Electro stunt vliegtuigje (86cm spanwijdte) Vliegt super!!!!

toestel is zeker erg fun omdat het gewoon erg stabiel is. Vol up en hij valt nog niet weg... .je kan zelf zo landen ;) Pas dan wel goed op je onderstel... ;)

tijdje geleden hé :P ...
door omstandigheden nu pas aan dit project kunnen beginnen :oops:
mja, beter laat dan nooit zeker :)
ik ben vandaag aan de vleugel beginnen bouwen, de ribben met 1e ligger liggen nu te drogen 8)
foto's (enz...) volgen.
Grtz

het voorlopige resultaat is hier te zien: klik
kan er iemand me ook nog wat raad geven, hoe ik de voorlijst in de goede vorm kan krijgen plz...
het is de eerste keer dat ik een vliegtuig maak dat bespannen moet worden...
alvast bedankt!
Grtz

gewoon een blokje balsa met schuurpapier erom en schuren tot je een mooie voorlijst hebt. Gaat een beetje op gevoel ;)

Volgens mij ligt de nerf van het balsa van de shear webs wel verkeerd. Die ligt nu, zou moeten staan, toch?

ik wist niet dat dat iets uitmaakte... :?
ze plakken nu toch al vast, niets aan te doen...
ik zal het onthouden voor de volgende keer :) bedankt.
Grtz

@ Raven
Is een top toestel om te maken en te vliegen, heb toevallig afgelopen zondag even gevlogen , vliegt als een eitje.
Heb wel 2 tips voor je A: als je met lipo,s gaat vliegen dan de neus iets langer (15mm) maken ivm zwartepunt B: als ik hem opnieuw zou moeten bouwen dan zal ik voor elk eleron een aparte servo in bouwen.
succes

Van het weekend ook maar eens begonnen aan dit kistje.

Voor de motorisering wil ik een Typhoon 15-10 gaan toepassen met een 9x5 (9x4) prop of zoiets, moet wel werken , niet?
Vliegt straks met een zware 2200 Mah 3S 20C lipo. Daar vliegt bij mij haast alles op, zodoende.

Het is wel een erg lichte constructie. Ik heb tot nu toe alleen de zijkantjes aan alkaar zitten met het plaatje voor de lipo en de servo's. 15 gram.

Alle roeren en zo samen nog geen 10 gram.
Servo's zijn onderweg als het goed is.

Hopelijk lukt het me vanavond aan de vleugel beginnen.

Foto's volgen.

Leuk te horen dat er nóg iemand hem bouwt 8)
De 2 romp-zijden zijn ook al gemaakt, maar vanaf deze week heb ik terug les, dus :roll: zal traag vorderen denk ik...
Tot nu toe heb ik alles met UHU Hart geplakt, en ik vind het eigenlijk niet zo'n handige lijm, zo'n gedoe!
Ik duw lichtjes zodat er wat lijm uitkomt, maar het blijft gewoon komen, ongewild zit ik met veel te veel lijm aan de verbindingen :?
Met een mes snij ik de meeste lijm wat weg, want zo heeft het echt geen zicht, foto's volgen :)
Grtz

gewoon een pot houtlijm gebruiken.. werkt veel leuker. En als het sneller moet met CA.

Ik wil'm ook nog altijd bouwen... heb'm al uitgeprint klaar liggen. Maar eerst de rest :-)

Even wat overzichtjes.

400funkistaanbouwstaartiw9.jpg

400funkistaanbouwhoogtetq7.jpg

400funkistaanbouwrompvofh8.jpg

400funkistaanbouwrompacwz0.jpg

400funkistaanbouwribbenzx0.jpg

De bouw gaat best lekker. Ik lijm alles met PU en een beetje CA. CA alleen aan de binnenkant waar ik niet hoef te schuren, want dat vind ik een ramp. PU is veel mooier te bewerken, en valt haast niet op naast het balsa. Voor de vleugel komt er misschien ook nog gewone houtlijm aan te pas. PU duurt af en toe wat te lang om te drogen...
Ribben snijden is door het malletje een eitje. Wel iets meer werk van te voren maar dat levert het achteraf dan ook dubbel op.

Dat geeft de tekening wel aan (zelfs 0.8 geloof ik zelfs, 1/32 inch), maar ik heb een lichte 1.5mm plank (16 gram) gepakt om de ribben uit te snijden. mijn setje ribben weegt nog geen 9 gram.

ja, 1.5mm mooi wit balsa heb ik ook gebruikt (dacht ik ;)) 1 kan wel maar maakt het bouwen wel minder makkelijk.

ja dacht ik al dat 0,8 mm te dun zou zijn , en hier msh moeilijk te vinden ( HEERDEGEM DE ) deze heeft dit
zal alle maten beetje afronden

400funkistaanbouwribbenit6.jpg

Dit vloog haast in elkaar.
Het werk gaat hem zitten in de voorbereiding. Maar die had ik al gedaan, want ik heb gister maar weinig tijd aan het bouwen kunnen besteden.
400funkistaanbouwvleugepl4.jpg

Maar het ging lekker. De ribben zaten zo aan de liggers, en de neuslijst hoef je er dan ook maar tegenaan te lijmmen. Dit alles met CA, en de shearwebs zitten met witte houtlijm aan de liggers, en met CA aan de ribben vast.
Nu nog de achterlijst, de tips, de vleugelbevestiging en het bekleden...
Hopelijk vanavond enkele daarvan....

Vandaag geen les, dus bouwen maar :)
foto's staan nog steeds hier: klik
Op de foto's lijkt de romp mss recht, maar dat is het helemaal niet :(
Daarom dacht ik met water de romp wat te kunnen buigen... Om het sneller te laten drogen, nam ik even de verfbrander.
Alles ging goed tot plots enkele lijmverbindingen spontaan ontbrandde :oops: , gelukkig met weinig schade!
Het turtledeck ging ook niet zoals gewenst, dus na enkele pogingen ben ik maar aan het hoedje vooraan op de romp begonnen.
Hier ben ik wel tevreden over 8)

Heeft er iemand een idee hoe ik de romp terug wat rechter krijg?
Of zou ik het gewoon zo laten, en zien dat motor, vleugel & staart goed tov elkaar staan?
Alvast bedankt!
Grtz

Ik heb de achterkant van de romp dan toch maar weer "open gebroken"...
Met depron stripjes de romp in de goede positie gezet, en opnieuw alles aan elkaar geplakt.
Spijtig genoeg zonder een echt beter resultaat :evil: Heb het dan maar zo gelaten...
Het turtledeck zit er nu ook goed op, foto's op site.
Grtz

mijne is bijna klaar
maar nu vroeg ik mij af welke motor
een tyfoon 6-3d of mischien zwaarder
iemand een idee

Back