[eigen ontwerp] Wing XXL (3,2meter)

michiel b zei:
Vliegende vleugels moeten omdat ze geen corrigerende staart hebben, eigenlijk altijd wel tipverdraaiing hebben, om een beetje stabiliteit te creëren.
Ik heb ook wel eens geprobeerd zonder.... Maar dat was wel heel kritisch vliegen hoor. vooral de overtrek eigenschappen zijn dan beroerd... :D
Vertel mij wat - kijk maar naar mijn avatar.
Zonder washout zou hij vooral erg tipstallerig zijn...
Bart
 
Leuk project.
Ben nu even met een k8 bezig anders was ik over de streep geweest om er ook een te maken.
Hierbij volg ik dit project.
 
Leuk die enthousiaste berichten. :)

Van het weekend weer verder bouwen.

Ik ben trouwens nog in dilemma hoeveel roeren er in de vleugel komen....
 
Hallo,

Ik zie dat je een mooie vacuumsysteem gebruikt hebt bij de bouw van je grote vliegende vleugel. Bevalt dit systeem? Welke pomp gebruik je, wat was de prijs, de max. onderdruk en waar heb je hem gekocht? Kun je uitleggen hoe het afslag systeem werkt? Ik ben bezig schuimkernen met glas te lamineren, dit doe ik dan met een koelkastpomp die de hele nacht blijft draaien. Dit vind ik echter te link om binnen te doen (de pomp wordt heet) dus staat de boel buiten, wat niet goed is voor het uitharden van de epoxy. Ik ben dus op zoek naar een goed en goedkoop systeem wat ik veilig binnen gebruiken kan.

mvg,

Eric
 
Eric Poppe zei:
...Dit vind ik echter te link om binnen te doen (de pomp wordt heet) dus staat de boel buiten, wat niet goed is voor het uitharden van de epoxy.
Kan je niet gewoon de pomp buiten zetten en je vacuümbag binnen? Met de slang door het kattenluikje...

Bart
 
Eric,
De pomp is uit een koelkast gehaald. De kleine koelventilator zit er nog op. Heet wordt de pomp nu niet. lauw warm maximaal.
Ingebouwd in een koelkast heeft deze natuurlijk ook beperkte koeling, maar staat die uiteraard niet full-time aan.

Met de terug koppeling springt de pomp bij een goed afgesloten zak maar 1-2 minuten in een uur aan. Misschien nog wel minder. De motor heeft geen tijd om warm te worden.

Vroeger hebben we nog wel eens deze vacuümpomp aangesloten met een tijdklok. De pomp bleef dan 15 minuten in een uur aan. Dat gaf een slecht resultaat. Door de hoge onderdruk werd de schuimkern plat geduwd, en kregen we een wel heel dun profiel. :lol: Ook hebben we toen wel eens een lekke zak gehad. Door de wisselende druk, kregen we toen een golfplaat....

Tot zover hebben we goede resultaten met de terugkoppeling erin. De onderdruk van de pomp gaat dus rechtstreeks naar de vacuüm zak, maar ook naar de drukmeter en naar de cilinder. Op de cilinder zit een veer, met een moer om de schroefdraad kunnen we de veer strakker of losser spannen, en daarmee het schakelpunt(en dus de druk) instellen. De cilinder gaat hoe hoger de onderdruk is, verder in. Als dus de onderdruk te laag is, zal de microswitch ingedrukt worden. Deze schakelt de pomp aan. De druk daalt weer, schakelaar wordt weer gedeactiveerd, pomp gaat uit. Zo blijft het in een soort eco systeem. Als er een lek in de zak zit, merk je dat meteen: De pomp blijft continue aan.

Er zit wel een beetje wrijving in de cilinder, en dus traagheid in het syteem. Je hebt een overgangstraject, ipv een schakelpunt. (eigenlijk wel grappig, in de elektronica wordt dit hysterese genoemd. Leuk om te zien dat het zelfde verschijnsel te zien is in de mechanica :) )

wingXXL17.jpg
 
...heb je de iso=waarde van je camera gecontroleerd? je schrijft dat je niet snapt hoe het komt...
 
