En nog een Charter

ziet er toch netjes uit het matje wat je heb aangebracht? hij is veel strakker dan bij mijn fourstar;)
gr,
stephan

Thx, doe mijn best;)

Verder nog van alles en nog wat gedaan. De neus is erop gelijmd, moet nog in vorm worden geschuurd.


full


Gaten in vleugel geboord voor servokabels en bout.

full


Dat was een gepeuter zeg :rolleyes:, om die kabels door de gaten te krijgen, toch wilde ik de gaten niet groter maken. Aan de servokabels moeten nog stekkertjes worden gesoldeerd. Ik ga een 60W soldeerbout kopen, twijfel nog tussen een Weller en een goedkopere. Ik wil er zowel kabeltjes als kwiklinks mee solderen. Verder gehoord dat harskernsoldeer verboden is (volgens Quartel). Het schijnt nog wel te krijgen te zijn, ga maar een voorraadje inslaan.

Verder nog 22 scharniersleuven gemaakt, de een is mooier dan de andere. In het draadje van Arnold Remkes afgekeken hoe je putjes in het hout kunt laten verdwijnen: hb-1-komt-opnieuw-tot-leven-bouwverslag-van-een-laagdekker-14

OP de vleugel toegepast. Voor

full


Na.

full


Verschil is op de foto misschien niet helemaal overduidelijk, maar ziet er toch een stuk beter uit. De vleugel is nu klaar om te folien. Ik wil alles volgende week meenemen naar de club om er een kritisch oog naar te laten kijken, voor ik de boel inpak. Dat was em weer.

Groeten,
Freek
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het zit er netjes op hoor, ziet er gewoon keurig uit, niets mis mee.. het was meer een tip van praktische aard, een lakrollertje werkt nog net iets makkelijker.

Ik las even terug; voor je motor/naald probleem.. die naald hoeft helemaal niet aan de motor vast te zitten. Je mag hem ook op een andere plek ergens neerschroeven, gewoon aan het toestel vast.

Het ziet er allemaal netjes uit wat je doet, en ook goed dat je het laat controleren op de club!

Voor het solderen van servokabeltjes heb je echt geen 60Watt soldeerbout nodig. 15 Watt is daarvoor al ruim voldoende, wil je een leuke 'all-round' soldeerbout, pak dan eentje van 40 Watt, daarmee kun je zo'n beetje alles solderen wat er in de vliegtuigmodelbouw te solderen valt.
 
Het zit er netjes op hoor, ziet er gewoon keurig uit, niets mis mee.. het was meer een tip van praktische aard, een lakrollertje werkt nog net iets makkelijker.

O, geen enkel probleem hoor, ik hoor graag tips of op- en aanmerkingen. Leer ik alleen maar van. In dit eerste project zitten verschillende leer- en verbeterpunten, das alleen maar mooi voor de volgende keer.

Ik las even terug; voor je motor/naald probleem.. die naald hoeft helemaal niet aan de motor vast te zitten. Je mag hem ook op een andere plek ergens neerschroeven, gewoon aan het toestel vast.

Het ziet er allemaal netjes uit wat je doet, en ook goed dat je het laat controleren op de club!

All right en thx!

Voor het solderen van servokabeltjes heb je echt geen 60Watt soldeerbout nodig. 15 Watt is daarvoor al ruim voldoende, wil je een leuke 'all-round' soldeerbout, pak dan eentje van 40 Watt, daarmee kun je zo'n beetje alles solderen wat er in de vliegtuigmodelbouw te solderen valt.

Ok, ff doorkijken dus.
 
Accucellen solderen is uit de tijd, Ron ;)

Lipo's kun je solderen met een 15Watt boutje en bv. een 4 cellen NiMH pakketje moet je helemaal niet zelf willen gaan solderen, dan koop je gewoon een kant-en-klaar 4 cellen pakketje wat gepuntlast is.

Overigens gaat dat met 40Watt ook nog prima, afhankelijk van de dikte vd. punt van de bout.
 
Voor het solderen van servokabeltjes heb je echt geen 60Watt soldeerbout nodig.

