enorm gat in de zuiger

• Topicstarter Topicstarter matthijsraptor50
  • Startdatum Startdatum
Nu snap ik het :idea: een goed systeempje lijkt me.
Zeker het proberen waard ,veel goedkoper dan een mixture servo en vele malen makkelijker in alles.
Het klinkt als ''het ei van columbus''

Bedankt ,ik heb weer wat te hobbyen deze week

Gr Matthijs

Hallo,

Ik heb vroeger ook veel met dit systeem gevlogen en het werkt perfect.

Walter jij zit er nog het dichtste bij, het betreft hier inderdaad de wet van de communiserende vaten.
Met het uniflow systeem heb je dit niet.
Als de tank leeg raakt, dus lager dan het midden van de carb dan moet de motor er steeds harder
aan zuigen om brandstof te krijgen (gaat armer lopen). Op z´n kop ligt de brandstof boven het midden
van de carb en dien ten gevolge gaat deze dus rijker lopen.
Door nu via twee klunks zowel de ingang als de uitgang op hetzelfde niveau te brengen is het effect van
de communicerende vaten er niet meer. Er is dus geen hoogte verschil meer. Het maakt nu niet meer uit
hoe je de tank houd, de twee klunks vallen altijd samen naar hetzelfde punt toe.

Gr Frans.

Hoi allemaal,

Ik mag wel zeggen als ik eerlijk ben dat ik een beetje heb genoten van de enorme "onzin" die hier wordt geschreven over het uniflow systeem :)

Ik zal proberen uit te leggen hoe het werkt:

Als je een vloeistof kolom hebt, dan heb je een druk beneden aan de kolom die afhankelijk is (recht evenredig) met de hoogte van de vloeistof kolom + de luchtdruk boven op de vloeistof kolom (denk aan hoe een barometer werkt). Laten we deze vloeistof kolom druk dP noemen (delta P). Dit is ook precies de reden waarom je oren pijn gaan doen als je in diep water gaat zwemmen, de vloeistof kolom boven je wordt groter, dus de druk op je oren wordt groter.

De uitlaat zet een druk op de tank, zeg P bovenop de normale luchtdruk van +- 1 bar. De druk op de onderkant van de tank is nu 1 Bar + P + dP waarbij dP dus afhankelijk is van hoe vol je tank is. Bij een volle tank heb ik dus 1 bar + P + dP druk op de onderkant van de tank staan. Bij een lege tank heb je nog slechts de druk 1 bar + P op de onderkant van je tank staan.

Deze varierende druk zorgt ervoor dat bij een zelfde carburateur afstelling de motor armer gaat lopen (er wordt minder brandstof naar binnen gedrukt). Uiteraard ga ik er hier van uit dat de brandstof onder uit de tank wordt onttrokken naar de carburateur, maar dit is altijd zo met je clunk.

De 1 bar atmosferische druk vergeet ik nu even, omdat die constant blijft (binnen 1 vlucht), dus dat heeft geen effect op de afstelling. Blijft over: Volle tank P + dP, Lege tank P. Dit verschil van dP moeten we proberen op te vangen.

Stel dat ik de uitlaatdruk nu onder in de tank kan aanbrengen. Dit betekent dan dat je daar een druk P hebt, dit is immers de druk op de uitlaat. Dan heb ik onder in de tank altijd een druk P. Boven in de tank varieert nu de druk van Volle tank: P - dP (de vloeistof kolom moet immers een drukverschil tussen boven en onder in de tank leveren van dP. Bij een lege tank is de druk onder in de tank nog steeds P (de uitlaat druk), en de druk boven in de tank is nu ook P (er is geen vloeistof kolom meer in de tank).

Het effect is dus dat de druk onder in de tank niet meer varieert, maar dat de druk nu boven in de tank varieert (dit laatste is uiteraard irrelevant omdat we de brandstof onderuit de tank onttrekken).

Het probleem is dus al op te lossen door de uitlaatdruk onder op de tank aan te sluiten zou je zeggen. Dit is inderdaad zo mits je niet op zijn kop gaat vliegen, want dan heb je weer exact de begin situatie :)

Als je nu de uitlaatdruk via een slang in de tank met een clunk aanbrengt, dan wordt de druk P altijd op het zelfde niveau aangebracht als waar de brandstof wordt onttrokken. Ofwel, de druk bij de clunk van je brandstofslang varieert niet meer afhankelijk van de hoeveelheid vloeistof in je tank. Hierdoor loopt de motor helemaal hetzelfde van een volle tank tot een lege tank.

