EMHW - Funtana PRO - bouwverslag

@Didier

Ik zie dat je ook een brandstofpomp in je brandstoftoevoer van je OS160fx hebt zitten :) .
Kun je mijn vertellen welk merk pomp het is en waar je die vandaan hebt?
En zeker niet te vergeten hoe de motor erop reageerd, ik heb namelijk een diablotin 2000 met dezelfde motor erop en tsjaaa om 3D te vliegen is een pomp nooit weg 8) .

Ik heb nu ook al op mijn irvine 150 een pomp zitten, die werkt opzich goed alleen de opbrengst van de brandstof toevoer is te weinig met volgas :? .
Deze motor zit op een Xtra 2x2 dus volgas vliegen doe ik daar niet zo vaak mee, maar een goed gevoel heb ik daarbij niet :( .

Alvast bedankt,
Heino

Heej lui. Ik was ook even afwezig. weekendje wezen mountainbiken in limburg.

Didier, dank voor je info. Ziet er netjes uit joh!

Ik ben met mijn motorophanging nog lekker aan t stoeien, vooral om nu de uitlaatbocht goed te krijgen, en die van MVVS is dus te groot, in de zin dat de bocht te ruim is en onder de kap uitkomt. Dus nog iets slims op verzinnen.

foto's komen later.

groet

christiaan

Zo we zijn weer een stukje verder met de bouw. Inmiddels is de bok klaar, geepoxied en meteen maar voorzien van een kleurtje (hij was zo lelijk als de nacht :)).
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2093.jpg

Vervolgens de motor erop gemonteerd en erachter komen dat de bocht bij de mvvs uitlaat niet past. Dus bij krumscheid een bochtencombinatie besteld en in afwachting daarvan (nog niets van gehoord...iemand ervaring met krumscheid en bestellingen?)
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2094.jpg

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2095.jpg

En zoals je ziet ook aan het folien begonnen. Transparant blauw, vervolgens wordt er het in geel het druppeleffect op gespoten. Ook verf besteld (Createx auto air) in amerika, scheelt de helft!
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2096.jpg

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2097.jpg

En dus gaan we ons maar bezig houden met interne versierinkjes. knulletje past er niet in...even wat nekwerveltjes bewerken... Nu kijkt ie nog vrolijk :D
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2098.jpg

duurt maar ff... :D
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2099.jpg

En dan nog een jubileumpje: de honderste foto :!:
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%20100.jpg

Was het weer voor vandaag..

Christiaan Vis zei:
(nog niets van gehoord...iemand ervaring met krumscheid en bestellingen?)
Gaat tot nu toe bij mij altijd goed. Alleen nu ze de nieuwe website hebben met nieuw systeem werden bij mij de creditcardgegevens gewoon in de bevestiging retour gemaild.

Voor de wedstrijd in Someren had ik dringend een uitlaatbocht nodig. Erbij vermeld dat het voor een wedstrijd was. De volgende middag lag het bij mij aan de deur! :D Dit was meteen de doorslag om steeds bij KS te bestellen, en niet via handelaars.

er komt toch nog wel meer kleur op of neit?
ik vind het wel een leuke kist maar wel meer kleur
:P:P

heino zei:
@Didier

Ik zie dat je ook een brandstofpomp in je brandstoftoevoer van je OS160fx hebt zitten :) .
Kun je mijn vertellen welk merk pomp het is en waar je die vandaan hebt?
En zeker niet te vergeten hoe de motor erop reageerd, ik heb namelijk een diablotin 2000 met dezelfde motor erop en tsjaaa om 3D te vliegen is een pomp nooit weg 8) .

Ik heb nu ook al op mijn irvine 150 een pomp zitten, die werkt opzich goed alleen de opbrengst van de brandstof toevoer is te weinig met volgas :? .
Deze motor zit op een Xtra 2x2 dus volgas vliegen doe ik daar niet zo vaak mee, maar een goed gevoel heb ik daarbij niet :( .

Alvast bedankt,
Heino

Hee Heino.

Het is een Perry VP30 pompje.
Ik ben er erg tevreden over, de motor blijft de hele vlucht hetzelfde lopen (lees=niet armer).
Ook het throttle respons is beter.
Nog een voordeel van de pomp is dat de tank in het zwaartepunt kan liggen.
De opbrengst is erg goed, de hoofdnaald staat ongeveer 3/4 tot 1 slag open en de idle naald is behoorlijk ingedraaid.
Dit komt omdat de pomp, onafhankelijk van het toerental, dezelfde druk levert.
Overigens kan je de pompdruk nog verhogen of verlagen ook!
http://www.perrypumps.com/prod02.htm

Christiaan, ziet er goed uit.
Zal nu wel snel gaan he?

jep met airbrush.

