Eindelijk zelf maken van een turbine.

• Topicstarter Topicstarter Ger Kovacs
  • Startdatum Startdatum
Ziet er toppie uit Ger,

Maar kan je uitleggen hoe je je diffusor hebt gemaakt?
Het primairy gedeelte van de diffusor is wel makkelijk. Dat is recht toe, als je de juiste hoeken hebt.

Maar hoe heb je het secundairy gedeelte gedaan? Dat er zo'n kromming in je schoep hebt zitten?
Ik wil de KJ-66 (of aanhangers hiervan) gaan maken. Volgens mij is de kromming op de KJ nog iets erger dan wat ik op jouw foto kan zien. Maar ik kan me even niet voorstellen hoe ik het moet gaan doen.

groeten Paul

Jawel!!!!

34516415790.jpg

Vandaag eindelijk weer verder aan turbine gewerkt, buitenmantel hulp mallekess gedraaid.

Grt.
Gerald

Hulpstuk om de verschillende verbrandingskamer onderdelen af te meten,te forceren/fixeren/uit te lijnen en in elkaar te bakken?

Koffiekan met variabel volume?

Zou, nog eens een mooie uitvinding zijn, speciaal in die koude vliegdagen van nu.......

Wil niet Ger z'n draadje kapen maar misschien leuk voor motivatie en blijft de vaart er in zitten.....goed voor de continuiteit?

De opstelling is bedoeld voor de buitenmantel, verfbrander zat er het dichts bij, op naar de magnetron! Ik wil af van die dubbele rvs ringen met hoopjes schroeven en zocht voor een simpelere en lichtere oplossing. De opstelling is gemaakt van materiaal wat ik her en der rond had zwerven en is bedoeld om het eindschot van de mantel in te klemmen, zeg maar spalken. Het reeds eerder gedraaide gat kan ik nu met een "bullet" uitpersen tot de diameter van het turbinewiel NGV buitenring. Nu heefd de mantel een glijpassing met het NGV waardoor wél de binnenkant van NGV vast geschroefd moet worden.

Foto's spreken misschien iets meer dan mijn gebrabbel....:
34817010255.jpg

Hierboven alle onderdelen om de mantel eindplaat in te klemmen. Dat is nodig om hem niet krom te laten trekken als de mal door het gat geperst wordt.
Hieronder misschien iets meer duidelijkheid, de mantel met de "bullet" en de base-plaat.
34817010248.jpg

En hieronder nogmaals eindresultaat na persen:
34817010222.jpg

Ziet er clean en simpel uit, met de mal kan ik nu snel meerdere persen.
34817010242.jpg

Zo, nu weer "on-topic", terug naar jou Ger!

Groetjes,
Gerald

persmal

Beste Gerald,
Het maken van de mallen en dergelijke is wel iets meer werk maar......je hebt er wel veel gemak van.
Later ga je veel sneller en bovendien gelijke onderdelen maken.
Zelf erg veel plezier van gehad en uiteindelijk kun je ze onbeperkt gebruiken.
Zoals ik op je foto kan zien is het inderdaad belangrijk dat je ze glad afwerkt.
Zelf gebruik ik een beetje olie erbij en een hydraulische pers van 10 ton.

Het herstellen van de 2e KJ en het balansapparaat ligt even stil.

Ben op moment bezig met een V12 brandstof motor van 3oo cc en al redelijk ver.
Voor foto's van dat project kijk even op de site van www.onderstoom.nl
Onder het kopje Forum.. vebrandingsmotoren.. V12

veel succes verder. mvg Rene

Afgelopen vrijdag was het dan zover. Een ritje naar waddinxveen.
Ik had 2 draaibankjes in mijn hoofd, waar ik naar wilde kijken en info van wilde hebben.

Bij aankomst netjes info gekregen, maar helaas bleek 1 van mijn opties uitverkocht te zijn. Hij kwam wel weer medio januari, maar zou dan stukken duurder zijn, wegens wijziging invoerkosten. Dus volop info gekregen voor mijn andere optie, en die is uiteindelijk ook achter in de auto geladen.

Thuis gekomen, kwam het probleem. In waddinxveen was hij met de heftruck ingeladen, maar hoe nu dat 105kilogram zware machientje eruit krijgen. Even wat hulp geregeld en toen stond hij al in de gang. Maar hij moest nog naar zolder. Dit bleek niet direct te gaan, dus besloten om hem vrijdag avond in de gang te laten staan.
Ik heb daarna de hoofdonderdelen van de draaibank uitelkaar gehaald, en in onderdelen naar zolder gedragen, ging stukken prettiger. Daar weer in elkaar gezet en hem getest en alles werkt nog zonder problemen.

Voor de gene die ook zo'n HBM bankje hebben, draai eens voor de zekerheid het dekseltje bij de spanningsaansluiting eraf. Bij mij hadden ze namelijk de aarde draad van de motor niet aangesloten. Zou toch wel prettig zijn, als er iets is, dat je aardlek werkt. Dus toch maar goed geweest, dat hij bij mij uit elkaar moest

groetjes Paul

DSC02043k.JPG

Goed bezig Ger, gefeliciteerd! :D (...en ook Martin natuurlijk ha ha ha! ;))
Loopt hij al gelijk naar wens of moet er nog eea afgesteld worden?

Groetjes,
Gerald

(....wél turbines bouwen maar foto's plaatsen, ho maar ha ha ha!)

hij loopt nog een beetje warm...
Ghe ghe ghe, daar beginnen ze allemaal mee ha ha ha. Ondanks zuiver bouwen heb ik er nog bijna geen gehad die gelijk de allereerste run goed was. Maar dat gaat goed komen hoor ik al. Die teflon kapjes heb ik ook problemen mee gehad, was ook weer een leer momentje zeg maar.....;)

Groetjessss,

Back