Emma Maersk 1:65

Hey Marco, echt geweldig, de grootte van dit project.

En ik wil geen zeikerd zijn, maar ik ben bang dat het straks niet gaat werken zoals je wilt.
Ik weet niet of je geleideplaten in de pijpen hebt zitten maar rekening houdend met een beetje eenvoudige stromingsleer gaat het water in de huidige uitvoering dus zo stromen:

full


De eerste pijp gaat dus water aanzuigen, ik denk niet dat dit de bedoeling is?:D

Gr.
Pim

@ Pim De schroef zit net bij de uitmonding van de tank, dus zal uiteindelijk wel door de 2 openingen gaan stuwen, maar 1 meer dan de ander ivm geen evenwijdige doorstroom. De laatste buis zal het meeste gaan blazen.. Als je evenredig wil, dan had er beter een Y-stuk tussen gepast. Vandaar ook mijn vraag of hij de andere schroef mee gaat laten draaien. Al is het om kracht te verdelen.. Als hij 1 schroef gaat laten draaien, dan word die schroef enorm belast om door al die bochten water aan te zuigen en als de 2e schroef meedraaid belast je hem minder met 50%
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

De beide buizen zijn van binnen netjes gestroomlijnd dus ik hoop niet te veel weerstand ingebouwd te hebben. Verder zijn er inderdaad stromingsplaten aangebracht dus ik ga er van uit dat beide buizen goed meedoen. De reden dat ik het zo gedaan heb is dat ik altijd een beetje wantrouwig ben wat betreft de levensduur van die superkleine haakse overbrengingen die we in de modelbouw gebruiken. Mijn eigen ervaringen in een grijs verleden met de boegschroef van de HH waren in elk geval niet positief. Ik heb nu een hele simpele robuste constructie met 1 schroef en een zware motor. De tweede overweging was die van het vermogen. Ik wilde er gewoon veel meer power op kunnen zetten dan ik er (opnieuw in verband met de overbenging) op durf zetten met de normale constructie. Ik had bedacht de zuigschroef niet mee te laten draaien omdat de zuigkant niet veel doet, de linker en rechter buis staan ook niet in verbinding met elkaar, maar misschien moet ik dat toch maar anders doen en ze beide laten meedraaaien.

Wat ik nu bouw en bedenk is echter allemaal op basis van theorie en gevoel, misschien hebben jullie gelijk en is een normale overbrenging uiteindelijk beter. Maar ja, dit model komt vol te zitten met dingen die ik anders ga doen, zoals bijvoorbeeld de balasttanks en sowieso de hele constructie van de romp ten opzichte van het totaalgewicht. Iemand mailde me al de vraag of de romp wel sterk genoeg is om een (kleine) botsing aan te kunnen in verband met het gewicht en of de balast dan niet gaat leven. Hopelijk ga ik over een poosje beleven waar ik goed heb gekozen of waar niet. Bedankt voor het meedenken en het commentaar, ik maak er zeker gebruik van.

Groeten, Marco
 
@ Marco Ik vind het juist een zeer geslaagde set met die tank! Dit gaat je een berg extra gewicht schelen. Ik denk alleen dat het niet persee nodig was om de hekschroef via de tank te laten lopen. Ivm de breedte van het schip had je ook 2 hekschroeven kunnen maken in 2 doorlopende buizen van stuurb. naar bakb. De constructie had wat simpeler geweest en net zo effectief denk ik. Kijk achteraf zul je altijd zien dat je dingen anders zou doen, maar dat is juist het leuke van experimenteren. Je word er alleen maar wijzer van toch? Er is in iedergeval 1 sleper in de bouw voor de nodige ondersteuning hahahah. (sleper) Ik volg je project op de voet ;)
 
Gaaf project!

Ik vond mijn sleper van 1mx30 van kilo of30 alzwaar

Ik vaar met 2 24v buhler motoren die kunnen schroeven hebben tot 10 cm maar
Zoek 2 6 blad schroeven m4 75mm groot , waar liet jij ze maken?
 
