Eigenbouw sleepkist

Ja, wij beheersen de techniek van het snijden met een koude draad tot in de perfectie! :)

De kernen moeten verder wel aangepast worden naar de eigen idee. Ze zijn 120cm lang en "formeel" is de spanwijdte 224 cm dus zou 112 genoeg zijn. Alhoewel er meestal toch wel wat af moet ivm beschadiging van het tempex aan de kopse kant. Ook de abachi platen zijn soms ingescheurd naar het einde toe.
Je hebt dus wat over om evt nog een iets grotere spanwijdte te nemen, schuine tippen te maken of stomp.
Wel of geen buis in het midden, grotere flaps/kleinere ailerons, breedte/hoogte van de flaps groter of niet.
Type servobakken.
Ook hebben we geen servokabel schacht aangebracht, omdat iedereen dat beter zelf kan doen aan de hand van de plaats van de servos. Doe je makkelijk zelf met een verhitte buis, die geeft dan ook nog een (beetje) extra sterkte aan het tempex!
Afijn we zien wel wie de best vliegende Greenley maakt!

Ik ben ook weer een beetje terug op de modelbouw rails. En nu kan ik met een rechte rug weer achter de bouw plank :-).

Ik moet nog steeds een beslissing nememen over de motorisering van mijn kist.

45 cc zou voldoende moeten zijn maat 80 kan ook. Ga ik voor een dure en hele goede merk motor, of zet ik er een (mogelijk ) minder goede goedkope japanse clone op.
Voordeel van een japanse motor is dat ik met mijn beperkte ervaring met dit soort motoren iets minder hoofdpijn heb als ik een onderdeel sloop. Nadeel is dat je mogelijk tegen meer problemen aan loopt. (In het verleden wel heel veel brandstof gevlogen maar nooit een benzine motor).

Voordeel van een merk motor is dat hij een bijna onbeperkte levens duur heeft. onderdelen en service een stuk makkelijker zijn en er moglelijk veel meer kennis voor handen is als hij niet helemaal doet wat ik in gedachten heb. Belangrtijk nadeel is de prijs. Met de huidige dollar koers kosten ze op dit moment bijna het dubbele. En 45 cc clone koopt je voor 175 $. plus transport en invoerrechten .

Ga ik voor een merk motor dan moet ik het dubbele in euro's aftikken. Dan heb ik wel een motor die levens lang mee gaat, maar dat zou een goedekope clone ook kunnen doen.

Vraag blijft dus voor mij een beetje waar zitten de voordelen van een merk motor voor iemand die gewoon een lekkere stevige bak wil om meer ervaring op te doen met grote kisten, en de daar bij behorende zware motoren.

Een goede geluidemping vind ik wel van belang !!!!!

JH,
Je bedoelt waarschijnlijk een CHINESE clone. Japanners maken oa Zenoah en dat is origineel.
Ik hoor weinig goeds van deze motoren, zien er leuk uit, maar na 2 uur heb je al problemen(uitzonderingen daargelaten) Ik koop ze in ieder geval niet.

De 80cc is qua motorisering wel aan het einde van het spectrum wat je er op kunt gebruiken, dat zou ik aanraden voor ervaren (benzine) vliegers die gewend zijn om met grote en overpowered modellen te slepen.
Tevens is dat gelijk (bvb bij 3W) een flinke hap uit je budget. Misschien beslis je daardoor tot de aankoop van goedkopere servo's, en dan ben je verkeerd bezig. Een goede sleepkist krijgt het hard te verduren en maakt, als het goed is, vele uren. Dan moet je met goed spul vliegen.

Ik ga zelf voor de ZG62, betrouwbaar, niet te duur en alle onderdelen ruim voorhanden én ik heb er nog 2 liggen... Met een reso pijp eronder zijn het nog steeds sterke motoren, OK er zijn natuurlijk al sterkere in dat segment, mja, dan gaat de prijs ook weer omhoog.