Het probleem van de dP is groter wanneer je uitlaat druk lager wordt omdat de relatieve druk verandering dan groter is. Dit is de reden waarom je met verschillende uitlaten meer of minder last hebt van het drukverschil als gevolg van het leeg raken van je tank. Dit is ook de reden waarom het hebben van een pomp wel een beetje helpt om het effect te verminderen. De absolute druk wordt namenlijk veel hoger gemaakt waardoor het relatieve drukverschil kleiner wordt (Dit is echter niet de belangrijkste reden voor het hebben van een pomp). Een pomp lost het probleem dan ook nog steeds nooit helemaal op, het uniflow systeem lost dit probleem wel helemaal op.

Ik hoop dat het een beetje te snappen is, anders moet ik een tekeningetje maken.

Let op dat je wel een 3e aansluiting moet maken op je tank om je tank te ontluchten tijdens het tanken. Als je dit niet doet, dan krijg je geen brandstof in je tank omdat die meteen weer door de uitlaat naar buiten gaat tijdens het tanken :)

Ik vlieg al jaren met uniflow, en het werkt perfect.

Groeten,

John.

Ergens op internet is iemand die voor Raptor een stop maakt voor in de tank met 2 aansluiting, maar voor jou heli weet ik het niet.

Overigens kun je het zelf ook maken of laten maken. Als het een probleem is een alu stopje te draaien, geef maar maten... voor een paar pleuro maak k wel ff wat voor je :wink:

Cheers,

Richard

jvsjvs zei:
Hoi allemaal,

Ik mag wel zeggen als ik eerlijk ben dat ik een beetje heb genoten van de enorme "onzin" die hier wordt geschreven over het uniflow systeem :)

Nou nou, niet zo gemeen tegen ons doen :wink:
We waren alleen aan het rationaliseren hoe het zou kunnen werken.
Ik heb bv nooit gezegd dat ik het echt wist.

Maar ik snap je verhaal.
Alleen dan komt er toch weer een vraag naar boven:
Hoe kun je de druk in de vloeistof verhogen met lucht?
De uitlaatdruk is lucht, die stijgt naar boven en voila, je bent weer bij af.
als je het voorbeeld van het duiken er bij pakt.....
De druk van het water onderin een zwembad wordt niet lager als je naast je een zuurstoftank van een duiker leeg laat lopen.
Of heb ik het nu weer fout ?

Hoi Laurens,

Om eerlijk te zijn zie ik geen enkele relatie tussen jouw stellingen en mijn betoog. Sterker nog, ik denk niet dat ik die relatie niet alleen niet zie, maar deze is er in zijn geheel gewoon niet :)

Maar goed, dat is nu niet de vraag. Welke spullen aanschaffen:

Ik heb gewoon een standaard tankje van een vliegtuigje gekocht, met 2 van die buisjes en z'n rubbere afdichting waar 3 pijpjes door kunnen. Dan heb ik gewoon het gat wat standaard in de Raptor tank zit vergroot met een dremel tot dat er die rubbere afdichting van dat standaard vliegtuig tankje in past.

Vervolgens de 3 pijpjes er in. 1 pijpje voor de ontluchting, 1 pijpje voor de brandstof aanzuigen met slang en clunk en 1 pijpje voor de uitlaatdruk met slang en clunk. Ik heb de slang in de tank van de uitlaatdruk net iets korter gehouden dan de aanzuigslang.

Klaar is Kees, 15 min. werk.

Groeten,

John.

wrobijns zei:
Nou nou, niet zo gemeen tegen ons doen :wink:
We waren alleen aan het rationaliseren hoe het zou kunnen werken.

Het is zeker niet de bedoeling om "gemeen" te doen, maar ik vond het gewoon echt komisch wat jullie er van maakte :)

wrobijns zei:
Maar ik snap je verhaal.
Alleen dan komt er toch weer een vraag naar boven:
Hoe kun je de druk in de vloeistof verhogen met lucht?

Je tank is toch gewoon een gesloten ruimte. Stel dat ik daar een compressor op aansluit, denk je niet dat ik dan de druk in je tank kan verhogen :) Dit is toch precies waarom we de uitlaatdruk aansluiten op je tank!!!

