Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Trim naar beneden is shutdown met cooldown bij mijn jetcat. Emergency shutdown heb ik niet en kan je niet op de trim zetten dacht ik, dan heb je een 3 positie switch nodig.
Maar wanneer ga je die emergency shutdown gebruiken ? Als je kist in de fik dreigt te vliegen ? Beter dan een CO2 blusser bij de hand hebben. Als je kist dreigt te crashen, om brand te vermijden ? Als die hete motor door je kerotank vliegt gaat die toch wel in de fik.

Daarenboven is shutdown zonder cooldown slecht voor je lagertjes en lagertunnel want dan krijgen die het flink warm.

Ja hij blinkt nogal die vision. Net een nieuwe ! Cockpit is VEEL beter zo. Mag best gezien worden.

Trim naar beneden is shutdown met cooldown bij mijn jetcat. Emergency shutdown heb ik niet en kan je niet op de trim zetten dacht ik, dan heb je een 3 positie switch nodig.
Dat klopt.

Daarenboven is shutdown zonder cooldown slecht
Hier is een verwarring in ontstaan.

De normale afzet procedure is dat bij het afzetten van de motor deze eerst optoert naar +/- 50.000 toeren om dan de brandstof af te sluiten en de motor af te laten slaan, daarna volgt de cool down procedure van de motor tot onder de 100 gr. celcius.

Bij de emergency afzet procedure wordt de motor direct afgezet zonder eerst op te toeren, direct brandstof afkoppelen dus.
Daarna volgt de normale cool down procedure van de motor.

En ja, dat werkt alleen met een 3 standen schakelaar.

Maar je motor koelt altijd af.

Emerency cool down zou je kunnen gebruiken als je het veld afschiet bij een landing en de motor direct uit wilt hebben.

En ik heb dit als fail safe geprogrammeerd.

Ach en bij een crash helpt soms heel weinig ;-)

Nope, is de motorenshop haha! Ja, idd ff rustig dagje, kan je beter maar wat te hobbien bij je hebben, anders duurt de dag lang en als je thuis bent ben je niks waard!

Thanks for the heads up berto! Mmm failsafe programmeren... Ja, weer een idee... Ook nog nooit gedaan, maar dat werkt volgens mij alleenet een pcm ontvanger, zoek dus nog een ontvanger: graupner spcm20.... Iemand???

Laatst bewerkt:
Ik heb zo'n graupner spcm20 in mijn T22. Zeer goeie ontvanger, nog nooit een failsafe gehad en afstandstest met ingeschoven antenne kan je 100 passen lopen voor je signaalverlies krijgt.

Berto, inderdaad wat verwarring, zo bekeken heb ik altijd "emergency" shutdown. Het optoeren naar 50000 gebeurt bij mij dus manueel tijdens het taxien.

Je kan je failsafe in je jetcat ecu programmeren. Dit zodat eerst de turbine gas terug neemt, en je kan ook programmeren dat deze na x seconden failsafe situatie uitvalt. Staat allemaal mooi in de jetcat manual uitgelegd.

En zo leer je steeds meer!!!
Heerlijk zon forum!

Al gekeken op de jetcat site of ik een Manual van een p80se kon downloaden, helaas niet. Kon ik alvast wat lezen!
Wel op marktplaats een mooi engels boek over modelturbines gevonden, die ploft binnenkort op de mat als het goed is.

Mijn ervaring met de graupner MX12 is toch iets minder goed dan hier beschreven wordt.
Ik heb dan wel geen Jet ervaring, maar ik heb wel kunstvlucht kisten met de MX12 gevlogen. Ik merkte toch af en toe een 'tik' tijdens de vlucht. Niet heel ernstig, maar niet prettig. Zeker niet met een veel sneller vliegende jet.

Ik heb mijn MX12 vergelegen met een andere MX12 en die gaf exact hetzelfde bereik en dezelfde 'problemen'. Dus het was geen incidenteel probleem.

Ik heb toen een MC24 gekocht en daarna nooit meer last gehad. Ik heb toch het idee dat de MC24 een veel beter signaal uitzend. Of misschien heeft het ermee te maken dat de antenne recht omhoog staat ipv vooruit wijst zoals op de mx12?

Ik zou zelf geen jet of andere dure kist meer vliegen met een MX12.