Kijk eens rond, er worden af en toe wel ZG62's aangeboden en nieuw zijn ze ook niet al te duur meer. Ga wel voor de elektronische ontsteking versie, of laat hem ombouwen (kost 150 euro)

Ondanks de goedkope "kit", hou er rekening mee dat je toch richting de 1500 euro uitkomt voordat je vliegt (Motor, uitlaat, 7-8 goede servo's, ontvanger, 2 akku's, weiche.)

;-) 1500 euro is ongeveer de prijs van een gemiddelde raket. En gaat het daar mis dan sla je zelfs de epoxy tussen de vezels vandaan. Dus de prijs van een stevige sleper waar ik een hoop lol aan ga beleven valt dan alles zinds mee :-). harde landing is dan meestal niet volledig het einde.

De revieuws die ik gelezen heb over de motoren waren wel positief maar gingen idd niet over duur testen. Wat ik er over kon vinden waren nieuwe motoren maar als die dingen na 2 uur problemen gaan geven dan is het idd niks.

Mocht er dus iemand een ZG62 in de aanbieding hebben voor een aceptabel prijs dan houd ik me aanbevolen .

Zo,
Nét naar Arnhem geweest, pffft, heb me denk ik vergist in de berekening en btw etc, moest ff 420 euro dokken voor 5 platen... Genoeg voor 10 rompen, dat wel, maar de geschatte prijs van 20 euro voor romphout, wordt nu dus 42 euro. Tis wel superkwaliteit!

Verder, ik heb nu met vv Tilburg (220km) en vv Arnhem(80)km al 300km verreden, een boel boortjes verknoeit om die snoeiharde sjablonen te boren, dus het lijkt me billijk dat het totaal wat verhoogd wordt met een onkosten post.

Bepaal de breedte vam de romp aan de hand van de tank. John vliegt hem met een 1,5 liter tank. Dan kun je lekker (met een 62er) een tijdje onafgebroken slepen.

die duitser is veel te duur met zijn motoren, dan is het amper de moeite het risico te nemen.

In onze club vliegt nu een speelkist met een SV100 ver2 met KS reso's

dit ter vervanging van een 3W 75 met reso. Het vermogenverschil is heeeeeeel duidelijk merkbaar.
Momenteel start en loopt hij zonder problemen, als hij dat in noverber ook nog doet is het een succes. Wetende dat deze kist op zaterdag en zondag minstens 20 liter opvliegt.

prijzen ga ik hier niet noemen maar de motor is goedkoper dan de uitlaten.

Ik ben benieuwd hoe de motor het doet en blijft doen. Bij mij zal hij er geen 20 liter door heen jagen in een weekend. Aan de andere kant als het een brok ellende is dan koop ik liever een goede motor voor een beetje meer.

Een gebruikte is niet heel veel duurder dan een nieuwe clone.

interessant motortje. 499 is met de huidige dollarkoers wel heel erg goedkoop voor een 100cc twin.
wat betaal je voor de verzendkosten?
Overigens lijkt 100cc me wel een beetje erg groot voor deze kist. Ik vond de grenley met 62cc erg goed presteren. De grootste kisten gingen er achter omhoog, zonder problemen.

Hobbycitty 367.69 dollar inc. verzenden is ongeveer 250 Euro

En Frank die van jouw zijn Ponden ik weet niet wat daar de koers van is :confused::confused:

Bij google intypen.. 39.70 pound in euro

antwoord:

39.70 British pounds = 50.0851243 Euros

Even een vraagje.

Ik zit net naar de tekeningen van de Lowley te kijken. Hier zetten ze geen downthrust op. Maar op de Greenley wel...

En side thrust? Mij lijken beide toch wel nodig, vooral omdat ik er een DL-50 op wil gaan zetten...
Niet voor zwevers te slepen, maar een banner moet er toch wel achter kunnen...
Of een parachutist eronder....

B.v.d. Frank.

Back