Hallo mede modelbouwers,
Daar ik me meer ben gaan richten op electronica...
Ben ik diverse ideeën gaan bedenken, die handig kunnen zijn.
Denk hierbij aan een 360gr. continu servo (controleerbaar op positie !)
Voor bijv. een schottel-aandrijving of een boegschroef die 360gr. kan verdraaien.
Waarbij op de zender de positie van de knop, 1/1 overeen komt met de servo-positie.
(er is hier ooit al een toppic over geweest, echter volgens mij zonder eindresultaat)
of om...
Servo's kunnen schakelen van "A naar B", via een enkele multi-switch kanaal.
Waarbij de snelheid instelbaar is en de posities A&B instelbaar zijn !
of...
Servo's kunnen bewegen met 2 multi-switch kanalen.
Waarbij de servo op het laatste punt blijft staan.
Ook hierbij zijn de snelheid en de max posities instelbaar.
(kan handig zijn voor bijv. blus-monitoren, kanonnen en zwenk-kranen)
Van de laatste 2 voorstellen, heb ik al diverse werkende proef-opstellingen gemaakt en werken naar behoren.
Het 1e voorstel, wordt mijn eerst volgende uitdaging.
Daar er geen positie-terugkoppeling is (tussen de ontvanger en zender), wordt dit lastiger te realiseren.
Maar heb er wel al ideeën over, hoe dit te kunnen maken.
Of dat gaat werken, is even afwachten.
Als proef heb ik een aangepaste duwboot Thyssen II ter beschikking en daarin komt een enkele schottel-aandrijving type II van graupner te zitten.
Beetje overkill misschien als aandrijving, maar het dient nu meer als proef.
(Mocht iemand nog zo'n schottel type II hebben liggen ?
Dan roep ik mij daarvoor zeer aanbevolen voor overname
)
Ook las ik regelmatig dat het lastig is, om voor een VSP aandrijving de servo-uitslag (van 4mm) te beperken.
Ook hiervoor heb ik een goed althernatief, waarbij er mechanisch niks gedaan hoeft te worden.
Men stelt de max posities in, doormiddel van een instelpotmeter en klaar...
Voordeel is nu, dat beide posities een afwijkende gewenste max positie kunnen krijgen.
Daar dit vaak nodig is, door de hoek van de stuur-arm.
Nu de vraag aan jullie allen...
Zijn er nog meer van dit soort schakelingen, die hulpzaam kunnen zijn ?
Hoor graag jullie wensen en andre ideeën
PS) in deze topic graag enkelt de wensen en ideeën !
Indien specifieke vragen over een schakeling, dan zal ik daar een apparte topic over starten.
Dit enkelt om dit topic overzichtelijk te houden
Daar ik me meer ben gaan richten op electronica...
Ben ik diverse ideeën gaan bedenken, die handig kunnen zijn.
Denk hierbij aan een 360gr. continu servo (controleerbaar op positie !)
Voor bijv. een schottel-aandrijving of een boegschroef die 360gr. kan verdraaien.
Waarbij op de zender de positie van de knop, 1/1 overeen komt met de servo-positie.
(er is hier ooit al een toppic over geweest, echter volgens mij zonder eindresultaat)
of om...
Servo's kunnen schakelen van "A naar B", via een enkele multi-switch kanaal.
Waarbij de snelheid instelbaar is en de posities A&B instelbaar zijn !
of...
Servo's kunnen bewegen met 2 multi-switch kanalen.
Waarbij de servo op het laatste punt blijft staan.
Ook hierbij zijn de snelheid en de max posities instelbaar.
(kan handig zijn voor bijv. blus-monitoren, kanonnen en zwenk-kranen)
Van de laatste 2 voorstellen, heb ik al diverse werkende proef-opstellingen gemaakt en werken naar behoren.
Het 1e voorstel, wordt mijn eerst volgende uitdaging.
Daar er geen positie-terugkoppeling is (tussen de ontvanger en zender), wordt dit lastiger te realiseren.
Maar heb er wel al ideeën over, hoe dit te kunnen maken.
Of dat gaat werken, is even afwachten.
Als proef heb ik een aangepaste duwboot Thyssen II ter beschikking en daarin komt een enkele schottel-aandrijving type II van graupner te zitten.
Beetje overkill misschien als aandrijving, maar het dient nu meer als proef.
(Mocht iemand nog zo'n schottel type II hebben liggen ?
Dan roep ik mij daarvoor zeer aanbevolen voor overname

Ook las ik regelmatig dat het lastig is, om voor een VSP aandrijving de servo-uitslag (van 4mm) te beperken.
Ook hiervoor heb ik een goed althernatief, waarbij er mechanisch niks gedaan hoeft te worden.
Men stelt de max posities in, doormiddel van een instelpotmeter en klaar...
Voordeel is nu, dat beide posities een afwijkende gewenste max positie kunnen krijgen.
Daar dit vaak nodig is, door de hoek van de stuur-arm.
Nu de vraag aan jullie allen...
Zijn er nog meer van dit soort schakelingen, die hulpzaam kunnen zijn ?
Hoor graag jullie wensen en andre ideeën

PS) in deze topic graag enkelt de wensen en ideeën !
Indien specifieke vragen over een schakeling, dan zal ik daar een apparte topic over starten.
Dit enkelt om dit topic overzichtelijk te houden

Laatst bewerkt: