electromotor

Hallo allemaal,

iemand een idee wat het probleem is?
Heb n.l. een brushless electromotor van 2500 w met een regelaar 80 A zonder bec maar met aparte voeding voor de ontvanger.
De motor loopt even als ik gas geef,maar stopt dan.
Dit kan ik blijven herhalen,maar hij loopt niet door.
De contacten zijn allemaal in orde .
Kan het een instellingsfout zijn op de zender?
Kom er zelf niet uit.
Alvast bedankt voor diegene die meer weet.
Groet,
Mies Kuppens
Stramproy

motorprobleem

Merk/type regelaar, LVC ingesteld op, merk/type/capaciteit/cellen van de accu, motor, prop spoed en diameter?

Hallo Ron,
motor (nieuw) C6354-200 kv outrunner 480gr 2450 w
regelaar Turnigy dlux 80 HV bruschless speedcontroller(opto) nieuw
80A Bec N/A lipo 6-8 cells
aparte voeding 5 v voor ontvanger
Prop 19x12
alles is nog in proefopstelling en is voor in een oude Big Lift van 5kg
De bedoeling is om met dit vliegtuig div. experimenten te doen.
Ik hoop dat je oplossing weet,
m.v.g.
Mies Kuppens

Ik weet niks van specifieke motor/regelaar/accu combinaties, maar anderen gaan vast en zeker met jouw gegevens aan de slag. Het vermogen van een motor is maar een ruwe indicatie, erg onzinnig van de fabrikant om die 50W in 2450 Watt op te nemen, stroom is veel relevanter. Heb je nog ergens de maximale stroom van die motor liggen?

Laatst bewerkt:
HobbyKing R/C Hobby Store : C6354-200kv Brushless Outrunner Motor

ESC
http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._80A_HV_Brushless_Speed_Controller_OPTO_.html

90A max

Snel afslaan....?
Cellen aantal wel goed staan in de regelaar als dat in te stellen is. [edit] zou auto zijn [/edit]

Of stopt hij op het moment dat het toerental vrij hoog oploop. Dan zou het een Timing probleem kunnen zijn.
Timing veranderen of andere prop indien te groot. Maar volgens de onderstaande quote zou het goed moeten zijn op 8s.

Gr. Dennis

I maidened her today with a 10s set-up and an 18x12 prop. The watts were up above 2500 for a burst and settled down to around 2400 and slowly went down from there to just over 2300. It pulled 70 amps max and bled down to 55-60.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1570173&page=2

Ik heb een vergelijkbare motor (axi 5320/34 Kv192) op een 6kg lazy ace staan met 19x10 prop en dat trekt nog geen 45A op 12S A123 (zeg 9-10S lipo)

Regelaar strroom lijkt mij geen probleem.
Hoeveel lipo gebruik je? De Kv is vrij laag voor 8S met die prop.
Zoek het eens timing. Dit soort motoren houd van iets grotere timing.

p.s. lekker duidelijke titel.

regelaar is 80A max Burst 95A.Regelaar is i.d.d.zwaar genoeg.
ik heb een lipopack van 8 cellen (30v) 20
prop is nog niet belangrijk hij loopt maar 3 sec. (is nog proefopstelling)
gas open motor loopt,stopt,gas dicht/open,loopt weer 3 sec.
het rare v/d regelaar vind ik als ik hem aansluit op de programmacard,de card niet werkt.ondanks dat ik voeding heb gegeven op de progcard.(regelaar heeft n/l geen Bec.)
Maar inderdaad zou de regelaar de 8 cellen aut.moeten detecteren.
Timing zegt mij even niet hoe ik die in moet stellen,op zender neem ik aan.
Futaba Fast 7 kanaals.

Prop is wel belangrijk, ook al draait de motor maar 3 seconden. Een te grote prop kan ervoor zorgen dat de belasting voor de regelaar te hoog word.

Timing is te vergelijken met de voorontsteking van een benzine motor. Door de timing in de regelaar te veranderen kan je veel problemen voorkomen. Elk type motor heeft zijn eigen timing waarde, maar er zijn behoorlijke gemiddelden welke goed werken en bij de meeste regelaars ingesteld kunnen worden. Enkele kwaliteits merk regelaars doen dit automatisch perfect, vele anderen hebben daar wel eens problemen mee en moeten handmatig goed ingesteld worden.

IS de programeerkaart wel voor die regelaar? Ze werken niet allemaal met dezelfde kaart.................

Prop is wel belangrijk, ook al draait de motor maar 3 seconden. Een te grote prop kan ervoor zorgen dat de belasting voor de regelaar te hoog word.

