Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Klopt, achterzijde is niet gewijzigd.
Op de club vertelde ze mij ook al dat het verschil met de SE ook in de turbine zelf zit. (turbinewiel en uitlaat) ben benieuwd wat ie gaat doen, echt heel nieuwsgierig!

Idd niet stom deze service!

We naderen een vliegwaardige status!

To do list:

- turbine vast zetten
- fuel systeem ontluchten
- power kabels plastidippen
- ailerons en flaps beter afstellen
- roerhoorntjes vv epoxy rond de voet
- staart bestickering veranderen
- CG checken
- thrustmeter afmaken
- taxi/motortest
- programmering leraar zender
Aanpassen

Komt goed!

Ah, ja dat is natuurl;ijk nog jouw verschil.

Ben wel benieuwd wat ie nu doet, die van mij is ook onderweg, kijken wat ze daar nog mee aan willen vangen :roll:

Als je met dit weer gaat testen heb je wel meteen een lekkere stuwdruk, man met dit weer heb ik m`n F-15 toen gemaidend op Rozenburg, damn wat was het toen koud -5 en maar 'lekker' vliegen :D

Schiet al lekker op Melvin :thumbsup:

Schiet zeker op! T is tweeledig: leuk, hij kan straks vliegen (bibber bibber)
Maar t prutsen aan t apparaat is ook zo leuk!

Lijstje is vanavond weer wat korter geworden:

- turbine vast zetten: Klaar.
- fuel systeem ontluchten: Klaar.
- power kabels plastidippen: Klaar

Ben al begonnen met de thrustmeter en voor t afstellen van de ailerons en flaps heb ik een kabeltje gefabriekt:
Mpx stekker naar standaard servo stekkers (anders passen ze niet in de tester)

Blijft er over:

- ailerons en flaps beter afstellen
- roerhoorntjes vv epoxy rond de voet
- staart bestickering veranderen
- CG checken
- thrustmeter afmaken
- taxi/motortest
- programmering leraar zender
Aanpassen

Hey melvin,

Dat ziet er allemaal veelbelovend uit! Nu alleen nog een paar graden boven 0 en gaan met dat kanon!

Vraagje over de software upgrade,was dat afterservice van Jet-Cat of zaten er kosten aan?
Iets meer stuwkracht uit mn P120je is natuurlijk altijd welkom :)

Groeten Danny

Hey danny!

Das zeker waar! Knallen met die hap, wil vliegen er mee!

Software upgrade is gratis, tenminste, de verzendkosten moet je betalen.

Ik mail je de details even via de werk mail!

Hoi Melvin,

Ik volg nu al tijden je draadje en moet zeggen je hebt het allemaal erg netjes en mooi hebt gemaakt!
Nu je turbine ook nog helemaal up to date, dat is zeker goede service geweest.
Ik ben benieuwd naar wat je van je maiden gaat vinden!
Veel plezier en happy landings gewenst met dit projectiel.

Edwin

Dank

Dank je wel Edwin, Altijd leuk om te horen!

T is erg leuk spul om mee te spelen! We gaan t zien wat ie doet!

Zie dat je een PC-21 op je werkbank hebt staan? Bouwdraadje??? lijkt me leuk!

Stuurstang perikelen deel 86.....

Gisteravond even bij Richard op bezoek geweest voor de afstelling van de flapservo programmering.

Bij nader inzien zat er toch teveel speling op het door mij gemaakte systeem. De knik in de stuurstang werd eruit getrokken op het moment dat je met de hand druk op de flap zette.

2ed99bb6.jpg

Dus toch maar weer veranderen, langere hevel aan de servo en dikkere, rechte stuurstangen.

De rode hevel is de oude, de zwarte de nieuwe.

1df8ab1b.jpg

De stuurstang had een knik omdat de hevel niet voldoende uit de vleugel stak. Door een langere servoarm te gebruiken is de knik overbodig:

000ffb15.jpg

Ook had ik van meerdere mensen al het advies gekregen om dubbele hevels in de flap te zetten met de ball link ertussenin. Ook Richard kwam hiermee dus denk ik er verstandig aan te doen dit advies op te volgen.

Vanavond dus maar eens aan de slag: Eerst de oude hevel opgemeten en nieuwe uitgetekend op 1,5 mm epoxy plaat. Ik heb ze wat breder gemaakt om het raakvlak van de epoxy met microballoons en de flap te vergroten.

Ik heb eerst 4 hevels getekend en uitgezaagd en deze op elkaar geklemt en tegelijk afgewerkt en het gat geboord, op die manier krijg je 4 gelijke hevels.