Ik zou zoieso geen grote/dure kisten meer vliegen op 35mhz (vooral vanwege het bijna gratis dumpen van 35mhz zenders op de 2ehands markt), maar dat is een hele andere discussie. Inmiddels ben ik over naar 2.4 (Weatronics) en hoef ik helemaal nergens meer over na te denken..

Laatst bewerkt:
Als je een 'tik' merkte gedurende de vlucht dan vloog je dan toch niet met pcm ontvangers maar met ppm ontvangers. Die kunnen op 35Mhz inderdaad soms tikken krijgen. Met mijn hobbyking ontvangertjes krijg ik op 35Mhz soms ook een tik. Met de graupner SPCM20 dual conversion ontvanger nog nooit een failsafe of tik gehad.
Een MC24 zend volgens mij met dezelfde signaalsterkte uit als een mx12. De maximale uitzendsterkte is immers wettelijk bepaald.

Wist je dat een 2.4Ghz zender toch flink wat minder bereik heeft dan een 35Mhz zender ? Nee he, want dat zeggen de fabrikanten in hun reclame er niet bij. Heb jij met je weatronic al eens een full power range test gedaan over de grond en dan vergeleken met je mx12 met uitgeschoven antenne ? En dan is weatronic in mijn ogen nog een van de betere 2.4Ghz systemen.

Als je met een sprietantenne naar je model wijst heb je plots ENORM minder bereik. Dat komt door de afstraalkarakteristiek van deze antennes. Je bereik ziet er bij deze antennes uit als een grote donut, waarbij je antenne door het gat in het midden steekt. Het beste bereik heb je dus loodrecht op de as van je antenne. In het verlengde van je antenne heb je zeer weinig bereik. Dat is zowel voor 35Mhz als voor 2.4Ghz het geval indien sprietantennes gebruikt worden. Daarom zie je 2.4Ghz vliegers vaak hun antenne scheef zetten.

Ik gebruik 2.4Ghz voor mijn kleine kisten (450 heli, hexacopter), kortom het spul dat kortbij blijft. Voor mijn jet, die toch snel honderden meters ver gaat, gebruik ik al 2 jaar mijn mx12. Ook voor fpv, waar ik eveneens tot 1km en soms verder ga gebruik ik mijn mx12. FPV vliegen met een RSSI indicator geeft je zeer veel inzicht over je zendbereik en kwaliteit.

Laatst bewerkt:
Als je een 'tik' merkte gedurende de vlucht dan vloog je dan toch niet met pcm ontvangers maar met ppm ontvangers. Die kunnen op 35Mhz inderdaad soms tikken krijgen. Met mijn hobbyking ontvangertjes krijg ik op 35Mhz soms ook een tik. Met de graupner SPCM20 dual conversion ontvanger nog nooit een failsafe of tik gehad.
Een MC24 zend volgens mij met dezelfde signaalsterkte uit als een mx12. De maximale uitzendsterkte is immers wettelijk bepaald.
Klopt. Ik heb met graupner PPM ontvangers gevlogen. Toen overgestapt naar PCM ontvangers (Waaronder de DC SPCM ontvangers van graupner). Toen was de tik inderdaad weg, maar toen merkte ik dat ik af en toe een seconde niet kon sturen.. Wat logisch is, want in plaats van de tik gaat de kist in failsave.

Niet tof! Daarnaast blijf ik met mijn F3A-X kisten vrij dichtbij omdat ik toch alleen figuren vlieg. Dus dan vlieg je een keer op 250mtr afstand op 200mtr hoogte (hoge vlieglijn). Dus bereik is bij mij nooit het probleem geweest. Die tikken wel! En die kun je met een PCM ontvanger wel maskeren, maar daar heb je ook niets aan.

Goed, ik heb met die MX12 veel gevlogen en nooit door storing gecrashed ofzo, maar ik vond het altijd maar spannend.

Maar zoals gezegd met de MC24 was het weg en heb ik echt veel vlieguiren gemaakt. Ik ben nooit meer terug gegaan naar de MX12.

Wist je dat een 2.4Ghz zender toch flink wat minder bereik heeft dan een 35Mhz zender ? Nee he, want dat zeggen de fabrikanten in hun reclame er niet bij.
Dat wist ik al ja.

Heb jij met je weatronic al eens een full power range test gedaan over de grond en dan vergeleken met je mx12 met uitgeschoven antenne ? En dan is weatronic in mijn ogen nog een van de betere 2.4Ghz systemen.
Ik heb met weatronic uberhaupt nooit een rangecheck gedaan. Ik heb hem een fullrange ontvanger in een funjet geschoven, heb er 10 vluchten probleemloos mee gevlogen en ik heb een paar andere fullrange ontvangers in mijn kunstvlucht kisten gepropt en ben gaan vliegen.

