electro of nitro?

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door pierre-henri-MAN-, 13 apr 2012.

  1. Thumper

    Thumper

    Lid geworden:
    14 dec 2012
    Berichten:
    11
    Locatie:
    West-Friesland
    Voor mij was elektro geen optie omdat daar geen motortje opzit.
    Als ik toen wist wat ik nu weet had ik er waarschijnlijk niet aan begonnen.
    En zonder de FAQ hier en YouTube had de boel zeker in de vullisbak belandt.

    Voor degene die willen beginnen met nitro, raad ik zeker aan de belangrijkste faq's een paar keer door te lezen !

    En tsja....nitro is wel gaaf, waar elektro een beetje *** is.:)
     
  2. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    715
    Ik heb een nitro auto gehad, en als je net begint is dat allemaal niet makkeliijk. Dan heb je (meestal) een strekstarter... oftewel lamme armen. dat afstellen duurt dan nog een half uur. En als je dan eenmaal rijdt is de nitro op. als je zo`n startbox hebt is dat een enorm voordeel. accu`s zijn snel leeg, maar kun je duizend x gebruiken. nitro is in no time op.

    En dan nog dat irritante geluid wat dat ding maakt... lijkt wel een kat door een vleesmachine gehaald wordt. (zit waarschijnlijk ook paardenvlees doorheen)

    Ik zou niet meer naar een nitro kijken als ik nog ooit een brandstof auto erbij wil. Dan komt er een fg op gewone benzine.
     
  3. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    Helemaal mee eens.. Zeker met dat paardevlees. Bij de ikea hebben ze van de zweedse balletjes daar zit ook paardevlees doorheen.. Mogen ze het ook nog terugbrengen
    Maloten ;)

    Ontopic : Over dat FG ben ik het helemaal mee eens..
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.062
    Locatie:
    Sassenheim
    Duidelijk wordt er weer een verkeerd beeld de wereld in geslingerd....

    1) Afstellen een half uur? Man, als de afstelling door het weer veranderd is is het veelal een kleine correctie aan de hoofdsproeier, na 3x een correctie en op en neer rijden ben je klaar.

    2) Nitro snel op? Met 1 liter kan een gewone basher ruim een uur continu rijden... Wat je nu schetst is denk ik vergelijkbaar om met een gewone auto met een knipperend lapje in je dashboard naar duitsland te gaan rijden. Als je gaat rijden zorg je er voor dat je genoeg bij je hebt en op tijd bij koopt.

    3) accu's zijn zeker snel leeg maar als je op locatie niet kunt laden kan je minder lang rijden tov. 1 liter brandstof.

    Over benzine wordt heel makkelijk nagedacht en inderdaad is het starten en lopen. Helaas is het ook iedere dag afstellen wil je het beste eruit halen.
     
  5. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    715
    Roelof, jij bent een vergevorde/ ervaren rijder van nitro. Ik weet nog dat ik op een meeting met 6 andere onervaren liep te kloten.

    Dat van de nitro genoeg bij hebben, als je meerdere accu's hebt kom je op het zelfde uit. Wat ik duidelijk probeerde te maken is dat je nitro verbrand. En niet meer kunt hergebruiken ten opzichte van een accu. Die dan zo weer is terug verdient.

    Ow, en als je accu leeg is stop je een nieuwe erin en je kunt weer 20/25 rijden. Een nitro moet afkoelen meen ik te herrinneren
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.784
    Locatie:
    Flevoland
    Ik ben zelf tevreden elektro-rijder, maar daarbij moeten regelaar en motor ook wel eens afkoelen.
     
  7. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    En na een jaar rijden moet je de accu's ook bij het chemisch afval brengen omdat deze op is.
    Ook een electro set zou ik laten afkoelen.
    Een goed afgestelde nitro is bij het rijden ff finetunen en gaan.
    Misschien is het verstandig als je een beginners meeting houdt een ervaren rijder uit te nodigen om te helpen. ;)
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.062
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat je nitro iedere keer bij moet kopen is waar en dat je bij electro de accu's kunt wisselen is ook waar maar hoeveel accu's heb je nodig om zonder te laden een middag lol te hebben? Daar hangt een aardig prijskaartje en voorbereiding aan vast tov een goed gevuld blik nitro
    En nee, je hoeft een nitromotor niet af te koelen.

