Eigenbouw heli "Pegase"

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door jkB, 24 mei 2011.

  1. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    De effectieve bouwtijd heb ik niet opgenomen maar van idee tot vliegen zijn twee jaar over gegaan.
    Van slapen is de laatste weken niet veel in huis gekomen. De heli moest klaar zijn voor 23 mei want op 25 mei zijn we met de leerlingen voor een technisch jury verschenen. De PeterHellerTalentAward. Van de 14 deelnemende scholen zijn wij op de 3de plaats geeindigd. Wel een bedenking er waren 12 technische richtingen en onze leerlingen komen van een beroepsafdeling. Ik schreef gisteren dat de heli zondag zijn eerste hopjes deed maar dat was al 22 mei, ben door de vermoeidheid de tijd kwijt. Heb een filmpje van de aller eerste hop, ga kijken hoe ik het hier kan plaatsen.
    Even op gezocht de rotorkop is een SSR-Vl die oorspronkelijk op de Eagle WC3 VPUS stond.
    Data logger is uitgelezen en volgens hem kom ik niet boven de 50A. Ik probeer ook dat hier te posten, kunnen jullie mij helpen hoe de waardes uit te lezen. Het is ook mijn eerste elektro dus moet nog wat leren. En dat is dan hobby ;)

    Jos
     
  2. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    De eerste hop met de Pegase, let niet op de was maar hij was wel sneller droog :)

    [​IMG]

    Jos
     
  3. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Allicht een tip om met een andere heli te leren autoroteren?

    Ik ga dit draadje volgen!
     
  4. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    @Anko, met autoroteren heb ik geen probleem, alleen de rotor kon niet opspinnen door dat de riem hem blokkeerde. Een punt om naar te kijken in mijn ontwerp, "wat als" en dat dan oplossen.

    Hier de data van de eerste vluchten.
    [​IMG]

    Jos
     
  5. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    heb je nergens een vrijlooplager erin zitten dan?
    beste plek lijkt me dan de poulie op de hoofdas om daarin een vrijloop te zetten alleen heb je dan geen aangedreven staart tijdens een autorotatie.
    Als trouwens de riem de hoofdas daadwerkelijk blokkeerde dan misschien wat busjes oid plaatsen om de riem weg te houden van de hoofdas.
     
  6. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    @DannyvG, de vrijloop zit in de eerste trap van de overbrenging. Dus als alles goed gaat kan ik feilloos autoroteren. Maar de flens van het aandrijfriemwiel was los gekomen en de riem van het riemwiel afgelopen en bleef halve steken tussen riemwiel hoofdas en carbon daar door de blokkering. Nu met een riemwiel met flenzen door de fabriekant aangebracht gaat dit niet gebeuren. De heli is trouwens terug airborn.

    Wat heb ik onder tussen veranderd?
    In eerste instantie had ik een solide frame constructie omdat ik geen ervaring had met de riem aandrijvng en de krachten die er op komen. Nu blijkt dat het allemaal mee valt en er verschillende alu-parts niet noodzakelijk zijn. De tussenstukken verwijdert. Enkele stukken vermagerd. Gewichts verlies in totaal 300gr. Moet er wel bij vertellen dat hij 6kg woog met de RJX90 rotorkop en nu de SSR-Vl er op staat. Huidig gewicht zonder body 5.7kg. En er kan nog veel veranderen. Landingsgestel nu 198gr, riemwielen vol alu, kan in kunststof (POM ligt klaar).


    groeten

    JHos
     
  7. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    update;
    Gisteren op de Belgian heli days in Edingen mijn heli aan het grote publiek laten zien. Bij men eerste figuur hovering M ging alles zeer goed, je kon zien hoe zenuwachtig ik was aan de heli :) . Dan naar de translatiefiguren en eerste een looping maken, vergis me van kan dus met wind mee niet zo goed, maarja moet kunnen, dan na de stallturn opeens weer dat zelfde gevoel als bij de maide flight no power en de heli valt weer uit de lucht. (Zie filmpje van volunteer in meeting algemeen). De schade valt mee, t'is te zeggen, de heli is nog heel, enkel een gebogen boom, maar de mainblades SG 700 zijn naar de kl;..t.n :( . Als reden dachten we eerste de regelaar heeft het begeven. Maar bij nader onderzoek komen we tot de vaststelling dat het aandrijfwiel van de tweede trap los staat. Nochtans met 3 wormpjes en platte kantjes op de as. De krachten die hier opkomen heb ik toch lichtjes onderschat. Bij deze alles opnieuw bekeken en door en door geboord en een asje door gestoken opgevangen aan twee kanten met een wormpje. En extra twee wormpjes op de as met een plat kantje.
    Net 22u02 terug gestart en alles lijkt pikobello. Hopenlijk blijft het nu even goed zodat ik eens echt kan doorgaan om te weten hoe de heli upstairs echt vliegt.

    gr Jos
     
  8. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Heb de heli kort mogen zien vliegen op de schaalhelimeeting van RC Heliparts afgelopen zondag.
    Zag er heel goed uit. Ook het frame van dichtbij mogen zien.

