En nog een Charter

freekt

Vriend van modelbouwforum.nl
Ik volg verschillende draadjes al een tijdje op dit forum en had ooit nog eens een Charter bouwpakket gekocht. Vanwege tijdgebrek er eerder niet aan toegekomen, maar nu wel.

Ik ben verder wel zo'n beetje een beginner. In het verleden wel eens wat boten gebouwd, maar dat is lang geleden.

Ik heb ter voorbereiding wat draadjes van andere charter bouw projecten doorgenomen. Ik heb besloten de zogenaamde "sheer webs" toe te voegen in de vleugel (hoop dat ik het goed spel) en gebruik te maken van een sturend neuswiel ipv een vaste staartkeg. Verder contact opgenomen met een modelbouwclub in de buurt.

Ben verder van plan een Futaba FF6 2,4 Mhz (of 6ex) aan te schaffen. Is dat een goede keuze?

Ik hoop dat er mensen zijn die de zoveelste bouw van een charter interessant vinden. Hulp kan ik waarschijnlijk wel gebruiken.

Nu eerst uitzoeken hoe foto's plaatsen werkt, ben namelijk vorige week begonnen, kan dus de eerste worstelingen laten zien.

Groeten,

Freek

vlieg ook met een charter , eerst op benzine ondertussenomgebouwd naar elektro met ailerons en is nog steeds mijn lievelingstoestel
zie mij avatar
succes

"sheer webs" zijn plaatjes hout welke tussen de vleugelribben tegen de liggers aan worden geplaatst.

Je kan kiezen voor 1 of voor 2 zodat je echt een doosvormligger krijgt waardoor de vleugel aanzienlijk sterker wordt.

Hier goed te zien:
decathlon48.jpg

"sheer webs" zijn plaatjes hout welke tussen de vleugelribben tegen de liggers aan worden geplaatst.

Je kan kiezen voor 1 of voor 2 zodat je echt een doosvormligger krijgt waardoor de vleugel aanzienlijk sterker wordt.

Hier goed te zien:
decathlon48.jpg
Bedankt voor je snelle antwoord, je bent nooit te oud om te leren.

Groet Hans

Eerste foto, hoop ik

Kijk, die reacties gaan snel!

Ik zat nog even te dubben over de bouwtafel, kwam er toen achter dat ik ergens nog een oude glazen tafelblad had staan. Ik heb zacht-board (120*60) op een 18 mm MDF plaat gelijmd, en dat geheel ligt dan op de glazen tafel. Verder lijm ik met sneldrogende houtlijm van bison.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
@Dirk: mmmm, zou me zomaar kunnen voorstellen dat je gelijk hebt. Dan heb ik pech, want ze zitten er al in beide vleugelhelften in.

Dan maar zorgen dat ik niet crash :cool:

Freek

P.S. zal de foto's in een wat groter formaat posten, is wat klein zo. Vanavond plaats ik de rest van de foto's, zodat ik weer bij ben

Compromis: wel in de linker vleugelhelft en niet in de rechterhelft? ;) ;) ;)

Freek, je hebt toch wel iemand/club om je te helpen leren vliegen? 't Is namelijk geen 'schuimpie'.

Laatst bewerkt:
goede keuze om het toestel met een neuswiel uit te voeren.
M'n zoon heeft ook een charter en die is eerst gebouwd met staartwiel.
Niet echt prettig sturen omdat het toestel tijdens de start en het taxien erg "zoekt" op het gras.
Nadat we het toestel hebben omgebouwd naar bestuurbaar neuswiel gaat het een stuk makkelijker.
het hoofd landingsgestel kun je gewoon omdraaien, het deel wat naar voren steekt moet dus naar achteren, het dunne steun gedeelte laat je wel in de achterste gleuf zitten. Het dikkere deel moet je wel een nieuwe gleuf voor zagen.

succes.

Alleen bij de nieuwe Charter moet je deze officieel weglaten van de constructeurs bij Robbe ... opgegeven reden, vleugel wordt minder stijf waardoor deze crashbestendiger wordt ... ;-)

Dan weet je ook zeker dat hij bij de eerste looping de oren aan legt .:mrgreen:

Dus wel inbouwen .

Mvg Johan

Dan weet je ook zeker dat hij bij de eerste looping de oren aan legt .:mrgreen:

Dus wel inbouwen .

Mvg Johan

Als je de FMT-Extra "Bauwpraxis, ausgabe 2008" goed gelezen had, wist je ook dat een vleugel met en zonder "sheered webbing" precies even zwaar belast kunnen worden ... ;-) ....

De sheerwebs voegen geen sterkte toe, maar stijfheid. De vleugel wordt er dus niet sterker van, maar stijver.

Je bedoelt dat jouw mening is dat de vleugel sterker wordt. Dit is alleen niet zo (en dat is mijn mening ;))

Als je de FMT-Extra "Bauwpraxis, ausgabe 2008" goed gelezen had, wist je ook dat een vleugel met en zonder "sheered webbing" precies even zwaar belast kunnen worden

FMT is over het algemeen een blad waar men het echt wel weet waar ze het over hebben.

Back