EFRA reglementswijziging

Nee, het voorstel op de EFRA was van origine 4 cellen, iets anders kon dus niet ter plekke ingedient worden..

mestdaght zei:
Zaterdag was het FBA vergadering , weet er iemand wat er uit de bus is gekomen ?

TM

naaah had écht geen zin om te blijven voor Touring.... (als ik terugdacht aan die ellenlange discussie hier :? )
mail 't FBA eens of wacht op het verslag :)

Roelof, heb jij het nu over de EFRA of over de NOMAC? Als het over de NOMAC gaat, dan heb je in ieder geval ongelijk, daar kon je gewoon voorstellen voor indienen waarover gestemd moest worden. In die voorstellen ging het over 5 cellen, niet over 4. Weet iemand overigens de uitkomst al van de NOMAC-vergadering?

Korte samenvatting van de aangenomen voorstellen in de sectievergadering van de NOMAC EC10:

Stock:
- 1350 gram minimum gewicht
- 5 cellen
- Alle 4 deurs tourwagen bodies toegestaan
- De Team Orion Element 19T blijft de hand-out motor (en dus NIET de Oscar Jansen Special)
- Motor wordt verzegeld en onderhoud door de rijder is niet meer toegestaan. Overtreding van deze regel leid tot diskwalificatie voor het hele kampioenschap. NOMAC zal zorg dragen voor onderhoud na een regenrace.

Modified:
EFRA technisch reglement volledig volgen. Goedgekeurd
Volgende uitzonderingen op het EFRA technisch reglement zijn in stemming gebracht:
- Brushless motoren NIET toegestaan: Afgewezen. (Dus brushless is toegestaan)
- Sintered rotors toestaan vanaf het begin van het seizoen. Afgewezen
- Alle 4 deurs tourwagen bodies toegestaan. Goedgekeurd

Weggestemd zijn:
- Regen auto (2de auto) toestaan voor alle klassen.
- Modified: Het integrale voorstel van Bart Wubben om EFRA technisch reglement volledig volgen + alle bodies 4 deurs tourwagens + sintered rotors toestaan.

Dit is volgens mij de correcte weergave, maar ik kan best een detail over het hoofd gezien hebben.
Een formele mededeling volgt nog van de NOMAC, neem ik aan.

Motoren vrij, dus als je 2 turns wilt gebruiken om alles op te blazen mag dat nog steeds.....

@Jaap,
Zoals ik al aangaf de EFRA, als daar recht toe recht aan voor de 4 cellen regel was gestemd had je een ja of nee kunnen krijgen waarbij de kans op een nee groot was geweest...

Corrigeer mij als ik fout zit maar ik had het idee dat de kleine groep stockrijders in de zaal niet blij waren met de stemming door de grote groep modified rijders betreffende beslissingen voor de stockklasse, het is inderdaad krom om te beslissen voor een klasse waar je zelf niet in rijdt, onthoud dan je stem zoals de stockrijders dat wel overduidelijk deden voor de modified klasse.

alleen de rijders van Amca waren tegen en hun club ook, alsmede de Baanbrekers. Daar de andere stockrijdesr voor waren alsmede 3 ? clubs werd het dus 5 cellen. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Jammer alleen dat de tegenstemmers het zelf nog niet geprobeerd hebben om met 5 cellen te rijden: de mensen die het wel geprobeerd hebben zijn allemaal enthousiast.

Door het stemmen met volmachten hebben dus inderdaad modified rijders gestemd op dit voorstel: als je een volmachtstem uitbrengt wordt je geacht dat goed te doen en die mensen hebben zich allemaal, stuk voor stuk aan de hen gegeven volmacht gehouden. Daardoor ontstond een op zich wel grappige situatie waarin mensen persoonlijk voor waren, maar als gevolmachtigde tegen moesten stemmen.

gaat X-Ray nu een T2 007 chassis uitbrengen voor 5 cellen?....pfff ik ga wel brandstof rijden

alfaracer zei:
gaat X-Ray nu een T2 007 chassis uitbrengen voor 5 cellen?....pfff ik ga wel brandstof rijden

Vraag het Xray ! Ik denk dat dat best eens zou kunnen. Is het echt nodig? IK denk van niet. Maar ja: dit is mijn persoonlijke mening en ik spreek niet voor Xray.

Frans Heinsbroek zei:
alleen de rijders van Amca waren tegen en hun club ook, alsmede de Baanbrekers. Daar de andere stockrijdesr voor waren alsmede 3 ? clubs werd het dus 5 cellen. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Jammer alleen dat de tegenstemmers het zelf nog niet geprobeerd hebben om met 5 cellen te rijden: de mensen die het wel geprobeerd hebben zijn allemaal enthousiast.