Ja gaat wel snel, maar de laatste stappen is ook veel werk merk ik. Met de motordrager ben ik behoorlijk lang aan t pielen geweest. qua lengte, verdraaing zodat de uitlaat gaat passen enz... Maar idd wat me nog rest is het spuitwerk en het inbouwen van een paar kleinigheden zoals gasservo, killswitch, ontsteking ed.

groet!

Nog even als reactie op Didier; ik heb de 160fx (o.a.) staan op een X-tra 2x2 en heb de tank op het zwaartepunt liggen. Hierdoor heb ik zo'n 25cm aan slang richting de carb. Hier heeft de motor totaal geen last van zonder zo'n extra pompje. Mijn hoofdnaald staat ook nog geen hele slag open, dus de motor kan het prima af zonder perrie pompje. Ook de motorloop en gasrespones is perfect te noemen. Niet echt van belang voor dit topic, maar ik wilde het toch even noemen :P

Grt.

@Didier & Alexzzz

Tis wel effe :offtopic: maar hardstikke bedankt voor jullie response net wat ik wilde weten :thumbsup: ik zal tenminste wel één iemand van jullie in Someren zondag zien i.v.m. Xtra-cup.

Maar nu effe :ontopic:

Christiaan,

Het ziet er allemaal goed uit en gaat kwa bouw sneller als bij mij momenteel :( .
Heb je deze motor bij Pé bestelt/gekocht? ik vroeg het hem nog afgelopen weekend maar aangezien dat ik effe je naam was vergeten wist hij het mij niet te vertellen want normaal weet Pé precies wat er allemaal uit gaat en waar naar toe.

De kist die je aan het bouwen bent heb ik nog zien vliegen in Harsewinkel dit jaar, gevlogen door een wat jongere duitse vlieger die volgens mij nog niet zo lang aan het trainen was op muziek :wink: .

Ik kon wel zien dat het aan de kist niet zal liggen want die reageerd heel mooi op de roeren (mits het gewicht maar laag blijft) en daar zul je echt wel lang plezier van hebben.

Een goede keuze en misschien wel een mooie optie voor mezelf in de nabije toekomst om te kopen/bouwen :thumbsup: .
Ik zou zeggen "keep up the good work" .

Grtz,
Heino

Heino! Dank voor je positieve reactie! Erg leuk om te horen. Ik ben ook erg benieuwd naar de vliegeigenschappen. Ik heb de motor bij Pé idd besteld. Bevalt tot nu toe prima. Denk wel dat, weet wel zeker trouwens, dat hij iets zwaarder zal zijn dan die van Didier :) simpel omdat die benzine motor zwaarder is dan de os160. Dus ben benieuwd waar ik uit ga komen met het gewicht. Voor nu is het wachten op de bocht en de verf.

groet,
christiaan

Hee Christiaan.

Je hoeft je geen zorgen te maken hoor over het gewicht.
Die van mij weegt 4.8 kilo dus ik verwacht dat die van jou zo'n 5.5 kilo gaat wegen.
In sommige figuren vindt ik hem zelf iets te licht omdat hij dan niet doorzet.
De Pro heeft zo'n enorm vleugeloppervlakte dat zeker 1.5 keer zo groot is als de gemiddelde moderne F3A kist.
Wat ook leuk is dat het zwaartepunt ook absoluut niet kritisch is dus daar hoef je ook niet bang voor te zijn.
Wel zou ik als ik jou was eerst de motor inbouwen, kap, prop spinner er dan de de rest van de apparatuur er losjes in te leggen om het zwaartepunt te bepalen.
Ik heb mijn zwaartepunt ongeveer ter hoogte van de haakjes achter de vleugelbuis.

Didier: Wow, das wel behoorlijk achterin. Ik heb nu alles liggen zoals ik denk dat het ok is, en dan kom ik tussen het eerste gat (servosnoer doorvoer) en de vleugelbuis in. Volgens tekenening moet ie op dat gat in de romp liggen... De accu ligt zover mogelijk achterin, idem met richtingsroerservo. Probleem blijft een beetje dat de ontsteking + accu ongeveer 20cm van de ontvanger set moet liggen, dus dat betekend voorin... Mgoed, nu weegt ie dus, zonder uitlaat (=250 gram) 5kg Dan komt er nog spuit werk bij dus idd, 5.5 kg zal het wel worden. Ik denk wel dat ik nog ietsie pietsie gewicht in de staart ga toevoegen. Ik had nog een idee om het vliegtuig vast te zetten bij het starten en warmdraaien van de motor voor het vliegen. Ik dacht een oogje te maken aan het staartwielgestel en daar dan een touw/ketting aan een pin in de grond. Wat denk jij, zal dat gestel vast genoeg zitten? of denk je dat de boel er onderuit getrokken wordt? Hoe doe jij dat? Ik denk dat een band om de romp en stabilo niet echt lekker is voor de stabilo?

