electro sleper, big lift.

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Jan scholten, 4 okt 2009.

  1. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Ik zou het kunnen plaatsen onder de 'Greenley' draadjes, of zelfs een nieuw starten maar ik denk toch dat het hier het best op z'n plaats is.

    Electrische 'Greenley' op komst.

    In dit 'draadje' wordt e.e.a. duidelijk (replay 16 en verder):

    Scale Soaring Forum - There's this Greenley for sale (newbie question)


    Vermeldenswaardig is zeker het volgende: @( The electric set up had almost exactly the same towing performance as the SD Greenley powered by a Zenoah 62.)

    Harry
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 14 okt 2009
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Verder: verliezen in de wikkelingen gaan omhoog met kwadraat van stroom, dus met de vierde macht van spanning, er blijft een factor (14/12)^4 = 1,85 meer vermogen achter in de motor, 85% extra. Dan hebben we nog geen rekening gehouden met verhoging van weerstand van de draad t.g.v. hogere temperatuur.
     
  4. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    gaaf hoor, dat model waar Richard branderhorst mee sleept(neehee niet de swiss) wil ik na de piper bekijken voor een electro hop up.
     
  5. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    2de electro sleep big lift

    indien het weer het toelaat morgen de 2de biglift herdopen.. voor het vliegen de struts maar even checken..hihi, de eerste ligt nu in de spalken..nieuwe neus eraan maken. waar zou ik nog raampjes kunnen kopen voor een big lift?
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    even de andere afvormen van gips en dan bij hobbyin raampjes laten trekken uit een plaat polycarbonaat.


    GJ
     
  7. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    de 2de Biglift heeft gevlogen. is niet te geloven..wat een verschil. waar de eerste snel was en steil kon is deze met dezelfde setup een slak en veel minder sterk.

    verschil was uitsluitend het model en de lipo, model ruim kilo zwaarder en accu een polyquest van een jaar oud. de motor heeft 400 rpm minder met 20x10. hopen dat de nieuwe zippy's deze week nog binnen komen..

    we hebben 3 sleepjes gedaan met de sterke wind gisteren, ging verder wel ok.

    we kunnen slepen zaterdag!
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jan,

    Dat is goed nieuws!
    Polyquest hebben wij ook de ervaring dat deze minder spanning onder belasting hebben dan de huidige lipo's. Met een 5S Polyquest scheelde dit ruim 2V ten opzichte van een evenzogrote Zippy.
    Tot zaterdag,
    Groet,
    Gerben
     
  9. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Heren,

    Ondertussen hebben jullie vast al flink wat ervaring met het ekectro slepen.
    Wat ik zo gauw niet vond is hoe vaak je een sleepvlucht kan maken op een accu met een stijgvlucht van ongeveer anderhalve minuut.
    Ik hoor het graag.
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi,

    De duur van de sleepvlucht hangt af van de hoeveelheid vermogen/propmaat en de accu.
    Met de Ibis (iets kleiner dan de Big Lift) sleep ik 8x een 2-3kg zwever omhoog, 4x een 4-5kg zwever of 2 a 3x een 10kg zwever. Dat alles op een 10 5000mAh pakket.

    Groet,
    Gerben
     
  11. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Bedankt!

    Ik vlieg en beheer onze club Big Lift met een huckepack bij clubwedstrijden met een 32.5 cc Super Tigre.
    Dan kan het gebeuren dat je een 40 keer achter elkaar naar boven moet.
    Vandaar mijn vraag.
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Beton,

    40x is geen probleem, met 2 knappe laders en 3 paketten. Afgelopen zomer op een sleepmeeting 65+ sleepjes gedaan op een dag (10:00-16:00), geen moment om volle accu's verlegen gezeten.
    En mijn aandrijving heeft meer vermogen dan een ST30CC (2.7kw, max 12kg zwever).

    Hoeveel liter methanol verstook je op zo'n dag?

    Groet,
    Gerben
     
  13. Adrie

    Adrie

    Lid geworden:
    29 jan 2009
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Terschelling
    Biblist

    Hallo ik wil graag weten wat voor een borstelige motor jij op de kist heb zitten
    Gr. Adrie
     
  14. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ik ook :)

    En zijn de foto's nog ergens beschikbaar? Of zijn er foto's van de setup inbouw? En wat is het gewicht van de kist zonder setup?
     

Deel Deze Pagina