Elecrifly G-44 Widgeon ( Update , doos is binnen )

Hi Bart, lijkt erop dat de jouwe bijna vliegklaar is.
Ik ben een eind verder, gaat wel langzaam. Heb er niet zoveel tijd voor, druk met werk (gelukkig als zelfstandige met personeel in deze tijd van crisis en nog bouw gerelateerd ook).
Ben blij dat ik heb gekozen voor de onderdelen die geadviseerd zijn door de fabrikant, en door Bart... ;). Alles paste perfect!!
Moet nog de gaatjes boren voor de control horns, wil dat toch wel precies doen. Even bij een vriend langs die aan hourtbewerking doet.
Verder alleen de boel vastlijmen (met de glasvezels op de roeren) en inregelen/aftimmen.

Ben benieuwd naar jou eerste vlucht.

Grtz, Frans
 
@ Johan , je hebt gelijk , veel beroepen worden altijd onderschap , neem nu een auto monteur : die moet zijn hele loopbaan zich blijven verdiepen in de moderste technieken ( en dat gaat rap tegenwoordig bv hybride ) en hij verdient maar een zielig loontje. Waarom moet iemand die bv een hoge functie heeft bij bv een bank zoon ontzettend veel salaris krijgen ( JA KRIJGEN ) en dan ook nog eens een bonus van 10000000000enz.

Maar goed , we hebben allemaal een dak boven ons hoofd , er zijn goede sociale voorzieningen , hebben allemaal eten en drinken en nog steeds geld om aan heel mooie vliegtuigjes uit te geven ( mooi he 't enige verschil tussen een volwassen man en een kind is de grootte van het speelgoed) en daarbij zijn we ook nog eens allemaal voorzien van internet.

Terwijl er ook delen op de wereld zijn waar een 8 jarig jongentje elke dag 15 km moet lopen om water te halen voor zijn broetjes , zusjes en mamma omdat pappa het niet meer kan doordat die zijn benen kwijt is door een of andere landmijn.

Contrasten zijn een beetje groot niet waar ? zo slecht hebben we het nog niet.

@ Pascall , je hebt idd een zeer grote verantwoordelijkheid , respect!!

@ Frans , mooi dat je zover bent , welke motoren heb je? en welke props ga je gebruiken?

Mvg ,

Bart
 
Bart, Johan, Verantwoordelijkheid, ja als je er bij stilstaat misschien wel.
Het voelt niet zo hoor, je groeit er langzaam in.
Wij hebben ook het beheer over tientallen kilometers zeewering, als je een doem scenario zou bedenken; een verzaking in de dijk die mij niet is opgevallen, een storm met als gevolg een dijkdoorbraak.
Oeps, en ja, daar staat wel mijn handtekening onder dat deze op datum is goedgekeurd.
Zo kan je natuurlijk door blijven fantaseren, en nog maar niet te praten over de gigantische boetes die er op staan als een sluis in storing treed door een menselijke fout.
Maar zo heeft iedereen wel zijn verantwoordelijk heden, zelf sta ik hier nooit bij stil.
Ik vind zelf dat ik een super baan heb, ik bepaal zelf mijn werktijden, en deel zelf mijn dagen in, toppie.

Mvg Pascal.
 
Nou Pascall, hou de boel maar goed in de gaten. Anders hebben Bart en ik wel heel veel water om te vliegen...

Leuk om eens te zien wat de gene hier zo'n beetje voor beroepen hebben. De speelgoedjes moeten toch worden betaald.

Heb de mijne opgebouwd met de originele onderdelen:
FUTM0414 (2) Futaba S3114 Micro High-Torque Servos
FUTM0415 (2) Futaba S3115 Micro Precision Servos
GPMG4560 (2) ElectriFly RimFire™ 400 Outrunner Brushless Motors
GPMM1820 (2) ElectriFly Silver Series 25A Brushless ESCs
Wel wat duurder allemaal, maar alles paste perfect.

Ik heb deze props op het oog, Master Airscrew 8.5x6 evt. 1 motor CCW laten draaien met push prop. Om zo het tork effect tegen te gaan. (Staat in 1 van de reviews) eerst maar zien hoe erg dat is. Anders gewoon APC 8x6E.

Grtz, Frans
 
Hier weer kleine update,

Model is bijna klaar,alle metalen delen en alle electronica even ingespoten met corrosionX de stickers er op geplakt en de cockpitvloer gemonteerd.
Ik heb APC 8x6 props vaarvan de linker een pucher is zodat de motoren tegengesteld kunnen draaien.
Nu nog de uitslagen instellen het model balanceren en de ''Sea trial's '' doen en
dan is hij klaar voor zijn maiden.
Ik zal er voor zorgen dat er zowel van de taxi proeven als van de maiden een filmpje is.

Mvg,

Bart











Mvg ,

Bart
 
Mooi hoor, ik ben benieuwd, maar dat zal jij ook wel zijn.
Hou het heel!!!
We zien of horen het wel.

Mvg Pascal.
 