Wat ik nu bouw en bedenk is echter allemaal op basis van theorie en gevoel, misschien hebben jullie gelijk en is een normale overbrenging uiteindelijk beter. Maar ja, dit model komt vol te zitten met dingen die ik anders ga doen, zoals bijvoorbeeld de balasttanks en sowieso de hele constructie van de romp ten opzichte van het totaalgewicht.

Jouw soort mensen zijn wel nodig om tot vernieuwingen te komen.
Het is leuk om te zien dat je gewoon domweg probeert of iets werkt of niet.
Dat durft niet iedereen.
 
Zo zitten ze in onze Lifter

dsc07399o.jpg


dsc07397p.jpg


Scheelt wat bochten werk t.o.v. jou systeem. Beide motoren draaien op één regelaar. Daar door perst er één motor en "zuigt" de andere, maar ik heb het idee dat de "zuigende" kant niet heel veel bijdraagt aan de beweging.
 
dat ziet er heel netjes uit hoor 8)

volg de bouw op de voet want het is best wel intrsant zeker omdat ze zo groot is komen er best wel wat vragen boven voor de bouwer hoe hij dit het best kan oplossen maar het ziet er goed uit hoor
 
Handig zo'n Kerstvakantie. Voor het eerst sinds jaren zonder verbouwing en dus schiet ik in de schuur lekker op.

De eerste helft van de Emma zit dicht. Ik heb haar los gemaakt van de bouwplank en haar vanmorgen voor het eerst buiten neer gezet. Het goede nieuws: de romp is zo stijf als het maar kan, de weerstand tegen buiging en torsie is enorm. Bovendien is ze kaarsrecht. Het slechte nieuws, ze is nu al bijna niet te tillen, ik had verwacht dat 1 romphelft op 25kg zou uitkomen maar het zit denk ik dichter bij de 40kg. Dat wordt nog leuk als ze in het water ligt en ik buiten mijn bereik moet gaan tillen. Nou ja, dat zien we later wel weer.

Vanmiddag heb ik een mooie nieuwe "vreetband" korreltje 60 op de bandschuurmachine gezet en de romp is nu geschuurd. Ook heb ik de gaten in de bodem van de tank geboord.

Op de foto's de huidige stand van zaken. Ik ga nu de achtersteven er in zetten en dan sla ik haar een poosje op want dan ga ik eerst de andere helft bouwen, zodat ik bij het plamuren de hele romp in 1 keer kan doen voor een mooie aansluiting van beide delen.

full


full


full


full


full


full


full


Tot een volgende keer weer.

Marco
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tering, dat ziet er goed uit Marco! En dat nog zonder plamuur? Scheelt een boel schuurwerk om de latjes zo strak te leggen.
De Emma heeft een verdiept afmeerdek, had je hier al rekening mee gehouden of is het gewoon een kwestie van de zaag erin zetten aan de achterkant?
Ben daarnaast ook erg benieuwd naar de fundatie van je roer en stuurmachine aangezien zo een enorm schip een gigantisch roer heeft op deze schaal. Daar kun je wel een motor voor nemen die de meeste mensen voor hun voortstuwing gebruiken!

Gr.
Pim
 
DAMNNNNNNN..... straks s ie net zo lang als een sloep, kan het hele gezin er wel in zitten, hahahaha

Maar het ziet er wel goed uit :D ben benieuwd naar het voorste gedeelte
 
complimenten!!!!! echt waar!!!! ik heb eens 1 boot gemaakt met latjes en dat viel niet mee! maar jij dan met zo'n boot echt complimenten!!!! ik doe het je niet na!!!!
 
kanonne!! Bouwplaat aanmehoela hahahaha hij heeft er een picknick tafel voor nodig hahaha.. De containers hebben straks ook formaat koektrommel . :P Mooi rompje al ;) Ziet er erg netjes uit. Ik zag dat je weer een maat kleinere buis hebt gebruikt door het houtwerk heen.. Waarom heb je die niet gewoon groot gelaten... rond 50 ofzo? Of is dit op schaal?

Je gaat ook erg hard met de bouw.. Ga je de romp nog met epoxy behandelen? Word ze overigens wel nog ietsje zwaarder van, maar wel sterker. Je kan straks wel zo een verrijdbare motorbloktakel nemen om haar het water uit te tillen.

grtz.arjan
 
Back
Top