enorm gat in de zuiger

• Topicstarter Topicstarter matthijsraptor50
  • Startdatum Startdatum
Hey Richard
Een koudere plug dus? klinkt logisch, wat voor plug adviseer je?
Gr Matthijs

Hoi Matthijs,

Je kan een OS A5 plug gebruiken als je op 30% vliegt. Vlieg je minder nitro, is een OS8 goed.
(Geldt alleen voor 50er motoren)

Groeten
Nando

Verslag van vandaag!

Vandaag ben ik rond half 1 aangekomen in Venlo samen met Sprokkel en Raptor 50 Henkie, Matthijs was er gelukkig al dus we konden meteen vliegen! Na allemaal even een vluchtje te hebben gedaan, Matthijs met zijn "oudere" raptor 50 gingen we kijken naar de "nieuwe getunede" Raptor 50.

Even starten... ging prima. Daarna opstijgen, njah op laag toerental is deze motor ABSOLUUT niet happy... maar dat was te verwachten, aangepaste poorten en een resonantiepijp.
Hierna hebben we het toerental opgeschroeft naar 2300rpm en de motor goed afgesteld, dit koste ongeveer 1 tankje brandstof en toen had de motor zeer veel vermogen en bleef hij volledig koel!!!

Zoals ik het nu zie heeft deze motor inderdaad wel wat meer vermogen dan een "niet-getunede" OS50, maar hij draait wel slecht op lage toeren. Dit was natuurlijk wel te voorzien.
Op het hoge toerental blijft hij mooi constant lopen en zakt nauwelijks in, ook bij flinke belasting niet, dat was dus goed.

Hoe de motor blijft lopen en of hij volgende week weer anders afgesteld moet worden weet ik niet dus daar kan ik niks over zeggen.

Wat ik wel even wil vermelden is dat deze motor het lekker vind om een beetje aan de rijke kant te lopen en ik heb het idee dat het geen goede motor is voor mensen die weinig kijk hebben op het goed afstellen van motoren. Heb je dat wel dan is het best een plezante motor!

Zoals deze motor vandaag liep heb ik nog niet 1 van de "getunede" motoren zien lopen... dus misschien is dit de "laatste" versie waar alle bugs uit zijn???

Al met al een leuke en gezellige dag!

Cheers,

Richard

Hallo

Zoals Richard al zei zeer veel vermogen 8)
Ik ben dus nu de trotse bezitter van een cirkelzaagmachine
Ik ben echt heel tevreden met m'n rap 50 die nu letterlijk vliegt als een rap 90
Nu alleen maar hopen dat ik de heli heel houd met al die power haha
Richard Henk en Dennis bedankt voor jullie hulp.

Gr Matthijs

Hey Philippe ik kan je vertellen, het vliegt geweldig :D :D :D
Zeker niet zenuwachtig wel heeeel aggressief
Gewoon 30% expo instellen (zoals ik altijd al had) en je hebt nergens last van.
Met mijn setup kun je ook normaal vliegen alleen daar koop je geen getunde motor voor.
Kijk de gein is dat ik nu een rap 50 heb die vliegt als een rap 90 en veeeel goedkoper is in alles (vooral crashen).
Snel? heel snel 8)
Als je dit ziet wil je ook zo'n motor :wink:

Gr Matthijs

PS m'n smili's doen het weer!!!! rich bedankt

Even bij stilstaan....

Geen enkele fabricant van rotorbladen test zijn bladen bij 2300tr op de kop, kijk de specificaties na van de rotorbladen die je gebruikt, meestal is dat 2000 a 2100tr.
Daarboven vlieg je op eigen risico en ben je een gevaar voor je eigen, laat staan voor andere mensen in je buurt.

Het wordt HOOG tijd dat VML in deze praktijken ( opvoeren ) gaat ingrijpen voor er ernstige dingen gebeuren, trouwens.... welke verzekering gaat betalen als met zo'n opgefokte dingen iets gebeurd.

Neem gerust aan, elke fatsoenlijke piloot zal je weten te vertellen dat de standaard 50 size motoren MEER dan voldoende vermogen hebben om alle figuren te vliegen die je wenst.

Met vooral veilige groetjes

Chris

Even bij stilstaan....

Geen enkele fabricant van rotorbladen test zijn bladen bij 2300tr op de kop, kijk de specificaties na van de rotorbladen die je gebruikt, meestal is dat 2000 a 2100tr.
Daarboven vlieg je op eigen risico en ben je een gevaar voor je eigen, laat staan voor andere mensen in je buurt.

Het wordt HOOG tijd dat VML in deze praktijken ( opvoeren ) gaat ingrijpen voor er ernstige dingen gebeuren, trouwens.... welke verzekering gaat betalen als met zo'n opgefokte dingen iets gebeurd.

Neem gerust aan, elke fatsoenlijke piloot zal je weten te vertellen dat de standaard 50 size motoren MEER dan voldoende vermogen hebben om alle figuren te vliegen die je wenst.

Met vooral veilige groetjes

Chris

Ik ben het compleet met je eens Chris! Het moet wel veilig blijven, eigenlijk dachten wij (vooral Sprokkel) gelijk aan het feit dat hij vliegt met plastic bladhouders.. en of dit wel goed zou gaan. Dat is dus een kwestie van afwachten en hopen dat er niks mis gaat.

Wat de bladen betreft, ik weet niet wat de specs zijn voor de bladen waar Matthijs mee vliegt... maar de V-blades waar ik zelf mee vlieg zijn getest tot 3000toeren en dus geschikt om de hogere toerentallen van sommige nieuwe electrische of opgevoerde brandstof heli's aan te kunnen.

