Elektronica eerste vliegtuig

• Topicstarter Topicstarter Mafkees
  • Startdatum Startdatum
M

Mafkees

Guest
Hallo,

Ik ben van plan om een radiografisch bestuurbaar vliegtuig te gaan maken…
De laatste weken heb ik veel informatie opgezocht over de constructie en elektronica.

Nu heb ik totaal geen praktijk ervaring met alle elektronische componenten die in zo’n vliegtuig gaan. (wist niet eens wat een servo was :p)
Daarom wil ik graag weten of de volgende elektronica geschikt is.

Ik heb nu een afstandsbediening bij Conrad gekocht (Modelcraft MC60) met als ontvanger:
8-kanaals ontvanger PCM 40 MHz
Stekkersysteem: Uni (JR/Graupner/Futaba) (Alle drie mogelijk?)
Voedingsspanning: 4,8 – 6 V

Ik ben van plan om de volgende onderdelen bij HobbyKing te bestellen:
Motor: TURNIGY28-26 16A 1900kv
ESC: TURNIGY Basic 18A
Lipo: TURNIGY 1300mAh 3S 30C
Prop: APC style 8X4-E

Charger: IMAX B6 Charger/Discharger 1-6 Cells (GENUINE)
+ servo's

Ik heb wat vragen over de ESC. Deze is kennelijk programmeerbaar. Moet ik deze dan eerst programmeren voor gebruik?
Daarnaast geeft de Lipo een spanning van 11,1 V (3-cellen). Wordt deze door de regelaar omgezet naar 6 volt voor de ontvanger?
Verder kan ik niet vinden wat voor stekker aansluiting de ESC heeft. Ik heb begrepen dat er drie standaardsystemen zijn (JR, Futaba en Graupner) welke gebruikt deze regelaar dan?

Zijn er verder nog enkele componenten die ik over het hoofd zie (zoals bepaalde kabeltjes)?

Groeten,
Martijn

Hallo Mafkees,

Welkom op het forum. Volgens mij heb je nog genoeg leeswerk.
Ik zou eerst maar eens de sticky's lezen bij "Beginners". Gebruik ook de Google zoekmachine van het forum

Of de door jou gekozen setup geschikt is voor je kist is alles afhankelijk van welke kist je gaat bouwen. Spanwijdte, gewicht, type kist zweef/motor etc.etc.

Als je je woonplaats even bij je gegevens zet is er misschien wel een club bij je in de buurt, waar je ze verder op weg kunnen helpen.
Doorgaans de meeste beginners beginnen met een Easystar om te leren vliegen.

Voor wat betreft je vragen wil ik je wel even op weg helpen.
De Turnigy ESC is inderdaad programmeerbaar. Je kunt ook een programmeerkaart hier voor kopen
TR_PC.jpg

Misschien wel zo makkelijk?

De ESC geeft via de JR/Graupner/Futaba stekker een spanning af van 5 Volt.

Voor wat betreft de aansluiting van de ESC: Dat is een universele JR/Graupner/Futaba stekker (meestal standaard).
HXT18A.jpg

Laatst bewerkt:
Welkom!

Niet geheel onbelangrijk: De 40 mhz band mag officieel niet meer gebruikt worden voor vliegende modellen. De 35 mhz band is specifiek voorbehouden voor vliegtuigen en heli's. 2.4 Ghz daarin tegen staat open voor alle vormen van rc.

Zoals Jan Jaap al zegt is het verstandig een club op te zoeken en je daar te laten informeren ( en hier op het forum natuurlijk). Aangezien de rc wereld nieuw voor je is zal een rtf (ready to fly) set geen gek idee zijn denk ik zo...

In ieder geval veel leesplezier gewenst op dit forum.

Groeten Merlijn

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de correctie. Op sommige clubs mag soms niet meer op 40 mhz gevlogen worden. Evenals op sommige meetings. Daarbij is de kans op storing een stukje groter naar mijn mening.. vooral als je wil gaan wildvliegen..

