motor is onderweg naar AXI, om na gekeken te worden.
en 1 hyperion accu naar hyperion eu, voor vervanging.

beide bedrijven goede service :-)
hyperion een beetje traag.

Wordt dan toch nog een tijdje vliegen met mijn 58"

Bart,

Laatst bewerkt:
Heeft iemand al ervaring met de zs4045 motoren van Hyperion, ze wegen 300 gram lichter als de AXI 5345 en hebben de zelfde spec, iets hogere Kv.
Als de AXI niks wordt ga ik deze Hyperion shop denk ik proberen, ze beloven veel met beter koeling zeggen ze dat je er nog meer uit mag halen.

Ze zeggen 3 kw maar als je de max amp 95A x 38V is al 3,6 kW. De
4045 heeft waarschijnlijk een te hoge kV voor een 23x10 Xoar.
Maar de specs klinken aardig 110A x 38 volt is dus 4.2 kW .

Zijn toch wel interesante motoren, doet me denken aan Torque 4014T 570 die bij mij 2kW zonder probleem aan kon en dat voor een 280 grams motor, was veel te veel voor de 58" extra.

of deze scorpion http://www.scorpionsystem.com/catalog/motors/s55/S-5525-225KV/

Bart

edit 00:21 : scorpion toegevoegd

Laatst bewerkt:
Ik ken de hyperion's niet maar de axi bevalt heel erg goed. Minder gewicht wil ik niet ivm cg. Ook betekend een zwaardere motor betere koeling. Ik ga de 5345 straks op bijna 5kw draaien :)

Op 10S ben ik nog niet in de buurt geweest van de 5 kW de 22x10
draaide op 90 A dit is 3.2 kW iedere grotere propellor zorgde dat ik dat
probleem had. Als ik de motor gewoon terug krijg met de mededeling dat
die goed is, ga jij volgens mij nooit de 5 kW halen ook niet op 12s. Maar
dit is koffiedik kijken. Bij scorrpion hebben ze voor jou 5 Kw een 100 gram
zwaarde motor als de AXI.

Scorpion S-5545-180KV - Scorpion Power System

Maar volgens mij kun je makelijk met een lichtere van scorpion. Dit is een
gevoel, dit zelfde gevoel had ik ook bij de AXI en tot nu toe zat ik er
volledig naast.

Voor dat ik hem naar AXI gestuurd heb heb ik hem ook nog met een
Hacker mount geprobeerd, zonder succes.
hackermount.jpg

Ook de extra elco blijkt veel minder te werken, dan als ik dacht na mijn eerste test met de extra elco.

Bart,

Die meting van maximaal 3.2kW, is dat statisch?

Let wel dat de situatie in de lucht echt heel anders is. Wellicht dat je dan wel die grotere prop kunt rondslingeren en wel in de buurt van die 5kw komt?

Met m'n Hacker A50-16L (501 gram) kwam ik al tot 2.6kW statisch.. ik zou dan verwachten dat die Axi fors hoger moet kunnen komen...

Het probleem zit hem niet in, dat hij bij vol gas de max power niet haalt, hij kan zonder al te veel problemen de 24x10 Xoar rond draaien met 125A, maar je krijgt een probleem rond de 30-40% gas, als je daar dan varieerd, begint hij enorm te gillen, en dat is dus ook waarom ik nu het gevoel heb dat die het niet gaat halen. Dat gillen gebeurd dus al bij de 23x10 Xoar met 105A max. Dit is dus ook de reden dat de motor naar AXI is, er staat toch in de spec dat hij dit moet kunnen, maar als je met die 110A een probleem hebt rond de 30-40%, kan ik die niet gebruiken.

Maar even afwachten op de heren van AXI, hij wordt gratis getest, hoop alleen dat ze iets vinden.

Bart,

Laatst bewerkt:
De heren van AXI zeggen helemaal niks, maar hebben wel een nieuwe motor opgestuurd, net binnen gekregen, heb hem meteen op de pijn bank gezet en de 23x10 Xoar draait hij nu zonder problemen rond en bij het varieren geen gegil meer. Wat me wel oop valt is dat de motor rond de 30-40% met een statisch toerental een klein beetje jankt maar daar maak ik mij geen zorgen om. Nu in bouwen en vliegen maar weer.

Ik ga dus de komende tijd niet naar 24x10, de 13 kg die ik nu heb moeten de komende tijd maar goed zijn ( is toch rond de 4kW ).

Ik lach weer, 3 probleem gehad , en alle drie netjes door de leverancier of fabriekant opgelost
- Hyperion
- AXI
- [FONT=Tahoma, Arial, Sans-Serif]www.e-flight.co.uk
dankje.

