Elastiek / hoogstart verzameltopic...

Hoi,

Ik was op zoek naar een hoogstart setje en heb de zoekfunctie gebruikt, er zijn diverse topics over, die ik allemaal aan het doorspitten ben, leek me handig voor degene die ook op zoek zijn naar een hoogstart elastiek hier e.a.a. even bij elkaar te zetten :cool:

Touw (loopstart), electrische lier, fietslier (prachtig, lees het topic eens) e.d. laat ik hier buiten beschouwing, gaat dus alleen om hoogstart met een elastiek!

Bevindingen:
Ik heb zelf als test een 8mm elastiek besteld bij een fietszaak, normaal te gebruiken voor het vastzetten van bagage, is een testje, net geen euro per meter, mooie prijs dus. Ik zal mijn bevindingen t.z.t. hier plaatsen. :cool:

Clubgenoot heeft net een elastiek meegenomen uit Dordmund, dat gaan we binnenkort ook testen. Nog een andere clubgenoot heeft weer een andere elastiek, ook dat willen we testen :yes:

Momenteel gebruik ik regelmatig het startsetje wat Robbe standaard bij de Arcus meelevert, levensduur daarvan is waardeloos (vaker knopen dan starten haha).:rolleyes:

Bestaande linkjes op het forum:

26788-vis-elastiek-voor-bungee-hoogstart
34239-kleine-zwever-optrekken-met-een-elastiek-lier
49503-elastiek
96082-hoezo-ik-heb-een-start-elastiek-nodig

Winkels of webwinkels die hoogstart elastiek of complete sets verkopen:

EMC-vega (Duitsland)
Hobby City (Hong Kong)
Conrad (internationale keten, ook NL vestiging)

Aanvullingen zijn uiteraard welkom!

Laatst bewerkt door een moderator:
Op het duitse forum staat veel info over het 'Flitschen'.
Het is een start met een elastiek, waarbij het model laag bij de grond (horizontaal) versneld wordt en pas na het loskoppelen de snelheid in hoogte wordt omgezet.
Je hebt wat minder ruimte (veld-lengte) nodig, het kan ook worden gebruikt boven aan een helling, en het is vrij spectaculair. Zou het niet doen met een superlicht balsa kistje

Alles über Flitschen Pro und Contra - RC-Network

Ook wel bungee door de engelstaligen genoemd.
Doe ik zelf ook wel, met Mini-Ellipse aan 7 meter EMC-Vega rubber en dan uitrekken tot een meter of veertig. Snééééélllllllllee start en bereikte hoogte 60-70 meter. Ik ben nog redelijk voorzichtig, het kan ook met zwaarder rubber maar inderdaad dan moet je kist er ook tegen kunnen.

Vroeger ook wat gerommeld met de goedkopere startsetjes, maar veel breuken gehad en rubber was na 1-2 jaar echt op.
Toen een keer EMC-Vega rubber besteld, 2x7meter HLG, 1x7meter F3B en 5 jaar later hier nog steeds veel plezier. In tegenstelling tot de goedkopere rubbertjes zijn deze wél bestand tegen scherpe distels op het veld aan het einde van de zomer!

Ook hier geld goedkoop=duurkoop. Maar het ligt ook aan hoe vaak je het gaat gebruiken. Ik ben overigens zeer benieuwd hoe het lijntje van HK is, ik er ééntje besteld als vulling bij mijn laatste bestelling lipo's.

Wat kunnen mensen aanbevelen als het gaat om mijn Westwings Swallow (plm. 90 cm.) met elastiek omhoog te brengen?

Ding weegt plm. 170 gram.

Rennen met een lijntje gaat goed, dus een zeer licht elastiek moet toch ook kunnen.

Maar wat? :confused:

jan.

Ja, dat setje heb ik ook.

Maar daarmee breng ik dus de Amigo (1 kg) omhoog! 8O

Wat is een MiMi? Die kleine DLG?

En de vleugels gingen niet aan gort?

(Nee, blijkbaar niet.)

Ik vraag me wel af tot hoeveel (kilo)gram ik het elastiek kan uitrekken, als de kleine Swallow er aan hangt . . . :confused:

jan.

Ja, die kleine DLG 160 gram, 1 meter spanweidte en het ging prima hoor. En ik kan me herinneren dat er nu niet zo enorm veel kracht op het haakje kwam...kwestie van proberen denk ik ?

niet zo enorm veel kracht op het haakje kwam

Ik maak me meer zorgen om het vleugeltje . . . 8O

Inderdaad maar eens een keertje proberen (en dan met een dun vislijn er achter, dat rekt ook zo lekker mee . . . :D).

jan.

Ik heb net even een klein, niet helemaal meettechnisch 100% nauwkeurig testje gedaan.

50 cm. van elastisch materiaal aan één kant op de tafel vastgeklemd, digitale weeghaak aan het andere eind, en (t)rekken maar, en vervolgens afgelezen op 50 cm (1 keer z'n lengte uitgerekt (1), 2 keer (2)en 3 keer (3).

Metingen (1), (2) en (3), in kg.

1. soort postbode elastiek van de Primera, doorgeknipt en aan elkaar geknoopt.
(1) 0,66 (2) 1,22 (3) 1,89

Na de metingen was het al een heel eind uitgerekt. 8O

2. witte platte rubber van de Robbe mini hoogstartset.
(1) 0,92 (2) 1,39 (3) 1,94

3. rode ronde siliconenslang van HobbyKing
(1) 0,99 (2) 1,48 (3) 2,01

Dat ligt dus dicht bij elkaar.

Ik zoek eigenlijk nog iets dat ook erg mooi rekt, maar dan met veeeeel lagere benodige uit(t)rekkrachten . . .

jan.

Post elastieken enzo, die werken niet is mijn ervaring....een keer uitrekken, en dan zijn ze voorgoed 2 of 3 keer zo lang.....is ook niet gek.

Heb je niet al eens geprobeerd met een werphengel ? (met keerlus?)

Ik heb mijn medicine man van 550 gram altijd aan een postelastiekenhoogstart omhoog gebracht, de elastieken hebben het een jaar volgehouden, wel altijd droog opbergen in een zak met veel talkpoeder.

Hi franck, klopt inderdaad... ik start er mijn disco van robbe mee, 140gram, mijn dlgs van 300gram, en nog iets zwaardere dingen ook...
Tot 300gr gaat meer dan goed, vanaf dan is de rekker te zwak. Dan moet je echt tot het uiterste gaan.
Het mooie aan die elastiek van robbe is het trage ontspannen van de elastiek. Vaak zijn ze zo agressief dat er massaal veel krachten op de vleugel komen.
Deze ontspant zo geleidelijk aan, je kan hem zelfs weer uitrekken bij wat wind, dat zelfs hele kleine kistjes dit vlot aankunnen.
Ik heb ooit een depron kistje gestart van 70gram met die lijn, enige versterking was 3x1mm carbon latje in de vleugel (1m span)

Die rode van HK zou voor kisten tot 2kg zijn? Maar boven de kilo kan je het vergeten! Te weinig versnelling voor de zwaardere kistjes.

Voor een seizoen gaat de postelastiek wel mee. IDD doorlussen en zo een meter of 15.
Voor een zwevertje van 1 a 1,5 meter lukt dit prima.
Mijn Mimi gaat er goed mee omhoog
Wel droog en donker opbergen

Nadat ik hier een keer 100 m. vislijn op had opgewikkeld was ik er wel klaar mee. 8O

full

(Lijn bleek te dun :p; weggegooid. :cool:)

Wat dan wel? :?

Dit. :p

full

Naar de Hornbach, bij de electro-afdeling beleefd om gevraagd: mooie haspels!

Stuk draadeind er door, centreren met twee houten schijfjes.

De diameter van de haspel is erg klein, dus: kunstmatig vergroot.

Let op: de wanden lopen naar binnen uit, dus de afgezaagde eindjes aluminium buis waren te kort. :mad:

Het (nog wat dunne) lange handvat kan draaien om het draadeind (ivm. uit-afrollen :p ).

Op het aan de andere kant uitstekende draadeind kan de accuboormachine: dan draaien we de heleboel er in no time weer op. :p

Let op het kleine schroefje bij de kern: om het ringetje aan te haken. :yes:

Binnenkort de praktijktest . . .

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik(te) het zogenaamde shockcord uit de watersportwinkel: blijft lang goed en in veel diktes te krijgen.
Kist van een kilo ging perfect omhoog met 10mtr van 5mm+ 80m lijn.
Voor de Westwing Swallow moet er ook wel iets duns te krijgen zijn: bv 2.5 of 3mm.
Lijkt mij veel beter dan al die aaneengeknoopte postelastieken en veel weerbestendiger door de ommanteling.

Back