EMHW - Funtana PRO - bouwverslag

bij mijn freestyle stond ik er van te kijken hoeveel steviger zo'n constructie werd als het dalijk gefolied is.

dat van gerard is ntuurlijk ook een punt, die folie trekt de boel (hopenlijk gelijkmatig) naar elkaar toe

Erg mooi zo'n Funtana Pro,en die afbeelding die op de doos staat(Miss America)die vind ik helemaal geweldig.

Bijna had ik een Funtana Pro van iemand overgenomen,maar heb me toch bedacht omdat heli's mijn voorkeur hebben.
Ik hou het wel bij zijn kleine broertje,de S40 ;-)

Over resopijpen: daar heb ik ook negatieve ervaringen mee.
Ik heb eens met een Funtana Pro mogen vliegen van iemand die een resopijp erop had en toen ik probeerde te hoveren merkte ik ook dat de gascurve helemaal niet lineair verliep.
Als je een tikje gas bijgaf,kreeg ie al gelijk een boost en dat is niet handig.

Ik heb zelf een Cap 232 3D met dezelfde spanwijdte,en heb toen ook erg lopen denken om er een benzine motor op te zetten.
Uiteindelijk heb ik voor Methanol (Moki 210)gekozen omdat een benzinemotor al veel zwaarder is en ook een stuk minder vermogen levert.
En de verkoper had destijds gelijk met zijn uitspraak: "Das ist helle wahnsin" en "Power ohne ende" 8)

Ben een tevreden bezitter van een MVVS 1.60 met reso-uitlaat + perry pomp. Hij zit op mijn Jamara Katana van 1.83m, zoals als mijn eerste woorden, ik ben zeer tevreden.

Prijs / kwaliteit / prestatie verhouding is goed en ik had toch nog een 60L methanol staan (voor niks gekregen).

Succes met je keuze

@ Marcel,

In de meeste moderne zenders kun je (zoals je denk ik wel weet) die negatieve curve weer wegwerken door er een andere gascurve in je zender te zetten. Dus als het probleem alleen de rare gascurve zou zijn.....

Nou das helder allemaal, laten we het zo en ik ben ook voor zo licht mogelijk! dus dat doen we. En ik heb idd wel eens staan flapperen met mn oren hoe sterk folie kan zijn: in volle daalvlucht beide stabilo helften gebroken, enkel de folie was nog heel. Gas dicht en ik kon gewoon landen!! 8O

Idd, goed idee, gewoon die gascurve aanpassen. Ik zat nog even te denken aan Aspen, om toch op benzine te gaan (zo maar 60L krijgen zit er denk nog even niet in... :?) Alleen de prijs van 5l is dus net zo duur als 5l methanol met klotz. Enige voordeel zou dan het mindere verbruik zijn? Is dat zo? verbruiken benzine motoren significant minder dan methanol?

morgen weer verder!

jep, met een liter benzine vlieg je veel langer dan met een litertje methanol.

wel vind ik persoonlijk methanol wat "explosiever" op het gas dan benzine

Hee Christiaan.

Gefeliciteerd met de aanschaf van de Pro. :D
Zeeeeer goede keuze.
Toen ik de Pro vloog, was ik zo verschikkelijk verbaasd over de goede vliegeigenschappen dat de rest van mijn "vloot" gebombardeerd is tot het niveau "Peppie en Kokkie speelgoed vliegtuigjes". (op 1 klein kanarie pietje na) :wink:

Ik zelf heb weinig aangepast aan de Pro tijdens de bouw, hij is van zich zelf standaard zeer goed geconstrueerd.
Ik zal wel wat detail foto's maken als je dat wil.
Ga niet de staart delen beplanken, absoluut niet nodig, je wil inderdaad de staart zo licht mogelijk houden.
Niet vanwege de paar grammen extra op het totaal gewicht, daar zal hij niets van merken, maar om het staart moment zo klein mogelijk te houden. (kracht X arm =)
1 van de redenen dat de Pro zo goed vliegt is vanwege de 2x2 configuratie (lange romp dus) die overgenomen is van uiteraard de F3A bakken.

