Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Ik denk dat de programmering van de servo's nu in de weg zitten. Deze zijn zo afgesteld dat ze in de oude situatie mooi gelijk uitkwamen. Het kan zijn dat de uitslagen en middenpunt edg niet gelijk staat nu. Er is vast wel iemandin de buurt met een programmer, dan kan je ze resetten en vanuit de zender gelijk afstellen.

Verveelde me vanavond, niets meer te doen aan de jet zelf dus maar even een start-up/taxi tankje gemaakt van spul wat ik nog had liggen

Had hele mooie tankjes gehad van rene (nogmaals dank!!!) en een 500 ml versie gebruikt hiervoor.

Gewoon simpel, nippeltje voor ontluchting bovenop, doorvoertje in de dop met slang en klunk.

De slang gaat naar de tank ontluchting onderop de romp.

Stiekie erom, dan glijdt ie niet van de vleugel af.

Toch handig als je
Op een druk veld (of wie weet later een meeting) staat en moet wachten op take-off clearance :mrgreen:

36fde5b6.jpg

Verder gisteren mn nieuwe gasklepje binnen gehad (lees opgehaald bij berto met de nodige praatjes over model stoaljoagers en sleutelen an echte vliegtuigen)
Die ook maar even ingebouwd!

Laatst bewerkt:
Hehe start up tankje :thumbsup:

Vandaar dat ik altijd zo kort maar kan vliegen ;-)

Was weer gezellig buurman :yes:

Haha, dank je Rene, heb je tankjes voorbij zien komen maar tot op heden nog geen te weinig peut gehad op meetings.

Weet je wat. als het doorgaat wat ik wil is het misschien wel handig.
Je hebt er nog een paar liggen?

Alvast bedankt, zal je even PBèn.

Grt,
Berto.

Hoeveel peut heb jij aan boord berto? Bij de f15? Ik 2 liter plus 250 ml hopper.
Da is nie veel! Ben benieuwd naar mn vliegtijd!

Pfoe, had in m`n Formost ook 2ltr aan boord en een kleine hopper van 500cc.
Die kon ik 8 a 9 minuten boven houden met lekker vliegen.

De F-15 heeft net geen 4 liter aan boord, de timer staat op 5 min. en dan kan ik er lekker mee doorvliegen.
Heb dan nog genoeg peut aan boord om 2 a 3 landingen te verkl*ten.

Normaliter heb ik na de landing (als ik niet 3x heb moeten aanhalen) nog een voldoende laagje in de tanks staan.

Bij de L-39 denk ik dat die 5 min heel mooi is, met die kist zal je sneller met meer gas vliegen en dus ook iets eerder leeg zijn.

Mijn Rafale heeft maar 1,5 liter en daar kan ik 7 minuten mee spelen. Hij weegt afgetankt 7kg en heefd 7,5Kg stuwdruk, ongeveer vergelijkbaar met jou bakkie. 2 Liter is niet ruim maar het gaat best, ik zou de timer de eerste vluchten op 5min zetten en dan kijken wat je overhoud, dan misschien verruimen naar 6,7 of misschien zelfs 8 minuten. (Geloof me, dat is voor jou voorlopig lang zat, je bovenkamer moet dan ook effe afkoelen! :cool:)

Grtz,

De F-15 heeft net geen 4 liter aan boord, de timer staat op 5 min. en dan kan ik er lekker mee doorvliegen.
Heb dan nog genoeg peut aan boord om 2 a 3 landingen te verkl*ten.
Dat gaat rap dan met je P120! Ik heb er nu ook een 12kg motor in zitten, 2,7 liter en na een wedstrijdvlucht van 9min heb ik nog genoeg over voor twee rondjes.

Geloof me, dat is voor jou voorlopig lang zat, je bovenkamer moet dan ook effe afkoelen!
Haha, dat dacht ik in het begin ook met de Formost.

Al snel kwam die knuppel niet meer onder half gas uit :cool:

Dat gaat rap dan met je P120! Ik heb er nu ook een 12kg motor in zitten, 2,7 liter en na een wedstrijdvlucht van 9min heb ik nog genoeg over voor twee rondjes.
Nou ik zal er vast ook wel iets meer uit kunnen halen maar blijf veelal maar aan de veilige zijde.

