Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Hoppa! Busje 1 is gelijmt!
Helaas kan er maar 1 bus tegelijk.
Kist moet nl op zn kant om te voorkomen dat de boel alle kanten op loopt.
Dus ik hoop maandag de laatste te plakken.

59D56AB2-B1D8-4BB9-96FF-302DCFD258F6-6037-000003FE742868A4_zps7730cbf2.jpg


FE627EE3-8484-4EC4-8E57-A6F52E19F33B-6037-000003FE7BD32A5C_zpsae25b3ac.jpg


DD15651D-44BE-463C-81D7-EF5A95DBEFF0-6037-000003FE83429328_zps2799417c.jpg
 
Weer een stap verder.

De binnenste lagerbus weg gedremelt:

B2F24100-CC19-460B-B231-C20C1E874022-439-0000005125E385F8_zps6f73923b.jpg


Even proef passen:

Buitenbus, vulring, hevel en binnenste bus:

4E309E2D-A54B-471B-A5F6-6B04CC000DC8-439-000000512B420411_zpsd94381a2.jpg


Dan eerst de binnenbus op zn plek lijmen.

De as houdt de bus op zn plek, drupje secondenlijm tussen bus en spant laten lopen, activator erop en dan zit de bus perfect opgelijnd op zn plek.

A14C8828-C7B1-450C-9E0A-90BF7ECC8309-439-000000512FBF05A9_zps6b5c34fc.jpg


Dan de openingen van de bus afgeplakt en de ruimte tussen bus en spant opvullen met epoxy met microballoons.

11CDC69A-272F-4CDC-9400-6B1250071200-439-000000513469597C_zps2a2f027b.jpg


Dit moet nog een keer herhaald worden voor de onderkant van de bus.

Wanneer ook dat droog is is het een kwestie van de epoxy een beetje bijwerken met de dremel en dan gaat er zoals voorheen weer glasmat met epoxy overheen.
 
Laatst bewerkt:
Hey edwin,

Das raar. Ik host ze in photobucket en link ze dan dmv img code te plakken.
Kijk jij via je mobiel (tapatalk) op het forum?
Dan kan het nl ook aan je netwerk liggen, had dit ook met gerald zn draadje toen ik m vanuit noorwegen bekeek.

Mochten er nog meer mensen last van hebben, pb even.
Anders zoek ik een andere host.
 
Hey edwin,

Das raar. Ik host ze in photobucket en link ze dan dmv img code te plakken.
Kijk jij via je mobiel (tapatalk) op het forum?
Dan kan het nl ook aan je netwerk liggen, had dit ook met gerald zn draadje toen ik m vanuit noorwegen bekeek.

Mochten er nog meer mensen last van hebben, pb even.
Anders zoek ik een andere host.

Melvin m,n postbus is vol ga hem eerst nu legen ,kan niet goed meer verzenden.
 
Ha Melvin,

Inderdaad op gewoon een pc of laptop zie ik ze wel...... ook weer klaar haha..

Is dat glasmatje genoeg? of is het wat een dikkere/zwaardere/sterkere glasmat....

Greetz Ed
 
Hey Edwin

Fijn dat je weer plaatjes kan kijken! Een draadje zonder plaatjes is niks an he :D

Glasmatje is voldoende, met de oude bussen zat het ook zo.
Ik heb 100 grams glasmat gebruikt en ik moet zeggen dat de bussen zonder glasmat al zo ramvast zaten dat ik er nu helemaal vertrouwen in heb.

De krachten worden daarbij ook nog verdeeld over de twee bussen (per as) dus ik ben er van overtuigd dat dit afdoende is.

Maar het belangrijkste is dat ik t weer voor mekaar heb om de boel spelingsvrij te krijgen! En dat terwijl ik na t ontdekken van de kapotte assen eigenlijk weinig heil meer in de vision zag!

Nu rest nog de nieuwe assen in de roeren verlijmen, maar daar verwacht ik niet te veel problemen mee. Kwestie van de tijd voor nemen.

Daarna de stuurstangen in orde maken en de boel afstellen en dan gaan we voorzichtig al weer denken aan de pijp en turbine erin en dan maar weer eens de tor starten!

Nog een plaatje, linkerzijde af en gemonteerd:

631c71e7cba48fc9b7903122556b1824_zpsb92d4589.jpg
 
gaat goedkomen melvin,je hebt het allemaal netjes voor elkaar,nog ff en dan wordt het lente,en dan rustig het vliegen met de vision weer opbouwen.
gr,henk
 
Dank je VW! Ben er erg wijs mee.
Vooral nu ik eindelijk van die epoxy rotzooi af ben want ik heb zojuist de assen verlijmt!

Eerst de as nog even flink ruw gemaakt aan het te verlijmen deel met grof schuurpapier. Daarna goed ontvet.

Het roervlak rechtop aan een steun getaped en de boel afgeplakt. Ik had van alu tape nog een soort kommetje om het gat heen geplakt zodat de epoxy een beetje op zn plek blijft bij het volgieten van het gat.

Ook de as even licht ingesmeerd om de hechting te testen maar dat zat wel snor

Met het gat voor de as ongeveer 3/4 gevuld te hebben met epoxy & microballoons heb ik de as er al draaiend ingedrukt. Zo verdeelde de epoxy nog mooi door de vlakke zijde aan de as terwijl hij geplaatst werd.
Ik voelde redelijke weerstand bij het "er in draaien" en er kwam ook nog lekker wat epoxy uit zetten dus das een teken dat er voldoende epoxy in zit.

