[eigen ontwerp] Klaar, Auster mk1 140 cm. Maidenvideo Pag.5

Bovenbekleding van 3 mm kops op de onderplaat van 6mm lijmen, brede strook tape aan de buitenzijde er over heen

Auster071104.jpg

Met een heteluchtpistool enigzins voor-vormen en vervolgens alle contactvlakken met lijm insmeren

Auster071104005.jpg

Dichtvouwen, vanaf het midden naar buiten aandrukken en de achterlijst met klemmetjes (of wasknijpers, als je net als ik met huis-tuin-en keuken spul werkt). Strookje er tussen om indrukkingen te voorkomen.

Auster071104006.jpg

Zo wordt het dan

Auster071104007.jpg

Als het droog is lijsten bijschuren. Voila, een rechte, sterke en lichte vleugel met een nauwkeurig profiel.

Auster071104008.jpg

Hallo Arjan,

Volg met veel plezier je draadje, en zoals jij het doet lijkt het allemaal zo makkelijk.

Ook mijn complimenten voor je foto,s

Ik blijf je volgen !

Met vrgr Rido

Dag Rido,
Dank voor de aanmoediging.
Eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat het ook niet echt moeilijk ís hoor. Ik heb geen enkele bouwervaring en Depron is ook geheel nieuw voor me.
Ik werk enkel met huis-tuin- en keukenmateriaal en denk wel wat na over hoe ik slim dingen aan kan pakken. Dat uitdenken is nog niet zo eenvoudig (vanwege het drie-dimensionale) maar zeker niet ondoenlijk. Bewerken en lijmen van het spul is écht heel makkelijk.
Kan het iedereen aanraden het ook eens te proberen. Materiaal kost relatief erg weinig en je hebt geen speciale spullen nodig. Op een rijtje:
-Scherp breekmesje
-ijzeren lineaal
-winkelhaak
-schuurpapiertje en een blokje
-oude CD of een vork om te "rillen", voor het buigen van rondingen
-figuurzaag
-potlood of fijne Edding stift
-milimeterpapier

-Depron
-Multiplex (ik heb 4mm hardhout multiplex van de Praxis; 4 euro voor een vierkante meter en de kwaliteit is best goed)
-Uhu Por
-5 minuten Epoxie (Bison)

Vanavond de ailerons gedaan. Eerst lossnijden (blijft spannend...je verprutst vrij makkelijk een vleugel en...kan ik bij mijn reeds ingebouwde pushrods!)

Auster071105001.jpg

Prima gelukkig, geen enkel probleem. Afgeschuind, roerhoorntje met epoxy verzonken in de aileron, scharniertape aangebracht en aangesloten.

Auster071105004.jpg

Van boven ziet het er strak uit. Geen kier, vrijwel zonder speling en erg stevig. Ik ben er blij mee.

Auster071105003.jpg

Daarna de vleugels er eens op geschroefd om een idee te krijgen.

Auster071105005.jpg

Wow, knap werk, ziet er mooi uit :!:

Ben superbenieuwd hoe die gaat vliegen. Al enig idee van totaalgewicht/vleugelbelasting?

En bij deze dus een abbo'tje.....

Dirk

Geen idee wat hij gaat wegen. Tot nu toe geen drol :D
Ik hoop rond de 750 gram uit te komen. Langzaam vliegen is wel mijn ding, zeker met zo'n kistje. Dan zit hij op zo'n 25 gram/dm2 dus dat zou mooi zijn....

Zo. De wingtips van 5 laagjes 6mm depron gemaakt. Vorm uitgesneden, op elkaar gelijmd en in vorm geschuurd. Tevens de wortelribben in een hoek geschuurd zodat de vleugels ongever de juiste v-stelling aannemen. De fijnafstelling doe ik met struts.
Voor dat doel bij de lokale vliegerwinkel 4mm holle koolstofbuisjes gehaald.
Ook de pasbusjes van rond 6mm hout en de buitenste ribben aan de vleugel met epoxy vast gezet. Het begint echt wat te lijken nu...

Auster071106003.jpg

Auster071106002.jpg

Bij RCTechnics maar weer een bestelling geplaats. Deze outrunner van 71 gram, een 25A regelaar, ontvangertje en nog 2 9-grams servo's voor hoogte en richting.

Auster071106004.jpg

Wat blijft over:
-de struts
-voorste deel motorkap in vorm schuren (heb reeds wat laagjes depron op elkaar gelijmd)
-motorkap (afneemnaar) maken
-Afneembaar dakje tussen de vleugels maken
-landingsgestel ontwerpen en bouwen
-motor en overige elektronica er in
-verven; zit te denken aan het camouflage kleurenschema van de Austers zoals de luchtmacht die kort na de oorlog in dienst had als fotoverkenningstoestel vanaf Deelen)
-Vliegen! Maar dan moet het eerst wat beter weer worden :D

Eerste kleine tegenslag; de linkervleugel bleek toch onbedoeld de tip naar beneden verdraaid te hebben. Hmmmmm......
Na lang piekeren een rig gemaakt om de vleugel in op te kunnen spannen en voorzichtig met het heleluchtpistool verwarmd. Enkele uren laten staan en toen was het gelukkig goed. Had weinig trek een nieuwe vleugel te bouwen :lol:

Auster071107001.jpg

En daarna verder met de staart.
Roervlakken losgesneden en op de vlakke kanten een stripje koolstof gelijmd voor de vormstabiliteit. Daarna de andere zijdes afgeschuind. Tevens passtukjes op het onderste deel van het kielvlak gelijmd en geschuurd. Deze moeten het kielvlak opsluiten in het achterste deel van de romp.