En zo`n wedstrijd vlucht wordt volgens mij rustiger gevlogen dan wat fun vluchtjes.
En jouw kissie is ook weer een stukkie lichter, speelt ook allemaal mee.

Ah, maar een fun dat we hebben die 5 a 6 min :yes:

Ik vloog altijd 7 minuten dacht ik en had nog een cm of 5 aan brandstof over (totaan het randje / naad?) Hij woog 8.1kg droog met 2kg aan brandstof erbij. Was geen probleem, ook niet met de P120 die terug gedraaid was. Verbruik was altijd aardig gelijk. De knuppelstand bepaald meer ;) Deze kist wil wel snel gevlogen worden, maar meer vermogen brengt niet veel meer snelheid. Formost verbruikt zeker minder, heel andere kist.

Zo dat is weer een hoop info!

Ik heb net mn proefdraaifilmpje even terug gekeken.
Daarin draai ik 8:30 vanaf het moment van bedienen start switch tot shut-down.
Een goeie 8 min gedraaid dus.
Ik had toen nog 1/2 a 1 cm peut in de hoofdtanks staan.

Ik heb een aantal x volgas gedraaid en voor de rest het meeste idle.
Zal dus veilig beginnen en de timer op 4/5 min zetten.

T zal inderdaad intensief genoeg zijn die eerste vluchten!

Haha, dank je Rene, heb je tankjes voorbij zien komen maar tot op heden nog geen te weinig peut gehad op meetings.

Weet je wat. als het doorgaat wat ik wil is het misschien wel handig.
Je hebt er nog een paar liggen?

Alvast bedankt, zal je even PBèn.

Grt,
Berto.
ik heb er net nog 2 waarvan ik er een moet spoelen , over een aant weken heb ik weer een aantal nieuwe .
neem aan dat je niet echt veel haast hebt!!
ik hoor wel van je .
gr Rene.

Hee Rene,

o ja een PB, die is nu weg ;-)

En haast? dat heb ik nooit :nooo:

Grt,
Berto.

Vandaag de turbine weer terug gekregen van jetcat voor de software upgrade.

Ivm de hoge pompspanning heb ik toch ook de pomp meegestuurd en deze bleek kapot helaas, dus een nieuwe pomp mee laten komen.

En dat is toch erg jammer als je m net hebt overgekocht als zijnde 100%

Ik kan alleen maar zeggen: er zijn mensen die zich aan hun woord houden....

Details zijn overbodig, maar eea is keurig geregeld met de verkoper!

Even over de gratis software upgrade:

6f146a3c.jpg

Je krijgt gewoon een hele nieuwe V6 ECU, op de bon stond ook een nieuw ECU serienummer vermeld.
Aan de motor kon ik wel zien dat eea los is geweest voor de software upgrade van het frontboard. Ook deze zal waarschijnlijk gewoon omgewisseld zijn.

De "oude" ECU en frontboard zullen ze dan wel weer upgraden en op de plank leggen of zoiets.

Vanavond dus t boeltje maar weer in de kist gebouwd en een spanning erop gezet..... Ik werd heel erg blij!

83ced5ec.jpg

Uit de ECU was af te lezen:

Last max rpm: 125500
Last max pump: 2,35V

Huh??? Das 5000 rpm meer als voor de software upgrade????

Thrust is gerelateerd aan toeren.....

P80SE Software??????????

Even door het turbine limits menu heen:

8d914030.jpg

100N??????????????????????

T zal toch niet dat ie nou ff meer thrust gaat hebben????

Zag ook nog dat de throttle response nu instelbaar is, very slow,slow,normal,fast.

Ik ben heeeeeel benieuwd wat ie nou doet!

Boel afmaken, thrustmeter afmaken en draaien!!!.

Hee buurman,

Jaja de nieuwe P80's draaien allemaal wat harder met +/- 10kg stuwdruk als resultaat :D

Dus verticaal na de start is geen probleem ;-)

Grt,
Berto.

Eeh...... hoe zie de achterkant van de motor eruit? Hetzelfde? Dan hebben ze alleen maar P80-SE software erin gezet. De 100N ga je lang niet halen (deed een SE ook al niet, wellicht bij 0 graden buiten ;)) Wel mooi dat je nu naar de 125k kan :) Zel iets helpen. Nieuwe ecu regelt ook iets mooier. Geen gekke service ;)

Back