Elektro Krähe goed FPV-model?

lang vliegen doe je er zoiezo wel mee, alleen had ik blijvend 1,5keer zoveel power met een turnigy, dan met de RCS. De EZ was al behoorlijk zwaar. Die RCS lipo's waren mijn Rondtour lipo's. Wilde ik de hoogte in, dan pakte ik de Turnigy's. Al met al waardeloos..

Ik begrijp wat je bedoelt.

Taco

Bij mij sprong mijn regelaar al meteen in de lvc als ik vol gas gaf met die rcs lipo's. Ik gebruik ze nu voor mijn ground station. Daar doen ze het perfect.

Bij mij sprong mijn regelaar al meteen in de lvc als ik vol gas gaf met die rcs lipo's. Ik gebruik ze nu voor mijn ground station. Daar doen ze het perfect.

Ik probeer gewoon eerst met wat ik heb, daarna zie ik wel verder.
Met de stroommodule van Jeti kan ik ook eenvoudig zien hoeveel A de motor neemt. Trekt de accu het niet, dan is een andere accu snel gekocht.

Ik ben iig heel benieuwd hoe het gaat.

De spanten zijn uitgezaagd, en ben nu bezig met lijmen.

Ondertussen ook speciaal voor FPV een HobbyKing Online R/C Hobby Store : FrSky DF 2.4Ghz Combo Pack for JR w/ Module & RX gekocht.

Taco.

DSC_7254.jpg

Al bouwende heb ik eens lopen denken of ik geen deurtje zal maken onder de vleugel. Op de foto is wel te zien waar. Geen vaste opstelling, maar ingebouwd in schuim bijv. Deurtje dicht: automatisch op de plek gehouden.
Als ik daar nu de filmcamera plaats, dan is ie uit beeld zogezegd. Dus het vliegtuig ziet er mooier uit.
En dan komt de FPV-camera op de plek van de piloot.

Zou dat willen? De flimcamera moet dan wel vrij zicht hebben.

Wat is ongeveer de inbouwhoogte van zoiets als op de foto hieronder?

15129.jpg

Welk pan/tilt-systeem is stevig genoeg?

Taco.

Die pan en tilt is ongeveer een cm of 8 a max 10cm hoog.

Ik snap het niet echt van dat deurtje. Kijkt de camera nu recht naar voren, of opzei langs de vleugel?
Ik zou in ieder geval zorgen dat beide camera's recht naar voren kijken. Je hebt een zee van ruimte:).

Die pan en tilt is ongeveer een cm of 8 a max 10cm hoog.

Ik snap het niet echt van dat deurtje. Kijkt de camera nu recht naar voren, of opzei langs de vleugel?
Ik zou in ieder geval zorgen dat beide camera's recht naar voren kijken. Je hebt een zee van ruimte:).

idd recht naar voren over de pan/tilt heen.

Taco.

Grappig, die pan en eilt heb ik hier thuis liggen. Relatief zwaar, maar pima kwaliteit! er wereden alleen geen schroefjes bij gelevert.

Die camera is prima!

Leuke kist knik......
Een mooi stukje nostalgie van duitse zweefkisten.
Is het toevallig van de bouwer Sheibe?
Want die gaf altijd vogelnamen aan zijn zweefvliegtuigen.
Ik heb zelf een Sheibe Zugvogel uit 1963.

Ik heb een paar jaar geleden ook in een soortgelijk type vliegtuig gevlogen.
Dat was een Slingsby Prefect 1pers overstap trainer zonder kap.
Dat was wel lachen om eens cabrio te vliegen.
Hij was zeer stabiel met die ondersteunende bovenliggende v-vleugels.
Aleen was het wel lastig op final met al die vliegjes tussen de tanden.

Leuke kist veel plezier ermee.

[FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Raab Motorkrähe IV, D-KAGO[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Einsitziger Motorsegler[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Die Krähe war zwar nur kurz im Vereinsbesitz, aber es werden noch immer viele Geschichten über den 1. Motorsegler des Vereins erzählt. Diese beginnen damit, dass 50% der Mitglieder 1962 dafür waren, die Vereinsaktivitäten auch auf das motorisierte Fliegen auszudehnen Der Verein erwarb daraufhin ein Jahr später einen begonnenen Amateurbau und wollte diesen fertigstellen. Bis die Krähe sich schließlich in die Luft erheben konnte, sollten allerdings noch drei weitere Jahre vergehen. Als der Motor geliefert wurde, wollte man diesen sofort ausprobieren. Leider wussten die zukünftigen Motorseglerpiloten zu diesem Zeitpunkt noch nicht allzuviel von den Triebwerken in Flugzeugen, und so kam was kommen musste: der Motor wurde angerissen, da jedoch noch kein Gaszug montiert war, ging er sofort auf Vollgas und überdrehte dank fehlendem Propeller sofort. Schließlich brachte man die Krähe aber 1965 doch noch in die Luft. Rechte Freude wollte aber nicht aufkommen, denn der Motor sprang in der Luft nie an! Und das war doch der eigentliche Sinn des Motorseglers, dass man bei fehlender Thermik den Motor startet und neue Höhe gewinnt. Mit der Krähe war das nicht zu machen. Man konnte am Seilstarter reißen wie man wollte, der Motor sprang im Flug nicht an. Außer einmal, bei der Vorführung zum Verkauf Mitte 1966. Später schrieb der Käufer in einem Brief, dass es Ihm selbst aus 3000m Höhe nicht gelungen war, den Motor zu starten. Und aus lauter Aktivität im Cockpit wäre ihm bereits das Gebiss aus dem Mund zwischen die Pedale gefallen! Übrigens kam der neue Eigentümer, Kurt Hübscher aus der Schweiz, noch einige Male mit seiner Breezy auf unsere Flugtage. Im Internet ist zu lesen, dass die Krähe anschließend mit dem Kennzeichen OE-9032 zugelassen wurde.[/FONT]

[FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular][/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Die Motorkrähe wurde von Fritz Raab aus seinem Doppelsitzer Doppelraab abgeleitet, von dem auch die Flügel übernommen wurden. Der Rumpf war allerdings eine komplette Neukonstruktion. Der Motor saß hinter dem einigermaßen windschnittigen Cockpit und der Druckpropeller war halb in den schmalen Leitwerksträger integriert. Mehrere Maschinen wurden im Amateurbau hergestellt und in Österreich wurde eine kleine Serie aufgelegt. Aus der Krähe entwickelte die österreichische Firma Brditschka später die Flugzeuge der HB-Reihe (HB-3, HB-21, HB-23), die in größerer Anzahl gebaut wurden und schon lange in Österreich zum Segelflugschlepp eingesetzt werden.[/FONT]

[FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Daten:[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Hersteller:[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Amateurbau (Konstrukteur: Fritz Raab)[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Kennzeichen:[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]D-KAGO[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Werknummer:[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]012[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]In Vereinsbesitz:[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]1965 - 1966[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Technische Daten:[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Anzahl Sitze: [/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]1[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Rumpflänge:[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]k.A.[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Spannweite:[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]k.A.[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Flügelfläche:[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]k.A..[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Leergewicht:[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]340 kg[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Fluggewicht:[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]k.A.[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Flächenbelastung:[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]k.A.[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Motor:[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Brändel (26 PS)[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Mindestgeschw.:[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]60 km/h[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Höchstgeschw.:[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]170 km/h[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Sinkgeschw.:[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]k.A.[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]Beste Gleitzahl:[/FONT][FONT=Arial,Helvetica,Geneva,Swiss,SunSans-Regular]19 bei 75 km/h[/FONT]

nah kijk dan, super!

Is die staart wel stijf? of valt dit tegen..?
Als er zo flink een motor tegen je stabilo aan zit te blazen hoop ik dat het e.a. stijf zat is.
Je ziet regelmatig die platte rompjes met wat dwars liggers ertussen..

Als je kijkt naar de orginele dan is de staart gewoon uitgevoerd met hout.
Daar zit ook wel torsie in.
In de praktijk denk ik dat de speling in het stabilo genoeg is om torsie in de staart te voorkomen.
Dus het moet wel heel goed vast zitten.

Als je kijkt naar het FPV toestel van HKing daar zit maar 1 carbon tail op.
Of een 3D heli heeft ook maar 1 tail met 2 houders en als je zit wat voor een krachten daar op komt.

Dus ik denk dat dit wel goed komt.

Leuker lijkt het mij om de staart ook nog van extra hout te voorzien zodat die meer op het orgineel lijkt.
Dan kan er ook weer een zwaardere lipo in.
Gewoon 2 plaatjes balsa op de carbon rods plakken. :cool:

De torsie van aan carbonnen buis is dus waardeloos. Op een heli staart komen de krachten haaks op de buis.
Een behoorlijke oplossing was om het e,a te voorzien van wat dwars liggers, of koolstof buis wat van gewoven strengen carbon is gefabriceerd.

Leuker lijkt het mij om de staart ook nog van extra hout te voorzien zodat die meer op het orgineel lijkt.
Dan kan er ook weer een zwaardere lipo in.
Gewoon 2 plaatjes balsa op de carbon rods plakken. :cool:

Prima oplossing!:)

Maargoed, de ontwerper zal geen achterlijke zijn, en taco vast ook niet.

