electrische onboard starter

Kennen jullie deze nog van Wil Snitjer, artikel uit 1991?
0ef2f81c19892d80a3664a847f5aad88.jpg
bd904320249d336bd6c8b15542e708d1.jpg
Ja dat artikel ken ik nog wel ,dat was uit mijn hoofd een graupner/heim mechaniek.
Was echt tevolutionair indertijd.
Wil had wel meer aparte bouw creaties.
Zoals een coaxiale helikopter,dacht van twee hirobo shuttles.
 
Yup.... als de motor stopte, remde de rotor ook grotendeels af.... In elk geval te ver, om te kunnen autoroteren. Gelukkig zijn afslaande helimotoren redelijk zeldzaam...
 
inmiddels zijn er prototype steuntjes geprint voor de pasvormen

next uitdaging de aandrijving..
 
Komt in een Goblin toch? Die kappen hebben inderdaad niet heel veel ruimte...
 
we gaan hetproberen met een haakse vertraging

opzich heb je bij de nitro boven de fan best wel wat plek
 
Als je een compacte haakse vertraging met een grote overbrenging zoekt, is er eigenlijk weinig alternatief voor een wormwiel, al brengt dat ook wat andere dingen met zich mee (lagering, smering) maar compacter dan dat kan niet.
 
volgens mensen die er eerder mee aan de slag zijn geweest is rond de 1 op 5 een prima uitgangspunt

de bekende loeisterke align startmotoren zitten ook op zoiets met een speed 480 achtig model motortje

dat hebben we nu als start probeersel.

de overbrenging is iets wat ergens uit de auto rc wereld komt meen ik.

kijken of het heel blijft
 
Ik zou er echt een uit elkaar moeten halen om te weten wat voor overbrenging er in zit, maar eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat daar een 480 motortje in zit...
Die goedkope 7,2 V startertjes voor 2,5 cc automodellen hebben namelijk al een 540 motor met een 1:5 achtige vertraging, en die vinden hun limiet ongeveer bij een 9 cc viertakt.


Ik weet wat 480 motortjes doen, ze zitten in die FEMA starters, en daar is de vertraging eerder in de richting van 1:15 tot 1:20

Maar je weet het pas als je het probeert, dus: succes Ik denk echter dat je pas in de buurt van 1:10 of langer, enig resultaat zult boeken
 
we shall see
volgens align zelf is het 5.3:1

het is en blijft een probeersel, misschien knallen we de hele zooi naar de eerste probeersel wel de kliko in :koud:
 
volgens align zelf is het 5.3:1
Oh, dat kan op zich goed, maar dan is het geen 480 motortje...

Ik zou de mijne open moeten klauwen om te kijken wat er in zit... Nu is wat er in een Align starter zit, natuurlijk véél meer dan je nodig hebt, want zo'n Align krijgt zelfs een Zenoah 36 cc aan de praat.

Wat voor voedingsspanning ga je gebruiken? Ik herinner me, dat de 480 die in mijn FEMA boordstarter zat, op overspanning moest draaien (motor was 7,2V, accu was 9,6V) anders ging het echt absoluut niet.

Zolang je vertraging het aan kan, en je KORT start, is tot 1,5 x de nominale spanning van de motor geen enkel probleem.
 
we zijn nog in dubio evt een brushless toepassing oid voor wat meer koppel, en te voorkomen dat de koolbortels in de hens gaan
 
we zijn nog in dubio evt een brushless toepassing oid voor wat meer koppel, en te voorkomen dat de koolbortels in de hens gaan
Dan zul je vermoedelijk toch een sensored brushless moeten gebruiken, want het aanloopkoppel van een gewone brushless is niet heel erg denderend, die moet eigenlijk " onbelast" aanlopen, en die conditie kan als starterbedrijf niet gegarandeerd worden.

Ik heb van die FEMA starters (de enige waar ik echt ervaring mee heb) begrepen dat er mensen waren die er een brushless met softstart op zetten. Maar door de lange overbrenging is daar altijd minstens een omwenteling of 5 tot 10 "onbelast".
 
Back
Top