EMHW - Funtana PRO - bouwverslag

Na een paar dagen andere zaakjes aan mn hoofd, kon ik gister weer bouwen. Ik was verder gegaan bij de vleugels en wel het indekken van de bovenzijde. Hier een paar foto's

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2029.jpg

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2030.jpg

En dan ook de trailing edge, middengedeelte en de ribben latjes aanbrengen
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2031.jpg

En dan is dit het resultaat
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2032.jpg

Nu de onderzijde nog
normal_Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2033.jpg

Maar voordat we dat kunnen doen, moet eerst volgens de bouwbeschrijving nog wat verkwistend met 2 componenten epoxy lijm omgegaan worden. namelijk, het randje tussen de shear webbing en de koolstofliggers dient gevuld te worden. Hier een fototje daarvan
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2034.jpg

Dat staat dus voor de volgende keer op het programma. See ya

hier weer wat foto's van het bouwproces

Ik was gebleven bij het volgieten van de randen tussen de koolstof liggers en de shear webbing. Hier het resultaat van lekker smeren en smeuren met 2K lijm:
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2035.jpg

Vervolgens verder gegaan met beplanking, servosnoer ingelijmd en de ailerons gebouwd. Dat laatste is een lastig verhaal. de bedoeling was om de neuslijst van de aileron op de vleugel te tapen. In deze neuslijst zaten uisparingen voor de ribben van de aileron. Vervolgens moesten de ribben zo gelijmd worden dat ze in 1 lijn liepen met de ribben van de vleugel. Das natuurlijk lastig als de beplanking erop zit. Ook verschuift de aileron als ie klaar is altijd ietsie waardoor het geheel lastig was. Een betere manier van bouwen is de aileron met de vleugel meebouwen en later uitzagen... Maar goed, het is gelukt
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2036.jpg

Het uiteindelijke resultaat is haast een vleugel opzichzefl zou je zeggen. Wat ook lastig was dat de aileron taps loopt in de lengterichting. Daarnaast zit het scharnierpunt niet in het midden waardoor het lastig is om deze lijn op te zoeken en een nette aansluiting op de vleugel te krijgen in de uiterstestanden. (ik ben ook erg blij met de schuurbandmachine zeg, wat een bonk hout) Maar dit is het resultaat.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2038.jpg

Hier moeten nog de verstevigings hoekjes erin, maar het geeft wel een idee van de koorden van de vleugel, die zijn echt huge!
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2037.jpg

En toen had stiekum mn vrouw het fototoestel te pakken...
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2039.jpg

Nu de vleugels grofweg af zijn, er moeten nog servo luikjes in, en de boel nog eens rustig schuren, ben ik begonnen met de romp. Altijd leuk omdat het een goed idee geeft wat het geheel kan worden :)

De eerste stap was de rompzijkanten van balsa te verstevingen met triplex terplaatse van de vleugelbevestiging, motorschot en het stabilo gedeelte. Verder komen er lijsten op. Die lijsten overigens, zijn echt bijzonder hard, zo hard dat ik er op sommige plaatsen de naalden er niet in kreeg en ze er van de zijkant in moest steken om ze op hun plaats te houden. Hou ik wel van, dat er echt aandacht besteed is aan de hout keuze.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2040.jpg

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2041.jpg

En dan het uitzagen en schuren van de spanten, levert een stapeltje spanten op en een motorschot met de bevestiging voor het landingsgestel. Ziet er allemaal strak uit!
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2042.jpg

Foutje gevonden! Het laatste spant in de staart is niet helemaal goed gefreest. Een hoekje vergeten weg te halen...geen probleem!
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2043.jpg

De methode van bouwen was de linkerzijde vlak op de bouwplaat, alle spanten erop lijmen en er direct achterna de rechter zijkant erop zodat alles zich nog kan zetten. De passingen zijn erg nauw (beter te nauw dan te groot!!) en daardoor is het geheel netjes recht geworden.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2044.jpg