Auster071107002.jpg

Tot slot tapescharnieren geplakt. Alles beweegt soepel en het zit keurig naar mijn idee.

Auster071107003.jpg

Auster071107004.jpg

Post!

Auster071108002.jpg

Mijn spulletjes zijn binnen. Ziet er allemaal goed uit. Regelaar enmotor zijn van HiModel, ben benieuwd hoe dat werkt. Zet er een APC 9x6 thin electro op met 3 cellen.
Voor hoogte en richting ook nog twee 9-grams servo's.

Nu verder met de neus. Vier plaatjes 6mm op elkaar gelijmd en dan proberen....

Auster071108001.jpg

....er een neusje van te schuren. Depron schuurt nog makkelijker dan balsa maar ik ben niet zo'n beeldhouwer. Moeilijk hoor, een mooie vorm schuren.
Helaas moet ik nu even stoppen van mijn vrouw want die wordt gek van het geluid....

Auster071108003.jpg

:D
Zal ik doen. Maar als het zulk weer blijft....trouwens, de "laatste dingetjes" duren altijd het langst. Struts en landingsgestel vraagt nogal wat denkwerk, om niet te vergeten de raampjes. Voor je dat allemaal goed hebt. 8)

Neusje.....

Auster071108005.jpg

Verder met het solderen en aansluiten van motor en reglaar, een paar verstevigingen om de neus stijf te maken en dan de motorkap.
Ontvangertje wat ik heb gekocht even aangesloten, werkt ook.

Motorkapje. Opgebouwd uit een basisplaatje van 6 mm depron wat net tussen de neuswand valt; daarop 3 spantjes 6mm en eroverheen een plaatje 3mm. Het in vorm buigen van de bovenste plaat valt niet mee. De grap is dat je wat kreukels kunt krijgen maar als je daar kokend water overheen giet verdwijnen ze gewoon weer. En dan in vorm schuren en je ziet er niks meer van.
Ook leuk: als je ergens zo veel van af schuurt dat het wel erg dun wordt lijm je er gewoon een plaatje ónder en kun je weer verder.

Auster071110004.jpg

Aan de cabine-kant van de motorkap zit een klein balsa blokje wat onder de rand valt en de kap naar beneden houdt; aan de propellorzijde zit een klein plastic plaatje met een parkertje in een stukje triplex. Door het te verdraaien kan de kap los en vast.
Totaal weegt het motorkapje 5 gram.

Auster071110003.jpg

Heb alles even gewogen; wat ik nu heb (dus nog zonder landingsgestel, deksel tussen de vleugels, struts en stuurkabels naar de staart) weegt 485 gram.

nou begint het er echt op te lijken, en die neus is heel goed gelukt
als je snel doorbouwd en het weer bijtrekt, ik kan niet wachten :wink:

Skyhigh

Hallo Arjan,

Ben een paar dagen weg geweest, maar ondertussen heb je niet stil gezeten...

ziet er goed uit, en ook nog leerzaam, wil in de toekomst ook iets van depron maken.

met vrgr Rido

het arjan,

tijdje niet in dit draadje gekeken, maar ik schrik me echt rot, dit ziet er echt super uit!!!!!!! ik zou het je niet nadoen.

Dank voor alle complimenten.....word er verlegen van :lol:

De struts zitten nu ook.
Gemaakt van holle koolstofbuisjes uit de vliegerwinkel. In de uiteinden zitten draadeindjes M2 ge-epoxied met voor de zekerheid krimpkous er overheen.
Enkel de voorste strut is werkelijk dragend; de andere is voor de sier.
Voorwaarde voor mij was dat het makkelijk demontabel en verstelbaar moest zijn. Dat maakt het misschien iets minder mooi maar compromissen horen er bij.

Aan de vleugels zitten haakjes; de struts haken er dus gewoon in. Eenmaal vast kunnen ze er niet meer uit, je moet ze echt naar buiten klappen om ze te ontkoppelen.

Auster071113003.jpg

Aan de romp zit een constructie waarbij de draadeindjes afstelbaar zijn met wheelcollars (geen idee hoe die in het nederlands heten, die tonnetjes waarmee je wieltjes op een as kun zetten...). Als je het inbusje losdraait kun je de struts verlengen of verkorten om de V-stelling aan te passen. Die collars klikken in een houdertje van triplex. Het houdertje zit op een plaatje aan de bodemplaat gelijmd.
De T-stukjes zijn van rubber. De achterste strut zit daar dus gewoon los in geschoven. Hij kan er niet uit maar kan ook niet dragen.
Over het bevestigingsplaatje komt nog een stukje depron wat vlak geschuurd kan worden, dan zie je het niet meer. Over het houdertje komt een aluminium borgklipje zodat de collars niet in vlucht los kunnen schieten. Niet dat dat erg waarschijnlijk is want ze worden op trek belast dus door de hoek trekken de struts de collars ín het houdertje.

Auster071113005.jpg

Auster071113004.jpg

Zo is het van opzij....

Auster071113002.jpg

en zo van voor.

Auster071113001.jpg

Auster071113.jpg

Nou dag hoor!

hij/zij kan bijna vliegen :)

zeer mooi gemaakt allemaal, hier is goed over nagedacht, dat zie je gewoon op de manier hoe je bouwd.
succes met het afwerken, en welk schema krijgt hij nu?

Kleuren...tsja. Het valt niet mee documentatie te vinden. Als iemand plaatjes kan vinden van dit schema:

Auster_MZ236.jpg

Dan kan ik hem "mat" houden en dat is met Depron wel prettig.

Back