Electro Quicky 500 ontwerpen en bouwen.

Wordt een leuke combi, zo, de verplichte motoren zijn er niet meer, en de ESC die verplicht wordt ook! Ik zie een complot tegen de electrovliegers...

Hugo

Laatste nieuws, zaterdag sprak ik met joris, het lijkt op een vrije regelaar, zolang hij maar het vaste toerental kan vasthouden.

Mvg,
Nando.

Aha, dat verbreedt de mogelijkheden. Misschien een lijstje maken in het eq500 topic. Ik ga vast zoeken.

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Een vrije regelaar is in ieder geval wel mijn voorstel. Zolang die regelaar maar een governor-modus heeft. Eén vast toerental en één vaste prop. Hoe je dat bereikt mag je zelf uitvogelen. Maar of dat daadwerkelijk gaat gebeuren moet worden besloten op de vergadering.

Gr. Joris

Tot nu toe is de cc de enige die een programmeerbaar toerental heeft. De anderen met governor die ik kam vinden hebben dat niet. Maar ik zoek verder.

Hugo

CC ICE100 uit america?

Ik bestel ze via mijn zus die in amerika woont.
Ze komen van de vreemdste locaties. Laatste waren via Amazon.com. daarvoor van tower hobby oid.
Toen had ik er 2 voor omgerekend 85 Euro/stuk.

Google op: CC ICE100 lite price

Ik vnd nu b.v:
Castle Creations Ice Lite 100 AMP ESC

115 dollar, dat is niet slecht.

Tjarko

Wat ik uit de laatste (e-mail) discussies begreep was is dat we met een governor gaan vliegen waarbij je een vast max toerental kan instellen.
Kan dat met deze regelaar?

Wubbo

Klopt, maar dat kan geen enkele esc alleen. Zelfs de cc niet, als ik de online handleiding zo lees. Wat je doet is je esc in governermode zetten, en met je zender een gascurve maken die niet boven het max toerental komt. Controle wordt dus lastig, ik heb verplichte datalogging en steekproeven voorgesteld.

Hugo

Joris heeft zo'n regelaar al in een van zijn vipers en het werkt prima.
Iedereen zal dan wel zo'n regelaar moeten aanschaffen, ongeveer 80 euro voor een Castle Creations ICE 100.

Wubbo

Ik ben benieuwd waar ze te koop (en op voorraad zijn) voor 80 euro.

Ik heb een half jaar geleden een CC ICE 100A aangeschaft. En me kleurenblind gezocht naar een leverancier met voorraad. Uiteindelijk de regelaar bij Tower Hobbies besteld. Na BTW en handling lagen de kosten rond de 120 euro, de prijs die je over het algemeen in EU webwinkels ziet.

Mijn ervaring: fantastische regelaar maar erg moeilijk te krijgen.

Mogelijk kan Joris hier wat meer over zeggen,
En we kunnen ook een partij kopen voor een speciale prijs.
Maar dan moet eerst het reglement er door zijn.
Dus ga nu niet dure regelaars aanschaffen.

Wubbo

Zolang er iets programmeerbaar is, is de enige manier van handhaving controle. Steekproefsgewijs en bij twijfel. Dus datalogging. Als ik meevlieg met de superbrain in governermode, en mijn gascurve op 93%, en kan laten zien dat ik niet over de max rpm heen ga, dan vind ik dat ik binnen de regels val. Mijn idee erover; vaste prop en max rpm. Hoe je er aan komt is je eigen zaak. En dataloggen als bewijs, want al het andere is te programmeren / vals te spelen.

Hugo

Ik ben ook off-board met Joris in gesprek. We komen er wel uit! Ik ben alleen tegen een verplichte regelaar van 100 euro, als dat niet beter / minder fraudegevoelig is als mijn 50 euro oplossing.

Hugo

Ik vlieg een E-Q500 met een Hyperion motor en een CC ICE 100 regelaar.
Mijn ICE heb ik vorig jaar bij albatros modelbouw in Belgie gekocht voor ongeveer 80 euro. Helaas verkopen zij ze niet meer. Maar hij werkt prima. Goed te programmeren en geen gedoe met curves. Je kunt het toerental op de toer nauwkeurig instellen via de USB kabel. Het enige minpuntje is de spool-up-tijd. Dat duurt minimaal 3 seconden ofzo. Voor de start geen probleem, alleen vervelend als je een doorstart wil maken tijdens de landing.
@Hugo: Het gascurve verhaal snap ik niet helemaal. Gaat hij dan in de lucht niet meer toeren draaien als je aanduikt bijvoorbeeld?
Het is een beetje onpraktisch als je na elke vlucht iedereen moet gaan controleren met een laptop.

Groeten Joris

Even een kleine verhandeling over Governors en zo, gebaseerd op mijn ervaring met de heli en het lezen van de Castle Creations manual.

De draaisnelheid van de borstelloze motor wordt geregeld door de ESC, en dat kan op twee gewone, en één speciale (Castle Creations) manier.

De eerste is standaard; hoe meer gas je geeft, hoe meer vermogen er naar de motor gestuurd wordt. Wat er met dat vermogen gebeurt is afhankelijk van de belasting van de motor. Dus tussen aanduiken of prophangen zal er verschil zijn tussen de toerentallen, bij gelijke gas-stand. Eigenlijk zoals je gaspedaal in de auto, als je je gaspedaal gelijk houdt, ga je heuvel af harder (meer toeren) dan heuvel op.