Volgens de beschrijving moest er gelijktijdig ook het motorspant ingezet worden met de bovenzijde van de romp. Dit heb ik niet gedaan omdat het later gemakkelijker zou gaan (en is gegaan :)). Het fikseren van het spant en de bovenversteviging gaat dan makkelijker door de romp op de neus te zetten, er een paar grote klemmen op en klaar is arie. Dit is dan het resultaat, even poseren met landingsgestel en vleugelbuis :)
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2045.jpg

Vervolgens de romp op zn kop en er kruisverstevigingen inlijmen.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2046.jpg

Nou dat was het wel weer...

Zo dat schiet erg op zeg.Ziet er mooi uit.

Ik doe over een ARF al ruim een jaar voordat ie vliegt... :oops:

Groeten,
Marcel

Marcel zei:
Ik doe over een ARF al ruim een jaar voordat ie vliegt... :oops:

Ik meestal een dag of 5 :?

De Funtana ziet er in ieder geval strak uit, hoewel ik toch sterkere gevoelens voor de Katana heb :P

Grt.

okay, ik en nog 2 clubgenoten hebben zojuist besloten dat we 3 van deze kisten gaan bouwen aankomend winterseisoen :D

dus flink fotos maken christiaan !!
ik volg het op de voet :wink:

@Gerard_nl: ah, top, das erg leuk. Helemaal als je met dezelfde vliegtuigen tegelijk kunt vliegen! Het bouwen is leuk kan ik je verklappen. Niet makkelijk dat zeker niet, maar het resultaat is echt gaaf!

hier weer wat foto. Heb behoorlijk wat gedaan en het geheel begint aardig gestalte te krijgen. Verder met de romp en na het aanbrengen van de kruisverstevigingen in de onderzijde van de romp, kwam het beplanken van de uitlaattunnel. En daar komt een probleempje. De motor + vooral de uitlaat keuze begint belangrijk te worden. De tunnel die ervan de tekening in dient te komen is gemaakt voor de 4 kamer dempers en niet voor resonantiepijpen. Een gemiddelde lengte van een 4 kamer demper iets van 30 tot 40 cm, van een resonantiepijp rond de 70! Wat doen we? Mijn oog is toch wel op mvvs gevallen, mede dankzij de prijs maar ook de kwaliteit. noem het dus de prijs/kwaliteit verhouding :). Dat betekend wel dat ik eigenlijk aan een resopijp gebonden ben, die zijn daar 40 euro! tegen een krumscheid 4 kamer of resopijp voor 90-100 euro! das nogal een verschil. Hier een overzichtsfoto van het verschil in tunnellengte:

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2047.jpg

Toch wel een aardig groot gat. Maar na wat verder wikken en wegen, heb ik de tunnel toch maar 70 cm groot gemaakt. Een extra doosconstructie in de romp kan ws geen nadelige gevolgen voor de stevigheid afgezien van het extra gewicht, hebben dunkt me. Dus, de zaag erin en het spant verbouwen zodat de tunnel erop verlijmt kan worden:
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2048.jpg

En zie hier, het uiteindelijke resultaat (k moest er wel stiekum 3 planken van 3 mm van mn vrouw voor aan stukken zagen, zij is met een westerly bezig van tekening te bouwen: wil ook motor vliegen :) - ze was niet thuis :))
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2049.jpg

Dat is sowieso nog wel een opmerking. Het hout is echt van zeer goede kwaliteit. licht daar waar het licht kan en sterk/zwaar daar waar nodig. Erg goed uit gebalanceerd. Maar ik heb wel wat te kort aan 5x5 balkjes... ergens niet helemaal goed gegaan volgens mij...

