Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

@skycat: daar heb je dan ook helemaal gelijk in! Thanks!

@richard: thanks, tja, t is wel een stomme fout, maar zoals ik idd al zei; wie weet kan er iemand anders wat mee!

T is een typisch geval van de wet van murphy!

Wie maakt die draadjes ook allebei bruin... Grrrrrr....

@herman:
Ik maak de kabels ook zelf, maar had even niet de juiste stekkers.vandaar maar even de originele ingekort.
Heb wel exact dezelfde draad op rol nu dus ik kan nog meters bij maken!
Even nieuwe stekkers bestellen!

Maargoed, vandaag even bezig geweest met t gas ventiel, die blijft na 1 x open te gaan constant hangen in de open stand. Nie handig....
De eerste keren hielp tikken op de klep nog maar nu is dat ook over...

Eerst even doorgespoten met Wd40 en heb m nu maar in de peut gezet met t messing gedeelte... Hopen dat dat helpt, anders een nieuw ventiel aanschaffen.

Mwaaaah!! Gasventiel is gewoon overleden.....

Met tikken krijg ik m wel gesloten maar bij een valve test met de gsu gaat ie open en nooit meer dicht.

Tikken, doorspoelen, max toegestane voltage erop, nachtje weken in de peut... No results....

Dat wordt een nieuw klepje bestellen, iedere keer klooien op t veld heb ik geen zin in.

Hopelijk vanmiddag even starten, 1 x kan wel, alleen zelf ff t gas optijd dichtdraaien.

Hee Buurman,

:roll: dat schiet niet op zo :nooo:

Maar even starten met de fles direct op de motor gaat ook heel goed hoor :yes:
Heb ik bij m`n F-15 ook wekenlang gedaan, dacht dat ook mijn klep overleden was, bleek gewoon het stekkertje los te zitten :lol:

Grt,
Berto.

ps 1. drop straks de meter nog wel even.

TOP!

Omdat het oudejaarsdag toch al herrie is op straat vondt ik dat er nog wel wat herrie bij kon! :mrgreen:

Met hulp van de buurman die zo aardig was zijn garage ter beschikking te stellen om mijn jetje te beschermen tegen de motregen, besloten om de Jetcat maar eens aan te slingeren in zijn nieuwe onderkomen, De Vision!

4ad732fe.jpg

Helaas was de drukunster van Berto ter ziele maar toch maar besloten om te gaan draaien.
Ik was enorm nieuwsgierig of de pijp zijn werk zou doen en voor voldoende koeling zou zorgen.
Ook het fuel systeem heb ik wat wijzigingen aan gedaan dus moest gecontroleerd worden of e.e.a niet lekte.

Het was een groot succes! een kleine 8 minuten gedraaid en hij wordt niet warm!
Ter hoogte van de uitlaat voel je wat lichte warmte, maar je radiator met de cv op 20 graden is heter!

Thrust kon helaas niet gemeten worden, maar ik moest toch flink mn best doen om de kist tegen te houden! POWERRRRRR!!!! :banana:

Late oppikken kwam door nog wat lucht in de fuel leiding, gasbus was nu wel goed zonder restrictie, heb even geschud maar dat deed niks, dus de gasflow wordt niet meer gestremt!

Ook geen fuel lekkages, dus ik kon 2011 niet beter afsluiten!

Zie video voor een uitgelaten Melvin! :mrgreen:

@ Buurman Sietse: Thanks voor het lenen van je garage!!!

Test-run A&F Models Vision Jet - YouTube

Vanavond ook nog wat gedaan aan de stuurstangen van Flaps en Rolroeren, Dat post ik de volgende keer weer!

Laatst bewerkt:
Heee Buurman,

Ah wat een lekker geluidje :yes:

Hij startte nog wel wat langzaam op, moet veel sneller kunnen :yes:
Misschien dat er hier of daar nog wat lucht zat maar dat komt wel goed.

Vermogen zit wel goed :D

Temp. in de romp zal je ook weingi van merken.

Dat afzetten, zette je de schakelaar wel de goede kant op?
Heb me daar in het begin ook in vergist, dacht dat ik hem normaal uit zette maar dat was meteen uit.

Mooi man :thumbsup:

Grt,
Berto.

Hey Berto,

Was idd lucht, fuel systeem is nu helemaal luchtvrij.
2e start was ook veel sneller inderdaad, had m nog een keer gestart hierna maar daar is geen video van! Gasklep defectje hielp natuurlijk ook niet.

Schakelaar was inderdaad de verkeerde kant op, vandaar ook de 2e start om even te kijken of dit ook werkt.
En ja, Spool-up naar 55.000 en dan Off.

Overigens is hij nu:

schakelaar omhoog - Off
schakelaar Center - Run
schakelaar down - off met spool-up.

Ik wil dit eigenlijk andersom (de twee off standen) gaat dit met je kanaal reversen of is dat een ECU dingetje???

Laatst bewerkt:
Gewoon je kanaal reversen. Ecu kent dat niet.

Gaat allemaal toppie dus :) Mooi, zo hoort dat. Gasklepje is jammer, maar die vervang je zo. Als je een kraan hebt of hem af kan sluiten na het starten kan je er ook gewoon mee vliegen eerst natuurlijk.

Warmte voelde ik ook altijd tussen motor en uitlaat, maar voorral bij idle. De flow is dan niet echt super. 1/3 gas moet het al niet meer voelbaar zijn, dan moet hij aanzuigen.

Ontluchten staat ook beschreven in de handleiding, nu pakte die hem op maar met een net wat langere leiding zal ie net een misstart hebben.

Voor de off switch moet je even de ECU opnieuw inregelen volgens mij, weet niet 100% of reversen doet wat je wilt.