Bart,
[/FONT]

Laatst bewerkt:
Mooi :) toch een probleem geweest ergens. Wikkelfoutje kan of een vereerkd geplaatste magneet oid........

nou heb vandaag 3 maal gevlogen op 10s , en ik ben wel verbaast over
het vermogen. ( 4kW nu ). Uit een hover trekken geen probleem.

filmpje is 4 minuten vliegen, 2500 mAh uit de accu, 7 minuten is dus goed
te doen, behalven als je continu 3D vliegt, ken ik toch niet :-)

Maar ik vind hem lekker, vligen, heb 3 keer heel kortstondig een metalen
trillen gehoord, vond niet dat het het zelfde was als hier boven. Moet nog
even de kist na kijken of er iets anders resoneerde.

Hier een filmpje, gefilmd door een voorbijganger, want iedereen was naar
Jets over Pampa

Moet alleen nog wel de kap anders vastzetten, dat kost, met die twee schroefjes, toch echt te veel tijd

Bart,

moet hem weer een keer wegen, maar hij zal in de buurt van 7.6 kilo zijn.

oja hoveren zit netjes op half gas,
regelaar max 77 graden, dat is nog 30% van de fabrieks default beveiligins tempratuur af
motor niet direct gevoeld maar 2 minuten later, louw water was warmer :-)
Accu, louw.

Bart,

Laatst bewerkt:
Idd, 2 schroeven is te veel elke vlucht. Dat gaat snel irriteren. Bij mijn funtana s40 moest iik er 1 en bij mijn viper 4:evil:.
Die van mij zitten al niet meer in de extra, maar het vervangende is pas voor de helft af, binnenkort eens doen.

De 2 schroeven komen er nogsteeds in, alleen dan in gaten die precies pas zijn en aan het einde een magneet. Je schuift hem er dus in en vanwege de magneet kan hij er niet meer uit tot je er aan trekt.
Hier is het ook gedaan: RCpilotenforum.nl :: Bekijk onderwerp - Yak 54 bouwverslag.

Laatst bewerkt:
behalven als je continu 3D vliegt, ken ik toch niet :-)
Zeker wel, ik zag niks anders dan 3D hoor. Die constant lage snelheid, rond stall dingen doen, das 3D. Er zat geen 'old school aerobatics' tussen. Het was wel veel klaarzetten voor een figuur, maar dat maakt op zich niet uit.
Lekker filmpje :D

Wat een goede test is om trillingen te horen en te zien of alles lekker vast zit zonder je airframe belachelijk te belasten is een tipspin. Als je ooit geluid hoort is het dan. En prop geluid heb ik altijd het ergst bij langzame, vol rudder, veel gas, KE loop delen. Maar dat klinkt niet metalerig. en de enige oplossing is een klap prop.

Heb even gekeken naar de sluiting bij de Yak, als ik het goed begrijp, heb het niet helemaal gelezen ( veel te veel ), hebben ze in plaats van de blindemoer een magneet gezet. En een buisje tot aan de bevesteging ( waar de blindemoer in zat). Hier in komt dan een pin die door de magneet op zijn plaats gehouden wordt.

Wat voor pin is dit en zit dit dan echt genoeg vast ?
Een kap verliezen is toch niet echt leuk.

Bart,

Die pin is gewoon een m3 bout (edit: lijkt wel iets anders te zijn idd, even navragen dus.) , en ja die zit echt genoeg vast.

De manier waarom er aan zoon kap getrokken word zorgt alleen maar dat de bout er moeilijker uit kan, en zoon magneet kan die bout goed vasthouden, je moet trekken om hem los te krijgen.

Laatst bewerkt:
Om akkupaketten vast te zetten doe ik wel eens achter een pakket een carbon buis van 5-6mm dwars door de romp heen. aan de uiteinden lijm ik er 3mm staafjes in waar ik stukjes brandstofslang overheen schuif. weegt niks en super simpel. Mischien kan je er wat mee, ipv de bout een carbon pen ;)

Gewoon klitteband kan niet? Ik heb een triplex plank gemaakt waar de accu's op liggen en klittenband zit daaromheen. Kap klikt los, klittband los en los accu's :)

Om akkupaketten vast te zetten doe ik wel eens achter een pakket een carbon buis van 5-6mm dwars door de romp heen. aan de uiteinden lijm ik er 3mm staafjes in waar ik stukjes brandstofslang overheen schuif. weegt niks en super simpel. Mischien kan je er wat mee, ipv de bout een carbon pen ;)

Of net anderson hé, een stuk slang in een buisje opsluiten en in de kap lijmen, Dan gewoon een stift in de zijkant van de romp steken. De slang houdt hem wel op zijn plaats (en trilt niet los!)

nou heb vandaag 3 maal gevlogen op 10s , en ik ben wel verbaast over
het vermogen. ( 4kW nu ). Uit een hover trekken geen probleem.

Wow, dat ziet er inderdaad zeer goed uit voor slechts 10s, ik heb zelf ook nog 2 10s 4900 pakketten liggen (voor de 2 meter f3a) dus dan zou dit wel eens interessant kunnen worden......:)

Back