EMHW - Funtana PRO - bouwverslag

ZO,eindelijk is het me gelukt om de foto's op m'n pc te krijgen ;-) :

normal_Funtana1.jpg

normal_Funtanawingbottom.jpg

normal_Funtanawingtopview.jpg

Groeten,
Marcel

Moet wel wat van te maken zijn, beetje striping en stickers misschien?

Grt.

Zo. eindelijk ben ik er aan toe gekomen ook het staartstuk de juiste layout te geven. Zie hier het eind resultaat. (sorry voor de slechte kwaliteit... het bestand mag niet groter dan 75 kb ( :cry: ))

Funtana%20pro%20-%20eindproduct%206.jpg

Funtana%20pro%20-%20eindproduct%205.jpg

Funtana%20pro%20-%20eindproduct%207.jpg

Ook nog een beetje gevlogen en de laatste tijd ben ik voornamelijk bezig geweest met het fine tunen van de motor en het vliegtuig. Ik had nogal last van storing (combinatie van lange servo draden, en slechte solderingen) die nu zijn verholpen. Ook heb ik wat dingen aangepast (moedwillig) zoals kogellinks ipv kwiklinks en vooral de spandraden weg en het stabilo + kielvlak ingedekt en vast gelijmd. Zit er nu dus permanent op, das jammer, maar voordeel is dat de boel recht is (lastig om recht te krijgen met het spannen van die draden...) en ik had nog wat gewicht nodig achterin, wat nu dus nuttig gebruikt wordt!

Wat de motor betreft. Die loopt zeer krachtig. Heb nu een Menz 2 blad 22*10 op zitten en daarmee draait ie statisch 7000 toeren en een trekkracht van 10,5 kg. Achterlijk veel dus. Even ter vergelijking: 4 blad APC 15*12,5 draaide 7400 toeren en had een trekkracht van 7,5 kg. Scheelt nogal dus...In vlucht luisterd het afstellen nog wat nauwer dan op de grond. Daarbij is het van belang dat de afstelling zodanig gebeurd dat eerst de hoge toeren naald wordt afgesteld en daarna de lage toeren.

Goed, verder nog, het vliegen begin ik inmiddels redelijk aan te wennen (heb nu een 10 tal vluchtjes gehad). Reageert bijzonder fijn op het hoogteroer net als de rolroeren. Zeer nauwkeurig! Bij het landen valt het me nog niet zo mee de snelheid eruit te halen. Flaps zijn dan wel gemakkelijk. Wel opletten dat de aileron uitlsagen dan wel groot moeten zijn!

Al met al een top vliegtuig. Veel vermogen veel daagkracht en erg nauwkeurig stuur gedrag! Daar gaan we zeker veel lol aan beleven!!

Okay, nog een laatste foto dan:
Funtana%20pro%20-%20eindproduct%208.jpg

Bedankt voor alle input en veel bouw- en vliegplezier toegewenst voor komend jaar alvast!

Ziet er goed uit, de prestaties van de motor zijn ook best netjes. Ik draai met mijn 45cc zenoah ook een 22*10 (mejzlik) rond.

Grt.

Even dit draadje weer om hoog halen.
Ik ben samen met een clubgenoot een futnana pro aan het bouwen. Ik ben nog druk aan het bouwen en hij is al zo goed als klaar. Echter heb ik de roeruitslagen gezien bij hem en ik ben nou niet echt onder de indruk. 7 cm uitslag op de ailerons lijkt mij niet echt voldoende om hard 3d te vliegen.
De rudder wordt beperkt door het hoogteroer. Deze heeft ook niet echt veel uitslag. Ik denk dat alles maximaal 30 graden heeft. Zou dit genoeg zijn? Anders kan ik het nog altijd aan passen.

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-18146

hoi!

Ik ben zelf nog geen groteske 3D vlieger, maar ik kan je verzekeren dat de uitslagen meer dan genoeg zijn. Vooral de ailerons zijn zeer groot. Op het moment vlieg ik met kleine uitslagen minder dan 60% en expo van 65% waarbij ik leuk mijn freestyle zoals ik gewend ben met de somethin extra te doen. Nogmaals, ik kan niet veel zeggen over de prestaties in de zin van hover, flat-spins, rolling harriers ed. Voor leuk snappen, rollen, stall turns, point rolling ed is dus een uitslag van 60% van wat ie max kan, meeer dan voldoende. Misschien dat Didier, je meer kan vertellen over de 3D rates.

succes met bouwen en vliegen!
christiaan

8O Is dat de mijne? :D

Ik denk dat de uitslagen wel voldoende zijn maar ik ben ook wel geinteresseerd in ervaringen van anderen.

ik heb nog een paar tipjes, mocht je geinteresseerd zijn. Bij mij zijn de sleuven voor de scharnieren, vooral in de staander van het kielvlak en richtingroer, aan de ruime kant. Dit moet je wel een beetje opvullen om de kans op flutter te verkleinen. Verder, maar daar ben ik misschien al een beetje te laat mee, is het goed om de vleugelbuis-stop aan het einde van vleugelbuis-geleiders in de vleugelhelften, beter en vooral sterk te maken (let op nerfrichtingen). Bij mij is die uitgebroken doordat de buis een stuk heeft 'weggesneden'. Lastige operatie...

succes!

