Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Vindt k ook frank! Kwestie van goed aanpakken:

Zo heb ik t gedaan:

Vrouw werken, melvin klussen in nieuwe huis.

Melvin keuken gesloopt en van oude kasten bouwtafel gefabriekt.

Vervolgens savonds voor de verhuizing al modelvliegtuigen verhuist en beugels gemaakt op zolder.

Volgende dag: verraste vrouw! :-)

Hoezo? waar moet 'ie anders staan dan! :rolling:

Frank

Eigenlijk horen mn vliegtuigen in de garage, maar deze is nog niet geheel omgebouwd tot bouwhok. Moet nog geisoleerd worden, aangezien kou en accu's niet echt goed samen gaan. Tot die tijd moet de vloot dus maar op zolder overwinteren :)

Danny

Daar ik geen garage heb en alleen maar 2 schuurtjes is het bij mij niet meer dan logisch dat ik geregeld met een model de trap op en af loop :D

Zo, eindelijk weer eens een lekker vliegdagje achter de rug! Schitterend weer, weinig tot geen wind, een uitgelezen dag om de zender/ontvanger eens te testen en het veld te leren kennen van mijn nieuwe club.

Zoals al eerder gezegd een kissie meegenomen "die t altijd doet" en waar ik mee kan lezen en schrijven...

Jammer joh, vandaag deed ie t ff niet, hoop gedoe, motor wilde niet lekker lopen, afstellen, ander pluggie enz enz.

Begin blijkbaar al een echte jetvlieger te worden want na 3 x terugwandelen naar de pits omdat de tor weer eens was afgeslagen tijdens t taxien vroeg ik mij af waarom een glowmotor geen ECU heeft... ;-)

Maargoed, wat effort erin gestoken, en na drie deadstick landingen kreeg ik t torretje weer goed en toch heerlijk gevlogen!

Zender is top, rangecheck goed en ligt fijn in de hand.
Alleen nog wat wennen om bij de trims te komen, net even een ander plekkie als mn mx12.

Genoten van t mooie weer, lekkere vluchten en een schitterend veld!

De winter roest is ook weer uit de vingers!

Hehe, dat ga je later nog veel meer krijgen.

Loop je je wezeloos af te stellen aan je methanol bakkie omdat ie net niet zo wil lopen als jij wilt.
Pak je je jet, zet de schakelaar om, knuppel naar voren en weer terug en het werkt.
En goed zonder af stellen!!!!

Zo makkelijk dat jetten, echt voor mensen die geen motor af kunnen of willen stellen (damn, heb mezelf nu verraden........ ;-) ).

Grt,
Berto.

Zo, vanavond weer wat gedaan:

Nieuwe stuurstangen gemaakt voor rolroeren en flaps.

Op zich netjes geworden, omdat er gesoldeerde draadbussen op zaten wilde ik hier vanaf, gewoon stang met draad erop getapt.

Nadat ik klaar was met de fabricage draaide ik de borgmoer van de quicklink los om de quicklink wat te verstellen en tadaaaa!
Daar schoof het moertje over de stuurstang heen....

Blijkt dus toch de dikte van de stang te dun want anders kan dit niet gebeuren. Het draad is dus niet diep genoeg "in" de stang getapt.

Maar even op zoek naar stangetjes die wat dikker zijn.....

Op zich is t wel makkelijker nu, de lengte en hoeveelheid draad die erop getapt moet worden is bekend dus nieuwe zijn zo gemaakt!

c1ee66e8.jpg

e7e509cb.jpg

Yep

T zijn erg mooie linkages inderdaad, zijn van Multiplex.

Dank je voor het compliment, Leuk dat het je opvalt!
Ik heb er ook flink op zitten zweten!

Wel ff een dompertje, Had ik vandaag even een mooi stangetje gekocht...
Om te tappen...
Hebben ze me RVS meegegeven in plaats van staal....

DAAAHAAAG SNIJIJZER!!!!

*&@^!#%$!*&@#^% :hammer:

Nieuwe halen dan maar en WEER (4e X) andere stang halen...

Verenstaal dan maar??? Kan dat wel getapt worden???

verenstaal is ook erg hard, lijkt me ook niet te gaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
of gewoon alu nemen, dat tapt makkelijk ( geintje hoor ;) ) leuk project .

mvg eric

Neem zilverstaal te verkrijgen bij Conrad geslepen assen gebruik ik zelf heel veel bij het kogel kun je beter 2 hevels gebruiken.dan is het helemaal voor elkaar veren staal is behoorlijk hard kost je gereedschap of je moet het ontharden.
o ja gebruik altijd snijolie.
Groeten
Dick

Hey mannen! Zie jullie post nu pas... Nou, dat zilverstaal was ook een optie geweest, heb nu stangen van 1,7 gebruikt die ik had liggen. T feit dat t nutje over de stang draaide kwam doordat dit zijde was waar al draad op zat toen ik het kocht. Dit is gerold draad en dat zit meer "op" de stang, oftewel heeft een grotere diameter. Bij mijn gesneden draad gebeurt t nl niet. Die zit in het materiaal.

Maar zie hier mijn testje, dit gaat nooit los! Zal eerder de quicklink zijn die faalt!!

[media=youtube]3kuwhTYzHZM[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Even bezig met t afstellen van de rolroeren en flaps. Heb m maar even op zn kop gelegd zodat ik er goed bij kan. Wel een plaatje waard.

Streep op de hoogte roeren wordt nog veranderd, vindt t mooier als de blauwe strepen rood worden en tegen de romp aan weer twee blauwe erbij. Matcht beter bij de vleugel:

b425fcdf.jpg

Ook een idee! We shall see!

Vanavond even verder gegaan met de afstelling van de flaps. :hammer:

Heel gepiel, kreeg ze gewoon niet gelijk!

Ik wil ze recht tov de rolroeren en vleugel en dat ze gelijk staan in beide standen.

Nu heb ik alles zo staan dat de achterlijst netjes een lijn is.

In de startstand staat de ene flap ongeveer 2 mm lager als de andere.

In de landingsstand staan ze vol uit gelijk, alleen zit er een 1/2 seconde verschil qua looptijd.

Denk dat je van dit alles weinig zal merken maar wat is jullie mening??

Hey wim,

Elke flap heeft zn eigen servo.
In eerste instantie zaten ze beide op 1 kanaal in de powerbox en dan 1 kanaal door naar de ontvanger.

Nu heb ik dat gewijzigd naar elke flap een eigen kanaal op zowel powerbox als ontvanger.

Op die manier kon ik elke flap dmv mijn zender trimmen zodat de uitslag gelijk is, resultaat is wel dat de flaps met een halve seconde verschil op hun eindstand aankomen.

Back