Hier zie je er twee van:

726a10b2.jpg

En hier naast de oude:

fc20155c.jpg

Hier het nieuwe setje compleet:

786ed40f.jpg

Bij het bekijken waar ik de twee sleuven moest gaan frezen bleek dat e.e.a. toch erg dicht naast de oude hevel zou komen te zitten. Ik had nl het plan om een deel van de oude hevel in de flap te laten zitten.
Op die manier kan ik niet netjes de twee sleuven frezen:

3cfd76c4.jpg

Dus ben ik met het volgende gekomen:

Tussen de twee nieuwe hevels heb ik drie plaatjes epoxy plaat op elkaar gelijmt. Op die manier krijg ik een stevig blok, wat in een vierkant gefreesd gat valt.
Ik kan dit gat nu exact op de plaats maken van de oude hevel welke er dus in zn geheel uit gefreest wordt.

Hier gelijmt, nog even wat afwerken als de epoxy droog is en dan kunnen ze er in, lijkt mij een goede oplossing zo:

0dd4f30b.jpg

Richard, bedankt voor je hulp, advies en lenen van onderdelen!

Woensdag weer verder!

Melvin,

Let op dat je de hevels niet te ver naar voren zet, richting scharnierlijn. Dat moet bij flaps juist NIET onder de scharnierlijn liggen, zoals bij ailerons. De originele zit correct ook wat naar achteren,
De flapaansturing wordt veel beter als je ongeveer 30-45 gr naar ACHTEREN (t.o.v.) de scharnierlijn gaat met je gat voor de kwiklink. Dat komt omdat de flap nooit naar boven hoeft te scharnieren.
Een goed gemiddelde is als je 50% flaps met de kwiklink onder de scharnierlijn zit. Dat komt dan overeen met de situatie van het aileron in de middenstand.
(kleine oogjes vanmorgen gehad? :) )

Hey Richard,

De nieuwe hevel komt exact op dezelfde plaats als de oude is het idee. Zal wel nog even de afstand scharnierlijn - hart vh gat in de oude hevel nameten en de nieuwe op de zelfde plaats zetten. Moet het goed zijn toch?
Zal je andere tips ook even checken hoe e.e.a. uit gaat komen.
Wat vindt je van de productie tot op heden?

Geen kleine oogjes ;-) kan wel wat hebben! Morgen pak ik een extra uurtje slaap op de passagiersstoel van mn carpooler :-)

BTW: 500 post en 20.000 vieuws gepasseerd! WOW!

Dubbel hevels staan leuk, maar doen het net zo goed als enkele met kwiklinks :) Ach, het is toch nog geen vliegweer ;)

aansturing flaps

Melvin,

wat betreft de aansturing van de flaps: ik had net't zelfde probleem met de flaps op m'n F-15, hendeltje niet lang genoeg...probleem werd eigenlijk veroorzaakt door de servo die tegen de bovenste beplanking van de vleugel zat (dus te diep eigenlijk, volg je??) . Ik heb gewoon een nieuw dekseltje gemaakt in plywood, en de servo daar aan gemonteerd. Dan zit de as van je servo ineens een stuk dichter, en kan je wel werken met een hendeltje die je 100% servoweg bezorgd. langere hendels werken ook, maar dan moet je de loopweg verkleinen, en dan verlies je kracht...

Wim

Wim, dat klopt, maar wat Melvin nu doet is ook een nieuw heveltje aan het roer maken wat groter is, daarmee dat is dat verschil weer teniet gedaan en terug bij het oude.

Wim, dat klopt, maar wat Melvin nu doet is ook een nieuw heveltje aan het roer maken wat groter is, daarmee dat is dat verschil weer teniet gedaan en terug bij het oude.

klopt inderdaad ook.... mijn punt is gewoon, probeer alles gewoon zo aan te sturen dat je servo altijd ong 100% kan lopen, anders boet je enorm in aan kracht...

W.

@herman: idd, lekker een beetje hobbien, we hebben nog effies voor het weer warmer wordt!!!

@richard & Wim; Bedankt weer voor jullie reacties!
Ik zal er donderdag eens mee aan de slag gaan en reageren. helaas vanavond en morgen geen tijd.... :-(

@edwin: yep, turboprop dr op! Wren 44! :-)

Vanavond visite dus daarna nog "even" mn hitec servo programmer proberen. Had er een op ebay gevonden voor $26,- (nieuw)
Dit is gewoon een interface kastje voor aan de pc. Software download je van de hitec site, usb kabel eraan en gaan.

NOT!!!! Ligt niet aan het apparaat maar aan mn laptop.

Ik haat computers... :hammer:

Morgen de software maar eens op de mini laptop van vrouwlief installeren...

Runtime error 339 of zoiets. Al aan t googelen geweest, vanavond evn op een xp machine proberen. Rus as administrator werkt niet

Ik haat computers... :hammer:
Ben ik gelukkig niet de enige ha ha ha!!! Als ik product ontwikkelaar zou zijn en iemand zou met zo'n pc-ding voor m'n neus komen waarbij je zelf constant dingen moet aanpassen/installeren, wachten met opstarten etc etc....(zucht)....zou ik hem meteen ontslaan! Een tv hoef je toch ook niet "op-te-starten", die zet je gewoon aan....weg met die computer rommel.... Maarja, dan zat ik dit verhaaltje niet te typen :rolleyes:.

Grtz,

Back