Electric Formula one

Ik heb net de OS motor gekocht bij Hobby In:
6593537571_ebd103a1b7_z.jpg

6593537141_85de271b6f_z.jpg
6593538883_898f95d8a8_z.jpg
6593538483_0ce9bef90a_z.jpg

Een rib uit mijn lijf met 64,50, maar ziet er wel goed uit. De as is geborgd met 2 inbus boutjes op 2 vlakke kanten op de as die onder 90 graden zijn ingeslepen. De wikkelingen zijn geborgd met een touwtje en zier er ok uit, had wat netter gemogen. De magneten zijn met weinig lijm vastgezet en het geheel is met blauw spul gebalanceerd. De prop meenemer is een combinatie van staal en alu en past erg mooi. Ik moet eerst dit ding nog afbouwen voor ik hem echt kan testen:
6593566405_fd6a071087_z.jpg

Ja,die had ik ook gelezen voordat ik de OS kocht. Wat een dimwit.....
De constructie van deze motor is anders en heeft een stelring achterop ipv de bout in de as.

Oude discussie, maar wel de juiste denk ik om dit neer te plempen;

De regels stellen dat je met een 8x6 of 8x8 APC-E mag racen. We merken allemaal dat de 8x8 nogal veel vraagt van de motoren en de accu's. Ik zou er een voorstander van zijn om voor de Nederlandse competitie de 8x8 niet toe te staan, en alleen de 8x6 toe te laten. Dit in het kader van eenvoud, en behoud van spullen / reductie van kosten.

Kom maar op!

Hugo

8x6??

Nou, als het nog langszamer gaat dan nu, dan is voor mij de lol er een beetje af...

Ik ben van plan binnenkort een polecat te bouwen.
De accu's moeten er makkelijk tegen kunnen lijkt me.
Ik vlieg mij F5D kisten met 1800 mAh, 75 A.. en dat is best OK.
Jouw 2600's deden 40 A static als ik me goed herinner, dat is < 20C..

Motor weet ik niet, heb jij er al een die zwarte draad heeft?
Dan is het wat aan de warme kant.

Het is niet zo moeilijk om de motor koeling wat beter te krijgen overigens.
beetje de luchtstroom geleiden binnen de motorkap.

Groeten, Tjarko

Ik vlieg het hele seizoen al met een 8*6 prop. De snelheid die je zondag gezien hebt vind ik zelf prima. Vergeet niet dat het een instapklasse is bedoeld voor de clubvlieger die ook wil racen. Met een 8*8 gaat het niet sneller voor mijn gevoel omdat ik vermoed dat dit nèt even te veel is voor de motoren waardoor ze vooral minder efficient worden.
Het is voor deze klasse vooral belangrijk dat iedereen even hard gaat, ongeacht wie de duurste accu aan boord heeft en de duurste regelaar.

Oude discussie, maar wel de juiste denk ik om dit neer te plempen;

De regels stellen dat je met een 8x6 of 8x8 APC-E mag racen. We merken allemaal dat de 8x8 nogal veel vraagt van de motoren en de accu's. Ik zou er een voorstander van zijn om voor de Nederlandse competitie de 8x8 niet toe te staan, en alleen de 8x6 toe te laten. Dit in het kader van eenvoud, en behoud van spullen / reductie van kosten.

Kom maar op!

Hugo

Hugo, regelementair voorstel even doorsturen naar Robbert v.d Bosch, die kan het dan meenemen in de KNVVL pylon race jaarvergadering (13 januari 2013 volgens f3d website) en dan kunnen we er over stemmen.
Niet eens zo'n gek voorstel lijkt me.
Hoewel ik persoonlijk een voorstander ben van snellere EF1 setup, maar helaas is de standaard al in de US of A gezet (en kunnen de kisten ook niet veel meer aan op dit moment) dus daar zullen we het wel weer mee moeten doen, want we zijn toch zo volgzaam als we naar het westen kijken ...
Peet

Jeee! Discussie! Zo komen we ergens. Even op zoek naar data...

