electro sleper, big lift.

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Jan scholten, 4 okt 2009.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ah, Bertus had ook problemen met het forum...

    Gerben en ik staan eigenlijk continu met elkaar te overleggen of het sneller of steiler moet.
    Met mijn ASW gingen we nu tussen de 6 en 10 m/s omhoog, ik bestuurde de zwever en als het langzamer en steiler gaat dan heb ik geen druk meer op mijn roeren en staat de zwever tegen het overtrekken aan.
    Gerben zijn ASW van 4 meter is makkelijker omhoog te trekken, die kan ook wat langzamer vliegen omdat ie wat lichter is.

    Zou een electrosleepdag niet iets zijn?
    Denk dat een hele hoop mensen dan die brandstof herriebakken er uit gaan gooien en er een electromotor in gaan zetten.

    GJ
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja, met een electrocalmato kan je ook slepen, we hebben met een electro trainer van 3 kilo met 600 watt een 2 meter hotliner opgesleept, geen probleem.


    Gerben leest dit ook wel.. hij is voorzitter van de club.
    Zaterdag is wel een goede dag om het te doen, helemaal mee eens.

    GJ
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  5. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    leuk een electro-sleepdag!!

    @Gerben,

    mijn ervaring is ook zeer beperkt, de sleep was ook een lichte. we gaan komende vliegdag slepen met een solution xl van 4 meter.
    de turnigy sentilon v4.1 ga ik uitwisselen met een spin 99, kan ik de stroom enz. uitlezen.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jan, je mag mijn logger wel lenen dit weekend.
    Ik ben voor mijn werk bij Eindhoven (randweg) aan de gang.

    GJ
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jan,

    Wat weegt je Big Lift nu eigenlijk vliegklaar?
    Van de brandstofversies weet ik dat ze vlogen van 5.5 tot 8+kg.

    Met de 78A ga je die Solution XL makkelijk wegkrijgen, in 1 rechte lijn omhoog, geen bochten nodig (ervan uitgaande dat je Big Lift niet al te zwaar is). Ben wel benieuwd of je dan nog steeds het idee hebt dat je pitch speed te hoog is. Als ik je gegevens doorreken kom ik op 112km/h, wat ruim voldoende zou moeten zijn om ook op snelheid een hoop trekkracht over te hebben. (pitchxtoerental in duizendx1.52=10inch x 7.4 duizend x 1.52 =112km/h)

    Ik sleep altijd volgas en bepaal met de stijghoek de snelheid. We proberen een snelheid te vinden waarbij we zo snel mogelijk stijgen, maar de toestellen zich wel "happy"voelen, dwz niet zo langzaam dat je vlak tegen een overtrek zit. Maar zoals gezegd, we hebben nog een hoop te leren.

    Een electrosleepdag, ha leuk!
    Bij de Aeroclub Kennemerland zeker mogelijk. Ruime 12V faciliteit (1000Ah+), dat zit wel goed. Wordt het ergens anders georganiseerd, komen we (GJVO en ik) wel op bezoek.

    Groet,
    Gerben
     
  8. rupke

    rupke

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Swalmen
    electro slepen

    Bij de stootkop in Swalmen doen we nu al 2 jaar electroslepen. het toestel is een CNC-telemaster. Deze heeft 2 jaar geleden in Aufwind gestaan. de cad files zijn op internet voorhanden.
    Ik vlieg hem met een AXI ik meen 5345/14 en de jeti spin99 opto regelaar, propellor is een Menz-S 20*10
    gemeten stromen liggen rond de 57A bij een 10s lipo pakket.
    het pakket is onlangs gesneuveld en nu ligt er een 12s pakket klaar...
    Het zwaarste wat ik met het 10s pakket omhoog heb gesleept in een L-spatz van 8 a 9 kg.

    op Welkom op de gezelligste F3J Pagina vind je meer info over de bouw van het vliegtuig.

    Hieronder een filmpje van de start

    enkele sleepstarts met een electroaangedreven sleepmodelvliegtuig.

    Rob
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Rob,


    Die telemaster had ik al eens gezien inderdaad, mooi project. Een van de inspiraties voor mij om het electroslepen te gaan proberen.

    Zouden jullie interesse hebben om een sleep-meeting te bezoeken?
    We zijn aan het inventariseren wie wer belangstelling zouden kunnen hebben.
    Kijk even hier:
    er-intresse-een-electro-sleepvliegtreffen

    Groet,
    Gerben
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    pff. ik heb even werk aan de big lift.. vergeten de struts vast te zetten..grrr

    @ gerben, het weegt nu ruim 2,5 kilo minder..
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2009
  11. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Plotterwelt heeft dat reeds voorzien, en plaatst een vleugelbuis zodat de struts alleen optisch werken >>> zie zijn bouwdraadje over de Big-Lift:cool:
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat voor prop ga je gebruiken met het 12s pakket?
     