    En ja, ervaring speelt een rol maar een half uur afstellen voor een motor die alleen gecorrigeerd hoeft te worden is zwaar overdreven en geeft een totaal verkeerd beeld.
     
  9. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    676
    Locatie:
    Lent
    Het is voornamelijk persoonlijke voorkeur mannen!

    Handigheid in afstellen komt vanzelf (brandstof), en met de huidige Lipo prijzen is elektrisch rijden ook niet echt meer een probleem. Dus er is voor beide iets te zeggen!

    Dit wordt een discussie zonder eind, de meeste gaan hun eigen keuze verdedigen en zo krijg je 2 fronten, brandstof en electro.


    In mijn ogen,
    Voordelen brandstof:
    -starten en gaan
    -tanken en weer gaan
    -Weinig stilstand tijd (geen accu's opladen)
    -geluid en geur, meer gevoel


    Voordelen elektro:
    -accu erin en gaan
    -geen tijd verspillen aan afstellen
    -geen brandstof lucht in je huis/auto/schuur
    -relatief stil, niemand komt klagen vanwege de herrie, je kunt overal genieten van je voertuig, je hoeft niet naar een baan of dunbevolkt gebied!
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.879
    Locatie:
    Rotterdam
    die fronten hou je toch wel :D

    bij de heli's is er voor de regelmatige vlieger een lastige keuze
    als je de lipo's meetelt (die toch wel eens per jaar ververst moeten worden doorgaans), wordt brandstof opeens een stuk goedkoper in de vergelijking

    afstellen is voor de man die brandstof WIL, en het dus ook niet erg vind om een beetje kennis van de motor op te doen, echt niet zo'n punt waar velen over schrijven..
    1 keer goed afstellen, daarna af en toe een tikkie bij of eraf.
    goed luisteren naar de motor, goed kijken wat ie doet en naar de pluim, heb je er weinig last mee.

    Alleen het schoonmaken, dat is wel eens wat minder.

    maar jij rijd met je bus brandstof een hele middag, terwijl de electromannen tussendoor moeten wachten om accu's bij te laden.

    Volgens mij is en blijft dit een persoonlijke keuze...
     
  11. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    676
    Locatie:
    Lent
    Ik vaar en vlieg zelf.
    Varen met 26-30cc benzine motoren, en met kleine electro bootjes en daar heb ik dezelfde ervaringen. Brandstof vergt onderhoudt, de benzine motoren stel je 1 keer goed af en klaar zo extreem is het weer hier in NL niet dat er steeds moet worden afgesteld. Na het varen ff inolien en wat poetsen. (af en toe een trekstarter vervangen of lagers/zuigerveer)
    De electro bootjes is accu inpluggen en varen, thuis ff een doek erover en wegzetten. Accu's gaan lang mee mits je ze niet te snel wilt laden.

    Ondertussen heb ik wat accu's staan, maar ik neem niet de moeite om die tussentijds aan het water op te laden. Dan kan ik met mijn brandstofboten meer varen op een dag.


    Vliegen doe ik alleen electro, ideaal voor de gelegenheidsvlieger zoals mij, kan overal terecht, hoeft nix schoon te maken auto/huis stinkt niet naar methanol, het lekt niet stop wat accu's in m'n jaszak en na een uur of anderhalf vliegen stap ik de auto weer in en naar huis.
    Als je de hele dag wil vliegen is dat niet handig denk ik.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.062
    Locatie:
    Sassenheim
    De problemen die mensen met nitro hebben wordt vaak als een algemeen probleem aangegeven en overdrijven het nog wel eens om het gemak van electro en/of benzine aan te geven. Het lijstje van Lexo klopt wel maar ik vind nu niet echt dat het afstellen tijd kost, dat is iets wat normaal amper tijd kost en ook iets is wat bij het spelletje hoort.

    Bij benzine (bigscales) en electro wordt dat als niet nodig aangegeven terwijl ik zeker weet dat ook de benzine motoren dit nodig hebben en tegenwoordig met de programmeerbare regelaars het ook handig is om de juiste programma naar de te rijden situatie selecteren is.

    Ik heb voor veel mensen motoren afgesteld en ik kan zeggen dat de problemen een gebrek aan kennis is mede de horrorverhalen op het internet zoals het veelal afgeraden wordt om aan de LSN te draaien.

    Het zou beter zijn dat mensen zelf de techniek leren te begrijpen dan dat men de onzin van anderen aannneemt.....
     
