EMHW - Funtana PRO - bouwverslag

ik had een 140RX met een krumscheid pijp, liep héél erg stil (wel met silentblocks, apc 4blad prop en inlaatdemper)

het gas verliep netjes lineair

Ik ben zelf ook zeer tevreden over de 160fx. Ik heb er 2, allebei met KS resopijp. 18*10 carbon draaien ze met dik 8000 toeren en produceren een prachtig geluidje met een lineaire gasreactie. Overigens heb ik ook de Irvine 150 met resopijp, het vermogen is iets minder dan de 160fx, maar nog behoorlijk veel.

Grt.

Zo weer een update van het bouwproces. Ik ben verder gegaan met de kap. En dat viel niet zo heel erg mee. Ten eerste was het onderframe van de kap, die is van triplex, dermate krom dat de balsa liggers en beplanking het niet goed recht kon krijgen. Dus moest ik de kier opvullen met triplex en wat teveel was eraf schuren met de schuurband.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2067.jpg

Hier een plaatje van de binnenzijde van de kap
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2068.jpg

En de bovenzijde
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2066.jpg

En toen was het knippen van de canopy aan de beurt. Dat viel ook niet zo mee, veel bochtenwerk, geen aanwijzingen van hoe te knippen enz... dus met kleine beetjes en veel passen en meten en nog meer geduld, is het aardig gelukt.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2069.jpg

Daarnaast ben ik nog wat bezig geweest om een kleurenschema te bedenken. Ik dacht aan een redelijk standaard beetje Goodrich achtig schema, met van boven naar beneden, rood, wit, zwart, wit en een geblokte motorkap en staartstuk. Maar toen kwam ik het volgende tegen:
kleurenschema.jpg

Het is een Extra 330 van 3W

Fabuleus vind ik dat. en laat mij toevallig toch een airbrush van die goeie ouwe sint gekregen hebben. Wel erg moeilijk en mijn eerste grote airbrush karwei. Heeft er iemand tips? Ik dacht hem eerst helemaal blauw transparant te maken en dan eerst de lichtste kleuren naar steeds donkerder...

Maar eerst het kielvlak!
toedels[/img]

heej, ik ben dus van plan een MVVS 35cc te kopen, maar ik kan meneer Reivers niet bereiken. Of hij reageert op mijn mail iig niet. Heeft iemand een idee hoe ik hem anders kan bereiken?

Ik zal je nog eenmalig van de 160fx proberen te overtuigen;

http://www.andys-hobbyshop.de.

OS Max 160 FX Nr. 1923 255,40 EUR

De € 258.50 van de mvvs 35 is excl belasting, dus die wordt nog aanzienlijk duurder.....

Grt.

:)

Ik weet denk ik ongeveer de pros en cons van beide opties. De redenen voor mij om toch voor benzine te kiezen zijn de volgende:
- uitproberen!
- kan de brandstof om de hoek halen, anders moet ik er 3 kwartier voor rijden (kost ook geld)
- verbruik is lager
- betrouwbaarheid
- minder vervuiling

dit lijstje is naar prioriteit gerangschikt... Dus met andere woorden het lijkt me leuk om het uit te proberen, het is nieuw voor me. Verder heeft deze motor meer dan voldoende power om ook in andere wellicht zwaardere en minder 3D-achtige vliegtuigen te gebruiken, maar toch heel betrouwbaar. Wat ik hoop. Dus vandaar dat ik toch, ondanks het hogere specifieke vermogen en de aanschafprijs van methanol, kies voor benzine.

Wel leuk zo trouwens, door zo'n forum wordt je wel verplicht om goed na te denken en te argumenteren voor je keuze! dank daarvoor!

@hans: ook dank voor je links. goed voor mn duits :)

Hee Christiaan.

De eerste 2 argumenten ben ik helemaal met je eens, ik was ook zeer nieuwsgierig naar benzine op mijn Funtana Pro.

De laatste 3 argumenten ben ik het niet zo met je eens.
Verbruik is lager met benzine, inderdaad waar, maar mijn OS160FX verbruikt ongeveer 250cc per 10 minuten vliegen, dat is zeeeeeer zuinig voor zo'n grote methanaol motor waardoor het voordeel verwaarloosbaar wordt.
Betrouwbaarheid......., tja de kleinere benzine motoren die ik nu allemaal heb zien lopen (3W24, SM30, ZDZ40)hebben zich absoluut niet bewezen ten op zichte van mijn veel betrouwbaardere OS160FX.
Minder vervuiling? hmmmm.....
Zonder een scheikundige onderbouwing te kunnen geven denk ik dat methanol schoner verbrand dan brandstof met benzeen.