  13. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland

    Ron, weliswaar geen antwoord op jouw vraag maar, een tijd geleden is de het type motor dat Rob in zijn toestel heeft zitten getest in, ik geloof Modell of FMT.

    De titel was zoiets als "de elektrische vervanger voor een ZG62"

    Hier in werd toen ook een 3 blad voorgesteld bij meer als 10S, dit met bijbehorende tabel en grafiek.
    Ik heb dit tijdschrift jammer genoeg niet meer.

    Harry
     
  14. rupke

    rupke

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Swalmen
    propellor keuze

    Voor dit 12 s pakket zal ik in eesrte instantie nog de 20*10 blijven gebruiken. eerst even kijken hoe het gaat. een grotere diameter past helaas niet ivm de grondhoogte. Misschien ga ik nog eens experimenteren met een 3-blads propeller.

    Hieronder een interessante link met meetdata van de axi5345/14. er zijn diverse varianten propellors en lipo's gebruikt. Helaas zitten bij deze test geen 3-blads propellors

    HEPF - Motor - 5345 - Auslegung

    Rob
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Rob, denk je er dan aan dat stroom kwadratisch wil toenemen met spanning? In jou geval met (maximaal) een factor (14/12)^2 = 1,36. Dat is 36% meer stroom. In de praktijk zal dat niet gebeuren doordat door de hogere belasting de accuspanning lager wordt, maar het lijkt me een veilig maximum om te hanteren: als zowel je regelaar en je motor die extra 36% aan kunnen, zit je altijd goed.

    Echter, lees dit ook even, "about de-rating controllers and motors", beginnen te lezen bij "for everyone else ...".

    Voor extra koeling van de regelaar, mocht dat nodig zijn (kan natuurlijk nooit kwaad):
    www.mgm-compro.com
    -> tech info
    -> about better controller cooling
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2009
  16. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Nou de BigLift weegt/woog 5,9 kilo met 10S 5000 erin.. de neus is er af.

    Ben ik gister bij een maat van me hangt er een sinds 1996 niet meer gebruikte Biglift aan het plafond in de garage.(foto's volgen)
    vliegklaar met een 25cc methanol erop 8,7 kilo!!!, nu heb ik het gestript en valt het mee. er lag bijvoorbeeld een ontvangeraccu in van 4 babycellen 4000 Mah..

    ik verwacht met deze lift binnen een week weer te vliegen en op 7100 gram uit te komen.

    verder heb ik bij Staufenbiel de piper van 245 cm en 2,5 kg leeg besteld, hier komt een hecker a60-24s op met 10 cellen.

    SLEPEN ZAL IK!!!
     
  17. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    foto's oude biglift

    Nog een weekje en dan is het een electro big lift van 7,1 kilo ipv een methanol van bijna 9 kilo....


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Kijk Jan, that's the spirit!

    Lekker bezig, houdt ons op de hoogte!

    Groet,
    Gerben
     
  19. rupke

    rupke

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Swalmen
    Ron,
    je verhaal dat de stroom kwadratisch met de spanning toeneemt snap ik niet.

    Ik verwacht dat de stroom lineair met de spanning toeneemt. stroom is immers spanning gedeeld door weerstand.
    Mijn spanning neemt 20% toe (Ik ga van 10 s naar 12 s lipo). Hierdoor neemt de stroom ook met 20% toe (ervan uitgaande dat de cel spanning niet dramatisch inzakt tgv de hogere stroom en dat de inwendige weerstand van de motor gelijk blijft).
    het vermogen neemt wel kwadratisch toe. Dit is immers spanning maal stroom.
    In dit voorbeeld zou het vermogen met 44% toenemen.

    Wat zie ik hier over het hoofd?

    Rob
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een motor is niet te beschouwen als een eenvoudige weerstand, dat is wat je over het hoofd zag. De weerstand van de koperdraad heeft weinig invloed op de stroom. Vermogen neemt toe met derde macht. De stroom kan goed met slechts 20% toenemen, daar niet van, door lagere klemspanning van de accu. Morgen uitgebreider antwoord, in het Engels. Hou alvast in de gaten dat met verhoging van snelheid (beweging in rechte lijn), of toerental, het vermogen oploopt met derde macht van snelheid respectievelijk toerental.
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2009

Deel Deze Pagina