Ekranoplan raketa 2

IMG20150720221451.jpg

Hallo allemaal.

Ik ben nieuw op dit forum en ga proberen de bouw van mijn Raketa 2 hier weer te geven. Ik weet dit of dit de juiste plaats is, maar omdat ik ervan uitgaat dat het ding niet OGE (out of ground effect) gaat heb ik hem maar als schip veroordeeld. Ik ben al een poosje bezig, hier heb ik geen foto's van maar ( ik heb tegenwoordig een smarttelefoon) vanaf nu ga ik het hier regelmatig updaten. De reden dat ik een Ekranoplan wil bouwen is dat ik eerst een sleepboot heb gebouwd, nu is hij bijna klaar maar ik vaar er bijna nooit mee. Rondjes varen wordt snel vervelend. Ik wilde dus iets waar meer speed in zit. Ekranoplans boeien mij erg, dus vandaar dat ik aan het prutsen ben gegaan. Ik had nog wat triplex over van m'n boot, dit is nu opgegaan in de Raketa 2. op het forum is nagenoeg niets te vinden op expert Helipilot na dan.;) Dus reacties en kritiek zijn welkom! Het te bouwen model is een combinatie van triplex en blauwe Gamma plaat. Is wel passend denk ik, de Russen bouwde hun vliegtuigen in WW2 ook van hout en alluminium:). Over de Raketa 2 is nauwelijks iets bekend, het is als het goed is een niet gebouwd ontwerp van Rostislav Alexeyev is is bedoeld als passagiers Ekranoplan voor op de grote rivieren.

Laatst bewerkt:
Gisteren aan het stabilo geknutseld, dit heeft een Clark Y profiel, ik weet nog niet hoe dit uitpakt!
Het stabilo is gemaakt van Gamma plaat. de body heb ik van triplex gebouwd. ik zit nu rond de 800 gram, ik probeer nu niet te veel gewicht meer toe te voegen.

Laatst bewerkt:
Dit ga ik volgen, een vliegboot in grond effect, dat is voor mij een eerste, mocht je dit klaarspelen aan realistische snelheden petje af hoor! Er is nog iets foet met de foto's deze komen niet door, alvast succes!!!!

Jammer van de niet zichtbare foto's inderdaad, wel een erg leuk project! Benieuwd wat je er van gaat maken!

In GB Is Ashley Needham ook bezig geweest met de "spoken van de Zwarte Zee", wel als stand-off maar wat ik me zo herinner had hij moeite om zijn Ekranoplan NIET op te laten stijgen.
Licht bouwen in ieder geval!

Succes!

Hier nog een foto van de zijkant,
GetAttachment.jpg

Dit is een Armin vleugel, is simpel en snel te maken (daar hou ik van). Nu nog de zijkanten dichtmaken en dan kan die op het stabilo.

Ik hoop voor je dat het lukt. Denk eraan: je model is op schaal, water en lucht niet.
Iets te weinig vermogen en je hebt een boot met vleugels, iets teveel en je hebt een vliegtuig zonder dat dat de bedoeling was.

Ik had hem liever wat realistischer gehad, ronde hoeken is een beetje lastig met 2,5 mm triplex. Ik ben eerst begonen met de A-90 Orlyonok, daar zijn bouwtekeningen van, maar om hem net als mijn sleepboot met ribben te maken gaat erg lang duren. Misschien maak ik er een keer een van isolatie platen, die kan je in vorm schuren, eerst maar dit tot een goed einde brengen.

ORION15022706.jpg

Hierbij nog een foto van de Orion 20, dit is een vrij recente WIG uit Rusland. is bedoeld voor 20 passagiers. Er worden nu testen mee gedaan.

Vandaag een asje gemaakt van een alluminium buis. hieraan wil ik de motoren aan de voorkant bevestigen. In het midden heb ik een gat geboord om eventueel met een servo de motoren te laten kantelen.
IMG20150727215327.jpg

De achterkant van de vleugel losgesneden en met plakband weer vastgemaakt. Nu heb ik eventueel een mogelijkheid een hoogteroer te gebruiken. Nu is hij klaar om te verven.

IMG20150727220224.jpg

Mooie documentaire, veel beelden ken ik al, de Seamaster nog niet. Op YouTube staat ook een mooie. Als je zoekt op WingsOverRussia Ekranoplan. Bedankt voor de link.

Zo, naar de zomervakantie gaan we weer gestaag verder. Ik heb de onderkant in de bootlak gezet en de bovenkant geschilderd. verder zit er nu een kleine vleugel voor op de neus. Dit voorkomt hopelijk dat hij met z'n neus het water induikt. De vleugel voor is gemaakt van Depron.

De Ekranoplan Orion 20 (zie foto hierboven) is helaas van de zomer gecrased. Hij is uit OGE gevlogen en met 70 graden pitch up op het water gecrased. De bemanning heeft het wel gelukkig overleeft.

Back