Christiaan Vis zei:
Wat denk jij, zal dat gestel vast genoeg zitten? of denk je dat de boel er onderuit getrokken wordt? Hoe doe jij dat? Ik denk dat een band om de romp en stabilo niet echt lekker is voor de stabilo?
Lijkt mij niet de meest geschikte plaats (allebei niet)
Ik zet het altijd met een zo'n sjor-band vast aan het hoofdlandingsgestel ter plekke van de romp. Die band kan je eventueel bovenlangs het stabilo leiden tegen opwippen van de staart. Een lap daar waar de band het stabilo raakt.

Hee Chritiaan

Ik bedoel dus dat het zwaartepunt ongeveer 3 cm achter de vleugelbuis ligt!!!!

Over speciale aanpassingen om het model vast te zetten heb ik niet gedaan.
Ik prik altijd 2 grote schroevendraaiers voor het landingsgestel in het gras.
Voor het starten en een beetje te gassen met vol-up elevator gaat dit prima.
Als ik echt volgas ga, houdt ik gewoon met mijn hand de staart omlaag.
Ik hou er zowiezo niet van om volgas te geven als je voor de prop staat.
Mensen die volgas geven en voor de prop staan vind ik een beetje dom! (Maxima uitspraak :D )
Ook draai ik hem meestal nooit echt warm in de pits maar gebeurt dat wel tijdens taxien, scheelt weer een hoop boze gezichten.

Zwaartepunt: Ah ja precies, daar zit ik dus vlak bij. Dus dat komt goed!

idd de betere ideeen voor het vast zetten van model. Achter de prop doe ik sowieso altijd, en met die kleinere modellen zet ik ze nooit vast maar houd ik ze altijd bij de vleugel aan de romp vast met volgas testen. voor de prop is idd een bijzondere vorm van dom. Dank voor de ideeen.

groet

:banana:
:spam:

Coole kist, de decoratie zal vast wel erg mooi worden! Vaag vloeistofje komt erop ;).

Cu
Xander

Zo, vandaag de motor op het vliegtuig maar eens laten lopen. En fantastisch wat een vermogen. De trillingen vallen mee. Zeker bij de hogere toerentallen. Ook bij stationair loopt het ok.

Ik heb er een poos mee gewacht omdat ik een nieuwe uitlaatbocht nodig had om de boel passend te krijgen, maar heren krumscheid reageren niet, dus toch maar zelf bezig geweest. en niet zonder succes. De flens van het andere spruitstuk afgezaagd en uitgevijlt vervolgens een stuk 22mm dunwandig siverline cv pijp in de juiste bochten gevouwen. Probleem hierbij was wel dat de radius van de bochten der mate groot is dat de pijp lengte met 5,5 cm toenam. Dus 5,5 cm van de uitlaat afgezaagd en perfecto!. De flens op de pijp getracht te zilversolderen maar mn brander maakte het geheel te langzaam warm waardoor het metaal met zuurstof reageert en er vervuiling optreedt en het zilver dus niet vloeit. Dan maar pogen te lassen, en dat is dus gelukt. Beetje bij vijlen en hoppa.

Het starten schiet nog niet op. Hij is snel te nat, maar ook te droog of beide tegelijk. Met andere woorden ik heb hem nog niet door... Desalniettemin, na flink wat arm oefeningen de boel toch aan de gang gekregen. Hij liep prima, eerst met een 18*10 prop en later met een 15.5*12 vierblads APC. Dat loopt aanzienlijk beter. Mooiere stationair loop. ws komt dat toch doordat de vierblads wat zwaarder is en dus voor meer vliegwieleffect zorgt. Nog een vraag (omdat mn tachometer alleen 2 en 3 blads ondersteund, denken we dat 15.5*12 okay is?

Kunnen we lekker krumscheid vergeten en hoeven we alleen nog de duitsers te overtuigen verf aan mij te leveren! Iemand nog een idee waar Createx AutoAir voor een schappelijke prijs te krijgen is?

Alles bij elkaar, een prima dagje zo!

groet

Christiaan

Back