Door het stemmen met volmachten hebben dus inderdaad modified rijders gestemd op dit voorstel: als je een volmachtstem uitbrengt wordt je geacht dat goed te doen en die mensen hebben zich allemaal, stuk voor stuk aan de hen gegeven volmacht gehouden. Daardoor ontstond een op zich wel grappige situatie waarin mensen persoonlijk voor waren, maar als gevolmachtigde tegen moesten stemmen.

Van de aanwezige stockrijders was zeker weten de overgrote meerderheid tegen '5 cellen', maar omdat er meer clubs voor '5 cellen' stemde, en dus ook het sectiebestuur, had '5 cellen' 2 stemmen meer. had het sectiebestuur naar de rijders geluisterd ipv de clubs dan was het 6 cellen geworden ondanks de vele extra stemmen die de clubs inbrachten

Dus zo heel erg duidelijk was de keuze niet!!!

Ik blijf het betreuren dat er nu iets gekozen is wat nog niet echt getest is. Kom niet aan met testen op een indoorcircuit of op een nat circuit, want die zijn helaas niet representatief voor de NK omstandigheden die hopelijk te verwachten zijn voor komend seizoen.

Ik betreur het ook dat we 10 jaar terug in de tijd gaan mbt rebuildeable motoren. 10 jaar geleden was de hele wereld blij toen de stockmotoren legaal open gemaakt konden worden en nu mogen we ineens de motoren niet meer open maken om fatsoenlijk onderhoud te plegen???

Dit is mijn mening en discussie's hierover heb ik helemaal geen zin in. Is toch allemaal overloos gezwets na 1 pagina als iedereen zijn zegje gedaan heeft. Ik ga nu mijn tijd besteden aan het voorbereiden voor het nieuwe seizoen. Er is nog veel te testen voor het komende seizoen.

Jan van Steeg zei:
Van de aanwezige stockrijders was zeker weten de overgrote meerderheid tegen '5 cellen', maar omdat er meer clubs voor '5 cellen' stemde, en dus ook het sectiebestuur, had '5 cellen' 2 stemmen meer. had het sectiebestuur naar de rijders geluisterd ipv de clubs dan was het 6 cellen geworden ondanks de vele extra stemmen die de clubs inbrachten

hmmm ik heb in de stemming dan de keuze van het sectie bestuur gemist ! :idea:

Dat de meest aanwezige stockrijders tegen waren was op zich nog wel logisch: dat was het AMCA contingent: van HFCC waren weliswaar maar 2 stockrijders, 1 rijder die aanwezig was heeft afgelopen seizoen modified gereden maar gaat weer terug, en HFCC leden hadden volmachten afgegeven.

Overigens had ik verwacht dat er wel meer licentiehouders zouden komen vanwege de omvangrijke veranderingen.

Ben het voor dat voorbereiden van het seizoen helemaal met je eens Jan.
Alleen ga ik (en een aantal anderen mensen) nog wel kijken of sintered nog via de algemene vergadering kan worden bijgesteld.
Ik weet dat er bijvoorbeeld mensen tegen "sintered toestaan" hebben gestemd om zoveel mogelijk in lijn met de EFRA te blijven in 2007. Die zouden anders gestemd hebben als het besluit van de EFRA al bekend was geweest voor de EC10 sectie vergadering.

Frans Heinsbroek zei:
Overigens had ik verwacht dat er wel meer licentiehouders zouden komen vanwege de omvangrijke veranderingen.

Blijkbaar vonden ze de wedstrijd in Viol (of hoe heet dat daar) belangrijker...

Frans Heinsbroek zei:
Jan van Steeg zei:

hmmm ik heb in de stemming dan de keuze van het sectie bestuur gemist ! :idea:

Dat de meest aanwezige stockrijders tegen waren was op zich nog wel logisch: dat was het AMCA contingent: van HFCC waren weliswaar maar 2 stockrijders, 1 rijder die aanwezig was heeft afgelopen seizoen modified gereden maar gaat weer terug, en HFCC leden hadden volmachten afgegeven.

sectiebestuur volgt de meerderheid van de clubs, die 3 stemmen(als ik het goed heb maar het kunnen er ook 5 zijn) waren dus doorslaggevend.

De eerste ideeen voor het nieuwe reglement komen al bovendrijven, ik geloof dat ik het wel leuk ga vinden. Helemaal nu Rucphen erbij is. Nu die ideeen boven komen heb ik hier echt geen tijd meer om te reageren, ik ben druk nu. Tot ziens in Apeldoorn NK1

Roelof zei:
Corrigeer mij als ik fout zit maar ik had het idee dat de kleine groep stockrijders in de zaal niet blij waren met de stemming door de grote groep modified rijders betreffende beslissingen voor de stockklasse, het is inderdaad krom om te beslissen voor een klasse waar je zelf niet in rijdt, onthoud dan je stem zoals de stockrijders dat wel overduidelijk deden voor de modified klasse.

Een voorzitter met een democratische hamer, had stemmers die geen binding met het onderwerp hebben, nooit toegestaan om hierop een stem uit te brengen, ook hebben de stock rijders hier zitten slapen, en hadden dit meteen kenbaar moeten maken aan de voorzitter dat de stemming onrechtmatig/negatief/vertroebeld beïnvloed werd door deze lieden.

Hieronder een tip die ik ooit van een voorzitter heb gekregen.

Het enige wat je hieraan nog kan doen is een lijst van de stemgerechtigde opvragen, stemmers met een binding met het onderwerp er uit filteren en tellen. Wanneer de voor en/of afkeurstemmen [maak niet uit] hoger uitvallen tijdens een stemming dan de helft van de bindinghebbende, dan kan je aankaarten dat de stemming mogelijk beïnvloed is geweest. De klacht dient ingediend/ondertekend te worden door diezelfde bindinghebbende stemmers, welke meer in aantal moeten wezen dan de helft van het totale aantal bindinghebbende stemmers, deze dient ingediend te worden bij de voorzitter, en zouden hem ervan moeten overtuigen dat er spraken is/was van vertroebeling. Of hij hier gehoor aangeeft of niet, ligt er aan of zijn ego groter is dan zijn de democratische hamer, normaal gespoken reageert men hierop positief, het is in ieder geval altijd het proberen waard wanneer je er van overtuigd ben dat er sprake is geweest van dwaling/vertroebeling van de uitslag.

Voordat je een stemming onrechtmatig gaat noemen is het wellicht handig om eerst de regels even na te lezen. Volgens het NOMAC huishoudelijk reglement hebben in de Electro 1:10 Circuit sectievergadering o.a. alle rijders met een wedstrijdlicentie voor de Electro 1:10 Circuit sectie stemrecht. Er wordt daarin geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende klassen die onder de Electro 1:10 vallen.

Een goede vraag zou wel kunnen zijn of alle aanwezigen die gestemd hebben wel een wedstrijdlicentie hadden.

Overigens ben ik van mening dat zowel de verschillende bonden als de verschillende rijders verder zouden kunnen en moeten kijken dan hun neus lang is. Ik heb wel degelijk belang bij de reglementen in zowel de stock als de modified ongeacht waar ik nu rijdt. Er zijn verschillende mensen die volgend jaar willen switchen en wie weet wil ik dat ook wel. Maar zelfs al wil ik dat niet, dan is het nog steeds in mijn belang om er zorg voor te dragen dat nieuwe rijders in kunnen stromen (zowel op club als NK niveau) zonder eerst 3 jaar bezig te zijn om de auto onder controlle te houden. Ook wil ik de verschillen tussen stock en modified enerzijds niet te groot laten worden voor rijders die door willen stromen en anderzijds niet te klein laten worden zodat recht wordt gedaan aan de uitdaging die de modified rijders moet bieden.

Duidelijk is dat niet iedereen het met bovenstaande mening eens is. Maar de huidige NOMAC reglementen laten mij, en iedere andere EC10 licentiehouder, in ieder geval wel toe om die mening in de praktijk te brengen.

Tonyv zei:
Maar zelfs al wil ik dat niet, dan is het nog steeds in mijn belang om er zorg voor te dragen dat nieuwe rijders in kunnen stromen (zowel op club als NK niveau) zonder eerst 3 jaar bezig te zijn om de auto onder controlle te houden.

Leuke uitspraak maar ik vrees dat de drempel voor verse instroom nu groter geworden is omdat mensen die de clubs willen instromen met 6 cellen rijden. Ik denk dat de echte electroclubs zoals de HFCC en de ERCE meer aanwas zullen krijgen van mensen die nu nog bij andere clubs zitten die wat meer competief zijn ingestelt en de clubs die ook brandstof doen mogelijk met een handje vol recreatierijders laat zitten.

Overigens vond ik de uitspraak van de nomac dat winkeliers nu al zeggen dat de 6 cellen pakketten spoedig niet meer leverbaar zullen zijn niet correct en eigenlijk zeer kortzichtig. Buiten de wedstrijdscene en in de offroad blijven ze gewoon op 6 cellen rijden.

Back