Al heel lang staat de Supra op mijn wenslijstje.
Een superkist waar veel info over te vinden is, ook op MBF.
Mark Drela's Supra 3.4m
Nadat ik een electroversie van de Supra bij ons op de club zag vliegen besloot ik dat het erover fantaseren moest maar eens stoppen.
Maar ik heb nog een paar andere wensen:
Mijn 10 jaar oude electrozwever, met Speedgear 700 en 10 nicads 2400, 3,80 meter span en 3,6 kg is aan vervanging toe.
En ik wil wel eens een kist van boven de 4 meter.
En ik wil dus een Supra, maar wel de zwever. (het lijkt wel sinterklaas...)
Even fantaseren:
Het zou toch mogelijk moeten zijn om alleen de neus van een kist te vervangen om hem zo van zwever naar electro om te bouwen. Neusje met moter en regelaar eraf, ander neusje met ontvangeraccu en lood erop en je hebt weer een zwever. Ontvanger, servo's, vario, alles blijft zitten, alleen die neus is vervangbaar. Een schetsje:
En als ik een tweede set buitenvleugels maak, van 127,5cm ipv 90cm, geeft dat een Supra van 415 cm. Deze tips hoeven geen monsterstart aan te kunnen. Voor het wat rustiger vliegweer bij de electroversie of een rustige lierstart....
Christian Baron is een 4,5 meter versie van de supra aan het bouwen, of eigenlijk alleen de vleugel op een andere romp.
Roter Baron
De vleugel is die van de supra, maar uitgerekt tot 450cm. De koordes zijn onveranderd.
Ik ben niet goed in staat om vliegtuigen door te rekenen. Meestal 'ontwerp' ik m'n vliegtuigen door goed naar andere kisten te kijken en wat op gevoel.
Op zoek naar iets meer onderbouwing stuitte ik op de volgende site:
Tailwind Gliders - Articles/Files
Hier staan een paar excelprogramma's om onder andere te berekenen hoe groot de kielvlakken van een zwever moeten zijn bij bepaalde afmetingen.
Dit was precies wat ik zocht want ik wil weten of ik ongestraft de span van 3.40 naar 4.15 meter mag vergroten. Het stabilo van de Supra is demontabel, dus indien nodig zou een groter stabilo gemonteerd kunnen worden.
Maar het kielvlak zit vast dus mogelijk moet ik de supra van een iets groter kielvlak voorzien om later die grotere tips te kunnen gebruiken.
Ik heb de Supra en de Supra-XL hierin ingevoerd en dit gaf oa de volgende waarden:
.....................................suggested sizes......Supra.........SupraXL
Spiral stability.........................2-5................3.16...........3.03
Horizontal tail volume...............0.3-0.6............0.4............0.35
Vertical tail volume.................0.015-0.025.......0.022.........0.016
Ik weet niet wat deze cijfers precies betekenen voor het vlieggedrag. Het lijkt er inderdaad op dat het kielvlak op de ondergrens zit bij de XL versie.
Maar in vergelijking tot sommige andere modellen valt het wel weer mee.
De FS 4000,
Flying Special by SPORT KLEMM --o-- FS 4000
geeft bijvoorbeel een waarde van 0.013 voor het kielvlak.
Ik ben van plan de bouw kort en bondig bij te houden op het MBF. De details over deze manier van bouwen zijn al vaker beschreven en bovendien heeft Berrie een fantastisch bouwverslag van een Supra geplaatst dus dat zou alleen maar meer van hetzelfde worden
Maar ik zal vast af en toe wat hulp kunnen gebruiken.
Ik zit nog in de orientatiefase, ik heb niet heel veel tijd, helaas 8 uur per nacht nodig en ik bouw niet snel. Dus of de maiden nog in 2012 gaat plaatsvinden durf ik niet te zeggen..;-)
Ik wil beginnen met de bouw van de kielvlakken en loop dus gelijk tegen het eerste probleem aan, hierboven beschreven.
-Moet ik voor een fractie groter staartvlak gaan, bv 5,5dm2 ipv 4,8dm2?
Dit geeft een waarde van 0,018. Of zou het originele kielvlak voldoen?
Het liefst blijf ik zo dicht mogelijk bij de originele Supra.
Groeten!
