Electric Formula one

Wel grappig dat we het zo diepgeworteld "oneens" zijn:D.
In mijn beleving zijn de "echte" raceklassen weldegelijk heel open.
F3D en F5D laten heel veel ontwikkeling toe in motoren, kisten, props, regelaars.

Och diep geworteld... Jammer dat je er niet bij was bij de KNVVL jaarvergadering. Je kunt je mening goed onderbouwen, dus wie weet had je iets voor elkaar kunnen krijgen.
F3D en F5D zijn natuurlijk de high performance klasses en dat daar meer mag op technologisch gebied lijkt me eigenlijk wel een beetje logisch. Wat betreft de instap klasses zoals Q500 en EF1 is dat natuurlijk wel anders en om goede redenen: om het betaalbaar te houden en een ieder kans te geven. Over het algemeen zie je toch dat F3D'ers wat meer centjes hebben te besteden dat Q500/EF1 vliegers. Dat is ook wel logisch natuurlijk, en niets mis mee. Maar ik denk toch dat we er voor moeten waken dat de instap klasses betaalbaar blijven en het vliegen en niet de technologische ontwikkeling voorop moet staan.
Een de echte top van je klasse bereik je alleen maar als je vlieg techniek goed is, als je dan vetrouwd op je technologie kun je wel eens scoren, maar niet duurzaam scoren...

Groeten,
Peet
P.S. Dit seizoen vlieg ik nog gewoon Q500 ;) Volgend jaar, wie weet ...
 
Afgelopen wedstrijd had ik het met Cor weer over de prop keuze voor EF-1.
Ik heb vandaag 4 vluchten gemaakt met de Shoestring voorzien van een Eagle tree logger en snelheidssensor.
Zie hieronder de logs van de 2 minuten vluchten:
8x8 prop
10100113765_b946f469e2_o.jpg

10100113985_84dbbc51ef_o.jpg


8x6 prop
10100114165_658c66c0ef_o.jpg

10100151066_161e48d50b_o.jpg

Met de 8x8 prop ligt de top snelheid rond de 160 Km/u. Er is ongeveer 680 Watt vermogen nodig. (0.235 W/Km/u)
Met de 8x6 prop is dat zo'n 150 Km./u bij 590 watt. (0.254 W/Km/u)

De laatste vlucht laat veel hogere snelheden zien. Ik denk dat er een slangetje van de meter bekneld heeft gezeten.

Het lijkt er bij deze metingen dus op dat de 8x8 iets efficiënter is. Dat had ik niet verwacht! Ik ga de metingen nog een keer herhalen met de logger op wat hogere sample rate. De laptop moet dan wel mee naar het veld.
 
ik heb altijd het idee gehad dat de 8x6 iets sneller was , ook de temperatuur was wat beter van de motor, msg iets om met rondetijden te vergelijken ? de 8x6 geeft msg iets meer doorzetting in de bochten ?
 
Mijn indruk was ook weinig verschil in rondetijden, en dat kleine verschil vonden we de (over-) belasting van die extra 100W niet waard. Die 100W vertalen zich in veel meer ampères, en minder volt (inzakking).

Hugo
 
Gevoelsmatig is de 8x6 ook sneller. Vooral het hogere rendement van de aandrijving heeft mij verrast. Als er nog een elektro pylon meeting komt moeten we het eens testen in een race!
 
2 jaar geleden robbert gezien met een pogo en een 8x8.
zelfs de spinner was heet , gewoon iets te veel van het goede.
beste keus zo zijn een 8x7 alleen bestaat dat ding weer niet
 
Inderdaad niet slecht. Vooral de gvk onderdelen zijn mooi.
en het zou wel eens een snelle kist kunnen zijn met zo,n dun rompje, net als de echte.

Tjarko
 
Hobbyking heeft eindelijk de Invictus vrijgegeven:
HobbyKing Invictus EF-1 Pylon Racer Balsa 1288mm (ARF)
Ziet er niet slecht uit. Hopelijk komt deze naar het Euro warehouse, met invoerrechten en verzendkosten erbij is hij vanuit HK te duur.
Ik bouw ze het liefst zelf, maar voor de ARF liefhebber is er weer een keuze bij.

Het zelf bouwen geef inderdaad ook een voldoening.
Maar excl. verzendkosten, is het net geen 100euro wat dat model kost. Komt hij naar Europa magazijn, dan zal hij over de 100euro zijn vermoedelijk. Maar dan nog. Probeer eens een model, zo compleet als die bouwdoos, te bouwen voor dat bedrag. Dat speelt natuurlijk voor velen van ons ook een rol.

Wie en wanneer geeft iemand een bouwdraadje?
 
Back
Top