Nu vol ongeduld wachten tot de boel droog is, dan kan ik de roeren eens plaatsen!

A860C6DD-F925-4CF7-BBC2-B0C6340B4647-4740-0000038543D39F1E_zps0a340b48.jpg


D9DCFCDD-FA66-4740-9555-B36E83600832-4740-00000385492A765F_zps4f81a624.jpg
 
Vanavond maar eens even alles in elkaar en een start gemaakt met de nieuwe stuurstangen.

Ik wil nl af van de quicklinks en aan beide kanten een ball link.

Nog een keer hoe t was en hoe t wordt
Boven nieuw, onder oud:

ebc73d09e556a1caa759e2eac1811c8e.jpg


Heb hem dus zo gemaakt en even gepast. Alles werkt prima alleen heb ik t draadeind te kort gezaagd :mrgreen:
Morgen even een nieuw stukje halen...
(Hieronder zit de carbon buis er nog niet Omheen)

27BF2274-DE61-4936-94B7-72A73DA99794-11094-0000078E5D65F8C8_zpseb3ff564.jpg


Het enige wat me tegen staat is het feit dat je metal gear, dual ball bearing en weet-ik-veel-hoeveel-kilo trekkracht servo's koopt en dat er dan van die prut standaard kunstof hevels bij zitten!
Daar wil ik dus ook wat anders voor, ik dacht zelf aan degene hieronder maar vraag me af welke jullie het liefst gebruiken??? Ik hoor het graag!

D6EB57C7-AA57-43D3-8DF3-4943AE53E8D4-11094-0000078D406F30F6_zps8ef58b5d.jpg
 
Wel grappig dat je loopt te zeuren over quicklinks, die prima werken en plastic hevels, die ene stuk sterker zijn dan jij denkt, en dan niets zegt over de speling op een metal gear servo :) Daar erger ik me altijd aan. De hevels en quicklinks zijn echt geen enkel probleem en wellicht beter dan de aansturing met kogels. Waarom? Met een kogel zit de kracht niet in het midden van de hevel. Deze gaat torderen (brede hevel iets minder uiteraard) bij hoge krachten. Met een quicklink zit de kracht precies midden op de hevel en gebeurd dat niet. Met kogels moet je aan 2 kanten een hevel hebben, alleen dat gaat wat lastig op een servo of een alu hevel of een schijf oid.
 
speling

Persoonlijk vind ik dat je erg goed bezig bent nauwkeurig en overwogen.
Maar je kunt hier in ook net iets te ver gaan .
Het systeem is zo sterk als de zwakste schakel.
Om iets te laten bewegen heb je speling nodig .
Kunstof is niet stabiel vergis je niet wat eerst speling vrij is kan zo maar zwaar gaan lopen of in het ergste geval vast gaan zitten.
Nee niet om je bang te maken maar controleer het .
Gr Gerrit Jan
 
Herman zei:
alleen dat gaat wat lastig op een servo of een alu hevel of een schijf oid.
Ook dat hoeft tegenwoordig geen probleem meer te zijn:
artikel_0000084_67_b.jpg


Heb nu de 'gewone' hevels van Gabriel op mijn L-39 zitten, die verbuigen echt niet met een ball link op 1 zijde, net zo sterk als alu.
 
@berto: thanks! Ben al voorzien helaas, geen mails gehad over je post. Ff gemist dus.....

@herman: nou quicklinks zijn niet slecht, alleen dan moeten ze wel op een perfect rechte aansturing gebruikt worden. Op t rudder en rol is dat het geval en daar zitten ze nog op. Prima, krimpkous erom en lekker laten zitten.

Bij het hoogteroer loopt de stang schuin omhoog weg vanaf de servo naar achteren toe en zit dan hoger dan de servo op de hevel van het pendelroer.
Bij het bewegen van de roeren zag je de quicklink openbuigen en hoorde je het pennetje uit het het gaatje vd link springen. Das dus niet zoals ik het hebben wil.

Je hebt gelijk vwb de aansturing dat je de ballink eigenlijk zou moeten inklemmen tussen twee hevels. Dat is ook voor mij de reden geweest om de dikkere alu hevels te pakken en de ballink met een voetje. Das dan sterker als een normale ballink op een standaard enkele hevel.

Vwb de hevels, kunsstof is idd niets mis mee, op de hitecs zaten de dikke zwarte hevels. Die zijn prima. Maarja de hitecs zijn eruit en ik heb nu savox.
Bij de savoxen zaten standaard futaba s3001 hevels!!! En dat vondt ik niks.
Prima dingen voor in mn calmato, maar niet op de hoogteroeren van mn jet.

Zoek de verschillen hieronder,

bovenste = savox
Midden = hitec
Onder = alu vervanger voor de savox

B2172E6D-F8FF-4F5C-8977-AB2ED3B89196-11889-00000820C3551D8A_zps41c8c928.jpg


@Gerrit jan; thanks! het is zo sterk als de zwakste schakel, daar heb je helemaal gelijk in. Om eerlijk te zijn denk ik dat het roer nu eerder van de as af breekt als dat er voor de rest van mn aansturing iets mee gebeurt! :mrgreen:

Qua speling zit het wel goed, de assen draaien soepel, de ballinks ook.
Wordt uiteraard gechecked voor gebruik!

Oh ja Herman... Dat zeuren op de speling van de servo zelf komt nog!
Ik was nog niet zover! Hahaha :mrgreen:
 
Back
Top