Thanks mannen! Loopt idd weer even lekker zo!

Warmte was inderdaad bij wat meer gas al weg, wordt flink koel dan!

Ontluchten in de handleiding mmmm...
Niet gezien, ik zal nog eens kijken.
Tor moet er toch weer uit voor zn update, 10 januari op de post!
Daarna moet er dus weer ontlucht worden!

Ik heb gewoon mn pompje rustig laten lopen terwijl ik de slang (na de klep) omhoog hield. De pomp drukte zo alle lucht naar het filter waar het zich verzamelde. Vervolgens langzaam weer verder gepompt totdat alle lucht in het filter zat.
Daarna leiding dichtgekepen en in de turbine gedrukt.
Tijdens t starten zat er dus nog wat lucht in de leiding na het filter, vandaar.
Ik dorste niet te veel naar de turbine toe te pompen om te voorkomen dat ie de verbrandingskamer vol liet lopen.

Switch reversen zal ik eens naar kijken, wordt ff lezen!

ontluchten van de turbine gaat geloof ik zo:
GSU aansluiten, select menu knop ingedrukt houden, dan pas ECU aan en dan kan je de pomp laten lopen om zo te ontluchten.

Maar als hij eenmaal ontlucht is hoeft dat niet meer, mits je alles loshaal of de kist op z`n staart weg zet.

Klopt das v2 ecu, V5 en hoger heeft een apart test menu (purge fuel pump, testen van gas, fuel en smoker valve + t wijzigen van je gloeiplugspanning): ecu aan, op gsu select menu indrukken en dan met t pijltje naar test menu gaan, vervolgens select menu loslaten, met t pijltje naar purge fuelpump gaan en met de change value knop kun je je pomp laten lopen. Zo heb ik t ook gedaan.

Ik dacht dat je een omschrijving bedoelde hoe je het beste kon ontluchten in de zin van hoe je je leidingen moet houden e.d.

Trouwens, was in de post van t proefdraaien vergeten de max egt te zetten: 637 graden! Lijkt me netjes!

Hee Buurman,

ECU V2.0 kent ook zo'n test menu.
Maar ECU V5.0 kan ook zo snel ontluchten als ik zei met 1 knop :yes:

Temp is netjes, motortje opsturen en dan in feb/maart invliegen?!?

Grt,
Berto.

Temp is prima inderdaad, gaan met dat ding :) Toevallig max pomp nog gezien? Ben benieuwd of die iets terug loopt.

Hey Melvin,

Allereerst de allerbeste wensen voor 2012!

Je schiet al lekker op zo met de vision, dat worden hopelijk veel jet vlieguurtjes in het nieuwe jaar!
Leuk filmpje ook , alleen jammer dat de computers op het werk geen luidsprekers hebben.
Zou wel weer een keer fijn zijn wat jetgeluiden te horen, daar is hier op woensdrecht namelijk een chronisch gebrek aan :(

Groeten Danny

Hee Buurman,

ECU V2.0 kent ook zo'n test menu.
Maar ECU V5.0 kan ook zo snel ontluchten als ik zei met 1 knop :yes:

Temp is netjes, motortje opsturen en dan in feb/maart invliegen?!?

Grt,
Berto.

Ah zo bedoel je, zal dat eens proberen, kende ik nog niet! Thanks!
Zeker de bedoeling om Feb/Maart in te gaan vliegen.

Temp is prima inderdaad, gaan met dat ding :) Toevallig max pomp nog gezien? Ben benieuwd of die iets terug loopt.

Max pump was 3,8V bij een max rpm van 123.000
Das max dan he, als je dus je throttle ineens naar voren knalt. daarna zakt ie terug (Stabiliseert) naar 3,3/3,4V bij een rpm van 120.000
Heb t pompje wel nog even een uurtje op 1,5 V en een uurtje op 3V laten rondpompen voor deze run.
Maarja, ik stuur hem voor de zekerheid nog even mee met de turbine voor controle.

Hey Melvin,

Allereerst de allerbeste wensen voor 2012!

Je schiet al lekker op zo met de vision, dat worden hopelijk veel jet vlieguurtjes in het nieuwe jaar!
Leuk filmpje ook , alleen jammer dat de computers op het werk geen luidsprekers hebben.
Zou wel weer een keer fijn zijn wat jetgeluiden te horen, daar is hier op woensdrecht namelijk een chronisch gebrek aan :(

Groeten Danny

Hey Danny! Ja jij ook de beste wensen he!

Hij gaat zeker lekker! Doelstelling om ingebouwd en getest te hebben voor 1 Januari is met nog een goeie 8 uurtjes te gaan gehaald! :-0

Tja, weinig jetnoise daar en ook geen speakers..... ;-) wat een ........... veld he!

Ontluchten doe ik altijd met de slang uit de motor in een bakje / tank. Je moet de pomp namelijk even op wat vermogen laten lopen om alle bellen uit de kleppen en filters edg te jagen. Dit even goed laten pompen en wat tikken op de kleppen / hopper edg zodat de bellen niet achterblijven. Even schudden met de kist kan ook. Daarna slang weer in de motor en je leidingen zijn luchtvrij.

Hey Wim, t was niet de eerste keer, had al eerder gedraaid op de bok maar wel voor t eerst in de kist!
Vooral het feit dat de koeling goed is en ik nu natuurlijk zelf de kist tegen moet houden en die powerrrrrr. Voor t eerst voel, geweldig!!!

Kun je nagaan hoe jij je gaat voelen als ie straks de eerste keer vliegt en je zelf aan de knuppels zit!
Die glimlach zal nog veel groter worden :)

Kan niet wachten totdat het weer voorjaar is!

Groeten Danny

Back