Laatst bewerkt:
Inderdaad, ik zou vliegen op 27, 30 of 40MHz ook zeker niet aanraden als je znder nog moet kopen.

Welk toestel wil je gaan bouwen Martijn? Bedenk dat vanaf tekenening bouwen met nul ervaring niet makkelijk zal zijn, als dat je bedoeling is. Daar kun je beter mee wachten tot je paar bouwdouzen achter je kiezen hebt.

Neem ook even je locatie in je profiel op, zodat iedereen kan zien waar je woont. Misschien woont er wel een forumlid bij je om de hoek.

Ga ook eens op een zondagmiddag bij vliegclub kijken/informeren/(kennismakingsvluchtje?) en neem je spullen mee. Twee elkaar aanvullende en overlappende overzichten van clubs in NL&B:
www.airtoi.nl/clubs.php3 -> clubs
www.modelvliegsport.nl -> clubs

Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> [FAQ] Modelvliegen, algemeen
-> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen

Elektro FAQs, oplopend in ervaring, NL & E, besparen je minstens één uitgebrande motor, regelaar en crash: [111164] hulp-nodig-welke-lipo-voor-calmato-1400-ep

Probeer niet in je uppie, zonder deskundige hulp/begeleiding te vliegen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de ophelderingen en handige links.

Dat filmpje ken ik. Dat is niet waar ik op hoop :cool:

Een RTF en bouwkit zitten er echter niet in. Het doel van mijn "Missie" is het maken van een bestuurbaar vliegtuig naar eigen idee. Ik weet dat dat vrij moeilijk is maar denkt dat het wel gaat lukken met hulp van 't internet. (De Lipo, motor en ESC heb ik trouwens al besteld)

Inderdaad, ik zou vliegen op 27, 30 of 40MHz ook zeker niet aanraden als je znder nog moet kopen.
Ik heb juist gekozen voor 40MHz omdat deze band universeel is voor alle RC. Nu maak ik een vliegtuig, maar misschien volgend jaar een boot o.i.d. Als ik echt op ga in RC vliegtuigen koop ik misschien later een 2,4 GHz zender.

Ik ben van plan om een vliegtuig te gaan maken van 3mm multiplex en depron. De multiplex vormt het geraamte waarover de depron komt. Het vliegtuig moet i.i.g. zo stabiel mogelijk worden. Verdere uitwerking weet ik nog niet. Veel lezen i.i.g. Eerst zal ik een model maken in Blender3D a.d.h.v. de beschikbare materialen.

Probeer niet in je uppie, zonder deskundige hulp/begeleiding te vliegen.
Dat was ik eigenlijk wel van plan :halfrobot:

We zullen zien :)

hey mafkees (leuke nick trouwens),

zelf heb ik ook geen hulp van een club gehad bij het leren vliegen. is dus zeker wel te doen.
zou wel ergens gaan oefenen waar je niemand tot last bent.

zolang je maar 'fun' hebt (en daar gaat het tenslotte om). laat dan maar eens je parkflyertje ofzo crashen: heb je weer wat 'plakwerk' te doen (so what).

Laatst bewerkt door een moderator:
Als jij met een 40mhz gaat vliegen, vraag je om problemen .

Doe nou maar gewoon wat iedereen jou hier zegt: 35Mhz voor vliegen, de rest voor andere modelbouw.

2.4 ghz kan gebruikt worden door alle takken van de rc-modelsport.

Bedankt voor de ophelderingen en handige links.