Uhh hoop ik?;)

Laatst bewerkt:
Is die staart wel stijf? of valt dit tegen..?
Het stabilovlak is nu nog niet verlijmd. Volgens FMT is de constructie later stijf genoeg. Vergeet niet dat bijv. de Easystar ook niet erg stijf is. De Kraai lijkt me nu al stijver te zijn dan de Easy.

Je ziet regelmatig die platte rompjes met wat dwars liggers ertussen..
Wat bedoel je hiermee?

Dus het moet wel heel goed vast zitten.
Ik maak de constructie wel zo sterk mogelijk ja. Maar onnodig zwaar maken heeft geen zin. Op de laatste foto van de Kraai weegt hij 450 gram.

Gewoon 2 plaatjes balsa op de carbon rods plakken.
Dat was ik nog niet van plan, schaal of semischaal is hier niet de bedoeling. Het gaat me puur om een FPV-platform te krijgen en te zien of het toestel gaat bevallen. De romp is ook verre van schaal, dus ik hou het op een FPV-kist.

Een behoorlijke oplossing was om het e,a te voorzien van wat dwars liggers, of koolstof buis wat van gewoven strengen carbon is gefabriceerd.
Door de buizen lopen nu alle kabels naar de staart: plus en min + 2x puls voor de 2 servo's en plus en min + video naar de AV-zender toe.
Door de buis te vervangen door een massieve (of dikkere buis), moeten de kabels buitenlangs. Minder mooi. Omdat ik nu zelf een kist maak, kan ik alles maken zoals ik wil, en dat betekend o.a. geen kabels aan de buitenkant, en bijv. ook geen losse stekkertjes tussen romp en neus / vleugel. Daar doe ik computerstekkers (of MPX) tussen= sneller opbouwen.

Maargoed, de ontwerper zal geen achterlijke zijn, en taco vast ook niet.
Ik probeer eerst het eigenlijke ontwerp om te zien of dit een goede basis is. Aanpassingen (bijv. een andere vleugel) zijn redelijk snel gemaakt. Ikzelf heb al verschillende houtbouwkisten gemaakt. Houtbouw vind ik het mooiste wat er is. Maar ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb, dus kom gerust met je input voor de dag.

De torsie van aan carbonnen buis is dus waardeloos.
Bedoel je hier dat die buis te slap zou kunnen zijn?

Hou nu eenmaal van oude zweefkisten.
:D:D Je bent niet de enigste. Waarom denk je dat ik me knikvleugeltje noem?:D:D

Taco.

Door de buizen lopen nu alle kabels naar de staart: plus en min + 2x puls voor de 2 servo's en plus en min + video naar de AV-zender toe.
Door de buis te vervangen door een massieve (of dikkere buis), moeten de kabels buitenlangs. Minder mooi. Omdat ik nu zelf een kist maak, kan ik alles maken zoals ik wil, en dat betekend o.a. geen kabels aan de buitenkant, en bijv. ook geen losse stekkertjes tussen romp en neus / vleugel. Daar doe ik computerstekkers (of MPX) tussen= sneller opbouwen.

Taco.

Jij mij ni begrijpen ni:). Bij menig vliegerwinkel is er carbonnen buis te koop dat van gewoven materiaal is. Niet strengen die in de lengte "zoals de normale CF buis" tegen elkaar gelijmd zijn, maar kruislings. Deze buizen zijn nog lichter ook, wél duurder. Je voelt dat de buitenkant een klein beetje minder glad is, doordat de strengen over elkaar gelijmt zijn.

"Bedoel je hier dat die buis te slap zou kunnen zijn?"

Nouja slap. Buig je een CF buis dan is hij ontzettend sterk ( net zoals je een heli buis probeert te buigen, door er haaks een staartmotor met staartprop op te zetten). Probeer je hem te torderen, door beide kanten goed vast te zien houden, dan kom je erachter hoe slap zo'n buis in de lengte richting is.

Het constructiewerk met wat plaatjes hout zoals Roel eerder aangaf is zo'n gek idee nog niet. Dat zou een prima oplossing zijn. En het ziet er nog fancy uit ook:).
De krachten van opzei, en van onder naar boven vang je nu op met de buis, en met de zeibeplanking, het eventueel /torderen draaien van de staart.
( en dat gebeurd snel met zo'n woeste pusher die erop staat te blazen:))

Bij de dwarsliggers tussen de staart bedoelde ik van de schuine liggers. Net zoals een Hijskraan o.i.d.:)

Laatst bewerkt:
Back