    Zoals je zelf aangaf is hij nog aan de zware kant en heb je nog wat ideen voor verbetering. Mooi dat je doorgaat met je eigen ontwerp te verbeteren. Ben benieuwd waar het eindigt.

    Ik ben overigens wel benieuwd of er een theoretische onderbouwing is voor de veranderde gyroscopische werking van de motor in het verlengde van de hoofdas.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, is er niet Gyroscopische werking heeft betrekking op de beweging en de stand van de AS van een roterend object in de vrije ruimte, en het maakt in principe geen drol uit waar dat object zich bevind. Het kan, vanwege de lengte van eventuele momentarmen, wél invloed hebben op de krachten binnen het frame, maar het mag geen invloed hebben op de gyroscopische effecten of werking.

    Ondebouwing: bij schepen word gebruik gemaakt van gyrokompassen. Vroeger dacht men dat die per se in het hart van het schip (het neutrale punt bij slingerbewegingen etc) moest zitten, maar het blijkt weinig tot niets uit te maken, al heeft een kompas wat helemaal op een uiterste punt zit, wel licht last van versnellingsfouten, maar dat zijn maar tijdelijke afwijkingen.
    Ook dacht men vroeger toen de hekrotorgyro's nog daadwerkelijk tolletjes waren, dat het verschil maakte of de gyro onder de rotor-as zat of in bijvoorbeeld de neus. Voor het gyroscopisch effect waar de werking van de tol op berust maakt het niet uit. Echter bij plaatsing in de rompuiteinden kunnen trillingen wel een invloed hebben.

    Evenzo, zal het voor de heli weinig uitmaken of de motoras in het verlengde van de rotoras ligt of niet.
    Het kan wél van voordeel zijn voor wat betreft massa-centralisatie, dus ik zeg niet dat er géén effect is. Maar voor de gyroscopische werking maakt het weinig uit. Het word anders als er een haakse overbrengign in het spel is en de motor-as horizontaal komt te liggen. Dan krijg je twee haaks op elkaar staande assen en die gaan elkaar wél beïnvloeden.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2011
  10. TdeB

    TdeB

    Lid geworden:
    5 jun 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Noord-Holland
    Schaalheli's met turbine bijv?
    Zo ja, hoe merk je dit?

    Tim

    P.s. sorry voor de off topic... Mooie zelfbouwheli! Flybarless is geen optie voor gewichtsbesparing, denk ik?
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2011
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmm, da's een goeie......

    Volgens mij merk je dat als piloot niet echt. Heb zelf vroeger de Bell trainer van Graupner gevlogen en die had een horizontaal ingebouwde motor. Kan me absoluut niet herinneren daar ook maar iets van gemerkt te hebben qua richtingsstabiliteit o.i.d. maar je hebt dan opeens wel een heli waarbij er in iedere denkbare richting wel een "significant" gyroscopisch effect optreed.
    Met een verticaal opgestelde motor (en als je de hekrotor verwaarloost) is dat er in ieder geval niet om de top-as....

    Dus met een horizontaal opgestelde motor ZOU je héél theoretisch een lichte mate van rust om de topas moeten vinden, en een heel lichte mate van roll effect als je hekrotor geeft (hekrotor aansturen veroorzaakt een domp of elevatie-effect op de motor als gyroscoop, en die kracht veroorzaak op zijn beurt weer een roll effect in de hoofdrotor). Vermoedelijk echter te gering om goed waar te nemen als RC-piloot....


    Groet, Bert
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Toevoeging:
    Hoekverdraaiing, hoeksnelheid en hoekversnelling van een gyro zijn allemaal onafhankelijk van afstand tot hoofdas. Al zou je de gyro zich ergens ter hoogte van Pluto bevinden, of in een ander melkwegcluster, maakt niets uit. Stel er zou wel verschil zijn, dan zou gyro zich los moeten wrikken.

    @Bert
    Gewoon nieuwsgierig: heb jij draai- en/of frees-mogelijkheden op jouw kantoor?
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Ron,

    als je mij bedoelt: Yep, ik heb zowel thuis als op "kantoor" (weliswaar beperkte) draai mogelijkheden. Frezen hooguit wat je met improvisatie kunt bereiken door een freeskop in de draaibank in te spannen en het werkstuk aan de beitelhouder vast te knopen (maar ik heb wel eens een spiebaan op die manier voor elkaar weten te krijgen).

    Maar met name de bank op het werk is een oud afgeragd beestje, niet uitgelijnd, die daar alleen maar staat omdat dat wettelijk verplicht is....
    Was verwoest door een spill met onverdund blusschuim, en heb ik met veel moeite weer aan de praat gekregen. Dus je kunt je voorstellen dat je daar niet voor je plezier achter staat....