Patrick
Een superkist waar veel info over te vinden is, ook op MBF.
Mark Drela's Supra 3.4m
Nadat ik een electroversie van de Supra bij ons op de club zag vliegen besloot ik dat het erover fantaseren moest maar eens stoppen.
Maar ik heb nog een paar andere wensen:
Mijn 10 jaar oude electrozwever, met Speedgear 700 en 10 nicads 2400, 3,80 meter span en 3,6 kg is aan vervanging toe.
En ik wil wel eens een kist van boven de 4 meter.
En ik wil dus een Supra, maar wel de zwever. (het lijkt wel sinterklaas...)
Even fantaseren:
Het zou toch mogelijk moeten zijn om alleen de neus van een kist te vervangen om hem zo van zwever naar electro om te bouwen. Neusje met moter en regelaar eraf, ander neusje met ontvangeraccu en lood erop en je hebt weer een zwever. Ontvanger, servo's, vario, alles blijft zitten, alleen die neus is vervangbaar. Een schetsje:
En als ik een tweede set buitenvleugels maak, van 127,5cm ipv 90cm, geeft dat een Supra van 415 cm. Deze tips hoeven geen monsterstart aan te kunnen. Voor het wat rustiger vliegweer bij de electroversie of een rustige lierstart....
Christian Baron is een 4,5 meter versie van de supra aan het bouwen, of eigenlijk alleen de vleugel op een andere romp.
Roter Baron
De vleugel is die van de supra, maar uitgerekt tot 450cm. De koordes zijn onveranderd.
Ik ben niet goed in staat om vliegtuigen door te rekenen. Meestal 'ontwerp' ik m'n vliegtuigen door goed naar andere kisten te kijken en wat op gevoel.
Op zoek naar iets meer onderbouwing stuitte ik op de volgende site:
Tailwind Gliders - Articles/Files
Hier staan een paar excelprogramma's om onder andere te berekenen hoe groot de kielvlakken van een zwever moeten zijn bij bepaalde afmetingen.
Dit was precies wat ik zocht want ik wil weten of ik ongestraft de span van 3.40 naar 4.15 meter mag vergroten. Het stabilo van de Supra is demontabel, dus indien nodig zou een groter stabilo gemonteerd kunnen worden.
Maar het kielvlak zit vast dus mogelijk moet ik de supra van een iets groter kielvlak voorzien om later die grotere tips te kunnen gebruiken.
Ik heb de Supra en de Supra-XL hierin ingevoerd en dit gaf oa de volgende waarden:
.....................................suggested sizes......Supra.........SupraXL
Spiral stability.........................2-5................3.16...........3.03
Horizontal tail volume...............0.3-0.6............0.4............0.35
Vertical tail volume.................0.015-0.025.......0.022.........0.016
Ik weet niet wat deze cijfers precies betekenen voor het vlieggedrag. Het lijkt er inderdaad op dat het kielvlak op de ondergrens zit bij de XL versie.
Maar in vergelijking tot sommige andere modellen valt het wel weer mee.
De FS 4000,
Flying Special by SPORT KLEMM --o-- FS 4000
geeft bijvoorbeel een waarde van 0.013 voor het kielvlak.
Ik ben van plan de bouw kort en bondig bij te houden op het MBF. De details over deze manier van bouwen zijn al vaker beschreven en bovendien heeft Berrie een fantastisch bouwverslag van een Supra geplaatst dus dat zou alleen maar meer van hetzelfde worden
Maar ik zal vast af en toe wat hulp kunnen gebruiken.
Ik zit nog in de orientatiefase, ik heb niet heel veel tijd, helaas 8 uur per nacht nodig en ik bouw niet snel. Dus of de maiden nog in 2012 gaat plaatsvinden durf ik niet te zeggen..;-)
Ik wil beginnen met de bouw van de kielvlakken en loop dus gelijk tegen het eerste probleem aan, hierboven beschreven.
-Moet ik voor een fractie groter staartvlak gaan, bv 5,5dm2 ipv 4,8dm2?
Dit geeft een waarde van 0,018. Of zou het originele kielvlak voldoen?
Het liefst blijf ik zo dicht mogelijk bij de originele Supra.
Groeten!
Patrick
Laatst bewerkt door een moderator: