EFRA reglementswijziging

vijf zei:
waarom geen 7 cellen?

Met de huidige afmetingen van de electronica kunnen we makkelijk een cel extra kwijt in de 1/10 auto's.

Als we dan foam banden toestaan en de regelementen van de motoren iets versoepelen, kunnen we eens laten zien hoe hard electro gaat!

Niets meer stuk en megahard :)

alleen in je dromen zal dat goed gaan....... :roll: :roll: :roll:

Het gaat hier over de EFRA reglementswijziging om in tourwagen van 6 naar 5 cellen te gaan.

Zal wel goed gaan, maar ik begrijp dat het geen optie is.

Wat ik alleen probeer aan te geven is dat het minderen van cellen niet de enige optie is om de huidige problemen te verhelpen.

Betreft de regels in NL:
Mijn voorkeur gaat uit naar een gelijk aantal cellen in alle toerwagen klasses en een gelijk gewicht. Dit om de overgang van de ene naar de andere klasse toegankelijker te maken.

Roelof zei:
Dus als er een nieuwe vorm van bewerking komt die de voltage (even extreem gestelt) op 1.5v per cel kan brengen zit je met 5 cellen weer terug op het oude probleem........

Doe je niks gaat het nu al fout of zeer binnenkort. Dus stel dat die 1,5V per cel gebeurt en iedereen rijdt nog op 6 cellen dan weet je zeker dat het bij iedereen kapot gaat lijkt mij...? Tegen die tijd dat het zou mogen gebeuren kan je ook zeggen dat je over gaat op 4 cellen?

Wie weet rijden we over zoveel jaar allemaal op 1 cel die 7,2V leverd. De tijd zal het leren? Dit is volgens mij gewoon 1 van de weinig dingen die je kan doen om een deel tegen te gaan van de huidige problemen?

Albert Einstein
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.

ik volg dit draadje al een tijde en vindt de 5 cellen een bagger oplossing. Het haald de stromen noch de temperaturen niet naar beneden.
Een collega heeft het al getest en heeft al bevestigd dat ze bijna even snel gaan iets minder punch maar wel een tandje hoger gingen proberen.
En de motor werd nu ook nog warm, maar nu wel zonder ventilator te doen.... Dus alles wat men nu deed om te koelen gaat weer de kast in en we staan terug bij af.
Men gaat de motoren steeds minder wikkelingen geven omzo weer wat snelheid te winnen maar het rendement zakt met elke winding. kijk zelf.
En elke percent dat het rendement zakt gaat naar °C.

LRP site

WAT IS ER GESTEGEN ???? VOLTAGE OF CAPACITEIT ???
als ik effe reken is voltage onder belasting van pakweg 30A 15a20% gestegen en de capaciteit VERDUBBELD.

Tommy

Als slimme organisatie moet je maar kiezen bij je je aansluit einstein of efra.

mestdaght zei:
Het haald de stromen noch de temperaturen niet naar beneden.

En de motor werd nu ook nog warm, maar nu wel zonder ventilator te doen....

Daar spreek je jezelf toch tegen? Of snap ik nu gewoon niet wat je bedoelt? Alle mensen die ik tot nu toe heb gehoord, zeggen dat de temperaturen van de motoren naar beneden gaan.

Jaap J. zei:
mestdaght zei:
Het haald de stromen noch de temperaturen niet naar beneden.

En de motor werd nu ook nog warm, maar nu wel zonder ventilator te doen....

Daar spreek je jezelf toch tegen? Of snap ik nu gewoon niet wat je bedoelt? Alle mensen die ik tot nu toe heb gehoord, zeggen dat de temperaturen van de motoren naar beneden gaan.

ik was nu net 'tzelfde aan het denken :roll:

Dat je weer zonder ventilator gaat rijden en zo weer de kantjes gaat aftasten.
De motor word koeler , en de eerste reaktie is dan ventilator weg. Ok boel is niet gesmolten laten we weer een tandje bijsteken. En dan loop je snel weer tegen die grens aan.

