En nog een Charter

Hoi Freek,
Goed om te zien dat je de draad weer hebt opgepakt. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over dat lipje van de vleugelbevestiging. Het is niet het enige onderdeel dat de krachten tussen de vleugel en de romp opvangt. En zoals al is gezegd Robbe zal er vast over hebben nagedacht.
Meestal is het de bedoeling dat dit soort onderdelen bij een te harde landing kan afbreken om verdere schade te beperken. Je zou het kunnen zien als een soort (smelt)zekering, maar dan mechanisch.

Overigens zit het bij mijn Big Stick niet veel anders: Een uitsteeksel aan de 2 samengevoegde 3 mm triplex middenribben dat in een uitsparing in een 4 mm triplex spant valt. Redelijk wild mee gevlogen en nog steeds heel.

Succes!

Laatst bewerkt:
DSCF0173.JPG

Hier een foto van mijn oude Charter OSmax 25FX prop 9x6 die af en toe nog steeds vliegt
en
Hier een filmpje van mijn vaders 2.10 charter

Laatst bewerkt door een moderator:
De grote Charter is prachtig om te zien. Leuk filmpje. Maar... een 10cc lijkt me wel een beetje zuunig hoor :rolleyes:
Een maal in de lucht... gaat ie wel...
Verkeerde veldje... hoog gras en kuilen... Loei grote ballon banden er onder... echte bush flyer... gaat jet wellicht iets beter... handstart...
Mooi ding!

Het lijkt nog een filmpje uit de oude doos.

Maar het vliegen met een motor die juist voldoende vermogen levert is zeker even boeiend dan het vliegen met al die overpowerde toestellen.
Snelheid hoef je niet te verwachten, maar het sturen ervan heeft ook zijn nodige pret.
Jammer dat het gras zo hoog staat.

Johan.

De grote Charter is prachtig om te zien. Leuk filmpje. Maar... een 10cc lijkt me wel een beetje zuunig hoor :rolleyes:
Een maal in de lucht... gaat ie wel...
Verkeerde veldje... hoog gras en kuilen... Loei grote ballon banden er onder... echte bush flyer... gaat jet wellicht iets beter... handstart...
Mooi ding!

De motor met nieuwe 10cc op een normaal veld is voor het gewoon vliegen goed, niet slepen enz
Echter mijn vader moest en zouw met de charter vliegen die dag 20-10-2012 en de tijd die we hadden was te kort om naar de vliegclub te gaan, De motor die er op zit is een oude(heeft iets compressie verloren) os max lange slag motor met een 12x6 prop er op
Het van grotere banden er onder was ook mijn advies echter die hadden we niet dan was het opstijgen ook wat makkelijker geweest

Dan maar een goed stuk uitgezocht(voor zover mogelijk) motor volgas iets meer up er in houden en ik er achter lopen en het model duwen(vandaar dat ik het opstijgen niet kon filmen) tot het goede stuk en net voor het einde van het goede stuk ging hij net omhoog, tijdens het filmpje vlogen wij met een kwart tot half gas.

Ja, al met al geweldig!
Ik herinner me ook nog een ander filmpje met een joekel van een Charter.
Goed gevlogen, maar ook nog eens hilarisch. Een heel goed airframe om het zo maar te stellen. Ik zal kijken of ik die nog ergens terug kan vinden.
Gr Bas

Om dit draadje nog even helemaal af te maken, vandaag was de maiden! En hij is nog helemaal heel :). Een wonder.

Ik kan nog niet goed vliegen, en ben daarom een beetje aan het oefenen met een t-28 van parkzone, dat gaat redelijk.

Vandaag maar stoute schoenen aangetrokken en de charter gas gegeven, ik was behoorlijk zenuwachtig, ha ha. Er stond een klein briesje, en hij bleek toch staart lastig. Er moet dus lood bij. Na 2 vluchten besloten dat eerst maar te fixen.

Hij is heel, daar is alles mee gezegd, volgende keer hopelijk soepelere vluchten.

De motor heeft overigens genoeg vermogen, statisch 330 watt op 2,1 kilo. Ik heb wat grotere props achter de hand, maar die zijn niet nodig.

Lood er dus in en dan weer de lucht in. Ik heb helaas geen foto's, jullie zullen me moeten vertrouwen op mijn woord ;).

Freek

Thanks! Werd wel tijd hè ;).

Tja, hij is heel, maar het vliegen viel toch tegen. De tipverdraaiing die ik aan een kant per ongeluk heb ingebouwd moet sterker worden gecorrigeerd dan ik had gehoopt, en dat het cg zo veel impact zou hebben heb ik onderschat. Mij was van tevoren verteld dat het bij een charter allemaal niet zo nauw luistert....

Anyway, ik heb een depron hoogdekkertje uiteindelijk ook prima uitgebalanceerd gekregen, moet hier ook kunnen lukken.

1e stap: lood zoeken.

Freek

Back