Hier nog een doorkijkje: licht aan t einde van de tunnel?? :)
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2050.jpg

En nog een kiekje van hoe ik het spant heb verbouwd
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2052.jpg

En dan de beplanking vooraan. met water is het betere bochtenwerk goed te bewerkstelligen. Poosje laten drogen zo, en dan lijmen
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2051.jpg

Resultaat:
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2053.jpg

Van binnen ziet het er zo uit:
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2057.jpg

Hier een overzicht van het staartstuk. Das vrij massief gedeelte wat mooi in vorm van de romp te schuren is. Verder komt in de inkeping het staartwiel te zitten. Allemaal keurig netjes passend.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2054.jpg

Met betrekking tot passingen, die zijn echt uitstekend te noemen. alle cruciale passingen als de vleugelbuizen, dowels ed zijn net iets aan de kleine kant waardoor met een beetje veilen de boel piekfijn past en zeker weten goed zit. Das erg netjes!

Na het afschuren van de onderzijde en het monteren van het landingsgestel zodat de onderkant niet beschadigd wordt bij de werkzaamheden aan de bovenzijde, kon ik het niet laten om een idee van het geheel te krijgen :)
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2056.jpg

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2055.jpg

hij is huge! impressive, vind ik dan he!

Vervolgens heb ik eerst de servodraden gelegd, en een buis voor de ontvanger antenne. Ook de doorvoeren van het pull-pull systeem van het richtingsroer alvast ingelijmd.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2058.jpg

Dan komen er weer verstevingingsbalkjes in, deze keer alleen diagonaal en niet gekruist.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2059.jpg

En dan zijn we klaar om de beplanking van de boven-achterzijde aan te brengen. Dit is 1.5 mm balsabeplanking gelegd over een laag piepschuim. Komt zo uit de fabriek en ziet er gelikt uit. En het is nog sterk ook, geluids dempend en je hebt geen verdere ondersteuning nodig.... of het echt lichter is betwijfel ik...maar strak is het!
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2060.jpg

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2061.jpg

En dan komen we aan bij het turtledeck zoals dat wel genoemd wordt. Het wordt samen met de canopy een kap dus de opening om in de romp te komen is lekker groot! Het geheel is een triplex frame met balsa beplanking.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2062.jpg

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2063.jpg

Ook hier weer de indekking nat gemaakt om de buiging te kunnen krijgen
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2064.jpg

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2065.jpg

En dat waren de foto's weer. Voorlopig even de laatste want ik ga morgen voor ongeveer 2 weekjes op vakantie....dus tot laterrr!

Zozo, jij werkt al net zo snel door als ik meestal doe. Zal niet lang meer duren voor hij de lucht in gaat lijkt me zo.....

Ik vond op rc-universe nog een funtana met deelbare romp, erg handig ivm vervoer.

Grt.

Xv65780.jpg

hoi christiaan,
heb je de bouwdoos bij emhw zelf besteld of bij één van de dealers, wij hebben vandaag contact gehad met rc world in briele, want die zijn er dealer van , en die zeggen dat ie op bestelling gemaakt moet worden( de bouwdoos)
was het in jouw geval ook dat je er op moest wachten of hebben ze hem bij emhw gewoon liggen?

verders ziet die van jou er top uit!!!
groet michael

Zo weer terug van weg geweest. zo ongveer nadat we van de camping weggespoeld waren ook nog weggewaaid... maar ook leuk verder! en weer goed om thuis te zijn. Dus weer verder het bouwen!

@mikehomerun: ik heb de doos bij EMWH zelf besteld, prima service, laagste prijs. En ik had toevallig de laatste die ze in voorraad hadden :) dus sowieso wachten... maar volgens mij sneller en goedkoper om het direct bij emhw te doen en ik zie niet echt het voordeel van een extra paar handen die de doos alleen maar verschuiven...

