Ik had er her en der al eens wat over geschreven, maar volgens mij nog niet een speciaal draadje over gemaakt.
Met hulp van JoopB (zonder wie ik nergens zou zijn in dit project) begonnen aan een prototype "electronische carburateur".
Nadat ik een paar maanden terug al eens een motor lopend gekregen heb met een open buis in de carburateur en een doseerpomp voor de brandstoftoevoer:
[URL="
[/URL]
gaan we nu verder met dit project, d.m.v. een electronisch gestuurde magneetklep, die op een vaste frequentie van 30 Hz (aanvankelijk, als andere frequenties beter werken, proberen we die ook uit) open en dicht gestuurd gaat worden. Hierbij word de tijdsduur dat de klep open staat gevarieerd naar gelang de stand van de gasservo.
De electronica die Joop gemaakt heeft kan in de laboratorium-uitvoering zowel de klep als de gasservo aansturen, waarbij de servo via een potmeter bediend wordt, en de brandstofklep via een volledig programmeerbare 20-punts curve die aan de servo-stand gekoppeld is.
Hiermee wil ik gaan uitzoeken of het mogelijk is, een helimotor af te stellen d.m.v. simpele drukknoppen (desnoods via een USB kabeltje o.i.d.).
Het eerste prototype van de electronica is lomp (te lomp voor in een heli) maar wel uitstekend geschikt voor het doen van testen op een testbank.
Het magneetklepje is afkomstig van een Stihl M-tronic kettingzaag, en behoeft een adaptertje om tussen de brandstoftank en de "carburateur" geplaatst te kunnen worden. Het is de bedoeling dat de magneetklep de functie van de stationair (en eventuele midden) sproeier overneemt, en de hoofdsproeier gewoon behouden blijft, zodat je dat ene klikje rijker of armer op het veld (bijvoorbeeld vanwege weersverandering) niet via de electronica hoeft te doen.
Maar eerst maar eens gewoon het klepje testen....
En gewoon om alles in één draadje bij elkaar te houden:
Simpele test met de klep zelf:
[media=youtube]kJ1h8Ox_UPk[/media]
Eerste test aan de motor, brandstof onafhankelijk geregeld van smoorklep:
[media=youtube]oiwvsv9C-pw[/media]
Eerste test smoorklep en brandstofklep electronisch gekoppeld:
[media=youtube]vkME3jBk6CE[/media]
en aangezien dat nog niet echt overtuigend was (de motor sloeg af aan het eind), dus maar een tweede test met een betere curve:
[media=youtube]BSv_fxBZ5V0[/media]
Dan staat voorlopig even alles in eén post.
Groet, Bert
Met hulp van JoopB (zonder wie ik nergens zou zijn in dit project) begonnen aan een prototype "electronische carburateur".
Nadat ik een paar maanden terug al eens een motor lopend gekregen heb met een open buis in de carburateur en een doseerpomp voor de brandstoftoevoer:
[URL="
gaan we nu verder met dit project, d.m.v. een electronisch gestuurde magneetklep, die op een vaste frequentie van 30 Hz (aanvankelijk, als andere frequenties beter werken, proberen we die ook uit) open en dicht gestuurd gaat worden. Hierbij word de tijdsduur dat de klep open staat gevarieerd naar gelang de stand van de gasservo.
De electronica die Joop gemaakt heeft kan in de laboratorium-uitvoering zowel de klep als de gasservo aansturen, waarbij de servo via een potmeter bediend wordt, en de brandstofklep via een volledig programmeerbare 20-punts curve die aan de servo-stand gekoppeld is.
Hiermee wil ik gaan uitzoeken of het mogelijk is, een helimotor af te stellen d.m.v. simpele drukknoppen (desnoods via een USB kabeltje o.i.d.).
Het eerste prototype van de electronica is lomp (te lomp voor in een heli) maar wel uitstekend geschikt voor het doen van testen op een testbank.
Het magneetklepje is afkomstig van een Stihl M-tronic kettingzaag, en behoeft een adaptertje om tussen de brandstoftank en de "carburateur" geplaatst te kunnen worden. Het is de bedoeling dat de magneetklep de functie van de stationair (en eventuele midden) sproeier overneemt, en de hoofdsproeier gewoon behouden blijft, zodat je dat ene klikje rijker of armer op het veld (bijvoorbeeld vanwege weersverandering) niet via de electronica hoeft te doen.
Maar eerst maar eens gewoon het klepje testen....
En gewoon om alles in één draadje bij elkaar te houden:
Simpele test met de klep zelf:
[media=youtube]kJ1h8Ox_UPk[/media]
Eerste test aan de motor, brandstof onafhankelijk geregeld van smoorklep:
[media=youtube]oiwvsv9C-pw[/media]
Eerste test smoorklep en brandstofklep electronisch gekoppeld:
[media=youtube]vkME3jBk6CE[/media]
en aangezien dat nog niet echt overtuigend was (de motor sloeg af aan het eind), dus maar een tweede test met een betere curve:
[media=youtube]BSv_fxBZ5V0[/media]
Dan staat voorlopig even alles in eén post.
Groet, Bert
Laatst bewerkt door een moderator: