@Gerard_nl: ah, top, das erg leuk. Helemaal als je met dezelfde vliegtuigen tegelijk kunt vliegen! Het bouwen is leuk kan ik je verklappen. Niet makkelijk dat zeker niet, maar het resultaat is echt gaaf!
hier weer wat foto. Heb behoorlijk wat gedaan en het geheel begint aardig gestalte te krijgen. Verder met de romp en na het aanbrengen van de kruisverstevigingen in de onderzijde van de romp, kwam het beplanken van de uitlaattunnel. En daar komt een probleempje. De motor + vooral de uitlaat keuze begint belangrijk te worden. De tunnel die ervan de tekening in dient te komen is gemaakt voor de 4 kamer dempers en niet voor resonantiepijpen. Een gemiddelde lengte van een 4 kamer demper iets van 30 tot 40 cm, van een resonantiepijp rond de 70! Wat doen we? Mijn oog is toch wel op mvvs gevallen, mede dankzij de prijs maar ook de kwaliteit. noem het dus de prijs/kwaliteit verhouding

. Dat betekend wel dat ik eigenlijk aan een resopijp gebonden ben, die zijn daar 40 euro! tegen een krumscheid 4 kamer of resopijp voor 90-100 euro! das nogal een verschil. Hier een overzichtsfoto van het verschil in tunnellengte:
Toch wel een aardig groot gat. Maar na wat verder wikken en wegen, heb ik de tunnel toch maar 70 cm groot gemaakt. Een extra doosconstructie in de romp kan ws geen nadelige gevolgen voor de stevigheid afgezien van het extra gewicht, hebben dunkt me. Dus, de zaag erin en het spant verbouwen zodat de tunnel erop verlijmt kan worden:
En zie hier, het uiteindelijke resultaat (k moest er wel stiekum 3 planken van 3 mm van mn vrouw voor aan stukken zagen, zij is met een westerly bezig van tekening te bouwen: wil ook motor vliegen

- ze was niet thuis

)
Dat is sowieso nog wel een opmerking. Het hout is echt van zeer goede kwaliteit. licht daar waar het licht kan en sterk/zwaar daar waar nodig. Erg goed uit gebalanceerd. Maar ik heb wel wat te kort aan 5x5 balkjes... ergens niet helemaal goed gegaan volgens mij...
Hier nog een doorkijkje: licht aan t einde van de tunnel??
En nog een kiekje van hoe ik het spant heb verbouwd
En dan de beplanking vooraan. met water is het betere bochtenwerk goed te bewerkstelligen. Poosje laten drogen zo, en dan lijmen
Resultaat:
Van binnen ziet het er zo uit:
Hier een overzicht van het staartstuk. Das vrij massief gedeelte wat mooi in vorm van de romp te schuren is. Verder komt in de inkeping het staartwiel te zitten. Allemaal keurig netjes passend.
Met betrekking tot passingen, die zijn echt uitstekend te noemen. alle cruciale passingen als de vleugelbuizen, dowels ed zijn net iets aan de kleine kant waardoor met een beetje veilen de boel piekfijn past en zeker weten goed zit. Das erg netjes!
Na het afschuren van de onderzijde en het monteren van het landingsgestel zodat de onderkant niet beschadigd wordt bij de werkzaamheden aan de bovenzijde, kon ik het niet laten om een idee van het geheel te krijgen
hij is huge! impressive, vind ik dan he!
Vervolgens heb ik eerst de servodraden gelegd, en een buis voor de ontvanger antenne. Ook de doorvoeren van het pull-pull systeem van het richtingsroer alvast ingelijmd.
Dan komen er weer verstevingingsbalkjes in, deze keer alleen diagonaal en niet gekruist.
En dan zijn we klaar om de beplanking van de boven-achterzijde aan te brengen. Dit is 1.5 mm balsabeplanking gelegd over een laag piepschuim. Komt zo uit de fabriek en ziet er gelikt uit. En het is nog sterk ook, geluids dempend en je hebt geen verdere ondersteuning nodig.... of het echt lichter is betwijfel ik...maar strak is het!
En dan komen we aan bij het turtledeck zoals dat wel genoemd wordt. Het wordt samen met de canopy een kap dus de opening om in de romp te komen is lekker groot! Het geheel is een triplex frame met balsa beplanking.
Ook hier weer de indekking nat gemaakt om de buiging te kunnen krijgen
En dat waren de foto's weer. Voorlopig even de laatste want ik ga morgen voor ongeveer 2 weekjes op vakantie....dus tot laterrr!