Pit-talk is gebakken lucht
Zolang als ik al rc auto’s rij, hoor ik rijders klagen in de pits over hoe oneerlijk de accuhiërarchie is voor wat betreft het wedstrijd rijden [(fabriek)rijders met een accu voorzien van de hoogste spanning heeft de meeste kans op het podium]. Allerlei regels worden er verzonnen om een eerlijke strijd te krijgen, maar omdat er geen goede of uitvoerbare regelgeving verzonnen kan worden, blijft toch een accu met een hoge werkspanning heer en meester, tot op de dag van vandaag, of toch niet? In het verleden was dat wel zo, maar kennelijk is hier een ommezwaai ingekomen met de laatste verontruste ontwikkeling, wie een accu heeft met een te hoge spanning loopt het meeste risico om niet op het podium te komen, al moeten we de noodkreten geloven van de EFRA.
Eindelijk hebben we onze zin gekregen en kan een lang vervlogen elan tactiek weer zijn toetreding doen, wat eigenlijk altijd al een wezenlijk onderdeel van het racen had moeten zijn. Gebruik je een te hoge accuspanning, dan is het “poef” op het rechte stuk, gebruik je een te milde accu dan verdwijnt de concurrentie aan de horizon. Je hoeft geen ingewikkelde regelgeving meer te introduceren om de accuspanning laag te houden, het regelt zich allemaal vanzelf. 1.5Volt per cel, nou ga je gang zou ik zo zeggen, ik rook wel een sigaretje! Het enige wat er moet gebeuren is de motoren reglementeren; blaas je er 1 motor op dan wordt je snelste dagtijd afgenomen, en krijg je bijvoorbeeld 5 strafpunten in het algemeen klassement, blaas je er nog 1 motor op dan krijg je nog eens een extra 10 strafpunten enz. Gewoon van een nood een deugd maken, iedereen heeft een gelijk risico en niemand is bevoordeeld, dat is toch wat we willen in de racerij? Nee, lekker “stoffig en saai” en zonder echte race spirit, risicoloos achter iemand met de hoogste accuspanning aanhobbelen, dat is wat we willen, terug naar de accuhiërarchie en 5cellen gaan rijden.
Of ik gek of een romanticus mogen jullie zelf beslissen, maar ik denk dat pit-talk allemaal “gebakken lucht” is.