Hee Christiaan.
Gefeliciteerd met de aanschaf van de Pro.
Zeeeeer goede keuze.
Toen ik de Pro vloog, was ik zo verschikkelijk verbaasd over de goede vliegeigenschappen dat de rest van mijn "vloot" gebombardeerd is tot het niveau "Peppie en Kokkie speelgoed vliegtuigjes". (op 1 klein kanarie pietje na) :wink:
Ik zelf heb weinig aangepast aan de Pro tijdens de bouw, hij is van zich zelf standaard zeer goed geconstrueerd.
Ik zal wel wat detail foto's maken als je dat wil.
Ga niet de staart delen beplanken, absoluut niet nodig, je wil inderdaad de staart zo licht mogelijk houden.
Niet vanwege de paar grammen extra op het totaal gewicht, daar zal hij niets van merken, maar om het staart moment zo klein mogelijk te houden. (kracht X arm =)
1 van de redenen dat de Pro zo goed vliegt is vanwege de 2x2 configuratie (lange romp dus) die overgenomen is van uiteraard de F3A bakken.
Over de motorisering.
Ik heb zelf 2 type motoren er op gehad.
Een benzine en nu dus methanol.
Ik had toen ook gekozen voor benzine, vanwege o.a. de brandstof kosten en minder vettigheid op het model.
Die benzine heeft mij weinig geluk gebracht en na een jaar klooien en 3 motoren later heb ik het opgegeven en op aanraden van een hoop mede vliegers een OS160FX gekocht.
Daar heb ik tot nu toe nog steeds geen spijt van.
Over resonantie pijpen.
De ene resonantie pijp is de andere niet.
In pylon racen gebruiken ze pijpen die worden afgesteld op 1 toerental, tenslotte vlieg je alleen maar volgas.
Deze pijpen hebben inderdaad tot gevolg dat je absoluut geen lineaire curve hebt.
Je hebt dus ook pijpen die minder piekerig zijn en een wat "breder" zijn in hun werkgebied.
Ik zelf vlieg met een Greve pijp.
Deze pijp, ontworpen door Martin Greve, een bekende Duitse F3A vlieger, is speciaal ontworpen voor de OS160FX.
Ik moet zeggen dat ik weinig last heb van een piekerig gedrag.
Hij heeft een een erg lineair karakter.
Ik vlieg deze combinatie met een Perry V30 pump en een Koolstof Mejslik 19x8 prop.
Thrust to weight 2:1
Over verbruik.
In het begin verbruikte de motor wel veel maar naarmate de motor meer inliep, werd hij ook steeds zuiniger.
Ik verbruik nu ongeveer 250cc per 10 minuten en dit is met afwiselend 3D vliegen en precisie vliegen waarbij ik dus veel wissel en speel met de throttle.