Ik wil jullie even atenderen op het volgende,

Na Flying Wild Alaska : Discovery Channel komt er nu weer een luchtvaart serie ''ice pilots'' op discovery , in nederland is de 1e aflevering maan 23 januari om 20.00 uur te zien.
De luchtvaart maatschapij uit deze serie vliegt voornamelijk met historisch materiaal.
Op de site word er gesproken over het afleveren van 2 canadairs naar turkkije dus het belooft wat.
Al had de trailer wel wat spectaculairder kunnen zijn.

Home

Mvg,

Bart
 
Goeie tip!! Altijd leuk dit soort series.

Laaste onderdelen voor mijn G-44 zijn besteld, was de servo extention en y-cables vergeten. Nou ja, als ie eind maart maar klaar is.....

Grtz, Frans
 
Hallo Rob ,

Leuk dat je dit draadje hebt doorgenomen.
De servo's zitten onder een hoek in de servocover gemonteerd zodat ze precies haaks op de scharnier lijn van de rolroeren zitten. De servo cover zit mooi evenwijdig aan de voorlijst.
De standaard zit idd bij de set en is van pierschuim met PVC.

Mvg,

Bart
 

Bart, ik denk dat je de lancering op de lange baan moet schuiven, de gehele week ziet het er nog niet zo best uit, wat het weer betreft.

Mvg Pascal.
 
Foto-V7EJ7HDE.jpg


Vandaag heeft de widgeon dan eindelijk het water gezien. Ik wou hem zijn maiden geven maar vond het toch een beetje te hard waaien. Had eerst even wat rondjes met de seabee gevlogen maar vond het te veel wind voor de maiden van de widgeon.
Dus heb ik hem maar even wat laten taxien. Dit is goed verlopen , wat een prachtig gezicht als hij op ''step'' voorbij komt.
Ook het sturen met de motoren gaat prima , water roer hoeft er dus niet op.
Hoop dat het morgen wat minder waait

Hier de filmpjes .



Mvg,

Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke filmpjes Bart! :thumbsup:
Knap van je dat je je kon beheersen, als toestelletje op snelheid voorbij komt weet ik niet of ik me had kunnen beheersen niet toch even stukkie te vliegen... :rolleyes:
 
Pas maar op! Straks verplaatst de moderator het filmpje naar het elektrospeedbootjes forum :mrgreen:

Ziet er prachtig uit! Fraai model! Snelheid valt nog best mee heb ik het gevoel?! Goed recht in de wind... en gaan...
Heb je nog gemeten of de toerentallen van beide motoren gelijk zijn?
 
Heb de toerentallen niet gemeten .Het zal toch niet op toer p/m komen hoor , als ze maar dezelfde thrust leveren.

@ Mijnheer rob ,

was idd lastig inhouden maar wil de maiden toch wel met iets minder wind.
Maar wel voor zeumeren als het kan.

Mvg,

Bart
 
Met vrijwel gelijke motoren en props... is er wel een relatie tussen toerental en thrust.
Bij wat rustiger weer komt het wel boven water. Of ze 100% gelijk zijn weet je nooit.
Bij brandstof is het stukken lastiger te regelen overigens...

Had je contra roterende props? Of beiden dezelfde draairichting? Ivb met de propellor wash? en een daarmee potentieel neutrale besturing?
Overigens viel het me op dat bij B-17, Lancaster etc bommenwerpers, de motoren alle dezelfde draairichting hadden. Er zal dan ook stevig getrimd zijn geweest...

groet Bas
 
Hoi Bart.

Dat ziet er goed uit, je had niet veel meer gas moeten geven want dan had hij als nog ongewild het luchtruim gekozen!
Misschien dit wekend de lucht in, de weerbrichten zien er goed uit.
Nou, ik zie het wel, succes.
Mvg Pascal
 
Met vrijwel gelijke motoren en props... is er wel een relatie tussen toerental en thrust.
Bij wat rustiger weer komt het wel boven water. Of ze 100% gelijk zijn weet je nooit.
Bij brandstof is het stukken lastiger te regelen overigens...

Had je contra roterende props? Of beiden dezelfde draairichting? Ivb met de propellor wash? en een daarmee potentieel neutrale besturing?
Overigens viel het me op dat bij B-17, Lancaster etc bommenwerpers, de motoren alle dezelfde draairichting hadden. Er zal dan ook stevig getrimd zijn geweest...

groet Bas

Ik heb inderdaad contra roterende propellors. nadat ik ergens in een review had gelezen dat je tijdens het opstijgen goed merkte dat de torsie krachten 1 tip drijver in het water duuwde.

@ Pascall , mischien zondag ochtend dan , zaterdag heb ik vroege dienst , zondag laat. Het lijkt de laatste tijd wel zo dat als het mooi vliegweer is ik moet werken. Jammer dat de widgeon niet in mijn wegenwacht caddy past.

Mvg,

Bart
 
Bij mijn P38 draaien de motoren bijden in de zelfde richting.
Wat mij opvalt is dat elke motor een andere down en site thrust heeft.
Bij het opgooien gaat deze heel eventjes naar links, maar dat is verwaarloosbaar, het is zo gecorigeerd.

Johan.
 
Back
Top