Timing is te vergelijken met de voorontsteking van een benzine motor. Door de timing in de regelaar te veranderen kan je veel problemen voorkomen. Elk type motor heeft zijn eigen timing waarde, maar er zijn behoorlijke gemiddelden welke goed werken en bij de meeste regelaars ingesteld kunnen worden. Enkele kwaliteits merk regelaars doen dit automatisch perfect, vele anderen hebben daar wel eens problemen mee en moeten handmatig goed ingesteld worden.

IS de programeerkaart wel voor die regelaar? Ze werken niet allemaal met dezelfde kaart.................

Dit zou wel eens het probleem kunnen zijn,dat ik niet kan programeren met deze programmercard.Werkt overigens wel perfect op mijn andere regelaars.Deze zijn wel lichter en met Bec
Trouwens met of zonder prop maakt allemaal geen verschil.
De vraag is nu, is er een andere manier,om te programmeren en zo niet welke programmeerkaart is dan wel geschikt?
Nogmaals de regelaar waar het om gaat.
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy dlux 80A HV Brushless Speed Controller (OPTO)

Vaak is het wel in te stellen met je throttle stick.
Even handleiding doorlezen.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/129219007X65171X57.pdf

Stopt de motor gewoon of begint hij te piepen en komt dan tot stilstand.
Of misschien ook gepingel over 2 fasen.

Weet niet of je de solderingen zelf hebt gedaan of wat er al op zat maar anders hoe dan ook even de solderingen en connectoren nakijken. Kan zijn dat er een slechte verbinding is en hij of er 1 fase uitgooit of dat het teruglezen van de timing uit de fase verloren gaat en hi jwat van slag raakt.

200kv. Probeer timing eens op Low of medium.

Het klinkt allemaal een beetje vaag, misschien gewoon een slechte regelaar.
Neem aan dat je accu het allemaal trekt. Zeker zonder prop.

ESC is ruim voldoende. Als die andere persoon maar 70A trekt op 10s met 1" meer prop zou je er nog ruim onder moeten zitten.

Ik heb je probleem denk ik toch gevonden.

Volgens de handleiding moet je wel het aantal cellen instellen en die staat standaard op 10S.
Ofwel je regelaar ziet een lege accu.
10x3,2V = 32V (lege 10S lipo)
8x4,2= 33,6 (volle 8S lipo)

Dus op het moment van gas geven zak je daar onder en schakelt hij uit.

Succes.

Is vaker bij grotere regelaars. Het valt namelijk niet mee om goed in te schatten hoe vol of leeg de accu is bij meer cellen ( boven de 5) . En daardoor zou hij de verkeerde kunnen kiezen. Vandaar dat het een vast aantal is.
Alleen als je de ballanceerstekker er bij aan kunt sluiten heb je dit probleem niet omdat hij de cellen dan afzonderlijk kan uitlezen.

Bv leeg 5x3,2V =16V leeg
4x4,2V =16,8V.
Vanaf dat moment weet je regelaar het niet meer. Want het kan alle 2.
3s naar 4s zit je op (3s vol) 12,6 of (4s leeg) 12,8 Dus die is nog net detecteerbaar.

... p.s. lekker duidelijke titel.
Mies, titel kun je aanpassen door je openingsbericht te wijzigen -> meer opties.

de regelaar is te licht
Waardoor denk/dacht je dat de regelaar te licht is Alfred?

... prop is nog niet belangrijk hij loopt maar 3 sec. ...
Elektronica is veeeeeeel sneller (kapot) en een motor verbrandt makkelijk binnen drie seconden.

Door een hoge motorstroom stijgt de temperatuur tot boven de Curie-temperatuur van de magneten, de magneten demagnetiseren (onomkeerbaar) -> daardoor stijgt Kv -> stroom stijgt -> temperatuur stijgt -> magneten verzwakken verder -> Kv stijgt -> stroom stijgt -> temperatuur stijgt -> enz.enz. temperature runaway, en vervolgens I love the smell of electrons in the morning :cry:

Motorstroom wil oplopen met derde (3e) macht van Kv en/of tandwielverhouding, als je voor de rest alles hetzelfde houdt. En verder motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning. In die discussie wat voorbeelden van wat er gebeurt met de stroom bij één of twee cellen meer/minder. Ook weer ervan uitgaande dat andere dingen niet veranderen. Dit alles geldt zowel bij auto's, boten, vliegtuigen als heli's, hoewel bij heli's eigenlijk onderscheidt gemaakt moet worden tussen hoveren en vliegen).

En dan nu de uitsmijter: vermogensverlies in de windingen van de motor (koperverlies) loopt op met kwadraat van stroom. Ergo: verliezen in motor lopen op met de vierde! (4e) macht :shock: van spanning en met de zesde!! (6e) macht :shock::shock: van Kv en/of tandwielverhouding, kolossaal snel, en die verliezen worden omgezet in hitte. (IJzerverlies in de stator en rotor neem ik niet mee hier).