Die staat op automatische iso. Camera is een Canon Ixus 60. 6M pixels......

Beeldkwaliteit valt mij tegen. Oudere digi-cameras met minder pixels geven een beter beeld.
Ik zet dus eigenlijk alles op automatisch, omdat ik er geen verstand van heb. (en dan hoop ik dat die camera alles zelf goed instelt...)

Later is het bouwverslag staan foto's met een andere camera, waarmee de foto's zichtbaar beter zijn. Misschien weet jij wat ik fout doe?
 
Nu eindelijk nog wat verder gewerkt.
De ribben die de vleugelbuis versterken zijn dus uitgehard, en nu geschuurd.
WingXXL56.jpg


Om uitscheuren van de wortelrib te voorkomen , daar nog een extra stukje triplex tegen aangelijmd.
WingXXL58.jpg


Servo-uitsparingen afgetekend.
WingXXL55.jpg


En uitgesneden:
WingXXL57.jpg


WingXXL59.jpg


Wortelrib inkepingen gemaakt in de vleugel:
WingXXL60.jpg


Op passing nog even controleren....
WingXXL61.jpg


En lijmen maar met 24-uurs epoxy, die wat verdikt is met korrels glasvezels.
WingXXL62.jpg


De vleugel was iets getordeerd, dus met dit stukje afval moe het goed uitgelijnd zijn...
WingXXL63.jpg
 
merci :)

gisteren avond nog verder aan gewerkt.
Eerst voor de grap eens wat op de weegschaal gelegd.
WingXXL65.jpg


Weegt:
WingXXL64.jpg

Dit is een willekeurige motor, maar iets van rond de 200-300 gram zal de motor wel worden.
Wat er onder andere nog bij komt:
  • vleugeltippen
    Bevestiging van vleugel helften
    ontvanger
    prop+spinner
    accu
    bespanning
En nu vergeet ik waarschijnlijk wel wat.
Rond de 3kg uitkomen zal dus wel lukken. Maar zwaarder mag ook nog geen probleem zijn voor 1m[sup:3c028c15e9]2[/sup:3c028c15e9] :mrgreen:


Voordat de buitenste vleugeldelen(tip-delen) aan elkaar gelijmd worden eerst een sleuf maken voor de servo-kabels. We smelten deze met een as.
WingXXL66.jpg


En hier zie je net de as weer te voorschijn komen.
WingXXL67.jpg
 
Heb je voor dat gat "branden" geen erg vaste hand nodig?
Want het lijkt mij dat als je 1 keer uitschiet je halve vleugel weg is...
 
Zo'n vaste hand heb ik helaas niet. Dus daarom een geleiding gemaakt langs de vleugel. Hierdoor kan je uitrichten waar de as precies naar toe gaat.
Heb ik helaas geen foto van.
 
update is foetsie....

hmm, mijn vorige post/update van afgelopen maandag staat er helaas niet meer bij...
Dan zullen wel alle posts van maandag foetsie zijn. Ik neem aan dat er een update van zondagnacht is terug gezet.
 
samenvatting verloren post(s)

Nou, hier maar de post opnieuw. compleet met de updates van deze week. Ik weet het hele verhaal niet meer wat ik opgeschreven had. Dus maar een korte samenvatting.

Vleugeldelen gelijmd. versterking van de tip bevestiging gemaakt. balsa+triplex. Ook nog een inkeping hierin gemaakt, zodat de kwetsbare tippen toch nog ietwat houvast hebben.

Daarnaast nog veel geschuurd en geplamuurd. Toen met 25grams glasmat en g4 aan de gang. Ook nog een 160grams carbon mat bij de wortel-neuslijst. Ziet er wel leuk uit zo. :) Maar hier komt namelijk de accu, en dus wordt er nogal wat schuif uit gehaald. Dit moet het toch een beetje stijf houden.

WingXXL68.jpg

WingXXL69.jpg

WingXXL70.jpg

WingXXL71.jpg

WingXXL72.jpg

WingXXL73.jpg

WingXXL74.jpg

WingXXL75.jpg

WingXXL76.jpg

WingXXL77.jpg

WingXXL78.jpg

WingXXL79.jpg
 
Back
Top