Bij ons op de club vliegen ze weatronics met grote zwevers veel verder weg dan ik met mijn kunstvlucht kisten, dus als het voor hen werkt qua bereik..

Als je met een sprietantenne naar je model wijst heb je plots ENORM minder bereik. Dat komt door de afstraalkarakteristiek van deze antennes. Je bereik ziet er bij deze antennes uit als een grote donut, waarbij je antenne door het gat in het midden steekt. Het beste bereik heb je dus loodrecht op de as van je antenne. In het verlengde van je antenne heb je zeer weinig bereik. Dat is zowel voor 35Mhz als voor 2.4Ghz het geval indien sprietantennes gebruikt worden. Daarom zie je 2.4Ghz vliegers vaak hun antenne scheef zetten.
Vandaar dat ik ook zei dat dat misschien het verschil was tussen de MX12 en de MC24. De antenne van de MX12 wijst toch meer naar je model als je aan het vliegen bent, terwijl de antenne van een MC24 gewoon rechtop staat.

Qua vermogen in de eindtrap van de zender zal het niet zo veel uitmaken, want om dan echt verschil te merken moet de MC24 gewoon 2x zoveel vermogen uitstralen dan de MX12. Misschien dat de kwaliteit van het uitgestraalde signaal nog verschil maakt? Dat de MC24 een netter signaal uitzend? Misschien voorzien van beter filters?

Geen idee, maar ik vond het een groot verschil!

Maar laten we nou niet een hele discussie starten over zenders en 35mhz/2.4ghz, ik wilde PH-MEL alleen even informeren over het gedrag dat ik heb waargenomen bij mijn MX-12. Ik wil helemaal niet beweren dat hij ernstige problemen gaat krijgen als hij met zijn MX-12 gaat vliegen.

Ik wilde alleen aangeven dat de stappen van de MX-12 naar de MC-24 en toen naar Weatronic mij bij beide 'upgrades' het gevoel hebben gegeven dat ik een betrouwbaardere verbinding met mijn kist heb gekregen. En misschien is dat gevoel wel onterecht, maar ik sta persoonlijk wel rustiger te vliegen met mijn 'dure' kisten.

P.S. je kunt natuurlijk ook een stap overslaan door die MX-12 uit te rusten met een Jeti module ofzo.

Laatst bewerkt:
Het is een beetje een onzindiscussie. De MX-12 is een bewezen zender. 2.4Ghz is inmiddels een bewezen techniek. Zowel voor toestellen die dichtbij vliegen, als toestellen die ver weg vliegen.

Individuele slechte ervaringen op basis van onbekende factoren, doen daar verder niets aan af.

mx12

Persoonlijk moet ik mij toch bij u4eake en Henri aansluiten, ik geef niemand gelijk en niemand ongelijk, maar ik heb zelf gewoon hele goede ervaringen met mijn MX12 in PPM modus. Heb nog nooit een tik gehad of iets dergelijks.
Netjes laten checken door Corrien en om de twee jaar een nieuwe accu.
Ik vlieg er nu al weer 7 Jaar mee!

Voor mijn is mijn MX12 een bewezen zender en ik heb het volste vertrouwen erin.
En hoe meer mensen op de 2.4, hoe minder op de 35!

Uiteraard zijn er mensen die "zo'n gaaf helikoptertje" kopen op de zwarte markt, maar daar zit 9 van de 10 keer een zender bij, 27 of 40Mhz dus dat ik een ander op mn frequentie heb zitten dat risico acht ik klein.

Uiteraard stap ik wel over naar PCM en zullen er de nodige rangechecks worden gedaan.
Vooralsnog heeft de aanschaf van een turbine de prio, kan ik daar eerst eens mee leren omgaan en dan komt er vas wel een andere zender, Want, Hoe fijn hij ook is, ik merk wel dat hij aan zn grenzen van zn kunnen zit.
Ik mis toch wat mixers en schakelaars voor de toekomst!