Succes weer in deze moeilijke fase. :wink:

Idd, misschien zijn de pros en cons van beiden tegen elkaar weg te strepen en blijft het een questie van smaak. Desalniettemin, heb ik een mvvs besteld :) en is de moeilijke fase van motor keuze voorlopig even afgesloten :) ik ben benieuwd!

Trouwens, Didier, hoe was jouw aansluiting van je motorkap? de radius van de motorkap, gezien de dwarsdoorsnede, de afronding van de hoeken zeg maar, is kleiner dan die van het motorspant! had jij dat ook? en hoe heb je dat opgelost? Ik ben nu bezig met de motorkap bevestiging...dus foto's volgen later.

groet!

Christiaan Vis zei:
Desalniettemin, heb ik een mvvs besteld :) en is de moeilijke fase van motor keuze voorlopig even afgesloten :) ik ben benieuwd!
Tip: Naast Aspen dat geheel niet stinkt heb ik gemerkt dat Shell V-power ook nagenoeg niet te ruiken is binnenshuis. Zal wel met de ontzwaveling te maken hebben.

Ik heb net mijn Funtana Pro bouwpakket binnen gekregen. :D Netjes verpakt een behoorlijk kompleet. Het gaat er een worden met een OS 160FX onder de motorkap. Die is ook al onderweg.
Met de 160FX is het bijgevoegde tankje van 250 ml wel een beetje optimistisch. Dat zal wel een grotere moeten worden.
De bouwbeschrijving geeft alleen de inbouw van een ZG26 weer 8O . Ik geloof niet dat er veel op die manier gebouwd worden. Misschien kunnen wat Funtana eigenaars hun oplossing voor de motor constructie in dit draadje publiceren. Daar kunnen we dan allemaal van leren.

Met vriendelijke groeten,

Ad

Hee Ad. Gefeliciteerd! goede keus :) voor zover ik het kan beoordelen. Is een leuke kit om te bouwen hoor! niet makkelijk, maar wel leuk!

Goed idee om de motor constructie te delen met elkaar. Ik zelf ben nog in afwachting van mijn MVVS 2.15 dus ik moet nog even geduld hebben.

Heb ik wel meteen een vraagje: ik wil de tank gaan maken, in die zin, brandstofslangen aansluiten ed, maar nu twijfel ik over hoe de beluchting en ontluchting plaats moet vinden. Heeft iemand daar een tip voor? wat is de gangbare manier van aansluiten van een benzine tank?

bedankt!

Bedankt Christiaan, ik heb er ook wel zin in. Moet echter eerst nog even een andere 2 meter kist afbouwen. Ik ga de Funtana in het najaar aanpakken.

Als je het over een echte benzine tank hebt dan kan je een normale 3 slangen oplossing maken.

slang 1: vilt klunk naar carburateur
slang 2: vulslang
slang 3: ontluchting met daarin een lus in de vorm van een "S".

Door in de ontluchting een "S" lus te leggen voorkom je dat de tank leegloopt. De S moet zo gemaakt worden dat de S op zijn kant ligt. Dan gaat de slang van de aansluiting op de tank eerst naar beneden tot onder de bodem van de tank, daarna naar boven tot boven de tank en dan weer omlaag tot onder de tank en naar buiten uit de romp.

Het mooie van benzine is dat de veel gebruikte Walbro carbs zelf pompen en je tank dus een stuk verder weg kunt leggen van de motor als bij methanol. Ook heb je geen tankdruk nodig (vandaar de ontluchting met de "S").

Horens,

Ad

Ad, bedankt voor de info!

Zijn er nog meer ideeen en manieren om een tank in te bouwen? Ik heb nog ergens op het forum een spiraal gezien... zijn er nog voorschriften qua grotes van de cirkels of s-lus?