Op het interface (vloeistof spiegel) tussen de lucht (of welk gas dan ook) en de vloeistof is het altijd zo dat de druk gelijk is voor het gas als de vloeistof (als het systeem in een stationaire toestand is). Dus als in een gesloten ruimte de gasdruk hoger wordt en de vloeistof blijft op zijn plaats, dan wordt dus ook de druk groter in de vloeistof.

Groeten,

John.

ik heb je al een pm gestuurd, maar had toch graag nog es wat duidelijkheid over iets(zit er wat over na te denken).

die archimedesdruk dP, is die niet infinitesimaal klein, en dus praktisch verwaarloosbaar van in de beginne uit, op die paar cm diepte(ik weet dan wel niet bij een helimotor wat een infinitesimaal drukverschil kan uitmaken in de afstelling van de carburator)?

bij een grotere tank is het drukverschil dan wel nog iets groter dan bij een kleinere .50'er tank

maar langs de andere kant is het klein verschilletje in druk blijkbaar toch van belang aangezien hij scherper komt

PS: ik denk dat wrobijns vraagt hoe je extra druk kan plaatsen op een fluidum. neem nu tank half gevuld met lucht en de brandstof, en de druk wordt toegevoegd langs de branstof, dan gaat die druk automatisch toch langs het lucht gedeelte extra geplaatst worden op de brandstof.

ook niet vergeten dat het eigenlijk geen gesloten ruimte is, je zit ook niet met een constant uitgaand debiet uit je main tank. naarmate je throttle meer of minder opengaat is je debiet groter. maar dan is de vraag, is de druk die je via je uitlaat in je tank krijgt constant, varieert die lineair met de hoeveelheid aanzuiging/ontploft mengsel? krijg je hierdoor ook geen schommeling in de resultante van de druk onderin je tank?

finja, tzijn maar wat gedachten en weet niet of ze allemaal even relevant zijn :)
daarvoor ken ik te weinig van die types motoren en de druk die ze leveren

een perfect constante druk onderin je tank zal je nooit verkrijgen denk ik

In mijn optiek spreken we hier puur over de hydrostatische druk (wat door anderen dP wordt genoemd)
dit is de druk onderaan de tank welke berekent wordt met h*rho*g resp. hoogte niveau vloeistof * dichtheid * zwaartekracht versnelling.
Zoals John al zei zijn rho en g in dit geval konstanten, dus kunnen we deze verwaarlozen waardoor de druk recht evenredig is de hoogte van het vloeistof niveau.

Ik kan het ergens ook wel met Walter eens zijn:

Het maakt geen drol uit waar je de uitlaatdruk op de tank laat binnenkomen. De lucht zal altijd naar boven gaan en zich daar ophopen, wat zorgt voor een druk bovenop de vloeistofoppervlak.

Wat ik me wel kan voorstellen is:
Door de uitlaatdruk eerst te laten zakken door de vloeistof en vervolgens te laat "bubbelen" naar het vloeistofoppervlak verlies je druk. Ik ga er vanuit dat de uitlaatdruk constant is. Heb je dus een relatief lage druk op het vloeistofoppervlak.
Goed, wanneer de tank verder leeg raakt, zal de lucht van de uitlaat makkelijker het vloeistofoppervlak bereiken en daardoor een hogere druk creëren.
Vervolgens zal deze druk het zakken van de hydrostatische druk opheffen.

Ik weet niet of ik het bij het goede eind heb, maar zo denk ik er dus over.

Hallo Fhilippe

We zullen het zien de komende week!!!

Hey jvsjvs

Ik heb vannavond 3 alu uitlaatstoppen gedraaid met 2 aansluitingen en nog wat dunne darmpjes gehaald bij Ed en Hans (rc heliparts) en gelijk ef wat biertjes gedronken :proost:
Ik heb dus ook maar een setje slangklemmentjes meegenomen om de originele overdrukaansluiting af te doppen zodat ik hem ook weer open kan maken als ik wil tanken.

Het is nu wel een heeel intressant draadje geworden :teacher:

Ik moet je verhaal nog een paar keer lezen voordat ik het begrijp, maar met een tekening erbij zal het toch wel wat makkelijker te begrijpen zijn denk ik.
Hoe heb jij je overdruk aansluiting afgedopt? mischien ook met slangklemmen?
En ik vraag me onderhand ook af hoe iemand heli kan vliegen zonder draai en/of freesbank ,die heb ik al zo vaak nodig gehad :lol:

Gr Matthijs

Hallo jvsjvs

Waarom heb je de slang van de uitlaatdruk iets korter gemaakt?
En hoeveel korter?

Gr matthijs

Back