TM

Voorheen was er een natuurlijke grens die bepaald dat je te hard ging. Dat was dat je pack leeg was voor de 5 minuten.
Dat kost letter geen cent, buiten het feit dat die manch is verloren.

Nu wordt wordt die natuurlijke grens verlegd naar de motor of de regelaar of de mechaniek.
In het beste geval gaat de regelaar in termiek. En dat kost je ook geen geld.
Maar de motor of mechaniek kost wel geld en dan is het russiche roullete of het veel of weinig geld kost.

Heel die diskuties van de 5cellen draaid erom om die natuurlijke grens weer van de regelaar en motor weg te halen.
Daarom lijkt het me logisch ze weer bij de batterij te leggen. En de rijtijd drastisch op te trekken naar 10~12 minuten

TM

De regelaars en motoren ploffen nu dat het een lieve lust is in de modified, dus het is goed dat er iets gebeurt.

De mensen die met 5 cellen hebben getest melden allemaal dat het spul aanmerkelijk koeler blijft, dus dat lijkt me winst. Heb je ook een tegenvoorstel, of is jouw tegenvoorstel 10 minuten rijden? Dat is namelijk hier ook al aan de orde geweest...

ik ben daar idd ook voorstander van, op pagina 7 ofzo heb ik dat al verdedigd, ook aan timing heb ik gedacht.

Maar er zijn nog alternatieven.
Men kan ook naar een ander celconfiguratie type's uittesten.
Meer cellen met minder capaciteit hoe hoger de spanning, hoe lager men de stroom kan houden.
10x2/3A cellen zoals een 1/18 bv of
6x 4/5 SC cellen beperkt het gewicht.
Of type cellen volledig vrij laten en er een maximaal gewicht op zetten , bv 500gr.

TM

mestdaght zei:
Albert Einstein
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.

ik volg dit draadje al een tijde en vindt de 5 cellen een bagger oplossing. Het haald de stromen noch de temperaturen niet naar beneden.
Een collega heeft het al getest en heeft al bevestigd dat ze bijna even snel gaan iets minder punch maar wel een tandje hoger gingen proberen.
En de motor werd nu ook nog warm, maar nu wel zonder ventilator te doen.... Dus alles wat men nu deed om te koelen gaat weer de kast in en we staan terug bij af.
Men gaat de motoren steeds minder wikkelingen geven omzo weer wat snelheid te winnen maar het rendement zakt met elke winding. kijk zelf.
En elke percent dat het rendement zakt gaat naar °C.

LRP site

WAT IS ER GESTEGEN ???? VOLTAGE OF CAPACITEIT ???
als ik effe reken is voltage onder belasting van pakweg 30A 15a20% gestegen en de capaciteit VERDUBBELD.

Tommy

Als slimme organisatie moet je maar kiezen bij je je aansluit einstein of efra.

Aan een post als deze hebben we dus echt iets ! Alleen maar roepen dat een ander het verkeerd doet maar zelf geen oplossing aandragen. :( :( :(

@Frans:

Waarom denk je waarom ik überhaupt niet meer reageer alhier. Ik lees met stijgende verbazing de posts hier en vraag me enkele dagen af:

1) Waarom ik het draadje hier begonnen ben.
2) Waarom ik het nog lees.

@Joep,

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld.

Het niveau is schrijnend; mensen leveren commentaar op dingen waar ze zelf niet of nauwelijks iets vanaf weten.

Ik kan na vanavond hier niet meer reageren want de computer gaat uit elkaar.
Na vanavond zal ik dan ook geen enkel "argument" meer ontkrachten.

10 minuten racen was een goede oplossing geweest, of liever richting de 12 minuten. Het grote nadeel hiervan is hoe krijg je dit op een wedstrijd dag ingepland.... Met een groot aantal rijders gaat een wedstrijddag wel erg lang duren of je moet minder kwali's of finales gaan rijden. En dat is volgens de meeste geen optie.