Over de motorisering.
Ik heb zelf 2 type motoren er op gehad.
Een benzine en nu dus methanol.
Ik had toen ook gekozen voor benzine, vanwege o.a. de brandstof kosten en minder vettigheid op het model.
Die benzine heeft mij weinig geluk gebracht en na een jaar klooien en 3 motoren later heb ik het opgegeven en op aanraden van een hoop mede vliegers een OS160FX gekocht.
Daar heb ik tot nu toe nog steeds geen spijt van.

Over resonantie pijpen.
De ene resonantie pijp is de andere niet.
In pylon racen gebruiken ze pijpen die worden afgesteld op 1 toerental, tenslotte vlieg je alleen maar volgas.
Deze pijpen hebben inderdaad tot gevolg dat je absoluut geen lineaire curve hebt.
Je hebt dus ook pijpen die minder piekerig zijn en een wat "breder" zijn in hun werkgebied.
Ik zelf vlieg met een Greve pijp.
Deze pijp, ontworpen door Martin Greve, een bekende Duitse F3A vlieger, is speciaal ontworpen voor de OS160FX.
Ik moet zeggen dat ik weinig last heb van een piekerig gedrag.
Hij heeft een een erg lineair karakter.
Ik vlieg deze combinatie met een Perry V30 pump en een Koolstof Mejslik 19x8 prop.
Thrust to weight 2:1

Over verbruik.
In het begin verbruikte de motor wel veel maar naarmate de motor meer inliep, werd hij ook steeds zuiniger.
Ik verbruik nu ongeveer 250cc per 10 minuten en dit is met afwiselend 3D vliegen en precisie vliegen waarbij ik dus veel wissel en speel met de throttle.

heej Didier, ik zat al te denken...geen reactie van didier... :) maar dan toch!

bedankt voor je info. En ja, graag wat detail foto's vooral van eventuele tips die je hebt mbt de constructie. En als je het niet erg vindt, mag ik af en toe vragen als ik er niet uit kom hoe jij eea gedaan hebt?

wat betreft de motor, ik heb nog geen idee. Omdat ik niet al te veel centen erin wil stoppen (het moet leuk blijven) zit ik op MVVS. Os is dan echt te duur... En als je dan kijkt naar gloei of benzine dan is benzine in de aanschaf 100 euro duurder. Das zo ongeveer 30 liter methanol... ik zit nog te twijfelen... ach, toch nog eerst een stukkie bouwen, die motor komt toch wel.

Nu eerst de vleugel... preps are aan de gang, en foto's volgen later

Ik ben gisteren weer thuis aangekomen na 2 weken Parijs, vandaar mijn late reaktie. :wink:

Nee hoor geen probleem, vraag maar raak.

Inderdaad is de beschrijving summier.
Als ik een houtbouw kist bouw, bestudeer ik altijd de tekening zo goed mogelijk en probeer hem in gedachten dan al te bouwen.
Dit werkt voor mij altijd goed en ik kom op die manier niet zo snel voor voor verrassingen te staan.
Je gaat nu met de vleugel beginnen?
Eitje, rijg de beide koolstof liggers door de ribben en leg hem op de bouwplank met de bijgeleverde onder liggers.
De rest spreekt vanzelf.
Let voorral op dat je het 1 en ander aan de binnekant moet lijmen van de eerste rib voordat je hem dicht beplankt.

