E
Early
Guest
Groet,Oh op die fiets....
Om je een idee te geven: de prisma's zijn gedeeltelijk weggeëtst,
Bij veel draaibanken is de vaste kop te stellen zodat hij op een korte afstand toch weer redelijk recht kan draaien.
Anders een stukje latoenkoper onder de kop op een van de prisma's leggen.
Stuk brons van 300 mm. in de klauwplaat, spanningvrij afdraaien en meten.
Het dwarssupport loopt zeer zwaar,
Vaak is demonteren, schoonmaken eventueel de slijtrand wegschrapen al een hele verbetering.
en op de tantwielkast is geen enkele hendelstand aanduiding meer te lezen, alle langsvoeding, snelheids en andere tabellen inclusief die voor het draadsnijden zijn van het front gewist,
Geef het merk draaibank eens.
De buitenklauwen is niks mis mee, maar de binnenklauwen en de zachte klauwen blijken bij een andere kop te horen (....)
Dat wordt een goedkope nieuwe klauwplaat, dit is beter dan niets.
Nieuwe klauwen is meestal zonde van het geld.
De koelpomp is volledig weggevreten door die schuimspill,
Dat gebeurt vaak na lange tijd stilstand.
Een tijdklok die de pomp elke dag 10 min. laat draaien is een oplossing.
evenzo alle koper van de electrische installatie (die ik min of meer uit het hoofd weer opgebouwd heb incl alle beveiligingen).
Verder is er iets mis in de tandwielkast, want ik kan iedere 25 uren de olie wisselen en dan komt er een à twee vingerhoedjes slijpsel uit, maar ik kom er niet achter wat er nu aan het opvreten is.... (geen speling op het spindel, en er loopt niet echt iets warm....)
Als het brons is dan kan het een van de lagers zijn die droogloopt.
Ik neem aan dat hier nog bronzen lagers inzitten.
Deze moeten echter wel speling hebben anders kan er niet genoeg olie tussen.
Dat mijn werkgever daar zo'n oude bank heeft neer gezet (de schade is pas na installatie gebeurd) en er verder geen geld aan spendeert om hem te restaureren, komt omdat ik een van de héél weinige mensen schijn te zijn die de draaibank überhaupt gebruikt.
Reviseren is een hoge kostenpost.
Dit wordt bij normale draaibanken niet meer gedaan.
Maar een goede onderhoudsbeurt op zijn tijd is nooit weg.
Groet, Bert
Tonnie