    Hoezo deze vraag?

    Groet, Bert
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik vroeg me af of jij klusjes ten kantore kon doen. Dat kun je, met frisse tegen tegenzin blijkbaar :D
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh op die fiets....
    Nou, ik sta op zich niet met tegenzin achter de draaibank, maar de bank die ik aan boord heb, is alleen geschikt om noodoplossingen in de vorm van vulbussen en dergelijke te draaien, niet voor preciesie werk of zelfs normale werkstukken. Een stoommachientje bouwen bijvoorbeeld, kan ik aan boord gewoon vergeten.

    Maar als een afsluiterspindel uitgelubberd is, kan ik daar wel wat mee, en sterker nog, het lukte afgelopen reis na wat gepiel zelfs vrij goed om draad te snijden.
    Ik gebruik hem eigenlijk hoofdzakelijk om oude leidingflenzen te recyclen (de restanten pijp afdraaien zodat de flens weer op een stuk nieuwe pijp gelast kan worden)

    Om je een idee te geven: de prisma's zijn gedeeltelijk weggeëtst, Het dwarssupport loopt zeer zwaar, en op de tantwielkast is geen enkele hendelstand aanduiding meer te lezen, alle langsvoeding, snelheids en andere tabellen inclusief die voor het draadsnijden zijn van het front gewist, en het is een 50 Hz bank die op 60 Hz draait....
    De buitenklauwen is niks mis mee, maar de binnenklauwen en de zachte klauwen blijken bij een andere kop te horen (....:confused:)
    De koelpomp is volledig weggevreten door die schuimspill, evenzo alle koper van de electrische installatie (die ik min of meer uit het hoofd weer opgebouwd heb incl alle beveiligingen).

    Verder is er iets mis in de tandwielkast, want ik kan iedere 25 uren de olie wisselen en dan komt er een à twee vingerhoedjes slijpsel uit, maar ik kom er niet achter wat er nu aan het opvreten is.... (geen speling op het spindel, en er loopt niet echt iets warm....)

    Maar ik ben allang blij dat ik het ding überhaupt heb, want in de 2 1/2 jaar dat het schip oud is (de draaibank is tweedehands en plm 30 jaar oud) heeft het bankje al minstens 4 keer enorme operationele problemen en daaruit voortvloeiend zéér grote kostenposten voorkomen....

    Dat mijn werkgever daar zo'n oude bank heeft neer gezet (de schade is pas na installatie gebeurd) en er verder geen geld aan spendeert om hem te restaureren, komt omdat ik een van de héél weinige mensen schijn te zijn die de draaibank überhaupt gebruikt. 99% van mijn collega's laat gewoon iets maken door een revisiebedrijf, met alle kosten van dien. Maar dat valt boekhoudkundig onder operationele kosten, de draaibank herstellen onder schadeposten. En op die manier ben ik mijn hogere salaris dus toch gewoon waard t.o.v mijn goedkope buitenlandse (merendeels ex-oostblok) collega's.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2011
  16. poncho1

    poncho1

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Oosterhout
    mooi

    hoi jos
    prachtige heli
    zoek nog iemand die een bodemplaat kan frezen voor mijn freya wc2 die ik ga ombouwen naar electro

    grtz jos
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hoi,

    een bodemplaat kan ik eventueel ook maken. Als je dat wilt PM me even. Ik heb er ook al 2 voor Ronald v. L. gemaakt.

    Steven
     
  18. jkB

    jkB

    Lid geworden:
    28 dec 2003
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Meldert, België
    Na de WK perikelen, de draad terug opgenomen om met de eigenbouw heli verder te experimenteren. De laatste crash was niet te wijten aan de heli of constuctie maar het uit vallen van de zender. Dit heeft er ook toe geleid dat het project even stil lag. En de voorbereidingen voor het WK natuurlijk. Maar nu zijn we weer zo ver. Het ontwerp van Pegase Pro2 ligt al op tafel, hier kom ik later nog op terug maar eerst wil ik jullie laten genieten van één van de hooveroefenigen die we vorige week gedaan hebben. De duitse stem op de achtergrond is Uwe mijn vaste cameraman.

    [media=youtube]Hi0J5p2kMvM[/media]

    Groeten

    Jos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest


    Alstu;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    Mooi project!
    Zou je het gewicht niet naar beneden kunnen halen door ipv de rjx kop een "plastic" rotor kop van Mikado of Raptor te gebruiken? scheelt toch een pak volgens mij (ik had tot kort een rjx90)

    maakt de heli op zich zoveel lawaai of is dat een vertekend beeld van de camera? Qua bewegende parts is het toch beperkt? wat voor pinion en maingear gebruik je? De herringbone is uiterst stil (logo)
    Succes en bij deze e abo!
     

Deel Deze Pagina