Even een kleine verhandeling over Governors en zo, gebaseerd op mijn ervaring met de heli en het lezen van de Castle Creations manual.
De draaisnelheid van de borstelloze motor wordt geregeld door de ESC, en dat kan op twee gewone, en één speciale (Castle Creations) manier.
De eerste is standaard; hoe meer gas je geeft, hoe meer vermogen er naar de motor gestuurd wordt. Wat er met dat vermogen gebeurt is afhankelijk van de belasting van de motor. Dus tussen aanduiken of prophangen zal er verschil zijn tussen de toerentallen, bij gelijke gas-stand. Eigenlijk zoals je gaspedaal in de auto, als je je gaspedaal gelijk houdt, ga je heuvel af harder (meer toeren) dan heuvel op.
De tweede is de governor mode. Deze regelt niet het vermogen aan de hand van hoeveel gas je geeft, maar het toerental. Dus bij weinig gas weinig toeren, en bij veel gas veel toeren. Ongeacht de belasting (binnen redelijkheid...) Dus bij gelijke gas-stand zal de motor dezelfde toeren draaien, ongeacht of je prop hangt of aanduikt. Eigenlijk zoals de cruise control in de meeste auto's. Die stel je in, en je kan harder en zachter met de plus en min knopjes. De cruise control zorgt ervoor dat de snelheid (het motortoerental) gelijk blijft, heuvel af of heuvel op.
De laatste is de programmeerbare CC. Deze kijkt naar de gasstand in drie stappen; "too slow for governing speed", "For throttle inputs from 50% to 99%" en "For throttle inputs above 99%". Voor deze stappen kan je een vast toerental instellen. (En een gearing, als je het voor een heli gebruikt).
De meeste ESC's hebben de gewone governer mode, en die kan je heel goed gebruiken. Ik gebruik het voor mijn heli. Ik vlieg met 3 verschillende gascurves op mijn zender. Een redelijk lineaire van 0% tot 100%, een vlakke met 85% throttle en een vlakke met 93% throttle. Ik kan dus vliegen met variabel toerental (afhankelijk van de gas-stand) in de eerste gascurve. In de tweede vlieg ik lekker rond, de ESC houdt een vast toerental dat correspondeert met 85% throttle. En dat zelfde geldt voor de derde stand, alleen reageert alles dan wat sneller want ik heb een hogere rotorsnelheid.
Wat ik wil doen met de gekochte ESC is het volgende. Ik leer de ESC eerst wat de 'slag' van mijn gasknuppel is. Zoals altijd bij iedere ESC. Ik zet de ESC in governer mode. Dan meet ik, met de ingebouwde datalogger, wat het toerental is van de prop bij verschillende gas-standen. Bijvoorbeeld bij 50%, 75% en 100%. Daar komen dan toerentallen uit (even fictief), van 7k, 10,5k en 14k. (Zo lineair zal het niet zijn in de praktijk, maar dit is even makkelijk). Uit die getallen is makkelijk te berekenen dat ik bij 96% gas-stand 13,5k toeren draai. Vervolgens programmeer ik mijn gascurves:
- De eerste lineair van 0% tot 96%. Met deze curve kan ik gewoon vliegen, en het maximum toerental komt niet boven de 13,5k. Want de ESC regelt niet het vermogen, maar het toerental.
- De tweede curve programmeer ik vlak op 96%. Hiermee race ik; wat ik doe tijdens de race maakt niet uit, het toerental wordt op 13,5k geregeld door de ESC.
- De derde programmeer ik maar niet, geen nut voor.
Op deze wijze start ik de race in gascurve 1 om gecontroleerd weg te komen, race verder in curve 2, en na de finish terug naar curve 1 om gecontroleerd te landen. Voor zover ik dat kan, dan, hè?
Ik hoop dat dit iets verduidelijkt. En of het werkt? De tijd zal het leren. De ESC is vandaag uit Hongkong verstuurd, maar erg snel gaat het de laatste tijd niet. En er wordt erg veel onderschept, dus ik reken op een maand levertijd.
Hugo