Ik ben wat meer bezig met het bedenken wat voor motor erop zou moeten komen. En mijn keuze gaat richting een benzine 35cc MVVS. De redenen zijn voor mij dat het verbruik laag is, het gewicht niet veel te hoog, de uitlaat relatief goedkoop, de motor idem en ik het nog nooit gedaan heb :) Zijn er nog mensen die overtuigende argumenten kunnen noemen naast het argument dat gloei iets meer pit heeft?

Christiaan Vis zei:
En mijn keuze gaat richting een benzine 35cc MVVS.
De 35 is loodzwaar. Ik heb deze nu op mijn BigLift gezet waar ik dat gewicht nodig had. Het is overigens een heerlijke motor, veel minder trillingen dan een ZDZ40 en veel makkelijker te starten en nagenoeg hetzelfde vermogen.
De MVVS 45MG is een stuk lichter. Voor de Funtana zou ik het gewicht zo laag mogelijk houden. Een 3W28 zou mijn keuze zijn.

De 35 weegt 1460 gr. + 186 voor ontstekings unit en bougie
De 45MG weegt 1330 gr. + 186 voor ontstekings unit en bougie

Ok, nogmaals even navragen. Waarom een 3W28 en geen 160FX. 3W28 zal al snel meer dan €400 kosten. 160FX kost €255.
€400-255=€145, 5 liter 5% gloeiplug brandstof= €18.25, is dus zo'n 40 liter brandstof, 0,5 liter per vlucht=80 vluchten!
Aangezien benzine tegenwoordig ook niet meer gratis is en er ook olie in moet is het aantal vluchten voordat je kiet speelt nog veel hoger.

Dus waarom een benzinemotor op een Funtana Pro? Ik zie in de galery bij EMHW toch nogal wat benzine uitvoeringen. Wat is nou het echte voordeel van Benzine.

Moet er op die 3W28 een resopijp of gaat dat met een demper?

P.s. Ik vind eigenlijk een 3W28 ook veel leuker. Benzine geluid spreekt mij meer aan. :D

P.p.s. Hoezo geen voorraad bij EMHW. Ik heb vandaag gebeld en er waren er nog 2. Heb ze allebei besteld! :lol:

een benzine heeft pas voordeel vanaf zo'n 40cc. Een 3W28 verkiezen boven een 160FX zou ik heel erg dom vinden. Die benzinemotoren zijn te lui, te zwaar en te duur in deze kleine maten. Een 160FX moet nog eens geen nitro hebben, er zijn meerdere F3A piloten die hem op 0% vliegen. Toch weet ik niet hoe het bij hun afstelling zit. En de prijs van een uitlaat is steeds gelijk als je kwaliteit koopt. Ik heb ooit gehoord dat de originele pijp van MVVS minder vermogen oplevert dan een KS pijp, maar er hangt natuurlijk veel van afstelling ed. af.

AvdS zei:
Waarom een 3W28 en geen 160FX. 3W28 zal al snel meer dan €400 kosten.
Diverse voordelen aan benzine en diverse nadelen, daar is al genoeg over gesproken. Op een bepaald moment gaat het dus niet meer om de zakelijke afwegingen maar om het gevoel.
En benzine motoren zijn natuurlijk voor echte kerels, de rest is voor ouwe wijven.

Dat klopt, die zijn zo lelijk dat ze door de aarde worden afgestoten. :lol: :lol: :lol: 8) 8) 8)

en dat zegt iemand die veel met "schokflyers" vliegt :D

als iets aartslelijk is is het zon profielromp dingeske :wink:

zolang de aarde heli's maar af blijft stoten, mij best :D

ik ervaar meestal het tegenovergestelde.

back :ontopic:

wij hebben inmiddels kontakt gehad met emhw hij heeft er nog enkele op voorraad en als je voor eind augustus besteld krijg je 10 % korting dus dat ga ik nog even doen voor eind van de maand, de motor wordt een 160 fx met pijp, die heb ik op moment op een kist staan en heeft gister voor het eerst gelopen dus is nog nieuw.

groet michael

Back