Electro stunt vliegtuigje (86cm spanwijdte) Vliegt super!!!!

Hallo Bouwers!

Normaal leef ik op Rc-groups :wink: en door een hardnekkig inlogprobleem op dit forum is het er eigelijk nooit van gekomen om aktief mee te posten. Maar hoop er nu verandering in te brengen !:P

Ik heb nog wat oracover light folie, plankje balsa, typhoon 5/3d , tsunami10 en 3s1pkokam1500 en 9gr servos+ indoor ontvanger liggen en heb er wel zin in om eens even uit de e-jets te stappen en dit kistje te plakken. Heb al eerder een pipercub gemaakt en had er veel plezier in. 8) is alleen lastig mee te vliegen omdat vleugelbelasting te laag was LOL!

Heeft iemand toevallig gewogen wat het model weegt na bespannen zonder elektronika? Dat kan ik niet zo snel terugvinden.

groeten, Erik

Erik v. Schaik zei:
Heeft iemand toevallig gewogen wat het model weegt na bespannen zonder elektronika? Dat kan ik niet zo snel terugvinden.

Haha, had dat 2 dagen eerder gevraagd, heb van het weekend een nieuwe gebouwd, maar die is nu al helemaal af :roll:

huh, 2 dagen!? das wel redelijk snel lijkt mij. doet ie het ook? :lol:

Joostt zei:
huh, 2 dagen!? das wel redelijk snel lijkt mij. doet ie het ook? :lol:

Als het goed is wel, moet m nog invliegen.....

afb14674.jpg

afb14675.jpg

Ziet er goed uit, dit toestelletje staat zeker hoog in m'n 'planes to build' lijstje. Ik zal tzt natuurlijk ook een fotootje posten.

Net kistje alexzzz! 8)

Jammer dat ik net te laat was met die vraag :wink: . De rede dat ik dat graag wil weten is omdat mijn LC-3D (zie gallery) nogal een overschot aan vermogen (meer als een sp400+vertraging) heeft met zoon kleine buitenloper en het koppel is knap lastig met de wolken in klimmen. mischien voor de zekerheid de neus wat langer maken zodat er ook een typhoon 3-3d in past voordat ik CG problemen krijg. die trekt op 2 lipos en GWS 8x4 propje met halfgas al 200 gram bij slechts 8A en 6500rpm. Zal niet meevallen om de achterkant nog lichter te krijgen. sp280 bouwtechnieken in een sp400 kist LOL! heb er wel zin in!

groeten, Erik

200 gram is erg weinig. Om deze kist echt leuk te vliegen heb je 400 gram trekkracht minimaal nodig. Ik had eerst 550 en dat was wel leuk maar nu ik er 1200gram trekkracht op heb zitten valt hij pas echt op.

Heb je dan geen flutterproblemen? hij ziet er teerder uit dan dat hij is dan! 8)

halfgas is 200gram dus volgas is stukkie meer. lastig meten met zoon teer modelletje. Daarom ben ik erg geinteresseerd in het ruwbouwgewicht. Als ik ergens rond de 300 gram uitkom kan hij het nog eens best leuk gaan doen! Met een indoorontvanger heb ik ook geen behoefte on door de wolken te prikken :wink: .Anders de typhoon 5-3D erin. de 6-3D van de LC-3D kan ook nog een optie zijn. ff swappen dan. denk dat ik hem toch eerst eens moet gaan bouwen en wegen. wel het neusje wat langer dan. vleugeltje van de LC3D is ook erg licht en sterk dus daar kan ook nog wat vanaf geknabbeld worden. is ook sneller bouwen en secuur.

thx!

Erik

Eerste vorderingen, Balsa zijkanten 3gr per stuk 0.8mm triplex verstevigingen niet meegerekend. kleine modificatie want ik gebruik slechts 1x 2mm verenstaal ipv 2x 1.5mm. inkeping is voor 2x5mm grenen neuslijst van de vleugel ipv block of deuvel. neuslijst is dan ook de hele lengte . dit voor meer sterkte en minder ribben. de gaten in de spant(1.5mm triplex) zijn voor carbon pennen die het motorschot moeten gaan afsteunen dus orgineel motorschot kan nu lokatievoor servos worden en van balsa (hoop ik als het past allemaal :wink: )zodat akku hopelijk wat meer naar de vleugel to geschoven kan worden.

afb14984.jpg

vleugel zal als mijn LC-3D opgebouwd worden maar dan lichter want dit is al een best sterk vleugeltje! 8) geen carbon neuslijst meer dus.
afb14985.jpg

plaatje met landingsgestel gemonteerd. klein servoshot ipv motorschot met gat . hiermee totaal 3 bevestigingspunten voor een driehoeksconstruktie die de motor gaat dragen.
afb15069.jpg

nog een:
afb15070.jpg

ipv buitenkabel de 0.5mm verenstaal door de rompzijdelen laten lopen.
klein akkuplankje. indien nodig later naar achteren toe verlengen.
afb15071.jpg

afb15072.jpg

Als gevolg van jullie positieve reacties op dit vliegtuigje ben ik vol enthousiasme begonnen aan de bouw ervan.
Nu heb ik alleen een probleem door de dunne latjes die ervoor gebruikt worden zijn een aantal delen (stabilo en richtingsroer) een beetje krom getrokken. Tevens is de achterlijst van mijn vleugel naar alle beide tip zijden omhoog getrokken. Heeft er iemand van jullie een suggestie hoe ik dit zou kunnen verhelpen. Ik weet dat je met fohnen en "buigen" van een vleugel nog wel iets kan verbeteren.