Het idee van een 60 W bout komt uit dit draadje, ik wil er ook kwiklinks mee solderen. Als dat met 40 W ook goed kan vind ik het prima, anders toch een 60 W: solderen-soldeerhuls

Verder weer wat dingen gedaan. Ik heb de driehoekjes erin gelijmd waar het luik op gaat rusten. Verder de neus in vorm geschuurd inclusief uitsparingen voor de motor. Ook zijn de motor- en brandstoftankruimte in de G4 gezet. Er zit nu een laag G4 op, voor de zekerheid kwak ik er nog een overheen, in het kader van "better safe than sorry". (heb ik hier eerder gehoord)

full


Ook zijn de inslagmoer voor de vleugelbout en de "servostang geleiderbuizen" voor hoogte- en richtingroer met 5 minuten epoxy ingelijmd.

full


en

full


De demper van de motor vond ik niet geweldig op de neus passen. Er moest naar mijn idee vrij veel hout worden weggehaald/geschuurd om de demper te laten passen. Daarom heb ik maar een tussenstuk voor de demper besteld.

Ik heb nog een paar vraagjes over het monteren van de motor en aansluiten van de tank.

Ik heb verschillende verhalen gehoord over het monteren van de motor op de motorsteun. Van een persoon hoorde ik dat dit kan met parkers of met bouten na het tappen van schroefdraad. Aan gezien ik geen spullen heb voor het tappen vervalt die optie. Door deze persoon werd boutje moertje afgeraden. Van een ander hoorde ik weer dat boutje moertje prima is, en ook Robbe geeft deze optie aan. Waarschijnlijk kan het allemaal wel, hebben jullie hier wijze raad over?

Verder heb ik bij de brandstoftank 3 (messing) buisjes gekregen voor brandstofaanvoer, ontluchting en tanken. Is hier een andere optie mogelijk? Ik weet niet of ik die messing buisjes in kan passen, rubberslangetjes gebruiken lijkt me handiger.

Alvast bedankt!

Groeten,
Freek
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zou voor je tank nu het nog kan alle drie de messing buisjes gaan gebruiken.

1 voor de motor aan voer en 1 voor de overdruk. de andere ga je gebruiken voor een snel tank systeem wat wel vrij makkelijk is en nu je nog aan het bouwen bent is dit nog makkelijk te maken. dan heb je nooit meer last van buisjes die je lost moet halen om te tanken.

gr.
 
Ik kan er ook een combi van maken wellicht, een messing buis om bij te vullen en 2 rubber slangen voor de motor er ontluchting.

mmmm.

Freek
 
Wanneer je een kunststof motorsteun gebruikt kun je gewone zelftappers gebruiken. Wel eerst even voorboren. De drie messing buisje die je bij de tank hebt gekregen heb je zeker nodig :yes: Deze komen door de rubberdop heen, eentje wordt zo gebogen dat het uiteinde in de tank bijna tegen de bovenkant komt. Eentje komt een stukje slang met de klunk aan te zitten en de derde wordt in de tank naar beneden gebogen tot hij bijna de onderkant raakt. Deze laatste is voor het vullen/leeghalen van de tank (deze kan evt. vervallen) hieronder nog een afbeelding

a1964594-220-1%20copy.jpg
 
Liever geen zelftappers gebruiken, maar gewoon 3mm boutjes met nylock moertjes.

Zelftappers kan wel, maar kunnen ook lostrillen.
 
Ben het niet geheel met je eens dat de zelftappers niet goed zouden zijn, bij de Graupner steunen worden ze zelfs standaard meegeleverd. Ben het wel met je eens dat ze, net zoals elk ander boutje, los kunnen trillen. Daarom moeten dit soort zaken ook na elke vliegdag worden nagelopen. Hoort toch wel bij de standaard controles.
 
ik gebruik altijd boutje/moertje, ik draai er altijd een 2e moer op en borg het geheel met secondenlijm.
bij mij is er nog nooit een moer losgekomen.
 
Ik zeg niet dat zelftappers niet kunnen, maar dat bouten met nylock moertjes beter zijn.

Reden hiervoor.. als een zelftapper eenmaal aan het lostrillen is, is is binnen no-time helemaal weg. Een nylock blijft klemmen, ook als ie al een stukje losgetrild zou zijn.

Idd behoort het tot de standaard te controleren zaken bij een brandstofmotor.
 
ik wil nog even wijzen op de verlijming van het stabilo in de romp., aan de boven kant en ook onder zit weinig lijmvlak., ik ben zelf omdat ik mij opgegeven heb bij het retro oltymer treffen ook met n zelvde charter bezig ik raad je aan om zowel boven als onder n plaatje 2 of 3 mm balsa te verlijmen dat geeft veel sterkte en je kunt het dan netjes verlijmen., die van mij word elektro met neuspoot en wielkapjes., in de zelvde kleuren zoals ik er in de jaren 70 mee heb leren vliegen., ik moet wel n kompliment naar robbe doen want hij is toch heel wat makelijker te bouwen als het doosje van vroeger., en kwa uiterlijk is het verschil bijna nihil., het is n leuke kist als je begint met het zelf bouwen van modellen., en vliegen doen ze echt uit de kunst zet hem op freekt ik blijf je volgen.

mvgr johan snijders
 
Heren bedankt weer!

De brandstoftank is me duidelijk. Wel moet ik waarschijnlijk een van de messing buisjes inkorten, eens even een heel fijn zaagje zoeken. En de bevestiging van de motor wordt boutje moertje. Had sowieso al mijn voorkeur, omdat de verbinding minder kan slijten dan bij een parker.

ik wil nog even wijzen op de verlijming van het stabilo in de romp., aan de boven kant en ook onder zit weinig lijmvlak., ik ben zelf omdat ik mij opgegeven heb bij het retro oltymer treffen ook met n zelvde charter bezig ik raad je aan om zowel boven als onder n plaatje 2 of 3 mm balsa te verlijmen dat geeft veel sterkte en je kunt het dan netjes verlijmen., die van mij word elektro met neuspoot en wielkapjes., in de zelvde kleuren zoals ik er in de jaren 70 mee heb leren vliegen., ik moet wel n kompliment naar robbe doen want hij is toch heel wat makelijker te bouwen als het doosje van vroeger., en kwa uiterlijk is het verschil bijna nihil., het is n leuke kist als je begint met het zelf bouwen van modellen., en vliegen doen ze echt uit de kunst zet hem op freekt ik blijf je volgen.
mvgr johan snijders

Leuk dat je er ook een bouwt, bouwverslag ;)? Wat betreft het stabilo zit er idd niet heel veel lijm oppervlakte. Bedankt voor de tip. Ik vind overigens het lijmvlak van het kielvlak nog wat minder. Het stabilo wordt nog ingeklemd in de romp, het kielvlak wordt er gewoon bovenop gelijmd. Voelt beetje iel aan. Maar goed, zal meneer Robbe na al die jaren wel uit zijn.

Groeten,
Freek
 
gebruik anders voor je kielvlak een driehoek latje aan elke kant wat je mooi rond bij schuurt.
geeft ook weer extra stevigheid.

gr.
 
... Leuk dat je er ook een bouwt, bouwverslag ;)? Wat betreft het stabilo zit er idd niet heel veel lijm oppervlakte. Bedankt voor de tip. Ik vind overigens het lijmvlak van het kielvlak nog wat minder. Het stabilo wordt nog ingeklemd in de romp, het kielvlak wordt er gewoon bovenop gelijmd. Voelt beetje iel aan. Maar goed, zal meneer Robbe na al die jaren wel uit zijn. ...

Die kleine lijmvlakken zijn tevens "breuk-beveiliging" bij een crash ... als je ze (onnodig) versterkt is de schade bij een crash groter ... :(
(het stabilo zou je (na een kleine modificatie) zelfs nog met een paar elastiekjes op zijn plaats kunnen houden, wat meer dan stevig genoeg is ...)
 
Vliegtuig bouw je met het oog op vliegen, niet met het oog op ongelukjes. Maakt toestel onnodig zwaar, waardoor kans op ongelukjes toe zal nemen.
 
Back
Top