Electro Quicky 500 ontwerpen en bouwen.

grade 5 titanium ??

He Hugo, als je dan toch gaat laseren zou je er een plaatje grade 5 titanium er in moeten leggen.
Het schijnt dat er nog al eens midairs zijn :D.
Dat spul gebruiken zo ook bij ons op het werk. Schijnt heel stevig te zijn..

Goed werk zelfbouw! Ben ik ook een voorstander van, hoewel ik nu dus een ARF viper heb.. Meer tijd nodig voor F5D..
Helaas zijn veel Q500 wedstrijden tegelijk met F5D in belgie / duitsland.
Ik zou graag weer een keer mee doen in NL.

Tjarko

Hmmm. Ik kan het wel uit 3mm RVS laten laseren in plaats van uit Gammaplaat. Zou moeten passen. Helaas is dan het licht bouwen idee enigszins uit het zicht verloren...

Ja, ik had het gelezen van de mid-airs. Ik denk dat het financieel altijd beter blijft een ARF te kopen. Uiteindelijk zal mijn kistje aan materiaal ongeveer hetzelfde kosten, denk ik, als ik Chinese folie en zo gebruik, maar de € 115 voor een ARF op de F3d site is lastig te overtreffen. Maar da's ook niet het doel, bouwen en kijken of het werkt is het doel voor mij. Wel probeer ik de kosten laag te houden en de bouw zo eenvoudig mogelijk, zodat een nieuw kistje na een crash snel en goedkoop te maken is.

Helaas heb ik op dit moment echter meer tijd achter de computer (pauze op mijn werk) dan dat ik in de schuur aan een vliegtuig kan werken. Ik ben nog met verbetering aan mijn EF1 bezig, maar als dat niet werkt koop ik misschien toch wel een ARF om te beginnen en te oefenen. Als ik dan weer wat meer vrije tijd krijg ga ik echt weer bouwen. Nou ja, we zien wel.

Als er overigens iemand anders is met meer tijd en een frees- of laserbank, PM me maar als je er eentje wil bouwen. Let wel, het is nog allemaal in ontwikkeling, geen garantie dat het foutloos is!

Hugo

Vandaag bij ProtoSpace geweest:

Romp model racevliegtuig (Quickie 500 klasse) | ProtoSpace

Helaas geen bruikbaar resultaat. Even naast het feit dat de snijruimte verkeerd gedefinieerd was (aan de rechter kant van de plaat mist een paar centimeter), blijkt deze plaat niet geschikt voor lasersnijden. De laser moet exact met het brandpunt in het midden van de dikte van de plaat komen. Als de plaat, zoals deze Gamma plaat, niet perfect vlak is, krijg je en slecht resultaat. De snijlijn wordt ineens heel breed, waardoor de passingen niet meer passen. In plaats van een keurig set onderdelen voor een eerste rompje heb ik nu wat afvalplaat.

Overigens niks ten nadele van het lasersnijden bij ProtoSpace. Ik denk dan met goed vlakke plaat, zoals echt triplex of wat dikker balsa, perfect de boel daar kan snijden. Files converteren van DraftSight (dat gebruik ik) naar Corel (dat stuurt de laser) is even puzzelen, maar dat kan ik nu. Ik sluit niet uit dat ik er nog wel eens zal komen.

Hugo

Na al het computer ontwerpen en lasersnijden heb ik besloten het over een heel andere boeg te gooien. Terug naar de basis, terug naar de eenvoudige Quickie. Kijkt en geniet van ambachtelijk quickie bouwen. Tekeningen komen misschien ooit late beschikbaar.

IMAG0223.jpg

IMAG0224.jpg

IMAG0225.jpg

IMAG0226.jpg

IMAG0227.jpg

IMAG0228.jpg

IMAG0229.jpg

IMAG0230.jpg

IMAG0231.jpg

IMAG0232.jpg

IMAG0233.jpg

IMAG0234.jpg

IMAG0235.jpg

IMAG0236.jpg

IMAG0237.jpg

IMAG0238.jpg

IMAG0239.jpg

IMAG0240.jpg

IMAG0241.jpg

IMAG0242.jpg

IMAG0243.jpg

IMAG0244.jpg

IMAG0245.jpg

IMAG0246.jpg

IMAG0247.jpg

IMAG0248.jpg

IMAG0249.jpg

IMAG0250.jpg

IMAG0251.jpg

IMAG0252.jpg

IMAG0253.jpg

IMAG0254.jpg

IMAG0255.jpg

IMAG0256.jpg

IMAG0257.jpg

IMAG0258.jpg

IMAG0259.jpg

IMAG0260.jpg

IMAG0261.jpg

IMAG0262-1.jpg

IMAG0263-1.jpg

IMAG0264.jpg

IMAG0265-1.jpg

IMAG0267-1.jpg

IMAG0268.jpg

IMAG0269.jpg

IMAG0270.jpg

IMAG0271.jpg

IMAG0272.jpg

IMAG0273.jpg

IMAG0274.jpg

IMAG0275.jpg

IMAG0276.jpg

IMAG0280.jpg

IMAG0281.jpg

Hugo

IMAG0282.jpg

IMAG0283.jpg

IMAG0284.jpg

IMAG0285.jpg

IMAG0286.jpg

IMAG0287.jpg

IMAG0288.jpg

IMAG0289.jpg

IMAG0290.jpg

IMAG0291.jpg

IMAG0292.jpg

IMAG0293.jpg

IMAG0294.jpg

IMAG0295.jpg

IMAG0296.jpg

IMAG0297-1.jpg

Ik weet nog niet of het toestel dan af is, dat is afhankelijk van mijn budget! Ik ga niet met de EF1 Polecat vliegen, want ik moet nieuwe accu's kopen en dat budget is er nu gewoon niet. Voor deze kist had ik alles al in huis, al tijden, de boodschappenlijst bestaat nu uit:
2 schuimen vleugelhelften, die een forumgenoot tegen zeer vriendelijk tarief verzorgt
4 stuks ligger voor de vleugel, vuren latjes.
Wat 80 grams glasvezelmat.

Volgens mij heb ik voor de rest alles in huis. Als dat waar is, en de planning lukt, kom ik 7 oktober racen. In principe is de romp nu klaar. De ESC moet er nog in, de servo zit al.

Ik zit nog wel na te denken over een staartschaats, eentje die het grove asfalt van de Peel overleeft. Ideeën zijn welkom!

Hugo

Vroeg me al af wat het voordeel was van die IKEA family card.... nu weet ik het eindelijk, dank voor de tip.

Staartschaats maak ik altijd van 1,5-2mm dik verenstaal. half rondje aan buigen wat over het asfalt kan slepen. Onder ca. 30 graden uit de romp naar beneden laten lopen. Is gigantisch slijtvast. In de staart vastlijmen in een stevig stukje hout.

Volgens mij moet dit toch allemaal gaan lukken voor 7 oktober?

Keep up the good work!
Peet

't Is echt een ideaal spateltje, en zolang je wateroplosbare lijm gebruikt, zoals witte houtlijm, merkt moeder de vrouw er niks van!

Ja, ik zat ook aan zo'n schaats te denken, heb ik ook onder mijn EF1 racertje. Dat zal het dan wel worden.

Ik hoop het. Moet nog wel een lang weekend naar Parijs (afzien, maar ja, je moet wat over hebben voor je relatie...), dus het zal in de avonden bouwen worden, en hopelijk nog een paar wolkenloze vooravonden waarop ik kan proefvliegen. We zien wel!

Hugo

Back