Als je een seconde niet kan sturen, heb je inderdaad een failsafe gehad en is er iets niet in orde. Wat het juist was zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen (maar ik ben wel nieuwsgierig)
Sorry als ik wat heftig overkwam, ik ben een beetje allergisch aan de 2.4Ghz hype en het idee dat daar niets mis mee kan gaan dat bij velen leeft. Toch zijn op onze club reeds een mooie Hawk turbine jet en een F5D pylon racer gecrashed op 2.4Ghz, alsook 2 EDF jets. De F5D werd weggegooid en ging er volgas met 300km/h vandoor zonder dat die nog luisterde naar de zender. Dat was best spannend !

In elk geval worden failsafes in de ecu van mijn turbine geregisteerd. Zowel aantal als totale duur van failsafes. In 2 jaar en 14 vlieguren nog nooit een failsafe tegengekomen. Altijd 0 en 0 na de vlucht. Regelmatig wordt de logging getest door tx af te zetten op de grond en dan krijg ik netjes melding van aantal en duur van de failsafes.

Dat is denk ik het belangrijkste : niet zonder nadenken vertrouwen op je apparatuur, maar de zaak zo goed als mogelijk in de gaten houden.

Laatst bewerkt:
Weer wat verder

Zo, Weer wat verder!

Vandaag eens lekker wezen winkelen met de vrouw, ja, das atijd heeeeeeel leuk!
Na een aantal winkels wandelden wij langs de H&M en Ja, ook daar "moesten" we even naar binnen!
Tja, de Halfords zat er naast dus ik kreeg het geniale idee om daar maar even te kijken!
Ja schat, Ik "Moet" daar even naar binnen hahaha!

En zie hier: een prima 12V compressortje voor weinig! Zitten ook nog wat mooie verloopjes bij waar ik vast wel een 4mm festo slangetje aan gepield krijg!

compressor.jpg

Verder ben ik me gaan verdiepen in de handleiding van de Jetcat, even gedownload en me verbaasd over hoe goed t spul in elkaar zit, heel basic, mooie uitleg over de startsequence en wat de ECU allemaal doet op verschillende punten.
Het mooiste vond ik nog hoeveel raakvlakken het heeft met de startsequence van een F16.
Geweldig!

Verder heb ik een tijd geleden van een clubgenoot eens een flight log programma gehad.
Dit heb ik weer gewist, want je kon er zoveel mee dat ik het een beetje overdreven vondt voor mijn glow en electro/zweef vloot.
Maarja, een turbine is toch een ander verhaal, zeker als je goed het jetcat manual doorleest dan kun je daar wel wat checks uithalen voor jezelf, plus dan nog zaken in de kist.
Bv iedere 10 vluchten je fuel filters controleren

Toch maar weer eens opzoeken en downloaden.
Momenteel test ik ze en is de hieronderstaande het meest uitgebreid maar vergt wat oefenen voor je doorhebt hoe het werkt en vergt veeeeel invoerwerk.
Als ales enmaal is ingevoerd (Kist, accu, vlieglokaties, piloot, accesoires enz enz)
dan werkt het wel leuk, en hij is voor niks!
Welcome to Flight Log

De ander is wat minder uitgebreid maar volstaat nogsteeds.
Hij is qua lay-out ook veel overzichtelijker.
Gratis te downloaden trail versie, License kost €25!!! Vindt ik duuuuuur! Laatste update is nl 2008....
Welcome to RC*Flight Log

Ook nog een online logger gevonden, nog niet getest: http://www.rcflightmanager.com/
Wel lekker up to date qua support, ook gratis, maar meer gericht op electro en niet op brandstof.
Geen maintenance log.

Verders voor noppes een CO2 Blusser gekregen en een collega heeft nog een Keyboard standaard thuis staan voor me!

Nog even kijken naar een mooie kist en een 12 v gelaccu en dan komt t startkistje al in de buurt!

Laatst bewerkt:
Zaken die van belang zijn om in de gaten te houden bij je turbine zijn pompspanning en temperaturen. Oplopende pompspanning kan duiden op een verslijtende pomp of een restrictie (vuil) in de branstofleidingen.
Ook kan de uitlooptijd na het uitzetten van de turbine, op termijn een indicatie geven voor de slijtage van de lagers.

Over die pompspanning heb ik al heel wat gelezen, was dat niet in jou draadje van de t22???
Je kunt in die loggers ook notities maken en dus bevoorbeeld voorafgaand aan de vlucht de pompspanning noteren.

Het downspoolen van de motor is een mooie indicatie voor de lagers inderdaad, stroef lopende lagers zorgen voor een kortere spooldown.
Maarja, wat is kort??? En wat is normaal?? Daar staan niet echt tijden voor neem Ik aan??

Back