Ad, bedankt voor de info!
Zijn er nog meer ideeen en manieren om een tank in te bouwen? Ik heb nog ergens op het forum een spiraal gezien... zijn er nog voorschriften qua grotes van de cirkels of s-lus?
Ondertussen ben ik nog wel bezig geweest met de bouw. Ook ben ik in afwachting van de motor. Moest nog helemaal uit Tsjechie komen dus over een weekje ofzo moet ie er wel zijn. Punten die nog open stonden waren, naast de motor dome:
- Kielvlak bouwen en op de romp zetten
- spandraden staartstuk
- aileron servo's + luikje inbouwen
- hoogte roer servo's
- Motorkap passend maken
- wielkappen erop
- Richtingsroer servo + pull-pull inbouwen
- ontvanger inbouwen
- tank inbouwen
- motorspant verstevigen met kepler gelasvezeldoek en epoxy
- schuren en schuren en schuren
Hier de foto's.
:arrow: De bouwwijze van het kielvlak en roer zijn het zeflde als bij de stabilo, dus vandaar alleen een foto van het geheel.
:arrow: Hier moet het kielvlak in komen. Das nog al een beetje problematisch. Nog niet zo gemakkelijk om het gat zo uit de rugbeplanking van de romp te krijgen zodat het netjes aansluit en het netjes haaks en recht staat.
:arrow: Al met al was ook de diagonale rib in het kielvlak niet juist geplaatst. Das dankzij (grotendeels) de tekening waarbij de romp verkleind erop staat (50%) en je dus zo een paar millimeters er naast zit. Ook stond de constructie niet goed uitgelegd (handleiding...) Dat stuk moest dus met reststukken opgevuld worden
:arrow: (leuk he die pijltjes...

) Dan de motorkap, das iets minder leuk. Opzich een heel mooie kap van kepler glasvezeldoek, zeer sterk en erg netjes en licht! (heb ik nog liggen, meters van dat spul, mocht iemand intresse hebben!). Echter de radius van de rondingen is kleiner dan de radius van het motorspant. Paste dus niet zo netjes:
:arrow: Door nu de omtrek van het motorspant te voorzien van balkjes waarover de motorkap heen valt, forceer je de zelfde radius, wat opzich wel kan. Dus alles zal recht komen zullen we maar zeggen.
:arrow: en dit is het eindresultaat
:arrow: de spandraden aan de beurt. Het betere bak en braadwerk. Er zaten netjes de benodigdheden ervoor bij, draad, kwiklinks en die hulzen. Echter dit draad is zo mooi, dat ik het maar gebruiken ga voor het pull-pull van het richtingsroer. Nee geintje. ik had nogal wat zwaarder draad liggen, met soldeerhulzen. Dus die gebruikt voor de spandraden. Scheelt gewicht, de pull-pull systeem is langer.
:arrow: en dan de aileronservo ingebouwd met een zeg maar onderhoudsafdekraampje.
:arrow: de wielkappen erop en het wordt steeds volwassener
:arrow: dan nog het inbouwen van tank, ontvanger en richtingsroerservo. Voor de laatste een bakje gemaakt en die op de uitlaattunnel geplaatst. Evenzo met de ontvanger en de tank vast gezet met elastieken aan blokjes die aan de zijkant van de tunnel gelijmd zijn.
:arrow: en dan een groot moment, de boel samengesmeed, om haar buiten te laten poseren. Welliswaar in haar poedelnaakie, dus niet te lang...werd koud.
Goed, dat was het...nu schuren, schuren en schuren...klaar maken voor het folien. en uiteraard wachten op de motor zodat ik die kan inbouwen.
groet!
Christiaan