Dat filmpje ken ik. Dat is niet waar ik op hoop :cool:
Maar het gaat wel gebeuren.
Een RTF en bouwkit zitten er echter niet in. Het doel van mijn "Missie" is het maken van een bestuurbaar vliegtuig naar eigen idee. Ik weet dat dat vrij moeilijk is maar denkt dat het wel gaat lukken met hulp van 't internet. (De Lipo, motor en ESC heb ik trouwens al besteld)
Je missie is leren vliegen.;)
Ik heb juist gekozen voor 40MHz omdat deze band universeel is voor alle RC. Nu maak ik een vliegtuig, maar misschien volgend jaar een boot o.i.d. Als ik echt op ga in RC vliegtuigen koop ik misschien later een 2,4 GHz zender.
Hoeft geen probleem te geven.
Velen zijn afgehaakt en vliegen nu met een 2.4GHz module dus minder kans op storing op 40MHz
Ik ben van plan om een vliegtuig te gaan maken van 3mm multiplex en depron. De multiplex vormt het geraamte waarover de depron komt. Het vliegtuig moet i.i.g. zo stabiel mogelijk worden. Verdere uitwerking weet ik nog niet. Veel lezen i.i.g. Eerst zal ik een model maken in Blender3D a.d.h.v. de beschikbare materialen.
Eerst een zo simpel mogelijk vliegtuig om te bouwen en te vliegen.
Dat geeft het minste verdriet als wij gelijk krijgen.
Dat is iets anders als wat je nu van plan bent.
Dat was ik eigenlijk wel van plan :halfrobot:

We zullen zien :)
Zeker weten.:)

Laatst bewerkt:
Ik ben van plan om de volgende onderdelen bij HobbyKing te bestellen:
Motor: TURNIGY28-26 16A 1900kv
ESC: TURNIGY Basic 18A
Lipo: TURNIGY 1300mAh 3S 30C
Prop: APC style 8X4-E

Groeten,
Martijn
Je setup is niet zo verkeerd maar veel hangt af van het type vliegtuig dus gebruik de ervaring van andere.;)

Ik heb nu een afstandsbediening bij Conrad gekocht (Modelcraft MC60) met als ontvanger:
8-kanaals ontvanger PCM 40 MHz
Groeten,
Martijn

Hoi Martijn,

Ik kan het niet nalaten om ook even te reageren.

Jammer dat Conrad nog stug 40 MHz spullen verkoopt aan startende modelvliegers.
Een kleine waarschuwing van hen (Conrad) dat 40 MHz nou niet meer zo populair is bij de gemiddelde modelvlieger zou op zijn plaats zijn. En een mededeling dat 35 MHz de geijkte frequentie voor modelvliegen is, samen met 2,4 GHz natuurlijk. (Had je beter direct een 2,4 GHz set kunnen kopen.)

De gegeven waarschuwingen op dit Forum komen soms negatief en katterig over maar......... velen en nog eens velen zijn door schande en vooral schade wijs geworden. Je bent n.l. nummer X00 die het zo probeert.

De adviezen zijn echt goed bedoeld.
Het filmpje is een illustratie van pakweg 90 % van wat de zelfstartende modelvlieger gaat overkomen.
Een goede vliegsimulator helpt veel maar te weinig om crash vrij je eerste vlucht te overleven.
Velen maken zelfs na een vliegopleiding nog stuurfouten zodat het geheel crashvrij aan deze hobby beginnen een utopie is.

Daarom het zoveel gehoorde advies..... zoek een club of op zijn minst iemand met vliegervaring om je eerste vliegtuig aan het luchtruim toe te vertrouwen.

Veel succ6.

En.... hou ons op de hoogte.

Gr. Arnold

Laatst bewerkt:
... De gegeven waarschuwingen op dit Forum komen soms negatief en katterig over ...
E.e.e.a onder het motto "zachte heelmeesters maken stinkende wonden'. De ervaring heeft geleerd bij een genunanceerd antwoord, met veel mitsen en maren en kleine percentages, de beginner uiteindelijk toch denkt bij de groep van mistsen, maren en kleine percentages te horen.

De combinatie zelf ontwerpen en zelf leren vliegen is garantie voor drama gebleken, keer op keer. Je zult er zeker veel van opsteken, dat zonder meer (niet cynisch bedoeld).

Back