Ik ken iemand die de MVVS 160 glow op een Xtra 2x2 heeft zitten en die is er tot nu toe erg tevreden over.
Hij heeft in iedergeval meer vermogen dan de benzine uitvoering.
Hij had namelijk hiervoor de benzine uitvoering er op zitten vandaar dat hij de beide motoren prima kon vergelijken.

hier een update met de beloofde foto's. Je moet wel een vrij grote ruimte hebben om dergelijke modellen te bouwen. Mn tafels liggen helemaal vol
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2020.jpg

De root ribben zijn echt bijzonder fors! echt wel stoer!
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2021.jpg

Om de vleugel recht te bouwen hebben ze bedacht dat je 2 balken met daar tegen aan 2 triplex latten tegen aan per vleugelhelft op de bouwtafel fikseert. Dit heb ik dus met lijn op de glasplaat gedaan, werkt perfect! Tussenin komt een triplexplaat die precies de hoek van de romp heeft, en recht dient te zijn. Op deze manier krijg je in 't horizontale vlak een rechte vleugel die ook nog eens netjes tegen de romp past. Als t goed is natuurlijk.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2024.jpg

Toch de eerste kromiteiten tegen gekomen. En nee, het is niet van het doorhangen. Dit triplex is krom. Maar met een steunbalkje, goed te verhelpen
normal_Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2022.jpg

En dan is het de bedoeling dat er nog hier en daar wat verstevigingen aan ribben worden gelijmd. Een versteviging voor de liggende aileron servo's, uiteinde van de verbindingsbuis, deuvelverstevingen om rotatie van de vleugel rond de verbindingsbuis tegen te gaan.

Vervolgens is het tijd om alle ribben op de koolstofliggers te schuiven. Dat heb ik zo gedaan. Wel lastig delecaat werkje, maar is goed gelukt.

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2025.jpg

Vervolgens de boel op de tekening leggen en dan krijg je dit geheel (het is een foto die gecompileerd is uit twee foto's, wat niet wonderschoon gelukt is...helaas. Maar het geeft een idee...)
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2026.jpg

Hier even een close-up. goed te zien zijn de koolstofliggers en de verbindingsbuisommanteling (of hoe je dat mag noemen, wel een leuk woord zo...:)). Ook zie je dat de ribben een uitsparing hebben waar ze op de ondersteuningen op de tekening liggen. Das netjes!

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2027.jpg

En dan nog een fototje waarbij ik mijn artistieke vaardigheden op de proef gesteld :) smaken kunnen verschillen zullen we maar zeggen
:P

normal_Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2028.jpg

Goed dat was het wel weer voor vandaag denk ik. al met al best veel werk, alles eruit halen, schuren, passen, meten, uitzoeken.....

Christiaan Vis zei:
tsja daar ben ik nog niet helemaal uit. althans, of het gloei of benzine moet zijn. Nadeel van gloei is dat ze meer zuipen, en de brandstof niet gratis is. Nadeel van benzine is dat ze meer stank achter laten...en dat wil ik niet door mn hele huis heen hebben...

Op het moment zit ik een beetje te kijken naar gloei, en dan wel de MVVS 1.60 met resonantie pijp en evt een pomp. Die is wat prijs betreft de goedkoopste en zoals specs zeggen, veel vermogen bij laag toerental afgeeft. Maar ik heb geen ervaring met mvvs...dus ik weet het nog niet. Iemand toevallig wel? Wat zou er zo geadviseerd worden? ook qua brandstofsoort?

Bij de keuze voor benzine zou ik eens kijken naar de 3W-28i. Licht, sterk en weinig trillingen. Beetje duur.

Bij viertakt: Op dit moment is de Saito 2.20 Zeus uit. Heeft natuurlijk een fantastische gas-response zo'n viertakt. Wel duur in aanschaf en ook wat betreft brandstofverbruik.

Waarom zou je kiezen voor een motor waarvan de gewicht/vermogen verhouding slecht is en de aanschaf prijs veel te hoog is.

Naar mijn mening beginnen benzine motoren vanaf 40-45cc pas op te wegen tegen methanol, van het prijs verschil kun je heel wat methanol kopen. Daarbij leveren de kleine benzine motoren naar ratio te weinig vermogen zeker voor een kist als de Funtana waarbij het gewicht een belangrijke factor is.

Gewoon een MVVS, Moki of OS methanol kopen.