  13. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    +1 roelof,

    Ik schoot afgelopen week toch wel een klein beetje in de lach (van binnen dan) toen ik een electro vlieger zn agregaat zag starten om zn accus te laden.
    Vliegt ie toch op benzine :p

    Beide valt wat voor te zeggen.
    Als je start doe het dan goed,
    Lezen, lezen en lezen.
    Degelijk advies inwinnen (en verifiëren)
    Goede spullen kopen.
    En gaan.
    Bij problemen eerst controleren, dan navraag en onderzoek doen en voordat je iets verkloot hulp inschakelen.

    My 2cts
     
  14. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Als ik naar nitro kijk en de verhalen hoor en zie, zou ik precies hetzelfde gevoel kunnen hebben als datgene wat rijders hebben over de programeerbare regelaars. Het is te moeilijk, te lastig, te veel afstellen daarnaast nog motoren die afslaan, gloeipluggen die kapot gaan, drijfstangen en lagers die na een paar liter kapot gaan en alle andere problemen. Dan nog de olie overal op de werkbank en op de auto etc. Ik heb op de mach toch best vaak rijders gezien die lang zitten te sleutelen / zoeken naar het probleem om de nitro motoren te starten.

    Dat het makkelijk is als je er kennis van hebt is een feit, dat geld voor alles. Je moet enige moeite voor doen om het te leren maar daarna is het vrij gemakkelijk. Dat geld volgens mij voor elke hobby en dat geld ook voor nitro en electro.

    Schaken leer je ook niet zo maar en vissen moet je je ook goed inlezen, veel doen en diverse opties kopen om precies te weten hoe je het beste er uit haalt en ga zo maar door.
     
  15. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    Met koud weer zul hem hem steeds ligt moeten afstellen.. maar het warm weer 1x 1/8 L of H dat is toch niks vergeleken nitro?
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    28.062
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat is bij nitro niets anders, hooguit een kwart slag op de HSN bij extreme weersverandering.
     
  17. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.404
    Het grote verschil tussen electro en benzine aan de ene kant en methanol aan de andere is, dat modellen met electro of benzinemotoren het ook (redelijk) doen als de motoren niet optimaal zijn ingesteld. Bij een methanolmotor is de "foutmarge" kleiner. Staat hij niet goed afgesteld, dan draait hij niet of slecht. Eerstegenoemde vormen van aandrijving zijn daarmee beter geschikt voor personen die niet de moeite willen doen om te leren afstellen. Wil je optimale prestaties uit je model halen, dan zul je ongeacht het type motorisering e.e.a. moeten blijven aanpassen aan de omstandigheden.
     
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.953
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En daar zit de kern van het probleem, en nergens anders.

    Er zijn genoeg mensen die dol zijn op electrotechniek, en er zijn ook genoeg mensen die een hekel aan de herrie of de vettigheid hebben. Hele legitieme redenen om electro te rijden.

    Maar die rare redeneringen die je hier leest over "eindeloos afstellen" en "kapotte drijfstangen" en andere doemscenario's, die komen puur voort uit de min of meer totale onwil om tijd en aandacht te investeren in iets wat men graag wil: men wil wel knallen, maar geen tijd spenderen aan omgaan met de spullen.

    De electro-technici, en de lawaaihaters, die zeuren hier niet over, die weten dat je ook met electro meer dan genoeg te leren hebt, om het "eindeloos afstellen" gewoon te zien als wat het is: een non-argument, een kleine hindernis op een lange weg.

    Groet, Bert
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.879
    Locatie:
    Rotterdam
    ach.

    Uit de heli's vandaan gesproken: De electro heli's strippen hun tandwielen bij te grove bewegingen. Puur omdat de motoren zo asociaal veel vermogen hebben, en dit ook gewoon eruit gooien bij iedere omwenteling, vanaf iedere omwenteling

    brandstof heeft door de koppelcurve wat meer een natuurlijk doserend effect op de constructie

    Zo zijn de e heli's (en vliegtuigen) levensgevaarlijk als deze "aangezet" worden.
    ALS de regelaar een keer initialiseerd terwijl het gas open staat, heb je echt een groot probleem.
    Electro slaat niet af, draait gewoon lekker door.
    Brandstof slaat wel af.

    Maar dat zijn de argumenten die een brandstof man tegen het electro geweld in gooit :D
     
  20. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.093
    Locatie:
    Zwolle
    De curve is op de betere ESC's in te stellen..
     

Deel Deze Pagina