En nog een Dornier WAL

Ook ik ben deze wal tussen een aantal andere projecten door, ook aan het bouwen.
Ben alleen nog niet helemaal uit wel scheme het moet gaan worden.
Zal van de week wel even een plaatje schieten van mijn stand van zaken.
 
Zoals beloofd:


4aca7ab3b105cdce04c741ec3e4753b4.jpg


0a6bf5405043aaa8e48973a400f4df54.jpg


b6f6bdbd26ad5b0614fd1735f1448bb8.jpg


9ba99c0d7301ee1eb2ed88d53cc9a8a0.jpg


b92a9055875d885c3397a9d286b35c58.jpg
 
Ziet er goed uit Tobyas. Op sommige delen ben je net wat verder dan dat ik ben.

Ik zie dat je de voor de aansluitpunten van de vleugelstruts een andere oplossing hebt gekozen dan de 'kit standaard'. Ik denk iets te zien met boutjes of inslagmoertjes. Kun je verklappen welke oplossing je hier voor in gedachten hebt?
 
De inslag moertjes heb ik geplaatst, om dezelfde reden als Ramses. Ook ik wil een beetje meer schaal struts.
Deze week maak ik een beginnetje met de servo en accu aansluitingen in de gondel.

Daarna kan hij dicht gemaakt worden. Na het schuren en plamuren natuurlijk..

Waar ook ik nog niet over uit ben Is de motorisering. Die van mij zal ook wel meer gaan wegen als de stadaard kit.
De hele romp wordt ingedekt in 25gr. Glasmat en de vleugels alleen in de PU lak.
 
Aardig gevorderd is alleen ontstaan omdat alles zo makkelijk in elkaar te steken valt. Heb pas 1 schoonheidsfoutje ontdekt dat tijdens het printen ontstaan is. :thumbsup: Hulde aan de makers
 
Vandaag wat tijd gevonden om aan de staart/kielvlak te werken. Lijsten geschuurd, gleufjes voor de scharnieren gemaakt en voor nu even in elkaar gestoken. Moet nog wel wat plamuren en afwerken.

full


Nu vraag ik me af of de voorzijde of de achterzijde moet aansluiten. Uit de handleiding is me dit niet helemaal duidelijk. Ik gok op de achterzijde. Daarmee zou ik mijn stabilo nog een aantal mm naar achteren moeten schuiven. Klopt dit?


Verder heb ik een 'elevator joiner' gemaakt. Voor de bevestiging hiervan kan ik ook wat advies gebruiken.

full


In de handleiding staat: 'cut slots for the dinges'. Doe ik dit van bovenaf? Of maak ik - gezien vanaf de achterzijde - een sleuf in de trailing edge en gaten in de twee hoogteroeren waar ik de twee uiteinden van de elevator joiner in vastlijm?

Alvast bedankt voor jullie input.
 
Hoi Santman, ik heb de voorkant gelijk gehouden.De joiner heb ik gemaakt echter nog geen sleuven gemaakt,grtzBel10
 
Hoi Santman,
weet je al wat voor motoren je gaat gebruiken,ik moet ook nog een nieuwe en weet niet welke te nemen,ben benieuwd,grtz Bel10:bye:
 
Hoi Egbert,

Zelf zat ik eerst te kijken naar de volgende:

Turnigy D2836 / 8 1100KV Brushless Motor Outrunner
Spec.
Batterij: 2 ~ 4 Cell /7.4~14.8V
RPM: 1100kv
Max stroom: 18A
Geen belasting stroom: 1A
Max vermogen: 336w
Inwendige weerstand: 0,107 Ohm
Gewicht: 70g (inclusief connectors)
Diameter van de schacht: 4mm
Afmetingen: 28x36m
Prop size: 7.4V / 11x7 14.85V / 7x3
Max stuwkracht: 1130g

Hetzelfde gewicht, een hogere kv, meer stuwkracht, maar ook een andere afmeting.
Uiteindelijk heb ik op advies van Bart toch de Park450 aangeschaft. Ik ben benieuwd of die voldoende power gaat geven.

Gr,
Mark
 
Na een flinke periode dat ik vanwege omstandigheden niet meer naar de Wal heb omgekeken, ben ik deze week weer rustig aan begonnen om e.e.a. uit te zoeken en op te pikken. Begonnen om het staartdeel te verlijmen. Ondanks dat Bart een supermooie 'puzzelstukjes verbinding' heeft ontworpen, vond ik het een beetje fragiel om zomaar op/in elkaar te plakken. Je hebt dan immers alleen de randjes die aan elkaar verbonden worden (ik hoop dat dit een beetje duidelijk is). Om een grotere lijmverbinding te krijgen heb ik daarom twee passtukjes gemaakt waartussen het deel van de rugvin netjes ingelijmd kan worden.

(Later zag ik pas dat dit ook in de handleiding staat. Alleen verlijm je dan die passtukjes nadat de staart is bevestigd. Duh! Wakker worden :hammer:)

full


full


Daarna het geheel verlijmd op de romp en uitgelijnd o.a. aan de hand van 2x waterpas en de stand van de vleugels. (Misschien een niet heel duidelijk foto, maar volgens mijn timmermansoog zit het redelijk waterpas allemaal :) ).

full


Nachtje goed drogen en dan morgen verder.
 
Laatst bewerkt:
.
Top dat je weer met de Dornier bezig bent Mark!
Gisterenavond je Wal op de club bekeken, mooie kist aan het worden! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
De afgelopen 6 maanden heb ik weinig tijd en zin gevonden om aan de Wal te werken. Wel heb ik twee andere modelletjes gemaakt. Een Slipher (Wilfried de Vries / Foam 2 Air) en een kleine Hughes H-1 (oude short kit Jim Young geloof ik). Die tweede was om eens te kijken of ik het model leuk genoeg zou vinden om een 1.70 of 1.80 meter versie te bouwen. En ja, dat is het geval ;). Komt dus op mijn shortlist. (Bucketlist vind ik in mijn geval een beetje te morbide klinken).

V.w.b. de Wal heb ik in de afgelopen maanden alleen nog de bijgeleverde stuurkabels voor de aansturing van het (hoogte)roer ingelijmd en het achterdek voorzien van wat balsa. Voor dat ik de achterzijde had dichtgemaakt, heb ik wel eerst twee servo's ingebouwd en getest of de kabels soepel genoeg bewogen. Destijds vond ik schijnbaar dat dit het geval was. Nu is dat niet meer zo. Heb nog wel gekeken of ik iets van smering kon aanbrengen om het geheel wat soepeler te laten werken, maar buiten dat dit niet echt hielp, voelde dat ook niet als een goede oplossing. Ik ga e.e.a. dan ook maar afbreken en opnieuw doen. Met een iets directere loop van de kabels/stangen en wellicht ook wat lichter materiaal. Het bijgeleverde spul vind ik achteraf toch allemaal wat zwaar voor zo'n kleine kist.
 
Ik ben ook bezig met de wal. De besturing origineel gepland kan ook niet mijn goedkeuring wegdragen Ik maak het onder gedeelte van het kielvlak wat dikker om daar twee 8mm servos te plaatsen van 1kg voor het hoogteroer Rudder wordt pull pull . Daar heb ik meer vertrouwen in
 
Ik volg het met belangstelling: van de winter hoop ik voldoende ruimte te hebben om met mijn Wal te beginnen.
 
Back
Top