In het algemeen voor RC-paragliders:
De mate van extra gewicht wordt bepaald door twee factoren:
- Draagvermogen van het scherm (oppervlakte, profiel etc).
- Windsnelheid.
Nagenoeg elke fabrikant heeft in de manual van het betreffende scherm een gewichts/windsnelheids tabel.
Zie deze link voor de Hybrid 1.8 van Opale op pagina 3:
http://www.opale-paramodels.com/gb/index.php?controller=attachment&id_attachment=9
Ongeacht het aantal cellen heeft het bij geen enkel scherm zin om vol gas te vliegen, sterker nog, een scherm krijgt zijn grootste snelheid pas wanneer die zonder motor vliegt.
Hoe kan dat???
Nu, dat is heel eenvoudig:
Omdat de motor een stuk lager via de lijnen onder het scherm (vleugel) hangt zal die wanneer je gas geeft naar voren bewegen.
Het scherm blijft iets achter vanwege de luchtweerstand.
Door deze situatie ontstaat een grotere instelhoek, waarmee het scherm meer lift zal krijgen maar ook langzamer gaat vliegen.
Geef je nog meer gas, dan ontstaat een situatie van overtrek (Stall) en in het ergste geval zal een scherm onbestuurbaar worden en ongecontroleerd gaan zwaaien.
Waait het in dit geval ook nog eens wat harder (windsnelheid > vliegsnelheid) dan kun je je model ergens een kilometer of twee verderop terug halen.
Afhankelijk van weersomstandigheden (windsnelheid) dien je het gewicht van je Back-pack/gondel aan te passen conform tabel uit de handleiding.
Weinig wind = minder gewicht, en als gevolg daarvan minder gas geven.
Meer wind = meer gewicht, en als gevolg daarvan meer gas geven.
Beheerst RC-paraglider vliegen betekend je model constant aanpassen aan de weersomstandigheden.
Waait het hard, veel gewicht en dan laag bij de grond blijven, want daar is de windsnelheid het laagst.
Weinig wind, gewicht er af en hop omhoog met dat ding.
Een slimmerik kiest zijn gewicht door toevoeging van grotere of kleinere accu's, eventueel door het parallel schakelen van de accu's.
Lood is immer nutteloos dood gewicht, met een extra accu krijg je een langere vliegtijd.
O ja:
Neem de hoogste gewichtsaanduiding uit de manuals van alle merken met een korreltje zout.
Dat werkt meestal alleen op een helling met strakke stevige wind die dan meestal vanuit schuin langs de helling omhoog komt.
Arco:
Wil je Arco vliegen, dan kies je voor minder gewicht, met veel motorvermogen.
Op deze manier zijn loopings, wingovers en andere zaken mogelijk.
Maar ook hier: ken de grenzen van je model en ga niet vliegen wanneer windsnelheid hoger ligt dan je vliegsnelheid.