Uit de uitslagen van 7 oktober haal ik het volgende.
Emanuel draait tijden rond de 94 seconden, op een8x6 prop.
Cor draait 90 seconden gemiddeld. Prop weet ik niet.
Robbert vloog niet mee, ik kan zo even geen data vinden van vorige races van hem.
En ik, eh, laat maar.

Als iemand de data van Robbert kan vinden, en de propmaten van Robbert en Cor weet, dan kunnen we appels met appels vergelijken.

Ik sta zelf een beetje in het midden. Ik snap wat Tjarko zegt, en daar ben ik het mee eens, maar Emanuel heeft ook een punt.

Ik hoop dat meer data meer duidelijkheid zal scheppen. Ik weet uit mijn auto-race tijd dat op korte banen kleinere bandjes / vertanding van de aandrijving (=minder topsnelheid) wel snellere rondetijden opleverde. Het zou met de props en onze korte baan ook van belang kunnen zijn. Ik heb ook Amerikaanse data, maar die vliegen op een 2-pylon baan. Geen echte vergelijking, dus.

Hugo

Ik weet dat Robbert in het begin erg veel heeft geëxperimenteerd met die Pogo waar Cor nu mee vliegt. En dus ook met props, hij zou hier wel iets zinnings over moeten kunnen zeggen.
Ik zou zeggen: Robbert meng je in de discussie

Peet

Helaas is Robbert al sinds juni 2011 niet meer actief of dit forum. Of heeft hij een ander account dan waarmee hij dit topic opende?

Hugo

Cor vloog de laatste wedstrijd ook met een 8x6, net als ik. De vorige wedstrijd begon hij volgens mij met een 8x8 en is omdat ik echt sneller ging overgegaan op 8x6. Hij zei dat een 8x8 die is teruggedraaid naar 8x7 nog het snelste was volgens de airspeed meter in zijn kist. Scheelde iets van 4 Km/u met de 8x6. Als ik me goed herinner haalt hij met de 8x6 162 Km/u. Cor vliegt met de E-Flite motor, ik met de O.S.

Daar hebben we wat aan, dank je. Die airspeed, weet je of dat op een kort circuit was, of lekker een flink eind rechtuit? Ik meette ooit 145 met een 8x8 op een Turnigy (die daarop de geest gaf...) GPS meting bij windstil weer, lang stuk rechtuit.

Oh ja, en 4 km/h scheelt niks op zo'n circuit, de bocht een metertje krapper en je wint meer.

Hugo

Dat weet ik helaas niet. Ik heb hem niet gehoord over de snelheid die hij haalde op de Peel. Vooral bij meer wind heeft de 8x6 een snellere rondetijd.

@Tjarko, als iedereen al 8x6 vliegt, en dat sneller is op ons korte circuit, ga je er dan mee accoord? Dan is denk ik iedereen accoord, lijkt het me geen issue meer.

Hugo

Eh, de nieuwste revisie van de regels van de NMPRA laat alleen de 8x8 toe. Ik vind dat geen probleem, er zit een flinke plas tussen, mocht ik daar ooit racen koop ik wel een 8x8, en als we Amerikaanse gasten zouden hebben is een propje zo gedoneerd.

Hugo

A typical ten-lap time on the 375' three pole course by an experienced pylon racer using 8x8 prop is in the range of 75 to 80 seconds. A good FAST time would be less than 73 seconds.

I have tried the 8x6 prop in practice for comparison and felt that the 8x8 was faster if you have a good 65C battery that can dump the watts without getting tired around lap #7. If your battery is just a run-of-the-mill 30C-45C they are likely close to being the same.

Randy

Ergo, 8x8 wordt leuk bij accu's van 60 euro per stuk (of meer).

Hugo

En laat dat nou net niet de bedoeling zijn van deze klasse. Mijn Gens Ace packs kosten € 34,- en zijn na een seizoen racen + trainen nog prima. Het zijn 25C packs die handwarm
Uit de kist komen na een heat.

Back