Ja Ad das de jouwe.
Ik moet de romp nog afmaken.
Verder valt het opzich wel mee met de hoeveelheid tijd die er in is gestoken. Een weekje full time door bouwen en dan heb je al behoorlijke reslutaten.

@Christiaan
Ik ben ook echt niet bang dat de uitslagen te klein zijn voor wat normaal rond vliegen alleen voor het echte 3d werk is het volgens mij toch aan de kleine kant. Maar hier kan didier misschien een antwoord op geven.

Ik heb zo'n idee dat in ieder geval je richtingsroer een grotere uitslag nodig heeft, minstens 45 graden voor het 3D werk. In de FMT werd er ook al een opmerking geplaatst dat de 2m Funtana niet heel effectief op zijn richtingsroer is bij meskant. Dit is ook wel wat ik merk bij mijn Funtana 90. Je hebt genoeg uitslag voor meskant, maar wat meer nodig dan je zou verwachten. Het hoogteroer daarentegen is wel erg effectief, dus misschien dat je daar met wat minder toe kan. Hier heb ik trouwens zelf ook minstens 45 graden op ingesteld, voor het geval dat ;-)

Robino: Jep, zou best kunnen dat het richtingsroer wat meer nodig heeft. Maar ik kan me ook herinneren dat de romprug in de pro versie hoger is waardoor het richtingsroer effectiever is. Dat was namelijk één van de redenen om een opvolger voor de S versie te maken... Er moet iig wel een krachtige snelle servo op komen!

AvdS en Bas_mvsb: Wat gaat de motorisering worden?

Inderdaad is, zoals eigenlijk wel bij de meeste kisten, het rudder het minst effectief.
Eerlijk gezegd weet ik niet hoeveel graden uitslag ik op mijn rudder heb, maar ik dacht toch wel minimaal 40 graden.
Door mijn redelijk achterliggende zwaartepunt, kan ik met half gas en vol rudder behoorlijk high-alpha knife edge langskomen.
Ik heb niet echt het gevoel dat ik tekort kom.
Een hele mooie test om te kijken of je rudder effectief is, vind ik altijd harriend langskomen onder een hoek van ongeveer 45%.
Je moet dan sturen met rudder, met ailerons sturen is dan dodelijk en gebruik je alleen maar om je vleugels level te houden.
Ik vind hem redelijk goed luisteren op rudder.
ook ik dacht dat de aileron uitslagen groter mochten.
De ailerons zijn echter zeer effectief, met volle uitslag heb je een erg snelle rollrate, pas daar dus mee op!.
Het elevator vindt ik prima in balans voor deze kist.
Het is een vierkant model (2x2 meter) dus verwacht niet dat je enorm kleine waterfalls of thumbles kan maken, dit is gewoon de configuratie van de kist waardoor hij ook nog eens uitstekend precisie vliegt.
Overigens ben ik bezig met de Sebastiano Silvestri FuntanaS140.
Deze kist heeft een paar centimeter meer rudder koorde gekregen.

Hier nog een video van vorig jaar.
Let voorral op de knife edge pass, gevolgd door een knife edge snap en de knife edge landing natuurlijk! :D
Ook het "omdraaien" in de harrier is redelijk in beeld.
http://media.putfile.com/FuntanaPro-OS160FX48

Heej Didier,

Ziet er goed uit joh! Vraagje: heb jij ook redelijk veel 'last' van rudder-coupling? Dus dat je redelijk wat elev input moet geven om in een rechte lijn knife-edge te vliegen?

Nee, mijn Funtana Pro is nagennoeg couplings vrij. :D
Eigenlijk is dit wel 1 van de meest neutrale kist die ik ooit heb gevlogen!!!
Vaak worden couplings bij een van nature neutrale kist veroorzaakt door een verkeerd zwaartepunt en/of verkeerde aftrimming.
Trekt de kist naar de canopy of naar de belly?

Dat heb jij helemaal goed gezien Christiaan!!! :yes:
Als een kist naar de canopy trekt in meskant, duid dit vaak op een neuslastig vliegtuig en bij een te staart lastige kist, trekt de kist vaak in meskant naar de belly toe.
Dit wordt veroorzaakt, jouw situatie als voorbeeld, dat je hem in straight and level vlucht waarschijnlijk iets hebt up-getrimt.
Deze up-trim heb je dus in meskant last van.
Ik trim mijn kisten (geleerd bij indoorvliegen) anders af.
Ik wil dezelfde afwijking hebben in zowel rechtop
vliegen als op zijn rug.
Mijn kisten zakken dus zowel op zijn kop als rechtop iets als ik de elevator-stick los laat. Het uitrimmen doe ik dus door het zwaarte punt te verleggen.
Door het op deze manier te doen krijg je o.a. een zeer neutrale kist om al zijn assen.

Inderdaad een handig truukje Didier, vroeger deed ik praktisch alles met de trim, tegenwoordig ook op deze manier :thumbsup:

Grt.

Back