Elektro props

Of je zoekt het even uit via eCalc.ch... dat is behoorlijk spot-on calculeren... die motor staat er in...
Maar een 660 kv op een Calmato 60? 15 x 7
4S maximaal. Met deze prop op 5S ga je over de motor limiet... met 110 Ampere stroom.
Op 4S?
Er gebeurt wel wat met 13 x 10... trek je 66A. Vrij veel eigenlijk.

Eerder een motor van rond de Kv = 400. en 16 x 10 op 5 tot 6S (Hacker A50 16S soortigen)
Amperes gaan omlaag bij de hogere stromen... als je het goed uitmikt althans.
HK had een 5055 400 kv! Die doet wonderen met 14 x 10 en 6S, en behoorlijk economisch ook.

Je kan wel met 4S vliegen, maar dan moet je met een hoog kv binnenloper of buitenloper + Kv1900 t/m 2100.
Dat op een panetaire reductiekast gaan sjorren... 3,7 :1
13 x 10 prop er op... 4S 5000 pakket. Niet de meest eenvoudige constructie... en op een een ranke kist... kom je uit op 35A... (13x10") Is alleen voor voor feestneuzen.

Lees ook hier:
http://www.modelbouwforum.nl/thread...0-sport-laagdekker-te-gebruiken.216888/page-2
Post uit de USA 'ost duur'! Vergis je niet. En mik op APC. Voor jou her-instaptoepassing perfect.
Er zal vast nog wel eens een propje onbedoeld en ongewenst splijten vrees ik.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Calculators hebben in het gunstigste geval een nauwkeurigheid van 10%. Mits de invoer goed is. Want net als voor alle software geldt ook voor calculators: troep in, troep uit.
E-flight calculators, prop- & motor-databases (compilation) - RCG

Dus na het berekenen van een nieuwe of gewijzigde setup altijd de stroom controleren met een watt-meter. Want kleine wijzigen/vergissingen kunnen fikse invloed op motorstroom en -tempatuur hebben.

Without a watt-meter you are in the dark, until something starts to glow :( ;)
 
Laatst bewerkt:
Over de prijs van APC electro.
W&W Modellbau in Waldfeucht heeft bijna alles op voorraad en de prijzen zijn duidelijk lager dan in Nederland.
En het is 300 meter over de grens bij Echt.
En je hebt geen last van inklaring of extra kosten die de vervoerder rekent.

GJ
 
Wat Ron zegt zeker doen even meten , met een Ampere tang, maar ik neem aan dat je niet echt een beginneling bent .

Indien je onder de 22euro blijft dan heb je geen inklaringskosten , de verzendkosten zijn erg laag in de buurt van de 5 euro
In Duitsland rekenen ze soms bizarre verzendkosten , en indien je dan iets meer geduld hebt scheelt het een hoop geld .

Mvg André
 
Ik heb een metertje die je in de voedingslijn zet, en deze neemt de piekstroom op. Moet ik zeker toepassen om een richtlijn te hebben.
Maar ik geloof niet dat ik een 15" prop kwijt kan, deze gaat zeker de grond omploegen.
Hans
 
En je motor en regelaar oproken. Dat is meestal als een flitslampje...
Niet bij 4S maar je vliegsnelheid is 80 kmh en amper reserves...
Niet de beste combi... geloof is niet aan de orde... vrees ik... daarom

Had al snel even het een en ander verkend in eCalc...

12 x 10? Bij 13 x 10 zat ik op iets van +8000 toeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een metertje die je in de voedingslijn zet, en deze neemt de piekstroom op. Moet ik zeker toepassen om een richtlijn te hebben.
Maar ik geloof niet dat ik een 15" prop kwijt kan, deze gaat zeker de grond omploegen.
Hans

Oké dan een 13x6 (7) met 5S zit je rond de 12000 toeren 4S kan ook maar ik weet niet hoe je met je zwaartepunt enz uitkomt

Mvg André
 
Verzendkosten worden ook meegerekend bij die 22 euro.
En als de verzendkosten niet vermeld staan dan rekenen ze gewoon een leuk bedrag wat het bij hun zou kosten, dus ze kunnen zomaar 20 euro verzendkosten rekenen waar je dan inklaring en belasting over moet betalen.
W&W verstuurd voor 5 euro naar Nederland, Duitsland is over get algemeen veel goedkoper met verzenden dan Nederland.
Maar het is zeker de moeite waard om daar eens een keer langs te gaan, zo'n winkel bestaat niet meer in Nederland.

GJ
 
Matig... met 12000 toeren... bijkans een heerlijke bende propherrie...
eCalc geeft aan op 13 x6 5S, de 660 motor, 10500... en 65,8 A... stroom... motor krijg je ook goed heet... 90 kmh
zo een tor zet je op een .40

Een calmato 60 heeft een lange balansarm... beetje lood daar kan geheel geen kwaad. Een verkeerd CG geeft onaangenaam vlieggedrag.
Een 10cc? Zit zo zo ongeveer op 500 gram? Moet er nog een tank bij en brandstof.
Zie geen dramatische zaken ontstaan als electro uitvoering zo verwacht ik?...
 
Laatst bewerkt:
Je krijgt geen 13" op een Calmato zonder wijzigingen, hoogstens een 12".

Ik vlieg al jaren een calmato hoogdekker met een sk3 4240 kv=620, met een 5s 4500 batterij en dat is al veel power met de huidige 12x8, kan ik zwevertjes mee slepen, snoepdroppen etc
Als (her)beginner vloog ik eerst met een 11x7 en dat vloog al als een vlotte trainer en kon ik op 1 lipo lading 2 vluchten van een minuut of 6-7 maken.
Met die setup perfect in balans.

Ja, een apc-e prop.

Jongens, het is een calmato. Een apc-e propje van 10 euro en vliegen maar. Zoveel zorgen erom...
 
Back
Top