Zijn er bouwers die het zelfde probleem hebben gehad. Zo ja, hoe hebben jullie dat opgelost.

Of heb ik gewoon te "slecht" balsa-hout gebruikt waardoor bepaalde onderdelen krom zijn getrokken.

Graag hoor ik van jullie de reacties op bovenstaande voordat ik besluit om de vleugel op nieuw te bouwen.

P.S. Heeft er iemand van jullie nog een suggestie voor een "goedkope" borstelloze motor-regelaar combinatie (en waar te koop).

Alvast bedankt,
Arjan

Ik neem aan dat je nog geen folie hebt aangebracht (anders is er ook nog wel wat aan te doen hoor)?

Leg je vleugel, stabilo etc op blokjes op een vlakke ondergrond en leg er aan de bovenkant gewichtjes (stukjes lood / accu's) op.
Zorg er zo voor dat de alles geforceerd recht ligt en op voldoende plaatsen ondersteund.

Maak nu je balsa goed nat mbv een plantespuit.
En nu gewoon alles goed laten drogen en daarna kijken of alles voldoende recht is, anders nog eens herhalen.

De oorzaak zal niet liggen in slecht balsa, maar eerder dat al de onderdeeltjes niet precies pasten.
Hierdoor komt er spanning in de constructie, waardoor de zaak krom trekt.
Waar je ook op moet letten is dat je voor de linker- en de rechter kant (of onder & boven) hetzelfde soort balsa gebruikt (liefst uit dezelfde plank)
Balsa is een natuurprodukt en niet alle plankjes zijn hetzelfde (harder en zachter). Ook hierdoor kun je spanning in je constructie krijgen.
Juist bij zo'n licht gebouwd ontwerp speelt dat extra.

Suc6

Toen ik alles klaar had stond ook alles krom :) De binnenkant iets verwarmen en iets tegen de buiging in buigen of plat leggen en zo houden tot die afgekoeld is.

De vleugel kan je ook makkelijk vervormen. Draai hem recht en kijk waar de folie begint te rimpelen. Dan de folie daar verwarmen en de vleugel in model houden.

Bedankt voor jullie snelle reactie zal het proberen.

Ik ga het eerst proberen met het nat maken van het hout en dan laten drogen. Lukt het niet dan probeer ik het wel na het folien.

Het balsa dat ik heb gebruikt is wat betreft de 3mm latjes allemaal uit 1 plankje gehaald. Tevens de 1 mm beplanking is uit een stuk gehaald. Dus daaraan zal het dan wel niet liggen.

Arjan,

hier heb je een aantal mogelijkheden die erg goed moeten werken. Niet duur (denk niet dat je ze veel goedkoper zal kunnen vinden :wink: ) en een bak vermogen dat waarschijnlijk overkill is.

zoals ik het rompje nu zie moet een typhoon 3-3D (shockflyermotor) met tsunami10, 2s1p kokam700 of 350 en gws of apc 8x4 best lekker kunnen doen en is dit de lichtste setup. betekent dat alles zo ver mogelijk naar voren mag en de staart zo licht als kan. denk dat hij hiermee het beste is voorzien. 6500rpm/8,0A (start 8.4A)
prop+motor+nieuwe type tsunami10 =40 gram

met een typhoon 6-3D+ tsunami10+ 3s1p kokam 1050 of 1500 en 9x4prop als op mijn LC-3D is een vervanger voor de sp400+vertraging. dit model is dan zwaar overpoweren en in klimmen door koppel haast niet te sturen. grondstart halfgas :wink:

3lipo en 5-3D= 10x4,7 GWS ... 100 Watt
2lipo en 6-3D = 10x4,7 GWS ... 90 Watt

RBC heeft deze motoren en pakketen.

(moest wel even uit e-mails knippen/plakken dus is wat minder overziechtelijk maar je komt er wel uit :wink: )

Ben er eergisteren achtergekomen dat ik dit model te klein vind :mad: bouw hem liever opnieuw maar dan groter. is net zo veel werk. ff laten bezinnen.

grtz! Erik

ff wezen surfen :D

Kwam dit model tegen. basis lijkt erg op de sp480aero en heeft bijna dezelfde afmetingen. weet zeker dat de typhoon 3-3d daar perfekt bij past en dus dan ook op mijn/ons model. toch maar verder gaan bouwen :D

http://www.electric-planes.co.uk/sb3d.htm
review: http://www.rcgroups.com/links/index.php?id=4217
show off draad met erg veel leuke afwerkkleurtjes 8) http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=169690

vdo : http://static.rcgroups.com/gallery/data/500/5221Switchback_at_SCF_ver2_5_low_res.wmv
http://rcgroups.com/gallery/data/500/14801Mountain_Models_Switchback.wmv

afb15757.jpg

tussenstand:

motor typhoon 3-3d, verenstaal 2mm (nog wel), indekking voor 1mm, gewicht cockpitkap 3gram en totaal met regelaar tsunami10(kleine versie) 80gram geknutseld aan dit model. op rug 2x 3x3liggers weggelaten want die dragen niet bij aan de vorm van de rug.

doei!

afb15879.jpg

afb15880.jpg

afb15881.jpg

afb15882.jpg

afb15883.jpg

afb15884.jpg

afb15885.jpg

He zwevende peter....

hoe dik heb je de vleugel ribs gemaakt..

ik 1 mm.....is dat te dun..

want oop je foto's zien ze er veel dikker uit:?

alvast bedankt he :wink:

Back