Ok, nog één keertje dan maar. Het enige dat je met langere heats bereikt is dat je de motoren en electronica veel langer belast. De belasting mag dan lager zijn zodat na 5 minuten de temperaturen lager liggen, maar na 10 minuten niet meer. Dan heb je dus 10 minuten met een te warme motor gereden en is hij nog steeds stuk. En dan hebben we het nog niet gehad over de logistieke problemen om heats van 10-12 minuten te gaan rijden en nog steeds voor 18u klaar te zijn op een race dag. Dus als we deze kant op willen dan zal de gehele structuur van een wedstrijd omgegooid moeten worden.

Aangenomen dat we dit willen is het echter op dit moment niet aan de orde. Enerzijds omdat de EFRA gekozen heeft voor 5 cellen en in Europees verband dus in ieder geval een jaar lang met 5 cellen gereden zal gaan worden, anderzijds omdat eventuele voorstellen voor de NOMAC al een paar weken geleden ingediend hadden moeten zijn en deze optie derhalve niet op de agenda staat zondag. Ook bij de NOMAC dus minimaal een jaar wachten voordat over deze optie gestemd zou kunnen worden. Ik ben ervan overtuigd dat we niet nog een jaar kunnen wachten alvorens in ieder geval iets te doen. Mede omdat de akku's nog steeds beter worden en we nu al cellen zien met gemiddelde spanningen van 1.26V en zelfs hoger. 1.3V is niet zo ver weg...

Ander probleem van 10/12 minunten wedstrijden is lijkt mij dat je dan juist mensen op kosten gaat jagen die nog met goedkopere 3700's accu's rijden of zelfs nog met 3300 accu's rijden.

Op die manier red je het helemaal niet meer als je met die accu's rijd lijkt mij. Zeker in club verband waar veel voor de lol mee doen en niet super veel geld in hun spullen steken.

Door een cel minder hebben dus de rijders die minder geld willen uitgeven ook nog steeds kansen? Door de heats langer te maken niet meer?

Tonyv zei:
Aangenomen dat we dit willen is het echter op dit moment niet aan de orde. Enerzijds omdat de EFRA gekozen heeft voor 5 cellen en in Europees verband dus in ieder geval een jaar lang met 5 cellen gereden zal gaan worden, anderzijds omdat eventuele voorstellen voor de NOMAC al een paar weken geleden ingediend hadden moeten zijn en deze optie derhalve niet op de agenda staat zondag. Ook bij de NOMAC dus minimaal een jaar wachten voordat over deze optie gestemd zou kunnen worden. Ik ben ervan overtuigd dat we niet nog een jaar kunnen wachten alvorens in ieder geval iets te doen. Mede omdat de akku's nog steeds beter worden en we nu al cellen zien met gemiddelde spanningen van 1.26V en zelfs hoger. 1.3V is niet zo ver weg...

Het staat dus wel op de agenda :
http://www.nomac.nl/nomac/AgendaEC10-2006.pdf

Roelof zei:
Kortom, als het labeltje juist is en voldoet bij de daarbij vastgelegde maatgeving, mag je alles erin stoppen wat je wilt, mits het een nominale spanning van ~ 1.2v per cel heeft (om zo Lipo of lood) in deze vorm uit te sluiten……..Dus als er een nieuwe vorm van bewerking komt die de voltage (even extreem gestelt) op 1.5v per cel kan brengen zit je met 5 cellen weer terug op het oude probleem........

Tja, men zegt niet voor niets dat mensen met dure woorden [homologatie] niet te vertrouwen zijn! :wink:

Frans, het kan dus wel een homologatie intrekken als men dit echt had gewild, want nu met ingang van 2008 wordt de huidige IB4200, welke groter wordt na/tijdens het laden op haar karaktereigenschap teruggefloten, toch was ze eens gehomologeerd.

Back