De grootheid Kv uitgedrukt in de eenheid toerental/Volt, zegt niets over max.vermogen (Watt), koppel (Nm), toerental, kwaliteit, stroom, magneetsterkte, rendement/efficiency, nullast-stroom. Idem veel/weinig cogging, valt ook weinig uit af te leiden.

Een onjuiste notatie als motor heeft (of is) 1400Kv zet geregeld mensen op het verkeerde been, ze denken daardoor nogal eens dat Kv iets met max.motor-vermogen of -koppel te maken heeft, het is toerental per Volt, niks meer, niets minder. Het zegt niets over het vermogen of stroom die de motor aan kan. Een motortje van 10Watt kan dezelfde Kv hebben als een motor van 10kiloWatt. Het bereiken van een bepaalde Kv is geen kunst, zoals een hoog vermogen en een hoog rendement dat wel is, een hogere/lagere Kv is slechts een kwestie van minder/meer windingen cq. zwakkere/sterkere magneten (er is wel een bovengrens aan magneetsterkte. Hoe beter de temperatuurbestendigheid van een Neodymium magneet, hoe minder sterk hij kan zijn. Dit wordt langzaam opgerekt, Neodymium magneten worden temperatuurbestendiger).

Helaas maken veel fabrikanten en winkels zich 'schuldig' aan verkeerde notatie, en dat zijn niet altijd de minsten. Correct: Kv=1400rpm/Volt, Kv is een fysische grootheid zoals lengte, tijd, stroom, koppel etc, en wordt uitgedrukt in de eenheid toeretanl/Volt (meter, seconde, Ampère, Newtonmeter ...). Cobra motoren heb ik al zover kunnen krijgen, nu de rest nog, er wacht mij/ons nog een schone taak :smile:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb je probleem denk ik toch gevonden.

Volgens de handleiding moet je wel het aantal cellen instellen en die staat standaard op 10S.
Ofwel je regelaar ziet een lege accu.
10x3,2V = 32V (lege 10S lipo)
8x4,2= 33,6 (volle 8S lipo)

Dus op het moment van gas geven zak je daar onder en schakelt hij uit.

Succes.

Is vaker bij grotere regelaars. Het valt namelijk niet mee om goed in te schatten hoe vol of leeg de accu is bij meer cellen ( boven de 5) . En daardoor zou hij de verkeerde kunnen kiezen. Vandaar dat het een vast aantal is.
Alleen als je de ballanceerstekker er bij aan kunt sluiten heb je dit probleem niet omdat hij de cellen dan afzonderlijk kan uitlezen.

Bv leeg 5x3,2V =16V leeg
4x4,2V =16,8V.
Vanaf dat moment weet je regelaar het niet meer. Want het kan alle 2.
3s naar 4s zit je op (3s vol) 12,6 of (4s leeg) 12,8 Dus die is nog net detecteerbaar.

Probleem opgelost !!!.

Het instellen van het aantal cellen ging inderdaad niet aut.
Heb met de zender de goede aantal piepjes ingesteld en jawel hoor.
Motor loopt als een tierelier en wordt niet heet.
Toch wel lastig als je programeerkaart niet werkt.
De programmigbox die ze adviseren voor deze regelaar is op dit moment niet te krijgen.Maar,het is dank jullie hulp allemaal goed gekomen.
Nu nog afwachten of de propkeuze de goede is 19x12"
Heel erg bedankt! Geld trouwens ook voor Ron en de anderen.
Groet,
Mies Kuppens

gefeliciteerd.
Goed gevonden Dennis.

Zorg dat je de stroom kan meten. Ik denk dat je flinke prop nodig hebt om een stroom boven de 40A te trekken.

Hoi,

Zat er nog eens over na te denken en heb hem even snel in een prop calc gegooid.
Kom grofweg op 4700rpm uit op 8S

Dan zou je met die 19x12 (APC-e) maar op 4.5kg thrust uitkomen bij 86km/h.

Snelheid gaat nog maar voor zo een motor is 4.5kg wel erg weinig.

Als hij het aan kan 22x12. Dan zou je op a 7kg uit kunnen komen.
Eventueel nog een spoedje erbij.
21x13 (6,8kg @ 93km/h bij 4700rpm.
Wat het precies wordt weet ik ook niet. Dit is maar een schatting.

Bij een te lage propspeed moet je continue op het gas om vooruit te komen.
Aangezien je de snelheid nodig hebt.
Vaak beetje proberen om te zien wat fijn vliegt.

Kan het type motor niet vinden dus kan er weinig over zeggen.

Op basis van die 19x12 op 10s zou 21x13 misschien net gaan. Maar denk dat hij er misschien net iets over heen zal gaan.

Maar 20x12 moet zeker kunnen. Alleen krijg je dat ?(al) kwijt op een Big Lift.

Eigenlijk had of het KV gewoon hoger moeten zijn of 10s gaan draaien.

Back