Sidetrust wijzigen heeft weinig zin.
De armen zijwaarts of naar voren maakt niet uit, het gaat om de uitslag en afstelling van de lijnen.
Hoe remlijnen af te stellen?
Bij gebrek aan goede instructies ga je als volgt te werk:
Doe een inschatting door de gondel en scherm op de kop aan het plafond te hangen.
Het scherm uiteen houden zodat het zoveel mogelijk de vorm heeft die hij tijdens het vliegen ook heeft (twee extra handjes is dan wel zo makkelijk)
Span de remlijnen zover aan dat de achterzijde van het scherm juist niet vervormd.
Geef één lijn een merkteken ter hoogte van de ring waar de andere lijnen vast zitten.
Meet de maat vanaf het merkteken naar boven tot de knoop van de eerste vertakking waar de remlijn zich vertakt naar de afzonderlijke cellen.
Teken de andere remlijn af op dezelfde lengte.
Haal het geheel van het plafond.
Knoop de remlijnen aan de servoarmen, en controleer of de markeerpunten aan beide zijden op gelijke hoogte tov de ringen zitten, max afwijking 2 a 3 mm verschil tussen links en rechts.
Trek nu het scherm op.
Komt ie makkelijk omhoog, dan de lijnen 1cm korter maken.
Herhaal de optrekproef en stel de lijnen net zolang bij (met halve centimeters) tot het moment dat het scherm niet meer omhoog komt.
Maak vanaf dit punt de lijnen weer 1 cm langer en markeer dit punt (meet ook de lengte vanaf de ringen tot de eerste vertakking en noteer dit voor latere referenties).
Komt het scherm na de eerste instelling niet omhoog, dan bovenstaande steeds herhalen en telkens de lijnen iets verlengen.
Gedrag tijdens het vliegen:
Eerste aandachtspunt:
In de regel is 1/3 tot 1/2 gas voldoende om een rechtuit vlucht te maken.
Is de gondel te licht, dan zal het scherm teveel achterover gaan hangen en als het ware gesleept worden.
Dat heeft gevolgen voor de aanstroming van de vleugel, hij gaat overtrokken worden.
Neem het gas terug en bekijk of dat het hiermee beter wordt.
Kenmerkend is ook de lage vliegsnelheid.
Als je in staat bent om het scherm met slechts heel weinig gas in de lucht te houden is je gondel waarschijnlijk te licht, voeg met stappen van 50 gram gewicht toe en herhaal de test totdat je tevreden bent.
Als de gondel te zwaar is moet je veel gas geven en zal het scherm ook relatief snel vliegen.
Echter door een te hoog gewicht ontstaat min of meer dezelfde situatie als bij te laag gewicht.
Als gevolg van het hoge gewicht krijg je ook een steilere glijhoek waardoor de aanstroming van het scherm meer schuin van onderen plaatsvind,en als gevolg daarvan onstaat ook een overtrokken situatie.
Om een ander te verduidelijken kan ik hier een heel verhaal gaan typen, makkelijker is om deze link te volgen en vanaf pagina 33 punt 3.1.3 verder te gaan met lezen.
http://www.paragliding.nl/pdf/Handboek_Schermvliegen.pdf
In beide situaties kan (afhankelijk van schermtype) het overtrekken zich uiten door een versterkt schommelen.
De makkelijkste manier hier uit te geraken is het maken van een bocht, maar door bij het uitkomen van de bocht de stuurbeweging nog even wat minder sterk vast te houden.
Probeer te voorkomen dat je snelle stuurbewegingen maakt, Rc paragliden is de Zen van het modelvliegen, dus alles rustig en beheerst doen.
Instelhoek van het scherm veranderen kan nuttig zijn om overtrokken vliegen met te veel gewicht tegen te gaan.
http://para-rc.de/2011/10/27/trimmung-des-schirms/
Zo, dat is weer even genoeg tekst voor vanavond.
Succes met uitproberen en afstellen.