De tweede is de governor mode. Deze regelt niet het vermogen aan de hand van hoeveel gas je geeft, maar het toerental. Dus bij weinig gas weinig toeren, en bij veel gas veel toeren. Ongeacht de belasting (binnen redelijkheid...) Dus bij gelijke gas-stand zal de motor dezelfde toeren draaien, ongeacht of je prop hangt of aanduikt. Eigenlijk zoals de cruise control in de meeste auto's. Die stel je in, en je kan harder en zachter met de plus en min knopjes. De cruise control zorgt ervoor dat de snelheid (het motortoerental) gelijk blijft, heuvel af of heuvel op.

De laatste is de programmeerbare CC. Deze kijkt naar de gasstand in drie stappen; "too slow for governing speed", "For throttle inputs from 50% to 99%" en "For throttle inputs above 99%". Voor deze stappen kan je een vast toerental instellen. (En een gearing, als je het voor een heli gebruikt).

De meeste ESC's hebben de gewone governer mode, en die kan je heel goed gebruiken. Ik gebruik het voor mijn heli. Ik vlieg met 3 verschillende gascurves op mijn zender. Een redelijk lineaire van 0% tot 100%, een vlakke met 85% throttle en een vlakke met 93% throttle. Ik kan dus vliegen met variabel toerental (afhankelijk van de gas-stand) in de eerste gascurve. In de tweede vlieg ik lekker rond, de ESC houdt een vast toerental dat correspondeert met 85% throttle. En dat zelfde geldt voor de derde stand, alleen reageert alles dan wat sneller want ik heb een hogere rotorsnelheid.

Wat ik wil doen met de gekochte ESC is het volgende. Ik leer de ESC eerst wat de 'slag' van mijn gasknuppel is. Zoals altijd bij iedere ESC. Ik zet de ESC in governer mode. Dan meet ik, met de ingebouwde datalogger, wat het toerental is van de prop bij verschillende gas-standen. Bijvoorbeeld bij 50%, 75% en 100%. Daar komen dan toerentallen uit (even fictief), van 7k, 10,5k en 14k. (Zo lineair zal het niet zijn in de praktijk, maar dit is even makkelijk). Uit die getallen is makkelijk te berekenen dat ik bij 96% gas-stand 13,5k toeren draai. Vervolgens programmeer ik mijn gascurves:
- De eerste lineair van 0% tot 96%. Met deze curve kan ik gewoon vliegen, en het maximum toerental komt niet boven de 13,5k. Want de ESC regelt niet het vermogen, maar het toerental.
- De tweede curve programmeer ik vlak op 96%. Hiermee race ik; wat ik doe tijdens de race maakt niet uit, het toerental wordt op 13,5k geregeld door de ESC.
- De derde programmeer ik maar niet, geen nut voor.
Op deze wijze start ik de race in gascurve 1 om gecontroleerd weg te komen, race verder in curve 2, en na de finish terug naar curve 1 om gecontroleerd te landen. Voor zover ik dat kan, dan, hè?

Ik hoop dat dit iets verduidelijkt. En of het werkt? De tijd zal het leren. De ESC is vandaag uit Hongkong verstuurd, maar erg snel gaat het de laatste tijd niet. En er wordt erg veel onderschept, dus ik reken op een maand levertijd.

Hugo

Laatst bewerkt:
Joris (en ik) weten wel hoe een governor werkt, probleem is dat we tijdens het racen niet kunnen controleren of ieders regelaar wel goed afgesteld staat, we zoek dus naar een mogelijkheid om een ieder met het zelfde vermogen te laten vliegen, zonder dat er mee gepruts kan worden.
We zijn uiteindelijk (na vele discussies) met de oplossing van Joris gekomen.

Als daar geen onoverkomelijke bezwaren tegen zijn dan lijkt mij dat een goede weg.

Wubbo

...
@Hugo: Het gascurve verhaal snap ik niet helemaal. Gaat hij dan in de lucht niet meer toeren draaien als je aanduikt bijvoorbeeld?
Het is een beetje onpraktisch als je na elke vlucht iedereen moet gaan controleren met een laptop.

Ik reageerde slechts, zij het wat uitgebreid, op deze vraag. Omdat er zo te zien nog meer mensen mee lezen dan alleen jullie twee, misschien hebben die mensen er wat aan. Of kunnen ze me corrigeren, als ik ergens fout zit.

... Het enige minpuntje is de spool-up-tijd. Dat duurt minimaal 3 seconden ofzo. Voor de start geen probleem, alleen vervelend als je een doorstart wil maken tijdens de landing.

Dit probleem is bij mij niet, of in veel mindere mate aanwezig. Bij mijn Turnigy Plush in de heli merk ik het in ieder geval niet. Ik denk dat het bij de Superbrain ook niet zo is, als ik de gegevens lees, maar dat weet ik pas zeker als ik de boel aan de gang heb.

Zoals gezegd, en off-board aan Joris beloofd, houd ik jullie op de hoogte of het goed werkt. Volgens Joris zou het, als het bewezen werkt (simpele uitdraai van de data log zal dat leren), binnen de nieuwe regels vallen.

Overigens heb ik het vernieuwde romp ontwerp bijna klaar, en de CNC snijder voor de vleugels oefent veel op het XPS dat ik gekregen heb.

Huguo

In wat lunch-uurtjes op kantoor toch weer eens in dit project gedoken. Ik heb mijn EF1 klaar en hopelijk kan ik daar mee gaan racen, maar als de opkomst zo laag blijft in die klasse lonkt de Quickie toch wel. Even een plaatje voor de liefhebbers:

KwikP7.jpg

Doorontwikkeling van alles wat ik inmiddels geleerd heb van diverse andere racers. Ik ga proberen dit setje te laseren bij ProtoSpace in Utrecht. Eén plaat zou een complete romp en een setje snijmallen voor de vleugel moeten opleveren. Wie weet, ooit, later...

Hugo

Back