Ik vind ook dat een standaard 50size motor genoeg vermogen levert, als je meer nodig hebt dan ligt dat niet aan de motor maar aan jou. Maar geef toe, het is wel leuk..... meer vermogen is altijd grappig :)

Cheers,

Richard

Hey Rich...

als Mathijs vliegt met bladen van dat rode bannertje hierboven.... dan zijn ze getest TOT 2200tr

Groetjes

Chris

Hallo hallo

Label??? daar staat alleen maar het gewicht van de bladen op.
Ik verbaas me indd dat er geen max rpm op staat???????
Rappy je hebt hier helemaal gelijk in.
Ik heb 5 sets 135 gram tt mainblades liggen en nergens een max rpm.
Eigenlijk een slechte zaak dus!!!!!!!
Maar de tt hebben natruurlijk een veiligheidsmarge kunnen dus heus wel 2500 rpm aan aangezien deze relatief goedkope bladen
natuurlijk niet alleen voor raptors gebruikt worden maar ook voor electro en dus ook extremere rpm's (borstelloos t-rex 600 die van rich ook 2300 rpm) ,ga ik
er vanuit dat het wel goed is met de sterkte van m'n blades.
Plastic maingrips?? Dimi vloog met veel meer dan 2300 rpm zonder problemen en met plastic maingrips (net als ik maar dan met 2300 rpm)
En ook vandaag had ik weer een ongelofelijk bisar en absurd hoog vermogen. 8)
Nu nog hopen dat deze geweldige motor het lang uithoudt.

Zoals Richard al zei, hij is erg kritisch met afstellen, vandaag een tandje rijker moeten zetten en dit was zeer goed merkbaar.
Het is geen motor voor een beginer, maar als je indd al enige kennis van motoren hebt en al wat hebt aan meer vermogen dan is dit een fantastiese motor.

Gr Matthijs

Als er mensen zijn die vinden dat ik onverantwoord bezig ben dan zeg het en motiveer het!!!!!
Nogmaals ik vlieg met tt 135 g op 2300rpm en standaard maingrips.

Gr Matthijs.

probeer anders es die nieuwe verhouding van de titan? dacht dat bij die het motortoerental hoog bleef, en headspeed naar omlaag.

maar als jij vind dat het prettig vliegt met zulk een headspeed :?: , ...

Hoe hoger de headspeed hoe leuker dat is gewoon zo in mijn beleving.
Als hij het toerental ook vast kan houden dan is het helemaal geweldig. zoals mathijs al zei het is een 50er met een 90er beleving.
Ikzelf zou dit ook meteen doen, maar de kosten voor het motortje en bijbehorende pijp is een factor die me een beetje tegen houd. wel met alu main grips dan.
De plastic maingrips zijn misschien wel sterk genoeg maar ik zou zeker voor onzeker nemen, al is het alleen maar voor het gevoel. Het is namelijk best scary hoor 2300 toeren, maar wel echt super. mooie rainbows moeten zeker lukken.

groet dennis

Hoe hoger de headspeed hoe leuker dat is gewoon zo in mijn beleving.

Precies en dan lekker veel pitch! Ik gebruik +/-14, nou dan gaattie wel van zn plek als je pitch geeft :wink:

Het is overigens helemaal afhankelijk van welke paddles/blades etc. je gebruikt of hij zenuwachtig wordt of niet. Mijn heli blijft stabiel in de hover, ook met 2300rpm... en die van matthijs (groene paddles) zag er ook totaal niet zenuwachtig uit.

Groetjes,

Richard

Gisteren heb ik het mogen bekijken.
Mucho power :yes:

Maar de plastic bladegrips zouden toch goed genoeg moeten zijn.
Om gewicht te besparen gingen meerdere top piloten ook vliegen met de plastic grips om gewicht te besparen.
Er was toen zo'n Super Lightweight Raptor90SE vermelding op Team Raptor.
OK, dat zijn allemaal 90'ers, maar toch.

Maar die van Matthijs zuipt wel :celebrate:
We vlogen gisteren samen. Hij met zijn getunede 50, ik met de 90SE.
Hij was eerder door zijn tankje heen dan ik 8O
ookal heeft een 90 een grotere tank, dan nog !!

We vlogen gisteren samen. Hij met zijn getunede 50, ik met de 90SE.
Hij was eerder door zijn tankje heen dan ik
ookal heeft een 90 een grotere tank, dan nog !!

Niet zo vreemd toch? Verbrande brandstof levert het vermogen, dus tenzij hij ineens 40% efficienter was geworden... moest hij wel veeeeeel meer brandstof gaan verbruiken :wink:

Op zich verbruikt hij dan nog weinig tegenover een 90er, ik vlieg in 10 minuten gewoon een halve liter er doorheen :?

Cheers,

Richard

Gisteren weer lekker geknalt met m'n heli dus.
Maar ik merk wel dat als de tank bijna leeg is dat het vemogen iets afneemt.
Eigenlijk moet de motor een tandje vetter staan als de tank bijna leeg is.
Ik denk dat dat ligt aan het feit dat ik geen brandstofpomp op de motor heb zoals bij veel 91er motoren.
Oplossing? mischien een mixture servo monteren?
Of mischien toch een pomp achter op de motor plaatsen? :?
Wat zouden jullie doen?

Gr Matthijs

het is normaal dat de heli op einde tank wat armer gaat lopen.

als jij dat merkt in vermogensverlies, dan draai je al te arm en kan je eersdaags weer een draadje starten over een gaatje in je zuiger.

Back