Ondertussen ben ik nog wel bezig geweest met de bouw. Ook ben ik in afwachting van de motor. Moest nog helemaal uit Tsjechie komen dus over een weekje ofzo moet ie er wel zijn. Punten die nog open stonden waren, naast de motor dome:
- Kielvlak bouwen en op de romp zetten
- spandraden staartstuk
- aileron servo's + luikje inbouwen
- hoogte roer servo's
- Motorkap passend maken
- wielkappen erop
- Richtingsroer servo + pull-pull inbouwen
- ontvanger inbouwen
- tank inbouwen
- motorspant verstevigen met kepler gelasvezeldoek en epoxy
- schuren en schuren en schuren

Hier de foto's.
:arrow: De bouwwijze van het kielvlak en roer zijn het zeflde als bij de stabilo, dus vandaar alleen een foto van het geheel.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2070.jpg

:arrow: Hier moet het kielvlak in komen. Das nog al een beetje problematisch. Nog niet zo gemakkelijk om het gat zo uit de rugbeplanking van de romp te krijgen zodat het netjes aansluit en het netjes haaks en recht staat.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2071.jpg

:arrow: Al met al was ook de diagonale rib in het kielvlak niet juist geplaatst. Das dankzij (grotendeels) de tekening waarbij de romp verkleind erop staat (50%) en je dus zo een paar millimeters er naast zit. Ook stond de constructie niet goed uitgelegd (handleiding...) Dat stuk moest dus met reststukken opgevuld worden
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2072.jpg

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2073.jpg

:arrow: (leuk he die pijltjes...:)) Dan de motorkap, das iets minder leuk. Opzich een heel mooie kap van kepler glasvezeldoek, zeer sterk en erg netjes en licht! (heb ik nog liggen, meters van dat spul, mocht iemand intresse hebben!). Echter de radius van de rondingen is kleiner dan de radius van het motorspant. Paste dus niet zo netjes:
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2074.jpg

:arrow: Door nu de omtrek van het motorspant te voorzien van balkjes waarover de motorkap heen valt, forceer je de zelfde radius, wat opzich wel kan. Dus alles zal recht komen zullen we maar zeggen.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2077.jpg

:arrow: en dit is het eindresultaat
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2076.jpg

:arrow: de spandraden aan de beurt. Het betere bak en braadwerk. Er zaten netjes de benodigdheden ervoor bij, draad, kwiklinks en die hulzen. Echter dit draad is zo mooi, dat ik het maar gebruiken ga voor het pull-pull van het richtingsroer. Nee geintje. ik had nogal wat zwaarder draad liggen, met soldeerhulzen. Dus die gebruikt voor de spandraden. Scheelt gewicht, de pull-pull systeem is langer.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2079.jpg

:arrow: en dan de aileronservo ingebouwd met een zeg maar onderhoudsafdekraampje.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2080.jpg

:arrow: de wielkappen erop en het wordt steeds volwassener
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2078.jpg

:arrow: dan nog het inbouwen van tank, ontvanger en richtingsroerservo. Voor de laatste een bakje gemaakt en die op de uitlaattunnel geplaatst. Evenzo met de ontvanger en de tank vast gezet met elastieken aan blokjes die aan de zijkant van de tunnel gelijmd zijn.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2086.jpg

:arrow: en dan een groot moment, de boel samengesmeed, om haar buiten te laten poseren. Welliswaar in haar poedelnaakie, dus niet te lang...werd koud.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2081.jpg

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2082.jpg

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2083.jpg

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2084.jpg

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2085.jpg

Goed, dat was het...nu schuren, schuren en schuren...klaar maken voor het folien. en uiteraard wachten op de motor zodat ik die kan inbouwen.

groet!
Christiaan

Hier nog een kleine tip voor diegene die ook een funtana pro gaan bouwen.
:arrow: De spandraadbevestigingen voor de spandraden van het staartstuk staan niet in lijn met de spandraden zelf. Op de foto zie je het wat beter misschien:
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2087.jpg

Je ziet dat de spandraadbevestigingen verschoven zijn t.ov. die in het kielvlak en in de stabilo. Die in het stabilo kunnen niet gedraaid worden, omdat de onderzijde de spandraden anders lopen (naar 1 punt). Echter, de bevestigingen in het kielvlak kunnen wel een aantal graden gedraaid worden zodat ze wel recht komen te zitten. Dit staat nergens aangegeven, maar zou de constructie van de spandraden wel ten goede komen denk ik.

doeg

christiaan

:worship: :thumbsup: :worship: :thumbsup:
Geweldig mooi kist en mooi gebouwd.

Ik hoop dat je Airbrush net zo mooi wordt als het voorbeeld,
dat verdient deze kist gewoon :yes:

Succes met de verdere bouw.

Greetingz,
Berto.

Dank Berto! leuk die reacties!

weet iemand toevallig of 3,5 mm epoxy plaat (kepler glasvezel versterkt) sterk genoeg is voor een motorachter plaat om de motor aan te bevestigen en daarop de rubbers te plaatsen?

dank!

Back