Als je goedkoop een benzine motor wilt kopen kun je een ketingzaag motor ombouwen, een groot aantal modelmotoren zoals zenoah, BME en 3W worden gemaakt van standaard productie onderdelen. Hierover is genoeg te vinden op bv. RCuniverse.
Ik ben zelf bezich met het ombouwen van een Stihl 026, 49 en nogwat cc, en een berg vermogen.

Daan

dat ziet er robuust uit, didier! echt waanzinnig. de reso pijp hangt er netjes bij

Heej Didier,

DAt ziet er toppie uit! ik zie dat je het landingsgestel in tweeen hebt gezaagd. Scheelt het veel aan gewicht? Erg leuk idee bvan een transparante onderzijde in combinatie met een mooie 'normale' bovenzijde. Ik zie ook dat je andere roerhoorns gebruikt hebt? is dat om een speciale reden? En hoe heb je dat met de aileron servo's gedaan? heb je die in die rib zitten en een klepje om er later bij te kunnen? of zitten ze op die klepjes? Laatste kijkt me minder ideaal omdat als er behoorlijke krachten op komen, die op die vier schroefjes via dat klepje over gebracht moeten worden op de vleugel... En als laatste, hoe was je balancering? moest er nog gewicht bij? of ging het zo met deze motor?

thanx!!

Jeeha en Christiaan, bedankt voor de complimenten.

Het middenstuk van het landinggear er tussen uit zagen scheelde ongeveer 40 á 50 gram.
Ja, is inderdaad super om de bovenzijde met normale oracover te coveren en onderzijde transparant, wordt het niet helemaal zo'n funfly achtig ding, maar toch lichter dan helemaal coveren met normale oracover. Ik zag dit als eerste op een Funtana Pro van Weiershausen zelf in Sinsheim 2 jaar geleden.
Ik heb inderdaad andere roerhorns gebruikt omdat ik bij de orginele horns ballinkjes had gebruikt.
Dit was geen goed idee, ivm torderen horn.
Ik kon daarna geen normale quicklinks gebruiken omdat het gat al veel te groot was.
Zat niets anders op om de horns weg te slijpen en een alternatief voor te kiezen.
De orginele zijn prima te gebruiken voor quicklinks maar niet voor ballinks!!!
Als je goed op de foto kijkt, zie je dat ik de aileronservo in de rib heb gemonteerd zoals orgineel.
Ik heb wel zelf een acces luikje gemaakt, wat volgens mij niet beschreven stond in de manual.
Deze kist is erg zwaartepunt ongevoelig. :D
Dit zal wel met de ENORME brede koorde en lange staartmoment te maken hebben.
Ik heb redelijk het zwaartepunt naar achteren, ongeveer 4 cm achter de wingtube.
Ik hou daar wel van, moet een klein beetje down geven als ik inverted vlieg.
Met deze set up, zonder lood, kom ik uit op dit zwaartepunt.

Als je nog twijfels hebt of een OS160FX met tuned exhaust, kritisch is met torquen en/of te weinig vermogen voor een stevige pull-out, hier het filmpje van Nijverdal van afgelopen weekend. :wink:
http://www.putfile.com/media.php?n=Nijverdal-2005

wow, zit er vet uit! en een power zeg! ik zelf zit nu wel te denken aan een benzine, mvvs 35 cc. Een van de redenen is dat het nieuw voor me is en daarmee een uitdaging om dergelijke motoren en carborateurs en ontstekingsmechanismen te leren kennen. Vind ik leuk! natuurlijk heeft een methanol 26 cc meer prik of vitaliteit of hoe je het ook wilt noemen, maar benzine lijkt me leuk...

ah, dus geen lood, perfect....en je hoort idd wel flinke verschillen in zwaartepunt op het net. de een heeft hem op de buis, ervoor en er ver achter. Dus hij is idd flink vergevelijk.

tanks voor de info! Ik ga vandaag weer bouwen, dus later komen weer foto's!

Back